Maradjatok gyerekek? II. – A Szirt Krónikái
…avagy a legsötétebb
darkfantasy, amit valaha olvastam
Az Elsüllyedt Világok után egy másik nagy gyerekkori
kedvencemet is elő akartam venni, és mivel régen is volt tényleges könyvajánló
a blogon, most meg is ragadtam rá az alkalmat.
A Szirt Krónikái Paul Stewart és Chris Riddell szerzőpáros
közös munkája (akiknek a leghíresebbé vált Szirt mellett például a Dinkafölde
c. trilógiát is köszönhetjük – ez gyakorlatilag tökéletes ellentéte ennek a
regénynek, könnyed, abszurd Gyűrűk Ura paródia). Chris Riddell az írói szerepe
mellett az illusztrációkat is adta a sorozathoz, ami nagyon egyedi
hangulatvilágot eredményezett – kicsit idézve az Emlékek Őre elemzésemet, montázsokkal
is dolgozom majd a bejegyzés során, de azért mutatok pár illusztrációt is, mert
nagyon szép, részletes rajzokról van szó. A regényt, noha az ifjúsági könyvek
polcán találjátok, én nagy jóindulattal sem merem gyerekkönyvnek nevezni –
rendkívül sötét világú steampunk fantasy, amiben csak a szereplői életkora az,
ami ténylegesen közelebb hozhatja kiskorú olvasókhoz.
Az eredeti terv az volt, hogy a fejlécképet a saját példányaimmal készítem el, de sajnos az Éjfél Mennykőváradont kölcsönadtam... vagyis a Jófogás.hu-ra feltett teljes sorozat, és a picrew egyik avatar készítője adta ennek az alapját. Egy fellegkalóz Valentine, aki éppen rádöbben, miket olvasott gyerekként... |
Felépítését tekintve kicsit Star Warst idézve egy fellegkalóz
vérvonalat, a Verginixeket követünk a szérián át (a tizedik „Immortals” – A
Halhatatlanok c. kötetig), de magyarul csak egyetlen trilógia, Arborinus ’Ágos’
Verginix története jelent meg (Erdőmélye, Felleghajtó, Éjfél Mennykőváradon),
így egyelőre én is csak erre fogok fókuszálni.
A történet szerint Ágost gyerekként kiteszik a szülei
Erdőmélyén, a sötét vadonban, ahol különleges és hátborzongató lények élnek.
Egy fatroll család veszi magához, és neveli fel, a fiú azonban sosem találja a
helyét köztük. Végül egy napon elkövet egy hibát, amelyet fatroll gyermek sosem
tenne – letér a kitaposott útról. A rengetegben ezernyi veszély várja,
folyamatos küzdelmet kell vívnia az életéért, de úgy tűnik az események végül
pont oda sodorják, ahol lennie kell: a családhoz, ami annak idején eldobta
magától, de aminek nyughatatlan vére meghatározza az egész életét…
Az elemzés természetesen spoileres, elég részletesen
tervezem tárgyalni az egész trilógiát, szóval érdemes lehet először adni egy
esélyt a könyveknek. Ha zenét akartok hallgatni, nekem határozottan visszaadta
a hangulatot a Nightwishtől az Alpenglow, de – ha nem is tökéletesen illeszkedik
az itt szereplő repülő kalózokhoz – lényegében rakjatok fel bármilyen számot,
ami kicsit kalóz életérzést kelt bennetek, mert nagyrészt ekörül forog majd a
történet.
Vágjunk is bele!
Az élhetetlen világ – avagy a Szirt világképe, és az ok,
amiért nagyon sötétnek tartom
„Az ismeretlentől a bolondok és a gyengék félnek”
A Szirt Térképe - egyben szép példa arra, milyen gyönyörű a regény rajzolása |
A Szirt világa erősen eltér a klasszikus, európai fantasy környezetektől: szinte azonnal feltűnhet, hogy emberi karakterei gyakorlatilag nincsenek. Rengeteg a humanoid faj, különböző trogoktól elkezdve a trollokon, goblinokon és manókon át, de akadnak kissé antropomorf madarak is: az emberhez legközelebb álló figurák a fourthlingek (negyedvérűek) kinézetre azonban inkább tündékre hasonlítanak hegyes füleikkel. Már ez is mutatja, hogy a világ teljesen más szabályrendszer alapján működik, mint amit megszokhattunk. Ahogy a neve is mutatja, a történet egy Szirten játszódik, ami a semmiből ered, és a Nyílt Ég fölé nyúlik. A lakói úgy tudják, az élet a Nyílt Égből érkezett, és oda tér vissza, de nincsen kiforrott vallásuk, sem semmi misztikus a szemléletükben: a szereplőgárda sok befolyásos tagja tudós, erősebb-gyengébb morális korlátokkal, akik az élettől az időjárás jelenségeiig próbálják felderíteni a világuk működését, és teljesen elutasítanak minden babonaságot. Tényleges mágia nem létezik: bár maguk a lények és helyszínek sok esetben tekinthetőek mágikusnak, és előfordulnak elemek, amik utalnak valamilyen felsőbb hatalom létére (például Erdőmélyén, a sorssal kapcsolatos jóslatok jelentős része végül be is válik), de nem beszélhetünk varázslókról, a mágia nem könnyíti meg a szereplők mindennapjait. A technológiával, az eszükkel, a nyers erejükkel kell boldogulniuk, náluk sokszor felmérhetetlenül hatalmasabb fenyegetésekkel.
A világ fejlettsége steampunk jellegű – noha nem tényleges
gőzgépekről beszélhetünk, de különösen a városias területek nagyjából újkori
hangulatot keltenek, gyárak, kereskedelmi szövetségek, mechanikus eszközök,
tudomány, és persze aktív kalózkodás jellemzi a világot. A civilizált
környezetek erősen lezüllöttek morálisan: Alvégvárosban a pénz az egyetlen úr,
a szegények minden nap keményen dolgoznak a túlélésért, sokszor tiszta
ivóvízhez sem jutnak (ennek problémája képezi a Felleghajtó alapgondolatát) míg
a gazdagok jóformán élősködnek rajtuk. A Kereskedelmi Szövetségnek a fellegkalózok
fekete piacát leszámítva gyakorlatilag monopóliuma van, a tudósok pedig, akik
Mennykővárad lebegő városában, nagy jólétben élnek, nem igazán törődnek a lenti
világgal – az Alvégvárosiak egy része álmodozik róla, hogy egy napon feljuthat
oda, mások viszont mélyen megvetik a tudósokat, akik csak a saját céljaikat
hajszolják, és egyáltalán nem törődnek az átlagemberek fájdalmával.
A városias területeken kívül a Szirt világának fontos részét
képezi Erdőmélye, a másik lakott terület – ez az eredési ponthoz egészen közel
elhelyezkedő hatalmas rengeteg, benne változatos lényekkel. Erdőmélye egyes közösségei
ugyan morálisan sokkal szimpatikusabbak, mint Alvégváros lakói (a fatrollok
között láthatóan nagy érték a család, a közösségek összetartóbbak, a mészárlók
is barátságos, nyitott lények), de egyúttal rengeteg horrorba illő kolónia és
lény is fogadja az utazókat. Erdőmélyén tilos letérni az ösvényekről – aki
megteszi, azt elveszettnek, halottnak tekintik, mert nem látnak esélyt rá, hogy
visszatér. A rengeteg élelmet kereső vadállat mellett a történet egyik
legsötétebb lénye (és az Erdőmélye „főgonosza” – erősen idézőjelesen, de ezt
majd kifejtem a konkrét regénynél is) az Árnylidérc – ez a karakter korlátlanul
képes alakot váltani, manipulatív, rosszindulatú, és létezésének egyetlen célja
a pusztítás. A Peremvidéket kísérti, de sokszor Erdőmélyén magán is látni:
elcsábítja az embereket, hízeleg a büszkeségüknek, aztán lerántja őket a
mélybe. Már a második kötettől egyértelmű, Alvégvárosban csak rejtetten van
jelen, de Erdőmélyén virágzik a rabszolgakereskedelem is: a Nagy Futómadár
Rabszolgapiacon jóformán bármilyen élő áruba bocsátható.
A két fő helyszínen túl még teszünk kitérőket a trilógia
során (főleg a Felleghajtóban) az Alkonyerdőbe, ahol az idő jóformán megállt a
fény és sötétség tökéletes határvonalán, így többé nem létezik benne a halál
sem – ellenben fokozatosan felőrli az ide érkezők elméjét, szörnyű illúziókkal
tartja őket csapdában, akár egy örökkévalóságig. A Bűzláp élhetetlen, veszélyes
lápvidék, ahol könnyen elsüllyedhetnek az óvatlanok, a Kőkert, a Szirt csücske
pedig lényegében tényleg egy kert, ahol lebegő sziklák növekednek, és csak
fehér hollók élnek, amik agresszíven elüldöznek szinte bárkit a területükről.
Ha megfigyeljük, elmondható, a Szirten jóformán nincsen
klasszikus értelemben élhető, vagy kellemes terület. (Talán az egyetlen
kivételnek az eredési pont, a Forrásvidék tekinthető, de erre majd szeretnék
még visszatérni az Éjfél Mennykőváradonnál.) Vannak közösségek, biztonságos
menedékek, ahol le lehet élni egy életet, teljes nihilizmusban, úgy, hogy az
ember szigorúan csak magára, és a hozzá közelállókra fókuszál, de abban a
pillanatban, hogy valaki a nagy egészet akarja látni, érdeklődik, és
problémákat akar megoldani, a világ fájdalmasan sötét lesz. Ágos, a
főszereplőnk pedig pont ez a karakter: miközben több ponton is lehetősége lenne
békésen elvegetálni, három köteten át ő válik azzá az idealistává, aki
összeszorítja a fogát, és megpróbálja a lehetetlent – felülemelkedni a Szirt
világának sötétségén.
Erdőmélye – túlélő horror, gyerekszemmel
„- Igenis, vagyok valami! – kiáltotta. – Vagyok valaki!
Ágos vagyok, aki letért az útról, és aki túljutott Erdőmélyén! Én én vagyok!”
Aztán az egyik faluból a másikba indulva (a nevelőszülei a
kalózoktól féltve a nagybátyjához küldik), bámészkodik, és letér az útról, majd
mélyre keveredik a rengetegben. Innentől kezdve pedig az Erdőmélye a klasszikus
kiválasztott történetből pillanatok alatt túlélőhorrorba fordul. Ágost senki
nem nézi ki magának: a legtöbb ellenfél, akivel találkozik nem őt, mint főhőst
akarja elpusztítani. Legtöbbjük egyszerűen éhes állat, aki könnyű zsákmányt lát
benne. Ágos ráadásul ezen a ponton teljes mértékben gyerek még. Valószínűsíthető,
hogy az Erdőmélye alatt maximum kiskamasz (9-12 év között jár), így ábrázolják
a képeken, ilyen a viselkedése is. A Felleghajtóra nem tudjuk, mennyi idő telik
el pontosan, de valószínűleg jónéhány év: ez az egyetlen kötet, ahol említik is
az életkorát, egyszer kijelenti, hogy tizenhat éve született. Az Éjfél
Mennykőváradon esetén pedig kapunk egy kis csúsztatást az idővel (sok
szempontból olyan, mintha csupán hónapok telnének el a két regény között, de
viselkedés, karakterfejlődés, ábrázolás és történések tekintetében is inkább
éveknek hat – a leírásokban Ágosra már nem fiúként, hanem fiatal férfiként
hivatkoznak, Csuklyacsuk megnevezetten kamasz, és nyilvánvalóan évekkel
fiatalabb nála, sőt, még az egyik borítón olvasható vélemény is említi, hogy
„Ágos már felnőtt, de a haja még mindig ugyanolyan király”), de alapvetően én
az elemzésben fiatalfelnőttként kezelem majd a főhőst. Az Erdőmélye alatt
viszont pont ezért kimondhatjuk, egyáltalán nem áll készen arra a küzdelemre,
amivel szembesülnie kell. Az első fejezetekben még alig mer aludni, nem tudja
megszokni az erdő rémisztő zajait, többször hiányolja az anyját, éhes, és
teljesen megvezethető, mert egy magára maradt kisfiú. Egyúttal azonban egy
tulajdonsága már ekkor nagyon szimpatikus: egyszer sem merül fel benne, hogy
feladja.
Miközben Erdőmélye minden sötétsége a nyakába zúdul, és
tényleg csupán egy-egy fejezetre tud megpihenni (például a mohamedvével, vagy a
mészárlókkal) ezeknek az eseteknek pedig gyakran csak még fájdalmasabb vége
lesz (a mohamedvét a mók-mókok gyakorlatilag teljesen elpusztítják, és ezt Ágos
végignézi, a mészárlók ugyan szívélyesek, de később közlik vele, hogy nem
maradhat, nem tartozik közéjük, és vissza kell térnie a saját fajtájához), de
mégis összeszorítja a fogát, és megy előre. Kivágja magát az emésztő gubóból,
kiküzdi magát a vértölgy gyomrából, él a lehetőségeivel, és rendíthetetlenül
reménykedik, hogy az út végén talál valami jobbat. Naiv, gyerekes, és ezek a
tulajdonságai szükségszerűen egyre jobban vesznek el, de közben megcsillan az
esze, a kitartása és a bátorsága is. Egy kimondottan meglepő elem, hogy bár
kalózkapitányként nagyon fontos eleme lesz a személyiségének a karizmája, és
az, ahogy maga mellé tudja állítani, és maga mellett tudja tartani az
embereket, ennek az Erdőmélyében még kevéssé látszik előképe: Ágos nem fél
elfogadni a segítséget, és képes barátságokat kialakítani, de egyben kényszerűen
magára fókuszál, mert ha mindig más érdekeit nézné, esélye sem lenne életben
maradni. Az egyetlen, amit viszont érdemes megfigyelni a továbbiakban, hogy
amelyik kapcsolata kialakult, azt már őrzi: gyakorlatilag az egész
karakterdizájnja mementókból épül fel, amiket az első kötetben gyűjtött. Ezek
közé tartozik az immije (a bölcsőkendője: ez a vérszerinti család emléke, amit
felnőttként is hord), a hajviselete (a fatrollok csomózott frizuráját viseli,
még akkor is, mikor már egyáltalán nem fatrollként él), az amulettjei (a
nyakában hordja a mohamedve kihúzott fogát, kap egy váratlan veszélytől óvó
amulettet Porcog, a mészárló anyjától, sőt, a Felleghajtó elején egy másik mészárlótól,
Szíjastól vesz egy további amulettet is, ami „megvédi az ismert félelmeitől”),
és a tüskebunda mellény (ugyancsak a mészárlóktól). Ágos gyerekként nem beszél
sokat arról, hogy ebben a helyzetben milyen fontosak számára az apró
kedvességek, de láthatjuk, hogy egy életen át őrzi a jelképeiket.
Az Erdőmélye során azon túl, hogy kétségbeesetten próbál
túlélni, Ágos küzd azzal a kérdéssel, amit gyakorlatilag a regény felütése magában
az olvasóban is elindít – van-e benne bármi különleges? Tényleg csak egy
ostoba, aki otthagyta a kitaposott utat, és ezért fel fogja őrölni az erdő,
vagy van valamiféle sorsa, van valamiféle szerepe? Pusztán szerencse, és a
saját ereje és leleményessége, ami megmenti, vagy vezet valahová az egész
küzdelem, amin át kell mennie? Az Erdőmélyében ez a kérdés folyton nyitott és
folyton hullámzik. Ágos hol belefut egy jósba, aki nagyon furcsa jeleket kap
vele kapcsolatban (mikor eldöntené a pálcáját, hogy meghatározza, merre vezet
az útja, a bot állva marad – azt jelzi, hogy az égbe), és rövidesen találkozik
is az apjával, akiről kiderül, hogy fellegkalóz… de az apja hátat fordít neki,
ismét magára hagyja, ráadásul egyértelműen közli vele, hogy nem kívánt gyerek
volt, és neki „döntenie kellett, hogy kapitány lesz, vagy apa”. Tanúja egy
tudós szarvmadár kikelésének, aki kijelenti, hogy innentől mindig figyelni
fogja, és a sorsa Erdőmélyén túl teljesedik be, de többször is életveszélybe
kerül, és nem kap segítséget, olyan, mintha a titokzatos oltalmazás teljesen
cserben hagyná (a hárpiatrogok között meg is jegyzi, hogy ezek szerint „annyi a
sorsa, hogy egy elkényeztetett kis liba házikedvence legyen”). Végül az
Árnylidérccel szemben konfrontálódni is kénytelen ezzel a kérdéssel – ő az
Erdőmélye végső gonosza, aki kicsalja a fiút a Peremvidékre, és közli vele,
hogy vele volt az egész útján, figyelt rá, és látja, hogy különleges.
Ágos kezdetben gyanakszik rá, ismeri a történeteket, de
végül bedől a csábításnak – meg akarja fogni a kezét, hogy vele tartson, és
közben lelép a Szirtről. Az Árnylidérc ekkor a fejére olvassa, hogy mindenkit
csapdába tudott ezzel csalni, mert mindenki többnek hiszi magát másoknál: végül
közli Ágossal, hogy ő is „senki és semmi” majd ledobja a Szirtről. Ágos végső
soron a zuhanás közben, mielőtt teljesen elveszítené a reményt, visszaüvölt
neki (a kiemelt idézet), és ebben a pillanatban érkezik meg érte a szarvmadár, hogy
ledobja az apja hajójára. A teljes regénysorozatot tekintetbe véve az Erdőmélye
ezen végső jelenetének, és lényegében egész cselekményének egy borzalmasan
egyszerű üzenete van: Ágos alapvetően nem különleges. Nem kiválasztott, nem
csodálatos főhős, hanem egy egyszerű gyerek. Azáltal válik, az utolsó jelenetre
különlegessé, hogy eldönti. Felvállalja a döntést, hogy letért a kitaposott
útról, a túlélését nem hajlandó a vakszerencse számlájára írni, elfogadja, hogy
a szenvedés kellett ahhoz, hogy visszataláljon az apjához. Felhők Farkasa az
utolsó jelenetekben végül el is ismeri előtte az igazságot, és a bocsánatát
kéri, amiért sorozatosan cserben hagyta: Ágos végül ezt is képes elfogadni, és
készen áll arra, hogy a férfi mellett ténylegesen fellegkalózzá váljon. A
regény zárásában az apja végül számonkéri, hogy „miféle neve van”, és „illik-e
ez Felhők Farkasa fiához”, Ágos azonban nem mond le a nevéről: az, ahogy ő
ragaszkodik a fatrollok között kapott egyszerű, szinte már becenév jellegű
beszélőnévhez, megint csak jól mutatja, milyen stabil öntudatot épített az első
kötet végére.
Felleghajtó – felelősség és veszteség kamasz szemmel
„- Új viharmennykövet akartam felfedezni, tiszta viharmennykövet.
Olyat, amelyik frissen született a Nagy Viharban. Alkonyerdőben. Nem így… hogy
a gonosz kincskereső holtak körme alól kaparja ki.
- Ó, Ágos – nyögte a professzor. – Ágos, édes fiam… - újból köhögni kezdett,
mély, reszelő hangon. – Célok és eszközök.”
A Felleghajtó már említett módon nagy időugrással veszi fel
a fonalat az Erdőmélye után. Ágos immár az apja mellett tanul, és rajong a
felleghajózásért. Bár fiatal és tapasztalatlan, de folyamatosan tanulni és
fejlődni akar – ezzel kicsit túlzásba is esik, mert elég kamasz ahhoz, hogy
egyre nehezebben tűrje a korlátokat egy olyan környezetben, ahol viszont azok a
normális együttélés, a sikeres munka, és a kölcsönös bizalom alapját képezik. Az
apjával való kapcsolata erre a kötetre már abszolút meghatározóvá válik. Míg az
Erdőmélyében csak néhány jelenete van Felhők Farkasával (a továbbiakban néha
Quintként is hivatkozom majd rá, mert a ragadványneve borzalmasan hosszú),
addig a Felleghajtó teljes első felében közösen vannak színen, és a másodikban
is sok hivatkozás történik a férfire. És bár a kapcsolat sokkal pozitívabb,
mint az első kötetben, ahol Quint rendszeresen cserben hagyta őt, de még mindig
erősen kétarcú, immár mindkettejük hibájából.
Az egyik legerősebb kérdés a regény elején, hogy bár a fiú
büszke rá, hogy a fia lehet, és Felhők Farkasa maga egyértelműen szereti is őt,
de a férfi nem vállalja fel, hogy van egy örököse, továbbra is ragaszkodik
mások előtt a narratívához, hogy a fia évekkel ezelőtt elveszett az erdőben, és
Ágos csak egy fiatal matróz, akit a szárnyai alá vett. A probléma pedig ezzel
kapcsolatban elég összetett – egyrészt, ezzel a döntéssel direktben szembemegy
mindazzal, amit Ágos már az Erdőmélye során elért. Nem ismeri el, nem hagyja,
hogy önmaga legyen, és korlátozza a fejlődésben, ami végső soron ahhoz vezet,
hogy a fiú kényszeresen bizonyítani akar, hibákat vét, veszélybe sodorja
önmagát és másokat. Az első hibája után, a regény elején ki is fakad a férfire
(„Szégyelled, hogy a fiad vagyok? […] És ebben mi az újdonság?”), többször
említi, hogy a szigor, amit Felhők Farkasától kap, folyamatosan bántja, még
akkor is, mikor érti az okát. Másrészt viszont Quintnek jó oka van meghozni ezt
a döntést, mert sejti, hogy áruló van a hajón, aki könnyen tudná zsarolni őt a
fiával – ellenben egy lényegtelen kis matrózzal nem fog törődni. A két probléma
között az összeköttetés, hogy a férfi egyszerűen nem kommunikál Ágossal,
legfeljebb ködös utalásokat tesz, azzal pedig nem lehet megoldani a dolgot. A
fiú össze van zavarodva, teljesen vegyes jeleket kap – miközben négyszemközt
van egy szerető, de űzött és bűntudatos apja, aki a széltől is óvná, a
felleghajón van egy szigorú kapitánya, aki nem hisz benne, nem támogatja, és
nem oszt meg vele semmit. Ágos pedig egyrészt tizenhat éves, másrészt az egész
élete arról szólt, hogy a kezébe kellett vennie a dolgokat, ha egyről a kettőre
akart jutni, tehát ezúttal is megy a saját feje után… és teljes mértékben
belebukik.
Az Erdőmélyével ellentétben a Felleghajtó esetén a főhős már
nincs egyedül. Míg ott kicsit önzőnek lenni és saját magára fókuszálni a
túlélés záloga volt, ezen a ponton potenciálisan mások halálát eredményezi. A
döntései először egy fontos rakomány elvesztéséhez vezetnek (aminek
eredményeképpen a Felleghajtó legénységének viharmennykővadászatra kell
indulniuk – ez az egyik legveszélyesebb tevékenység a Szirten), később
sértettségében kikotyogja az igazságot a származásáról Sívó Szmötyinek, a
fedélzetmesternek, aki történetesen pont az áruló a hajón, végül pedig az apja
nélkül, egyedül ragad az Alkonyerdőben a legénység maradványaival… kamaszként,
tapasztalat nélkül, a baj egyik fő okozójaként kényszerül rá, hogy embereket
vezessen, és nem tudja egyben tartani a csapatot. Az apja legénysége bár
szereti és a hajó fontos tagjaként kezeli (az egyik első fejezetben meg is
dicsérik, mikor a fiú tudása Erdőmélyéről sokat segít nekik egy
alkuhelyzetben), de egyúttal gyereknek tekinti még – Mennydörgő Tem például „a
kis Ágosként” hivatkozik rá. Többeket elveszít magában az erdőben, majd később
a lápon átkelve is, sőt, a regény második felében párbajoznia is kell egyet
Ujjszedő Kramppal – vagyis, ha túl akar élni, az egyetlen megmaradt társával,
Mauginnal együtt, életében először nem csak menekülnie és küzdenie, de
konkrétan ölnie kell. Ágos korábban megtalált öntudata erős próba elé kerül,
mert alig kap támogatást, de annál többet kellene adnia.
Gyakorlatilag három ember van, akit Ágos „stabilizáló”
karaktereinek tekinthetünk ebben a regényben: az egyik ismételten, maga Felhők
Farkasa. Az apja bár nagyon sokáig nagyon zavaros jeleket küld, az Alkonyerdőbe
való zuhanás előtt egyértelműen ad a fiúnak egy utolsó, nagyon erős motivációt
és bíztatást. Ekkor a Felleghajtó felett elveszítik az irányítást, az áruló
fedélzetmester, és Purcant, a laposfejű goblin is halottak, mindenki elkezdi
elhagyni a hajót – Ágos ragaszkodna hozzá, hogy az apjával együtt hátramarad,
Quint viszont közli vele, hogy mindent el tud veszíteni, akár az életét is, de
a fiát nem. Ez az a pillanat, ahol a leginkább megnyílik, és a legtisztábban
megmutatja Ágosnak, hogy tényleg hisz benne, és tényleg mindennél jobban
szereti: ekkor adja oda neki a szablyáját is (a regényben kardként hivatkoznak
rá, de a rajzokon egyértelműen egy klasszikus „cutlass”-ről, a tengerészek és
kalózok jellegzetes szablyájáról van szó), ami a továbbiakban a fiú egyik fő
fegyverévé válik, egy újabb mementót adva a karakterdizájnhoz.
A második hasonló tag a Fénytudományok professzora: ő
Mennykővárad képviselőjeként tart a kalózokkal, nem ért a felleghajózáshoz, de
magukhoz a viharmennykövekhez igen, és tudva, hogy Quint korábban lovag volt,
még mindig bízik a becsületében. A Fénytudományok professzora tudja, hogy Ágos
a kapitány fia, és a legfőbb támogatója, hogy át is tudja venni a kapitányi
szerepet – mikor a legénység összegyűlik, ő az, aki felfedi az igazságot, és
mindenki előtt kijelenti, hogy a fiú a nyilvánvaló választás a rangra. Ironikus
módon a professzor az, akinek a halála teljes mértékben borítékolható – mivel a
zuhanás során eltöri a nyakát, csak az Alkonyerdőben megdermedt idő tartja
életben a regény jelentős részén. Tulajdonképpen élő kísértet, aki ott van
stabil pontnak, és morális iránytűnek, de tudni lehet, hogy Ágos el fogja
veszíteni.
A harmadik pedig Maugin, akit a regény nagy részében
Kőterelőként ismerünk, és nem is nagyon szólal meg – ő az első kötetben is a
csapat legtitokzatosabb tagja, az egész testét és arcát takaró védőruhát hord,
így senki nem ismeri a valódi személyazonosságát. A Felleghajtóban kiderül
róla, hogy egy hárpiatrog lány: Ágos az Erdőmélyében már találkozik ezzel a
fajjal, olyan, szélsőségesen matriarchális lényekről van szó, akiknél a nők egy
bizonyos életkor után átalakuláson mennek keresztül, nagy termetű, izmos, és
rendkívül agresszív lények lesznek. Maugin elmulasztotta a saját átalakulását,
mert még a megtörténte előtt elvitte egy rabszolgakereskedő, így pária lett, és
teljes életére egy kamaszlány testében ragadt. Maugin jelenti a legeffektívebb
támogatást Ágos mellett: a bíztatás és bizalom helyett ő konkrétan tanítja. A
fiú neki hála tud visszavezetni egy majdnem teljesen összetört felleghajót Alvégvárosba,
tényleg ráérezve a repülésre, és a korábbi bukás után sikerrel végrehajtva a
küldetését. Összeköttetést ad jelen és múlt között – hiába fiatal a teste,
jelen volt Ágos születésénél és behatóan ismeri az apját is. A főhősnek
továbbra is felelősséget kell vállalnia mellette, meg kell védenie, el kell
látnia a sérülését, aktívan dolgozni, hogy megmeneküljenek: végül, de nem
utolsósorban már ebben a kötetben is sejthető, hogy Maugin lesz a várható
szerelmi szál, ami ad még egy réteget a vele kapcsolatos motivációkhoz. A lány
ráadásul képes tisztelni a fiút a tapasztalatlansága ellenére is: a visszatérésük
után is mindig „kapitány”-ként hivatkozik rá.
Ki szeretném emelni még szimbólumként magát a viharmennykő
motívumát a történetben, mert szerintem egy elképesztően elgondolkodtató elem.
Mikor Ágos apja (és vele a fiú maga) elindulnak a küldetésre, tiszta, frissen
született mennykövet akarnak vadászni. A viharmennykő a történet szerint
lényegében megdermedt villám, a világ legnehezebb és legértékesebb anyaga: Ágos
tanúja is lesz, amikor megszületik egy, és csodálatosan szépnek írja le. Ezt a
tiszta viharmennykövet azonban végül nem viheti sehová. Az Alkonyerdőből üres
kézzel, és rengeteg veszteséggel távozik: később a küldetése azért jár
sikerrel, mert a Bűzlápon megtalálja és megöli Ujjszedő Krampot, aki, mint
kiderül, az Alkonyerdőből távozó utazókat gyilkolta meg, és a levágott
lábujjaik körmei alól kaparta ki a mennykőport, idővel megtöltve vele egy
teljes ládát. A férfiről ráadásul kiderül, hogy Mennykővárad lovagja volt
(Krampus Tollinix), aki megháborodott az évek alatt, és semmi nem lebegett már
a szeme előtt, csak a küldetése, amit már máshogy nem tudott teljesíteni. Ágos
képe a világról, a feladatokról, amik várják, és igazából még a kapitányi
szerepről is tiszta és idealista a regény elején. Hősnek látja az apját, és
potenciális hősként önmagát is – de ahogy végül nem tiszta mennykövet visz
haza, hanem a lábujjak alól kikapart, és gyilkossággal megszerzett port, úgy az
ártatlansága is teljesen elvész a Felleghajtó során.
A változás azonban ismét egyértelmű, és ismét jóra fordul:
mert ahogy az Erdőmélyénél is, úgy Ágos a Felleghajtó végén is feláll, és újra
definiálja önmagát. Csodát nem tud tenni, és tiszta hős nem lehet, nem olyan
világban él – de azért még nem fogyott ki opciókból. A Felleghajtó végén ismét
kap egy belebegtetett lehetőséget, hogy torpanjon meg, és kezdjen békésen
vegetálni: a Sötétségtudományok Professzora akadémiai állást ajánl neki,
lovaggá üti, még azt is kijelenti, hogy „sokkal szebb karrier” várna rá
Mennykőváradon, mint az égben, Ágos viszont nemet mond, és kijelenti, hogy ő
fellegkalóz kapitány, a vérében van, és nem tud mást csinálni. Kifizeti az apja
tartozásait, de átveri a tisztességtelen kereskedőt, aki a markában tartotta az
alvilágot – gyakorlatilag megszűnteti a monopóliumát, és egy felleghajót is
kicsal tőle. Maugint, az előző legénység utolsó tagját maga mellett tartja, a
jobb keze lesz, de a saját csapatát óvatosan válogatja össze, csupa olyan
emberből, akik hozzá hasonlóan teljesen elveszettek, de idealisták. Van, akit
rabszolgaságból ment ki, van, akit a kocsmák lezüllött világából, az
alkoholizmus széléről, de végső soron mindenki hálás neki, és mindenkinek egy
új reményt ad. Az egyetlen, akivel kockáztat, az a fedélzetmestere, Ólmos Sróf
– ő önként jelentkezik, és a szakértelmével nyer felvételt, pont ezért ő az
egyetlen, akiben Ágos nem bízik meg feltétel nélkül. Ezzel a legénységgel
kezdettől kialakítja a mély köteléket és bajtársiasságot, kommunikál, kölcsönös
megértést alakít ki, kimondott módon felelősséget vállal a sorsukért, és csak
olyan helyzetekbe viszi be őket, amire mindannyian készen állnak.
Éjfél Mennykőváradon – kalózkapitány a világ ellen
„Minden elmúlik. Az öröm, a fájdalom. A diadal pillanata,
a kétségbeesés sóhaja. Semmi nem marad meg örökké.”
Az Éjfél Mennykőváradon hangulata éles váltás az előző két
kötethez képest. A történet kezdetén az immár fiatal kapitány Ágost felkeresi a
szarvmadár, aki gyerekként megmentette, és azt mondja neki, tudja, hol
találhatja meg az apját, akinek a mennykővadászat idején nyoma veszett, és a
hajója kisodródott a Nyílt Levegőégre. A Felleghajtó a Viharok Anyjának
szemében van, abban a hatalmas viharban, ami a legendák szerint a kezdet
kezdetén élettel termékenyítette meg a Szirtet. Ágos vállalja a kockázatos
küldetést, és új legénységével a Szirttáncoson berepül a vihar szemébe – itt
sikerrel rá is talál az apjára, aki azonban lassan eggyé válik a Viharok
Anyjával. Utolsó szavaival még el tudja mondani a fiának, hogy a Szirt haldoklik
– a Viharok Anyjának vissza kell térnie a Forrásvidékre, hogy újra életet adjon
neki, ám Mennykővárad, a tudósok városa az útjában áll. A viharban Ágos
érzelmei megbolondulnak, átmenetileg teljesen elveszíti a józan eszét, így egy
ponton óvatlanul elvágja a szarvmadarat a hajójához kötő kötelet: az Erdőmélye
óta először tényleg egyedül marad, véglegesen lehullik róla a védelem, és
megszűnik az útmutatás. Az egyik legnagyobb pártfogójának saját maga okozza a
halálát. Végül a hajója is megsemmisül, a legénysége szétszóródik a Szirten – a
fiatalember maga a Kőkertben tér magához, de nincs öntudatánál, katatón, és a
nevét sem tudja felidézni. Csak fejezetekkel később tér vissza annyira a tudatossága, hogy tudjon tényleg döntéseket hozni, és az emlékezete még ekkor is hiányos.
Ezért lesz szükségünk a másodlagos szempontkarakterünkre,
Csuklyacsukra (eredeti nyelven Cowlequape). A fiú diák Mennykőváradon, és
lényegében tökéletes ellentéte Ágosnak. Míg a főhősünk bátor és talpraesett, Csuklyacsuk
félénk és esetlen: erős tériszonya van, szinte semmi önbizalma, retteg gazdag,
de bántalmazó apjától, retteg az őt zaklató többi diáktól is. Míg Ágos képes
szilárdan kiállni magáért és az elveiért, Csuklyacsuk háttérbe húzódik, elbújik
a könyveiben, és valahányszor bajba kerül, csak abban reménykedik, hogy
egyszerűen „elfelejtkeznek róla, mint a kéregtekercsekről”. Míg Ágos gyakorlatias
intelligenciával bír, jó hajós és jó vezető, de nem igazán rendelkezik nagy
lexikális tudással, Csuklyacsuk félelmetesen okos, legendák tömegét tudja fejből
felidézni, és akkor is műveli magát, mikor éppen senki nem akarja támogatni
benne. Az egyik legkifejezőbb pillanat a két karakter beszélgetése az irodában,
mikor Ágosból kibukik, hogy irigyli a fiút, amiért neki elég elolvasni egy
történetet, hogy bárhová elutazhasson, mert igazi tudós, míg neki kell a hajója,
és kell a tényleges kaland hozzá. Az ellentétük azt eredményezi, hogy ketten
együtt kiváló párost alkotnak az egész regény során: a fiatal kapitány
stabilitásra és önbizalomra tanítja a fiút, segít megtalálni a bátorságát, és
eléri, hogy képes legyen kiállni magáért és az igazáért, mindeközben pedig Csuklyacsuk
beleadja az eszét, a kíváncsiságát a gyerekes naivitását a küldetésbe, amiből
Ágos azért már sokat elveszített.
Az Éjfél Mennykőváradon a két szempontkarakter mellett
szerkezetében is eltér az előző két kötettől: míg az Erdőmélye és a Felleghajtó
esetén is a regény egy jelentős részét képezte az „éljünk túl” gondolat, a
harmadikban már jól meghatározott célok vannak. Ágos a legénységét keresi, az
emlékeit próbálja helyreállítani, majd hasznosítani őket és
megmenteni a Szirtet. Itt már nincs benne konstans félelem és bizonytalanság a
halállal kapcsolatban: tisztában van a veszélyekkel, tudja, hogy mire számíthat,
harcol és el akarja kerülni őket, de elsősorban a cél lebeg a szeme előtt. Míg
az előző kötetekben még tanul, tele van kérdésekkel, és át lehet verni, itt
vérbeli kalózkapitány: otthonosan mozog az alvilágban, alkudozik, iszik, verekszik,
előkapja a szablyáját, ha kell, sőt, a rabszolgapiacon megmutatja egy
kifejezetten könyörtelen arcát is. Bár a rabszolgákkal magukkal empatikus és
segítőkész, de a rabszolgakereskedők között szemrebbenés nélkül oszt életet és
halált. Ágos itt már nem passzív elszenvedője az eseményeknek, aki reagál,
hanem aktív ember, aki mozgatja a világot maga körül.
Mindenképp fontosnak érzem, hogy megemlítsem a legénységet,
mert míg a Felleghajtóban Quint embereiről volt szó, akiket nem követtünk
kezdettől (illetve az előzménysorozat, a Quint trilógia kellett volna a
megismerésükhöz), addig Ágosnál tényleg a teljes csapathoz van esélyünk
kötődni. Nekem a személyes kedvencem a társaságból Ólmos Sróf volt, aki éles
ellentétet képez az előző fedélzetmesterrel, Sívó Szmötyivel. Hozzá hasonlóan
szakemberként érkezik, jólétből, lényegében gazdagságot és sikert remélve a
fellegkalóz élettől, és Ágos pont ezért nem áll hozzá pozitívan – az ő szemén
keresztül pedig az olvasó is kezdettől kételkedik a fedélzetmesterben. Ólmos
Sróf gyanús alak, okos, és körüllengi egyfajta manipulátor légkör, ami éles
ellentétben áll a főhős végletes egyenességével. Egyben azonban Sróf az, aki
talán a legtöbb pofont kapja, és a legszilárdabb marad a hűsége. Ágos miatt
elveszíti a fél arcát, a Viharok Anyjából súlyos sérülten jön ki, és tudja,
hogy a sebei miatt soha nem tud visszatagozódni a társadalomba. Dühíti és
fájdalmat okoz neki a helyzet, kijelenti azt is, hogy egy időben reménykedett
benne, hogy akár Mennykővárad tudósai között is kiköthet, amire véglegesen
elveszítette az esélyt (egyébként általa kapunk egy erős utalást arra, hogy
Alvégváros nyomora mellett az általános diszkrimináció sem ritka a világban),
de fel sem merül benne, hogy hátat fordítson a kapitánynak. Hűséges marad,
nagyon szoros barátságot alakít ki Komorkával, a laposfejű goblinnal, és a
regény legvégén is Ágossal együtt indul a hátra maradt legénységi tagok
megtalálására.
Rajta kívül ismételten kapunk egy bájos mohamedve karaktert,
Cukit (azt hiszem az írók, ha már a boldog végkifejletekkel, és az élhető
területekkel fukarkodtak, legalább annyival megszántak minket, hogy mindig van
egy aranyos szőrös óriásunk, akikhez a főhős is erősen kötődhet – még ha általában
tragikus is a zárásuk). Az ő megtalálása egyben morbid visszautalás Ágos első
mohamedve társának sorsára: a fiatalember ezúttal a mók-mók arénából menti ki. Itt
is megfigyelhető a kontraszt: míg az első kötetben teljesen tehetetlen volt,
itt azonos szituációban egyrészt megmenti a barátját, másrészt kemény bosszút
áll azokon, akik bántani akarták (a kialakuló harcban elvágja a rabszolgapiac
fejének páholyát tartó köteleket, ezzel a mók-mókok általi halálra ítélve). Fülőke
és Orsós, a víziherkentyű és a tölgymanó, számomra kevesebb izgalmas jelenetet
hoztak, ellenben rengeteg szerepük van abban, hogy a főhős tovább tudjon
haladni, motivációt adnak és irányt mutatnak: Orsós sajnos a veszteségek közé
tartozik, Ágos ebben a regényben sem tudja megtartani a teljes legénységét. A Felleghajtóban
viszont mindezt már megtapasztalta, felismerte, hogy mekkora veszélyek veszik
körbe, és tovább tud menni – gyászolni gyászol, mélyen megrázza minden bukás,
de tudja, hogy nem állhat meg, vagy még többet veszít el. Fülőke olyan szempontból
a cselekmény nagy elősegítője is, hogy csak általa tudnak átkelni Erdőmélye „sötét
szívén” az örök sötétség területén a Forrásvidékre: ráadásul ő esik pont abba a
fatroll faluba, ahol Ágos nevelkedett, így általa zár be a főszereplő útja egy
teljes kört.
Maga a fatroll faluban játszódó jelenet megint rendkívül
aranyos, de szomorú – Ágos Pozdor, a nevelőapja temetésére ér haza. A kapcsolatukat
ezáltal rendbehozni sose tudják – Pozdor ugyan jóindulatú figura volt, és
gyerekként is segíteni akarta a fiút, de aktívan elzárta mindentől, ami ahhoz
kellett, hogy megtalálja önmagát, és erre Ágos rengetegszer visszautal (már a
Felleghajtóban is gyakran említi, hogy „sose tér vissza a régi életébe” – és ezt
még kedves gyerekkori emlékek felidézése közben is nagyon pozitív dologként
hozza fel). Ugyanakkor Ágos ezzel kap egy lehetőséget, hogy megbocsásson, és
felismerje, hogy a nevelőapja is jót akart neki és szerette, akkor is, ha ő nem
úgy élte meg. Imádkozik érte („Ó, égi láng” kántálás), meggyújtja a máglyáját,
tényleg fiaként búcsúzik el, így lényegében mindkét apját elengedi ebben a
kötetben. Veselke, az anya, akivel viszont mindig szoros és szeretetteljes volt
a kapcsolatuk (még a visszatérésekor is „mamácskám”-nak szólítja), már nem
akarja visszatartani vagy védeni, felismeri, hogy felnőtt és a saját útját
járja: csak azt jelenti ki, hogy a gyerekkori otthona mindig ott lesz stabil
pontnak.
Maugin, az utolsó legénységi tag pedig lényegében a célt
jelöli ki. Ő az, aki Forrásvidékre, a Szirtfolyó eredéséhez esett, és mindenre
emlékszik, mert a védőruhája megvédte a vihar felejtést okozó hatásától. Már a Felleghajtóban
is ő az a tag, aki a legaktívabban előre mozdít, és ez itt fokozottan igaz: a
megjelenése után ő javasolja a megoldást, hogy Ágos és Csuklyacsuk
visszaérhessenek Alvégvárosba és el tudják oldani Mennykővárad szikláját, ezzel
megmentve a Szirtet, a vele való találkozás az, ami tökéletesen helyreállítja
Ágos elméjét és helyére teszi a kirakós darabjait, sőt, ő a végső motivációs
erő is, akinek hála a főhős a trilógiájában harmadszor mond le a vegetálásról,
és tér vissza az égbe: a regény végén a lány a Forrásvidéken marad, várva a
kapitányát. Ezen a ponton már teljesen egyértelmű, és egyértelműen tragikus a
plátói szerelmi szál a két karakter között – bár már a Felleghajtóban voltak
sejtető jeleneteik (például a hullócsillag nézésük), itt a finálé előtt Ágos
tesz egy megjegyzést a lánynak, hogy „a szakértelmét adja neki, ne az életét”,
mire Maugin megfogja a kezét, és közli vele, hogy „az élete már az övé”. Mivel
Maugin halhatatlan és örökifjú, a párosból nyilvánvalóan nem lehet semmi, de
pont ezért nagyon lehet szánni őket.
És ha már a Forrásvidéken vagyunk, muszáj ismét elővenni
Csuklyacsuk karakterét is, mert ő ismét beemel egy kis misztikumot a Szirt
sötét világába. A fiú pont azzal, hogy az elrugaszkodott tudós Ágos gyakorlatiasságával
szemben, egyúttal az intuíció is. Látomásai vannak a Bölcs Koboldról (lényegében
a Szirt messiásfigurája, aki egy időben állítólag el tudta űzni az árnylidércet,
és tökéletes harmóniát alakított ki Erdőmélye lakói között a tanításaival), ő
az, aki először hozza fel a Forrásvidék legendáját, és az élet teremtését a
Szirten (ami kulcsfontosságú a történet megoldása szempontjából), és ő áll
talán a legnagyobb ámulattal és tisztelettel magához a helyszínhez is. Mikor
Ágosék kivágnak egy fát a Forrásvidéken, Csuklyacsuk mélységesen sajnálja, hogy
ilyen véget ér valami, ami ki tudja, mióta issza a forrás életadó vizét. Sosem
tudjuk meg, hogy Csuklyacsuknak van-e bármilyen misztikus képessége, vagy
puszta szerencse és ráérzés az, ami vezeti, de ugyanúgy, ahogy a trilógia elején
Ágoson töprengtünk úgy nála is felmerül a kérdés. A zárásban választ ugyan nem
kapunk, de a fiú ilyen jellegű karakteríve betetőzik: Mennykővárad eloldozásánál
a Sötétségtudományok Professzora megpróbálja meggyőzni, hogy ne vágja el a
láncot, és végső kétségbeesésében kinevezi Legmagasságosabb Akadémikusnak – ezáltal
amikor a férfi meghal, és kiderül, hogy a kőkertben egy újabb szikla kezdett
nőni és emelkedni, Csuklyacsukra marad a feladat, hogy „felépítse rajta az
álmait”, és létrehozzon egy olyan tudósvárost, amiből kiirtja a korrupciót és
diszkriminációt, ami az elődjét megmérgezte. Ebben Ágos már nem vállal szerepet
– bár az Éjfél Mennykőváradon még az ő története volt, de a végső döntést már
másra hagyta.
Konklúzió
„Ha már egyszer letértél a jól kitaposott ösvényről,
taposd ki a magad útját, amin a többiek járhatnak majd a nyomodban!”
Kicsit ironikus, hogy a konklúzióhoz választott idézetem
mennyire hasonlít ahhoz, ami az előző „Maradjatok gyerekek?” bejegyzésbe került,
de egyben úgy éreztem, nem tudok mást választani. Ahogy a bejegyzés elején is
említettem, a Szirt Krónikáit én nem tartom kimondottan gyerekkönyvnek, és bár
nekem hatalmas élmény volt kiskamaszként is, de mai szemmel inkább azt mondom,
tizenhat éves kor felett jobban megtalálhatná a közönségét, mert sötét, hátborzongató,
és nagyon komoly témákat érint. Ennek ellenére, az Ágos trilógia üzenetét nagyon
fontosnak érzem.
Mert szól arról, hogy igen, a világ lehet sötét. Lehetnek
szörnyek mindenhol, a városokban, az erdőkben, és néhol teljesen emberi arcot öltenek.
Létezik gonoszság, és előfordulhat, hogy az élet nem szép, napról napra
rengeteg nehézség vár. Ágos pedig azért jó és értékes példakép, azért lehet
nagyon könnyen azonosulni a fellegkalózok esetenként szinte Robin Hoodos lázadásával,
ahol igen, a törvénnyel szemben cselekszenek, de végső soron törekszenek a
morálisan helyes út megtalálására, mert egy ilyen világgal állnak szemben. És
ennek ellenére nem adják fel, hanem ha a föld élhetetlen, elmennek az égig.
Úgyhogy néha térjünk le mi is az útról, és a veszélyeken át
keressük meg önmagunkat. Köszönöm, hogy velem tartottatok.
Valentine Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése