Blood of Zeus - Zeusz vére: 2. évad kritika
...avagy beszélgessünk a megbocsátásról, a traumákról, és a kultúrák mixeléséről
Annak idején az első évadra azonnal ráugrottam, most a másodikra időbe telt, mire sort tudtam keríteni, de azért mégiscsak újra leültem a Netflix görög mitológiára alapuló animesorozata mellé. A második évad erősen indított, és sok érdekes, új karaktert vezetett be, akik közül sokan a kultúrkör rajongóinak is kedvencei közé tartoznak. A mitológiai hűség még mindig nem a Zeusz vérének erőssége, de azért reménykedhettünk benne, hogy tanul a hibáiból, és összehoz valami tényleg jót.
A Hérával és a gigászokkal vívott háború után az Olümposzra és az emberi világra is ráfér a gyógyulás. Hérón, Zeusz félisten fia még nem dolgozta fel az apja halálát, amikor új veszéllyel szembesül - valaki elvágta az életének fonalát, vagyis még a tél előtt meg fog halni. Éjszakánként látomások kínozzák, és Gaia arra kéri, hogy segítsen a testvérének, a háborúban meghalt Szerafimnak, mert csak úgy lehet esélye a túlélésre. Miközben pedig Hérón újabb küldetésre indul a barátaival, Alexiával, Kofival és Éviosszal, az alvilágban is zajlanak az események. Hádész, aki kimaradt a gigászok háborújából összefog Szerafimmal, hogy ellopják az Éleusziszi követ, az egyik leghatalmasabb Olümposzi ereklyét, ezáltal megszabadítva magát az Alvilágból, a Holtak Istenének hálátlan szerepétől, és a feleségét is az anyja befolyásától...
A zeneajánló marad a régi, hallgassatok Herkulest, de ha valami komplexebbre is vágytok, görög mitológia témában nekem újabban egy hatalmas kedvenc lett Jorge Rivera-Herrans EPIC musical-e. A történetnek nem lesz sok köze egyikhez sem, de legalább ott érzitek majd magatokat az ókori Görögországban. Végül, de nem utolsósorban, a bejegyzés természetesen spoileres, más csak azért is, mert a legtöbb problémám az évad második felével volt. Szóval csak akkor olvassátok el, ha láttátok a Zeusz vérét, vagy nem zavar, ha lelövöm a csavarokat.
Vágjunk is bele!
Az első évad végén Hérát, Szerafimot, és a feltámasztott gigászokat legyőzték. Zeusz feláldozta magát (ezzel megmentve nem csak az Olümposzt, de a feleségét, Hérát is, aki száműzetésbe vonult), Hérónról pedig úgy tűnt, meg fog halni, de végül feléledt benne az apja ereje, és megmentette az életét. Az utolsó jelenetben láttuk, hogy Szerafim az alvilágba került, ahol kiderült, hogy a kétágú villa, amit az egész évadban használt, Hádész fegyvere, aki engedelmességre kérte, egyelőre ismeretlen okokból.
A második évad itt veszi fel a fonalat, de kicsit átfed az első fináléjával - az első epizódban ugyanis a végső csatát nézzük végig Hádész szemszögéből, aki semleges maradt a háborúban, és csak menedéket volt hajlandó biztosítani. Mint kiderül, ez csupán álca volt, hogy a csata miatt kialakuló káoszban szolgákat küldhessen az Olümposzra, és ellopja az Éleusziszi követ - ez a kő mindig az Ég Uránál van az istenek között, és egy nagy, sötét erőt fog vissza, ami a gigászok első háborúja után megtámadta a Földet. Hádész nem elsősorban az Olümposz feletti uralomra vágyik, de szeretne kiszabadulni az alvilágból, és urává válni a saját életének, akkor is, ha ehhez nagy erőket kell megmozgatnia.
Az Éleusziszi kő lényegében az egész évad mozgatórugója: a jelenben Hádész vadászik rá, de kiderül, hogy már a múltban is nagy szerepe volt, mikor az istenek felosztották egymás között a világot. Az évad végén megtudjuk, hogy a sötét erő, amit elzártak a kő segítségével (és egy ismeretlen, keletről jött boszorkányistennő hatalmával - személyes tippem, hogy ez Hekaté akar lenni, de lehet, hogy elkezdjük mixelni a mitológiákat, és az közel-keleti hitvilág valamelyik karakteréről lesz szó), valójában Tüphón. Ha bárki megkaparintja a követ, és kimondja a nevét, újra életre kel, és visszatér, hogy bosszút álljon a világon, ezért a Zeusz vére második évadában ez a figura olyan, mint Voldemort - mindenki csak utalgat rá, de senki nem nevezi nevén.Hérón a második évadban
A történetnek természetesen továbbra sincs sok köze a görög mitológiához. Rengeteg benne a keresztény elem, cselekmény és filozófia tekintetében is (szerintem még Biblia adaptációkban sem emlegetik annyit a megbocsátást, mint itt, de erre még kitérek). Összekutyuljuk az idővonalat, a személyiségeket, néha az sem egészen tiszta, mennyire akarjuk egyáltalán tudomásul venni a többi, klasszikus görög hős létezését. Hérónon kívül továbbra sem látunk sok félistent, de Szerafim Ikaroszra és Odüsszeuszra is utalgat, sőt, Apollónnak is van egy pillanata, ami sejthetően negyedrészt isten szeretőjére, Hüakinthoszra utal (mikor diszkoszt vetnének, kiszáll a versenyből - a mítosz szerint véletlenül egy diszkosszal ölte meg a fiút). Egyben viszont a sorozat mentségére szól, hogy végre keblére ölelte azt, hogy mennyire eltér a forrásművektől, és elsősorban a történetre fókuszált, nem arra, hogy görög legyen. Ez pedig azt is eredményezte, hogy rengeteg karakterívet kibontott, logikusabbá tett, és a készítői mertek ténylegesen írni... Nem csak a Percy Jackson ókori átdolgozását láthattuk, hanem valami egyedibbet.
Meddig kell tűrni? - Hádész, Perszephoné, és a tragédiájuk
"Ha két lelket egymásnak teremtettek, senki nem választhatja el őket"
Hádész és Perszephoné |
Mivel a páros szerethető, ezért kezdettől könnyű szurkolni nekik - igazából a főhősökkel szemben is. A céljaik nem teljesen tiszták, és különösen a sorozat második felében Hádész túl messzire is megy értük. De a néző is velük együtt vágyik az igazságra, hogy megkapják a függetlenséget és a bocsánatkérést is az eddig eltűrt nehézségekért, és ne szakítsák szét a családjukat. A Zeusz vére azonban csúnyán elbánik velük.
Hádész és Perszephoné Melinoével |
Héra kiáll Zeuszért az alvilág ítélőszéke előtt |
A helyzetet pedig még tovább rontja, hogy a görög kultúrából is teljesen kilóg ez az üzenet - nyilvánvalóan a kereszténységből átemelt részletekhez tartozik. A görögöknél létezett bosszúkultusz, nem véletlen, hogy a nagy eposzokban, mint az Iliász és az Odüsszeia is központi szerepet kap. Nemesziszt, a bosszú istennőjét is tisztelték, Athénban még egy ünnep, a Nemeseia is őrzi a nevét. Egyetlen görög mitológiai történet sem tartaná elítélendőnek, ha valaki kiáll magáért, és bosszút áll azokon, akik megkárosították - sőt, ez egy hősi út felütése lenne.
A héber nevű görög démon azért még mindig érdekes - Szerafim
"Csak három dolog okoz ilyen fájdalmat. A szerelem, a háború és az istenek. A szemei alapján neki mindháromból kijutott."
Szerafim karaktere továbbra is a széria legerősebb elemei közé tartozik. Az előző évadhoz képest további motivációt kap, és immár teljesen saját történetszálat is - nem egy epizódban ő a fő szemszögkarakterünk. Ellentétben Hérónnal, ő nem menekült meg az első évad végén, és nem is támad fel klasszikus értelemben - Hádész az alvilágban büntetését töltő lélekkel szövetkezik.
Szerafim emberi alakja az elképzelt alternatív múltban |
A szerelmi szál szép, és egyértelműen Hádész és Perszephoné kapcsolatával állítják párhuzamba - mindkét esetben egy elveszett, az életét gyűlölő férfi keveredik egy jóindulatú nő mellé, akit viszont kötnek a szabályok, a papnői szerep vagy a toxikus anya. Mindkét esetben egymásba szeretnek, a férfi karakter fejlődni kezd, erősödik, kap egy kis reményt, így megpróbál kitörni a helyzetéből: de míg Hádész végső soron minden fölé helyezi Perszephonét és a kapcsolatukat, addig Szerafim elhagyja Gorgót (mert a bosszú továbbra is rossz, értem?). A bűntudat viszont egy nagyon érdekes réteget ad a karakterhez, aki a korábbi döntései, az istenek ellen vívott háború mellett a végsőkig kiáll, mert továbbra is úgy gondolja, az emberekért tette, és nem volt választása. Gorgo az egyetlen megbánása, és az a pont, ahol ő is úgy gondolja, hogy változtathatott volna, és volt esélye a boldogságra.
Szerafim az alvilág ítélőszéke előtt |
És persze itt is Hérón halványul el. A második évad azzal indul, hogy a főhős meginog az istenekbe vetett hitében, elkezdi úgy érezni, hogy a féltestvérének talán igaza volt, talán az Olümposz urai gyarlók, akik nem érdemlik a közel korlátlan hatalmat. Később vívódik azon, hogyí megbocsásson-e neki, hogy feldolgozza az anyjuk halálát, és végső soron képessé is válik rá, hogy elengedje a dühét. És nagyjából ennyi. Hérón viszonya Szerafimmal végtelenül üres és unalmas, mert annyira komplex a személyisége, hogy egy A4-es lap hozzá képest bonyolult. Hiába izgul az ember a héber nevű görög démonért, ha az a figura, akivel szembenáll, akivel elvileg együtt kell fejlődnie, egyáltalán nem mozgatja meg a nézőt. Még az utolsó epizód próbái is, egyértelműen Szerafim esetén izgalmasabbak - míg esetében rámutatnak a makacsságára, a traumáira, arra, hogy jóformán már nem lehet rajta fogást találni, mert mindent elszenvedett, amitől félhetett, Hérón egy egyszerű, mesebeli próbatételt kap, amin túljut és megerősödik.
Azért beszéljünk a "jókról" is - Hérón és az istenek
"Száz emberből egy csatában, tíznek ott se kéne lenni. Nyolcvan csak áldozat lesz. Kilenc igaz katona, szerencsénk, hogy velünk vannak, mert nélkülük elveszne a csata. De egy, egy a harcos. És viszi haza a többit."
Hérón az anyja sírjánál |
Hérón csapata a Zeusz tiszteletére rendezett játékokon |
Egy fokkal jobb elem az istenek, ahol végre van néhány tényleg remek karakterdizájn - Artemisz csinos holdistennő stílusa kifejezetten csalódást keltő, de Athénét például imádtam, ő tényleg egy izmos, szélesvállú amazon, akiről süt, hogy a háború istennője. Árészt kicsit eltoltuk a gonosz, dühös háborúisten irányába (különösen, mert kapott egy furcsa háttértörténetet, ami szerint Perszephoné kérője volt, aki Hádésszal vetélkedett), de azért vannak megérthető pillanatai, és a kapcsolata Hérával egészen szerethető. Zeusznak továbbra sem áll jól, hogy bűntudatos, "megérthetően gyarló" istenként akarják ábrázolni, a hatalmával sorozatosan visszaélő erőszaktevő helyett, aki uralkodóként is felelőtlen, és a gyerekei életét is tönkreteszi. De legalább egy-két jelenetet kap, ahol úgy tűnik, belátja a hibáit, ha felhívják rá a figyelmét.
Külsőségek
A Léthé folyó |
Konklúzió
"A hatalom megrontja a jót, és a legrosszabbat vonzza"
A Zeusz vére második évada jól indul. Látszólag készen áll rá, hogy dilemmákat adjon a főhősnek, hogy megérthető, komplex antagonistákat szabadítson rá, és megírja a maga nem egészen görög, de szerethető és szórakoztató mitológiáját. Ahogy azonban haladunk előre, másképp, de ugyanolyan gyengévé válik, mint az első évad volt. Nincs egyensúly a képernyőidőben, a főhős még mindig rendkívül unalmas, a komplex karakterek sorsára pedig egy didaktikus, mesei üzenetet próbálunk ráhúzni, ami kifejezetten káros. Ide-oda billeg aközött, hogy egy szürkeárnyalatos, sötétebb történetet mutasson be, és hogy egyszerű és emészthető maradjon, végül pedig két szék között a pad alá esik. Ha jön a harmadik évad, valószínűleg továbbra is nézni fogom, mert érdekel, sikerül-e egy rendes lezárást írni, ami megmagyarázza az első két évad gyengeségeit, és persze az is, hogy végre el tudjuk-e engedni Hérónt, ha már ennyire nem működik főhősként. De sok reményt nem fűzök hozzá: és továbbra is kitartok amellett, hogy lassan le kéne szállnunk a görög mitológiáról, és más kultúrkörökből is meríteni.
Valentine Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése