Dűne: Második rész (elemzés)kritika
…avagy beszélgessünk az altruizmusról, az egoizmusról, és az üzenetről
Denis Villeneuve Dűne adaptációja 2021-ben hatalmasat szólt, így nem sokkal később már tudtuk, elkészíti majd a második (és harmadik – a Dűne Messiását, Paul történetének utolsó fejezetét is adaptálni tervezi) részét is. Az első rész összességében nálam sikert aratott – megvoltak a hiányosságai, amiket egy újraolvasást követően erősebben éreztem is, de fantasztikus látvány, soundtrack, egy találó casting, és erős hangulat jellemezte, ami jó felvezetést jelentett a folytatáshoz. Az első trailerek alapján még bizakodtam, de ahogy jöttek ki az újabb és újabb hírek, és – túlnyomórészt pozitív – kritikák, a lelkesedésem kezdett megcsappanni. Mert igen, a Dűne látszólag továbbra is tarolt, de amiért imádták, az valahogy idegennek hatott.
A történet ott veszi fel a fonalat, ahol az első rész letette. Paul az anyjával együtt kikerült a sivatagba, és befogadta őket a fremen Tabr sziecs. Pault gyötrik a látomásai a jövőről, és zavarosak az érzései az álmaiban látott fremen lány, Chani iránt is. Ahhoz azonban, hogy az anyjával együtt biztonságban legyenek a sivatagban, meg kell tanulnia a fremenek életmódját, harcostársukká és vezérükké válni a Harkonnenek elleni lázadásban.
És nagyjából itt véget is értek a hasonlóságok a könyvvel, mert Villeneuve filmje éles kanyart vesz, és teljesen máshogy meséli el a történetet, mint Frank Herbert tette. Tartsatok velem, és nézzünk rá, mennyire sült el jól – a bejegyzés szokás szerint erősen spoileres, nem csak a filmre, hanem a Dűne regénysorozat többi részére is.
Jó, de akkor most van egyáltalán messiás? – A Dűne és a vallás
A Dűnének vitathatatlanul része volt a valláskritika, már a regényekben is. Egyértelműen a fő üzenetek közé tartozik, hogy maradjon meg bennünk egy egészséges szkepticizmus. Se a hittel, se a nép iránti szeretettel ne lehessen manipulálni, mert túl jó eszköz lehet egy tehetséges diktátor kezében. Egyértelműen nem pozitív, ahogy Paul és a családja kihasználja és átveri a fremeneket, II. Leto nyíltan kritikus a legfanatikusabb híveivel, és favorizálja azokat, akik mernek ellentmondani.
Ennek ellenére viszont fontos megjegyezni, a sorozat nem teljesen bírálta magát a hitet, a próféciák és a természetfeletti gondolatát. Kimondta, hogy manipulációs eszköz, megmutatta, hogy a karakterei hogy élnek vissza vele, de attól még, mert egy diktátor kiforgathatja a vallást, nem biztos, hogy nincsen semmi valóságalapja. Ahogy az sem, hogy akik hisznek benne, azok rögtön babonás, megvezethető bolondok. A történetben három karakter van, aki valamilyen szinten messiás, és valamilyen szinten szembesül a messiási út hátrányaival.
Az egyik természetesen maga Paul Atreides. Paul messiási szerepköre kezdetben nem túl misztikus – a Bene Gesserit egy „tenyésztési” programmal, a vérvonalak keresztezésével létre akart hozni egy férfi Bene Gesseritet, valakit, aki messze előre lát a jövőbe, vissza a múltba, aki megkapja a kiképzésüket, és aki adott esetben a császár trónját is megszerezheti egy nap. Ezt a tervet Jessica szabotálta, részben szerelemből, részben büszkeségből – Pault, aki alapvetően nem kapott volna ilyen szerepkört, lényegében belelökte a potenciális Kwisatz Haderach pozíciójába. A fremenek, szintén a Bene Gesserit által manipulált mondavilága és messiásvárása aztán megjövendölt szentnek hiszi Pault, a Lisan al-Gaibnak, és mikor arra kerül a sor, a fiú ezt a szemléletet ki is használja, hogy az általa legjobbnak (vagy inkább legkevésbé rossznak) ítélt jövő felé vihesse az életét. Csak Paul történetét nézve könnyű lenne azt mondani, hogy az egész messiásmítosz lényegében manipuláció – de a helyzet kicsit bonyolultabb ennél.Ha előre ugrunk pár könyvet, és a Dűne Messiása, Dűne Gyermekei és Dűne Istencsászára köteteket is figyelembe vesszük, megtudjuk, hogy az emberiség sorsa nem sok jót ígér az elkövetkezendő évezredekre. Nem teljesen egyértelmű, hogy mi vezet a civilizáció pusztulásához, de néhány ismert faktor, hogy az Arrakis sivataga megszűnik létezni és a homokférgek kihalnak, ezáltal az emberiség darabokra szakad. II. Leto (Paul fia) emleget valamilyen kívülről érkező fenyegetést, erősen utalva rá, hogy az Ix bolygóról származik majd, és néhány jelenet azt is sejteti, hogy valamilyen mesterséges intelligenciáról van szó. II. Leto azt is említi, hogy valamilyen sötétség, a világvégi nagy csata (a Kralizec) elkerülhetetlen, de létezik egyetlen út (az Arany Ösvény) amin az emberiség győztesen kerülhet ki belőle, és megmenekülhet a pusztulástól.
Ezt a látomást Paul is megkapja, bár nem teljes formájában – ő nem tudatosítja, hogy pontosan mennyire limitáltak az emberiség opciói, ha fenn szeretne maradni, és nem is akar szembesülni vele. Paul nem rossz ember, de csapnivaló messiás, mert mindenen túl egocentrikus marad – a szerelmével akar lenni, megőrizni legalább a moralitása szilánkjait, ember maradni, és békében meghalni, amit az Arany Ösvény útja kizár. Amennyiben elindul azon az úton, mindenképp eljut az Istencsászár státuszáig, ami többezer éves életet, és egy lassú transzformációt jelent homokféreggé. Ettől az úttól Paul teljes mértékben iszonyodik, tehát a cél, hogy elkerülje, mindent felülír. Ha meg kell vakulnia hozzá, ha az univerzumot felégető háború vezéralakjává kell válnia, ha végső soron el kell veszítenie a szerelmét is, akkor hajlandó vállalni. Paul kétségbeesett küzdelme a saját emberségéért azt jelenti, hogy beáldozná az emberiség fennmaradását. És a történet itt válik egy kicsit misztikusabbá, mert II. Leto szó szerint úgy tűnik fel, mint egyfajta univerzális B-terv.
![]() |
Paul (Timothée Chalamet) a császár előtt |
Paul korábban tökéletesen pontos látomásaiban nem tűnik fel a fia (az ikrek közül csak Ghanimát, a lányát jósolja meg), sőt, az érkezése teljesen megvakítja. Leto a nagynénjéhez, Aliához hasonlóan előszülött, gyakorlatilag már csecsemőként tudatos, és az emberiség szinte teljes történelméből őriz „genetikai emlékeket”. Ezek az emlékek az ősei életének tapasztalatai, amik lényegében egész tudatok formájában élnek az előszülöttekben, illetve a Tisztelendő Anyákban, akik megfelelő beavatáson estek át. Ha egy emlék-énre szükség van, az előszülött elő tudja hívni, és kikérheti a tanácsát, de ha egy konkrét tudat felülkerekedik, és háttérbe szorítja a többit, akár meg is szállhatja. Aliával ellentétben II. Leto rendkívüli harmóniában marad a tízezer évnyi emlékkel: még Ghanima is néha elgyengül (Chani egyszer majdnem megszállja), de a fiú tökéletesen uralma alatt tartja az összeset. A legnagyobb eltérése Aliától, hogy nem küzd a természete ellen, hanem teljesen elfogadja azt – még a későbbiekben is vannak megjegyzései, amik arra utalnak, hogy igyekszik minden emlék tapasztalataiból meríteni, és mindegyik életet tisztelni. Az pedig, hogy lényegében az emberiség teljes történelmét „végigélte”, azt is jelenti, hogy tökéletesen alkalmas a messiásszerepre. Megvannak a küzdelmei és félelmei (a Dűne Gyermekei végén Ghanima említi, hogy minden este lehajtja a fejét az ölébe, és könyörög, hogy találjon neki egy módot meghalni – később Hwi megjelenésével is láthatóan lesznek megingásai), de végső soron elutasítja az apja énközpontú szemléletét, tudja, mit és miért áldoz fel, ez pedig elég eltökéltté teszi, hogy ne forduljon vissza többezer év után sem. II. Letót nem nevezik a Kwisatz Haderach-nak, nem kap olyan címkéket, mint Paul, viszont katalizátora az eseményeknek, és Istencsászárként elindítja az emberiséget azon a vékony úton, ami segíthet elkerülni a világvégét – sosem derül ki, mi volt a pontos prófécia a Mahdira, de mondhatjuk, hogy a klasszikus messiásfigura kitételeit teljesíti. Csak kicsit véresebben és diktatórikusabban, mint azt bárki várta volna.
Később a Dűne Eretnekei és Káptalanház kötetek, illetve Brian Herbert folytatásai még hasonló szerepbe lökik Duncan Idahót is, aki kevésbé a katalizátor szerepét tölti be, sokkal inkább az a vezető, aki II. Leto örökségét viszi tovább – és korábban stabilizálja is őt, mert a klónjai az állandóságot jelképezik mellette, Duncan az egyetlen ember, aki nem változik, és a halála mindig átmeneti, jön a következő másolat. Ha viszont csak azt nézzük, hogy hol volt a legnagyobb áldozat és fordulópont, II. Leto az, aki a leginkább megfelel egy tipikus messiás definíciójának. A végkonklúzió viszont mindenképp ugyanaz – valláskritika, és hitet kihasználó diktátorok ide vagy oda, a Dűne cselekménye semmiképp nem azt sejteti, hogy a természetfeletti egy az egyben mese. Sokkal inkább azt, hogy nem tudhatod, hogy fog megnyilvánulni, és annak mennyire örülhetsz majd.
![]() |
Stilgar (Javier Bardem) |
Paul – avagy nem baj, ha a karizmatikus karakter lenyűgöz
![]() |
Paul, miután megitta az Élet Vizét |
Ezt pedig igazából egyetlen film sem tudta teljesen megragadni. Kyle MacLachlan alakítása 1984-ben megnyerő és karizmatikus, de messze túl heroikus volt – gondolatszinkron ide vagy oda, Paul erőteljes vívódása és cinikus önkritikája nem igazán jelent meg a képernyőn. Alec Newman (2000-es Dűne minisorozat) esetén volt idő mindent kibontani, hiszen egyetlen film helyett három részt kaptunk (bár még a három együtt sem volt annyira hosszú, mint a két új film), de a színész nem igazán érezte a karaktert, karizma helyett inkább kamaszos, kicsit komikus arrogancia áradt a játékából. Chalamet pedig időt kapott, gondolatszinkront viszont nem (sőt, a filmben eleve elég keveset beszélnek – ez betudható annak is, hogy Villeneuve bevallottan nem igazán szereti a dialógusokat), és a film egyik legnagyobb problémája, hogy nem hagyja, hogy Paul lenyűgözzön minket.
![]() |
Paul felrobbantja a Pajzsfalat |
Itt fél évig harcolgat – nem tanít, nem mutat érzelmi kötődést, nem lesznek igazi barátságai, a szerelme Chanival sem egy éveken keresztül épülő, tartós párkapcsolat, hanem egy tinédzserkori fellángolás. Mikor pedig ténylegesen az élre áll, nem karizmatikus vezérnek tűnik, aki egyébként vívódik és kételkedik, hanem kegyetlen, hazug manipulátornak, akinek többé semmi problémája a felvállalt szereppel. Ráadásul még ebben a szerepben sem igazán jó, mert Chalamet-nek nincs meg az a kiállása, ami ezt a kegyetlenséget tényleg fenyegetővé tehetné – az pedig, hogy komoran néz a kamerába, ehhez a karakterhez kevés. Paul tragédiája, az önző döntései akkor igazán erősek, ha a film hagyja, hogy minden hibája ellenére szeressük, de a Dűne: Második részben erre nincs lehetőségünk.
A romantika halott – mi történt Chanival?
Chani karaktere talán a legkomolyabb változtatásokon esett át a könyvhöz képest és a kritikusi vélemények erről általánosságban pozitívan vélekedtek. Hiszen az eredeti karakter legfontosabb szerepe azért az maradt, hogy ő a főhős barátnője – Chani nem harcolt túl sokat, nem volt sok jelenete, nem volt szemszögkarakter, innentől pedig csak jobb lehet, ha kilép ebből a skatulyából.
Vagy mégsem. A Dűne: Második rész esetén inkább mégsem.
Chani a regényben sem egy gyenge nő. Talpraesett, könyörtelenül praktikus fremen lány: a Dűne Messiásában Paul egyszer meg is állapítja, hogy Chani (sokszor nála is jobban) képes háttérbe szorítani az érzelmeit, ha egy helyzetben döntést kell hozni. Büszke, és nem tűri, ha szórakoznak vele, de korábbi konfliktusokat is hajlandó félretenni, ha azt látja helyesnek. (Erre a legjobb példa a kapcsolata Irulannal – Chani a Dűne Messiása előtt tizenkét évig nem tudott teherbe esni, mert a császárné, Bene Gesserit utasításra nem engedhette, hogy egy fremen ágyas gyereke legyen a trónörökös. Amíg erre fény nem derül, Chani hajlandó kiállni Irulan mellett és bíztatni Pault, hogy legyen egy közös gyermeke a nővel, mert a trónöröklést nem bízhatja egyetlen emberre.) Elsősorban nem harcos, de nem rázza meg a vér, és hajlandó ölni, ha arra kerül a sor. Nem kifejezetten művelt, nem annyira intellektuális partner Paulnak, de nagyon sokszor megcsillan a gyakorlati intelligenciája: Chani ismeri a sivatagot, ismeri a népét, és ezt tudja kamatoztatni.
![]() |
Paul és Chani (Zendaya) a sivatagban |
A kapcsolat ott kezd toxikussá válni, amikor Paul Chanit is hajlandó beáldozni a saját célja érdekében. Nem kommunikál megfelelően a politikai házasságáról Irulannal (Chani megérti és támogatja a döntését, de a közös gyerekük elvesztése után egy ilyen döntést nem megbeszélni a partnerrel már önmagában problémás). Később titokban tartja előtte a látomásait, amiben a lány meghal, és hallgat arról is, hogy Irulan fogamzásgátlót etet vele, így Chani tizenkét évig érzi úgy, hogy a trónutódlás problémája az ő hibája. Paul szereti Chanit, az elvesztése összetöri, de nem igazán jó társa – ami még jobban érezhető, mert Chani viszont bizalmat szavaz neki. Tisztában van vele, hogy Paul manipulatív, tisztában van vele, hogy hoz megkérdőjelezhető döntéseket, és sosem teljesen nyilvánvaló, hogy mennyire hiszi el a próféciát – de azért dönt úgy, hogy támogatja, mert mint embert szereti. Az, hogy ez kihasználhatóvá teszi, egy szomorú, de nagyon reális sors.
![]() |
Chani a film végén |
A legzavaróbb viszont nem az, hogy átírták ezt a karaktert, hanem az, hogy a változtatások feleslegesek, sőt, néhol kifejezetten károsak. A Dűne Messiása történetének egyik alapja a szerelmi háromszög Irulan, Paul és Chani között. Ahhoz, hogy Irulan szembeforduljon Paullal, és az árulása elindítsa az eseményeket, szükség van arra, hogy a házasságuk tizenkét éven keresztül pocsék legyen, és szegény nő megélje, hogy a férje felé sem néz. Ha nincs ott Chani, Paulnak nincs oka ilyen szinten mellőzni Irulant, és nincs ok arra sem, hogy a császárné az ellenségévé váljon. A Dűne Gyermekei főszereplői, Leto és Ghanima pedig Chani és Paul közös gyermekei, az pedig, hogy félig fremenek, fontosak a cselekmény és a karakterük szempontjából is. Hivatalosan ezt még meg lehet kerülni (a filmben volt egy ágyjelenet, szóval rá lehet fogni, hogy az ikrek már megfogantak), de a páros megbontása húz magával egy halom problémát.
![]() |
Paul és Chani a Tabr sziecs bombázása után. Annyira jó lett volna őket tényleg az eredeti szerepekben látni! |
Ha már női karakterek – Jessica, Alia és a toxikus szülő felmentése
![]() |
Jessica (Rebecca Ferguson) Tisztelendő Anyaként |
Talán Paulnál is súlyosabb a konfliktusa Aliával, akit pedig teljes mértékben cserben hagy. Alia az első regény végén három éves, és a Dűne Messiására kiderül, hogy az első könyv végén a bátyjával is maradt… miközben Jessica visszautazott a Caladanra, elkezdett gyógyulni a szerelme elvesztése után, később pedig összejött Gurney-vel, Paul egyik tanítójával. Alia gyakorlatilag szülőfigura nélkül nő fel. Senki nem segít neki feldolgozni, hogy a regény végén meggyilkolta a nagyapját (a filmmel ellentétben a könyvben Harkonnen Báró Alia keze által hal meg), sőt, Jessica még abban a három évben, amíg vele van, is pocsék anya. Ahelyett, hogy arra tanítaná, hogy fogadja el a furcsaságait, tanulja meg kezelni az emlék-éneket, és egyensúlyozza ki a személyiségének kettősségét, egyetlen dologra neveli – hogy hogyan rejtse el mindezt. Harah (aki lényegében Alia dajkája) és Paul sokkal több megértéssel és kedvességgel fordulnak a kislány felé, mint az az ember, aki egyébként felelős volt az állapota kialakulásáért. A Dűne Messiása végén, mikor Alia régens lesz, és még mindig csak tizenöt éves, Jessica újra cserben hagyja; a segítsége nélkül a lány talpa alól végleg kiszalad a talaj, és a Dűne Gyermekeinek fő antagonistájaként látjuk viszont.
![]() |
Anya Taylor-Joy Alia szerepében |
A Dűne: Második rész egyik legnagyobb bűne, hogy bár Jessicát manipulatívnak és könyörtelennek ábrázolja, egyben folyton fel is menti. Persze, próbálja Pault abba az irányba lökdösni, hogy felvállalja a messiásszerepet, és használja ki a fremeneket, de Paul későbbi döntéseinek tükrében már nem úgy tűnik, mintha ez annyira távol állna a fiú saját céljaitól. Inkább olyan mintha tökéletesen egyetértene az anyjával, csak kicsit más módon szeretne ugyanabba a pozícióba jutni. Persze, Jessica megissza az Élet Vizét, és ezzel öntudatra ébreszti Aliát, de teljes mértékben belekényszerítik a helyzetbe. Míg a regényben Stilgar alternatívákat ajánl neki (többek között azt, hogy elveszi feleségül, és ezzel a törzs részévé teszi), itt kész tények elé állítja: vagy Tisztelendő Anya lesz, és ezzel teljesíti az ő vallási elvárásait, vagy meghal. Később, az Élet Vizéből sem nyugodtan iszik, hanem szinte lenyomják a torkán – Alia itt a fremen (férfiak) erőszakossága miatt lett előszülött, nem azért, mert az anyja nem bírta kinyitni a száját és megmondani, hogy terhes.
Alia ráadásul a film alatt nem születik meg, Jessica végig terhes (a regényben az Élet Vize miatt felgyorsult a terhessége – Alia korán született, és az emlék-ének miatt tudatosan). Mivel nincs időugrás, nem látjuk mennyire pocsékul kezeli a lánya helyzetét, helyette fura beszélgetéseket folytat egy embrióval. Abba nem szeretnék belemenni, hogy eleve a teljesen tudatos embrió mennyire kényelmetlen gondolat – Alia a könyvben is megjelent „a születése előtt” (bár nem pár hetes embrióként), de nem beszélt, nem véleményezte a cselekményt, később is csak homályos érzeteket említ ebből az időszakból. Ha Jessica a Dűne: Második rész cselekménye után visszatér a Caladanra, azzal nem hagyja cserben a lányát, mert muszáj magával vinnie, Alia még szó szerint a testében van. Ha pedig nincs meg az anya, aki mindkettejüket cserben hagyta, a Paullal való testvéri dinamika is jelentősen meg fog változni, a Dűne Gyermekei, és Alia antagonista arc-ja teljesen borul.
Alia karaktere, amennyit látunk belőle ebben a formában, szintén elég furcsa. Anya Taylor-Joyt alapvetően remek castingnak tartom, simán el tudom képzelni a Dűne Messiásában a karakter kamasz verziójaként, de itt még nem kellett sokat játszania. A meg sem született Alia viszont kimondottan ellenszenves személyiség. Jessica tolmácsolásában manipulatív, erőszakos, abszolút nem foglalkozik a bátyja érzéseivel, és a legkevesebb szimpátiát sem tudtam érezni iránta. Alia karaktere a korábbi adaptációkban és a könyvben is azért működött, mert érdekesen egyensúlyozott a rémisztő és az aranyos között. Végrehajt egy gyilkosságot, és kiválóan húzza az időt egy túszdráma alatt, de nevetgél, gúnyolódik, sokszor kibukik a száján egy-egy gyerekesebb szófordulat, és az is előfordul, hogy Harahnak sír amiért nem találja a helyét a gyerekek között. Azzal, hogy egy testetlen, személytelen kis manipulátorként mutatjuk be, ez a kettősség is megszűnik, és Alia is beáll azon karakterek sorába, akik felé nehéz empátiát érezni.
Mi az, ami még PC, de nem túl bonyolult? – A Harkonnenek
A Harkonnenekről elmondható, hogy mindig a Dűne leggyengébb részét jelentették. Vladimir Harkonnen unalmas és lapos antagonista – hiába szemszögkarakter, hiába van jónéhány fejezet, ahol az ő szemével látunk, semmivel nem válik komplexebbé, ezek a részek is inkább azt hangsúlyozzák ki, hogy pontosan mennyire undorító és kegyetlen ember. Frank Herbert erre a figurára tényleg mindent rápakolt, ami az olvasónak visszataszító lehet: szadista, kapzsi, hataloméhes, kegyetlen, hazug… Sajnos itt mutatkozik meg az író homofóbiája is, mert a karakter azon túl, hogy visszataszító, egyértelműen meleg, amit a könyv erősen hangsúlyoz, és sztereotípiákkal is erősít (a Báró például nyilvánvalóan kedveli az ékszereket, és erősen túldíszítetten, gyakran „nőiesnek” ítélt színekbe öltözködik).
Teljesen érthető és igazából logikus döntés, hogy ezt nem akarták egy az egyben áthozni a filmbe, és az első részben a Báró ábrázolásával semmi komolyabb gond nem volt. Unalmasnak unalmas, de az alapanyag nem adott többre lehetőséget. A Giedi Prime sötétsége, a Harkonnenek egyszerű, monokróm öltözete megadta neki azt a légkört, amit egy ilyen antagonista igényel.
Viszont annak ellenére, hogy ezek a változtatások jól sültek el, a Báró pedofíliája egy fontosabb elem az unokaöccse, Feyd-Rautha miatt, akit a Dűne: Második részben Austin Butler személyesít meg. Austin Butler tehetséges színész, az Elvisben nyújtott alakítása már meggyőzött, így kíváncsi voltam mit hoz ki Feydből – mert ő az a karakter, aki szinte könyörgött egy adaptációért, ami megadja neki az időt és figyelmet, amit a regény nem.
![]() |
Feyd-Rautha (Austin Butler) |
Mivel Feyd-et csak a nagybátyja vagy Paul szemszögéből látjuk (illetve Margot Fenring említi) sosem tudjuk, pontosan mi történt vele, de a Vladimir tesz néhány erősen vérfertőző megjegyzést az irányába. A regény második felében Feyd megpróbálja megölni a Bárót – az egyik szeretőjét használja fel, hogy megmérgezze. A nagybátyja ekkor azt feltételezi, hogy a gyilkossági kísérlet oka a türelmetlenség, a fiú nem bírja kivárni, hogy átvegye a helyét, de Feyd valójában sosem mondja el, mik voltak az indítékai. Később kapunk megjegyzéseket arra, hogy Feyd megszállottan edz, figyel a testére, éles a kontrasztja a Báró elhízásával. Azt is kimondják, hogy a főgonosz kedveli azokat a fiatal fiúkat, akik hasonlítanak Paul-ra – az unokaöccse pedig, több leírás szerint, pont beleesik ebbe a kategóriába. A regény tehát erős utalásokat tesz rá, hogy a báró szexuálisan bántalmazta Feyd-et, amit a legtöbb adaptáció meg is hagyott valamilyen szinten (az 1984-es filmben egy kicsit visszásan elsült jelenet, mikor a Sting által megszemélyesített Feyd-Rautha épp kilép a zuhanyból egy szál alsónadrágban és a nagybátyjának elakad a szava).
![]() |
Feyd és Paul végső párbaja |
Apróbb bakik
A történet szempontjából kevésbé lényeges elemek, de határozottan bosszantóak voltak példáuk Thufir Hawat hiánya – az öreg mentát történetszálát az 1984-es film is kivágta (csak a rendezői változatban maradtak benne a jelenetei), de ha már ennyire hosszú egy film, a szép sivatagi képek közé belefért volna a küzdelme. Irulan ugyan ott van a cselekményben, és több szerepet kap, mint az első kötetben, de messze nem eleget. Nem látjuk, hogy igazán aktív lenne akár politikusként, akár Bene Gesseritként – írni ír, de az egy filmben nem működik olyan jól, mint egy regényben, ahol a fejezetek kezdését ő narrálja. Shaddam sokszor kimondja, hogy a lánya okos, és jó császárnő lenne, de ahogy Paul sem, úgy Irulan sem bizonyít. Hiába a kevés dialógus, a „mutasd, ne mondd” elv valahogy mégsem érvényesül.
![]() |
Irulan (Florence Pugh) feljegyzéseket készít |
Azért van, ami felmenti?
Semmiképp nem állítom, hogy a Dűne: Második rész rossz vagy élvezhetetlen. A látványvilága továbbra is nagyon szép, ha az ember úgy dönt, hogy ad egy esélyt a filmnek, érdemes moziba menni, mert a nagyképernyő valószínűleg sokat hozzáad. Amikor van soundtrack az jól hangzik (bár személy szerint nagy hibának tartom, hogy sok jelenetben egyszerűen nincs zene). A színészek nem kaptak jó forgatókönyvet, de többségében érződik, hogy próbálják kihozni a legtöbbet abból, ami jutott. A kosztümök között továbbra is van néhány nagyon kreatív. Ha az ember nem ismeri a regényt, és nincs a fejében, hogy mennyi bakit követtek el a készítők, és az, hogy Villeneuve-nek azért is kell megállnia a Dűne Messiásánál, mert annál többet jóformán lehetetlen adaptálni ennyi változtatással, valószínűleg a történet is jobban összeáll.
Viszont ahogy letelt a közel három órás játékidő, én mégiscsak hiányérzettel, csalódottsággal, és egy kis haraggal jöttem ki a teremből. Sokkal többet vártam ennél. Az adaptáció nem fénymásolás, de nem is fanfiction. A rendező módosíthat elemeket, hogy adjon valami extrát, vagy egyszerűen, hogy működőképessé tegyen egy történetet, ami talán nem nézne ki olyan jól, ha egy az egyben varázsolnák a vászonra. De nem hagyhatja figyelmen kívül az alapvető üzenetet, a karakterek személyiségét, az alapul vett kultúrákat, mert onnantól nincs értelme adaptálni.
Valentine Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése