Anime MBTI Akisével – 2. rész: A lányok
A legutóbbi Anime MBTI bejegyzésünk sikerén felbuzdulva, Akisével erősen gondolkodtunk, hogy szeretnénk megcsinálni az előző elemzésünk párját, ezúttal női karakterekre fókuszálva… az ötlet jó volt, de részben a problémák miatt, amikkel szembesültünk (és amiket a beszélgetés elején meg is említünk majd), részben pedig azért, mert a téma mindkettőnknek eléggé szívügye, ez a cikk sokkal kontroverzálisabb és bonyolultabb kérdéseket is érint, mint maga a Myers-Briggs féle személyiségelmélet. Az egyes karakterekhez kapcsolódva szóba kerül majd a női karakterek általában jellemző kezelése, nem csak animékben, a sztereotípiák kérdése, a karakterdizájnok fontossága, néhol objektívebben, néhol szubjektívebben megközelítve: minden esetben törekszünk rá, hogy indokoljuk a véleményünket, de természetesen bármikor nyitottak vagyunk párbeszédre.
Az előző beszélgetésünket ITT olvashatjátok el – ha esetleg
nem ismeritek az MBTI-t, akkor írtam róla egy rövid ismertetőt is, amire
érdemes ránézni, mielőtt elkezditek olvasni ezt a bejegyzést, valamint ott
találjátok meg a rövid bemutatást Akiséről is. Ahogy legutóbb, úgy most is
spoileres lesz az írás, de ha egy konkrét karakterre nem vagytok kíváncsiak,
nyugodtan hajtsátok tovább az elemzést, élesen elkülönítettük az egyes
szereplőket. Az én színkódom továbbra is kék, Akiséé pedig piros.
Vágjunk is bele!
Köszönöm,
hogy megint csatlakoztál hozzám egy beszélgetésre.
Igenis, kapitány!
Legutóbb
ugyebár nyolc férfi karakternek az MBTI típusáról beszélgettünk. Ez már
viszonylag régen volt, de most adódott mindkettőnknek ideje/lehetősége, hogy
leüljünk és összerakjuk az anyagot.
Egyéb apró motivációkkal.
Egyéb
apró motivációkkal. Szerintem az sem egy nagy titok, így olvasók előtt, hogy
nem csak a saját lustaságunk, és a karantén volt az, ami elérte, hogy ne
tudjunk egykönnyen nekiállni ennek. Legalább ekkora gondot jelentett, hogy az
istennek nem tudtuk összeszedni a nyolc női karaktert. Ez pedig szerintem
rögtön rávilágít egy problémára az elemzésünk kapcsán.
Hát igen, zötyögős kezdet. A jól
kidolgozott nők reprezentációja manapság a különböző sorozatokban meglehetősen…
elmaradt. Őszintén, manapság már kevésbé nézem a „mainstream” animéket, meg
sorozatokat, mert az a meglátásom, hogy egy szinten túl perverz irányba
indultak, és ez a karakterek személyiségére, kidolgozottságára rossz hatással
van. Ezért nem is találok a mai animékben olyan szereplőket, akikkel
ténylegesen tudnék azonosulni, vagy egyszerűen csak kedvelni őket.
Ezt a
„perverz irányba mentünk” témát az egyik karakterünknél érdemes is lesz majd
megemlítenünk. Őt ugyan nagyon szeretjük, sőt, egy olyan animének a szereplője,
amit szintén imádunk, de nagyon szép példa a problémára, ahogy ő évadokon át
alakult – különösen karakterdizájnját tekintve.
Spoiler alert: Awashima Seri az.
Nos,
igen, Awashima Seri lesz az. Szóval ez volt az egyik nagy problémánk,
egyszerűen nem találtunk női karaktereket.
Meg aztán felmerül majd az a téma,
hogy az eredeti anyagban lehet egy rendkívül jól kidolgozott női karakter, akire
az adaptációk lesznek rossz hatással.
Végül
pont ezek az akadályok okozták, hogy bevettük egy egészen friss mesének is két
karakterét, ami ugyan nem anime, de egyébként hasonló kultúrkörre építkezett.
És pozitív meglepetés volt.
Nagyon
pozitív meglepetés volt. Egy kicsit a reményünk a jelenben – felnevetek.
– Szerintem kezdhetünk is.
Ezúttal is a nagyon népszerű és mindkettőnk által nagyon szeretett Mo Dao Zu
Shival szeretnénk indítani. Amiből viszont egy erősen alulértékelt hősnőt
választottunk, aki pedig…
Madam Yu!
Teljesen egyetértek. Sajnos neki
elég rosszat tettek az adaptációk, és elég kevesen olvassák el a könyvet – akik
pedig mégis, azok általában már úgy kezdenek bele, hogy túl vannak az animén és
a sorozaton. Ilyenkor pedig van egy alapelvárás, és inkább azokra a jellemzőire
figyelnek fel, amiket az adaptációk hangsúlyoztak. Pedig ezek nem igazán
definiálják a karakterét.
Én azt is
mondanám, hogy Madam Yu kicsit áldozatául esett annak a szemléletnek, hogy ha
valaki a főhős ellen van, bármilyen szinten, nem lehet rendes ember. Ez
egyébként valamennyire igaz a fiára is. Jiang Cheng megítélésére is nagyon erősen
hat, hogy a történet egy részében kvázi antagonista. Miközben jellemileg sok
tulajdonságában pozitívabb, mint a főhős.
Abszolút.
Eközben kapok
egy telefonhívást, ami kicsit megszakítja a lendületet, de gyorsan vissza is
térek.
Kezdjük akkor azzal, hogy magát a
személyiségét a könyv szerint elemeznénk, főként. Az az eredeti, és messze az a
legkidolgozottabb is.
Aminek
örülök, hogy – ugyan csak az animét találom PDB-n, de ott legalább ESTJ-nek
írják. Tehát T.
Na igen. Viszont az a helyzet, hogy
ő egyébként egy introvertált karakter.
Az elég
egyértelmű, igen.
Nem nagyon fordul senkihez, hogy
megossza a bajait, problémáit, bánatait. Mindig magában gondolkozik, magában
tartja a véleményét. Vagyis hát, nyilván vannak neki kitörései, de nem nagyon
kapunk tényleges belátást, hogy mi játszódik le a fejében, mert nem nyílik meg
senkinek. Csak a körülményeket megfigyelve tudunk következtetni, hogy mi a
viselkedésének háttere.
Azt is
érdemes megemlíteni, hogy az előző introvertált példáinknál, az elemzés első részében
jellemzően volt egy karakter, aki nagyon közel állt az adott szereplőhöz.
Mondjuk Toshiónál Seishin. Madam Yu-nak ilyen sincs, igazából.
Neki volt a két testőre… szolgája…
akármicsodája, a két csajszi. Velük kedvesebb volt, nyilvánvaló, hogy ők a barátai
voltak. De egyetlen jelenetet sem láttunk, ahol velük tényleg, őszintén beszélt
volna. Őket is kartávolságra tartotta magától. Fölhúzta a falait, ahogy az
Attack on Titanben, és azóta se ki, se be.
Igaz az
is, hogy ott volt a két gyereke, ugye Jiang Cheng és Yanli…
És nekik se nyílt meg.
Igen.
Őket nagyon szerette, de velük meg úgy volt, hogy ők a gyerekek.
Meg Yanli felé voltak ugyan elvárásai
- akkor is, ha messze nem olyan nagyok, mint Jiang Cheng felé – de nem volt
kifejezetten bizalmas a kapcsolatuk.
Yanlit
egy kicsit leírja, mikor rá mondja, hogy „egy drágakő” és ezt másoknak is látni
kéne…mondhatjuk, hogy Yanli egy kicsit az ő szemében is „szép virágszál” volt.
Igen. Meg akkor ott van, hogy nagyon
szerette a gyerekeit, de nem tudta igazán kimutatni. Yanli felé még kicsit
jobban, de szavakkal, fizikai gesztusokkal nem nagyon volt rá képes. Nem
gyakran láttuk, hogy megölelte, vagy megérintette volna őket. Az is benne
lehetett, hogy próbálta magát elszigetelni tőlük, hogy az ő gondjaival ne a
gyerekeinek kelljen foglalkoznia.
Ez azért
nem teljesen sikerült: ahogy Jiang Cheng elemzésénél említettük is.
Egyáltalán nem sikerült. El tudom
képzelni, hogy az elején még jobban ment neki. De ahogy haladt előre a
történet, kicsit ő sarokba szorult, ilyen szempontból. A frusztráció pedig
tényleg kicsattanásokban, agresszióban nyilvánult meg, és később nagyon nagy
mértékben Jiang Chengen csattant. Annak ellenére, hogy látványosan nagyon
szerette az elvárásai, a szavai elég kemények voltak vele szemben.
Igazából
itt van az egyik nagy eltérés az adaptációkkal is: igazából még a könyv és az
anime között is…
Jiang Fengmiant általában egy
pozitív karakternek próbálják beállítani.
És pont
ezért Madam Yu-nál általában nem mutatják meg, mi is van a kirobbanásai mögött,
csak magát azt, hogy léteznek.
Igen. Kimarad, hogy Jiang Fengmian
elhanyagolja a gyerekét, és erősen érezteti a feleségével, hogy sosem fogja
szeretni, mert azután az egy nő után rohangál, aki már régen meg is halt. Szerintem
egy jelenetet nem kaptunk, ahol ő ténylegesen emberszámba vette volna Jiang
Chenget, vagy akár Madam Yu-t: őt még addig úgy ahogy, amíg próbálta
csitítgatni, hogy ne a gyerekeken csattanjon, de az is inkább egyfajta
színjáték, maga és a világ felé is, hogy minden rendben van. Jiang Fengmian
kedves ember, személyiségügyileg, de nem tudott elvonatkoztatni a saját
érdekeitől. Nem rossz akaratú, de rendkívül önző.
A Jiangokkal igazság szerint rengeteg a probléma, de az adaptációkban elég jellemző, hogy őket akarják a tökéletes, modell-szerű családként bemutatni. És az a baj, hogy ha a Jiangok modell család, akkor Madam Yu abszolút gonosz mostoha lesz.
Na, de haladjunk tovább a következő betűre!
Ami pedig
N vagy S? N.
N. Mindenképpen.
Akkor
egyetértünk.
Madam Yu-nál kevés karakter látott
rá jobban a tényleges helyzetekre. Nagyon tisztában volt azzal, mi miért
történik.
Egyébként
volt az a megjegyzése… nem emlékszem pontosan, hogy hogy volt a mondat, de
akkor hangzott el, amikor Lótuszrév már ég, és Wei-éket elküldi: akkor mondja
Weinek, hogy „Tudtam, hogy bajt fogsz hozni ránk!” Ez egy olyan elem, amire
kontextustól függően rá lehet mondani, hogy igen, nem bírja Weit.
De nem.
Nem. Ott
ő tulajdonképpen tényleg átlátta, hogy a srác magas szinten vonzza a bajt.
Wei azért egy látványos bajkeverő,
aki nem gondolja át mit csinál. Abban az érzékeny politikai helyzetben, amiben
ők voltak, ez egyenlő lehet egy halálos ítélettel. Ami meg is történt.
És pont
az előző MBTI-ban beszéltünk arról, hogy Madam Yu-n kívül Jiang Cheng is nagyon
sokszor ráérzett arra, hogy „Úristen, ha Weinek most bekattan valami, akkor
buktuk”. És Weinek azért valljuk be, szinte mindig bekattant valami.
Mindig.
És én ezt
amúgy úgy mondom, hogy Weit amúgy szeretem.
Szintén.
Visszatérve
a betűre, ha valakinek elég jók az intuíciói, és mellette még információja is
van – ez pedig Madam Yu-nak volt, mert azt azért láttuk, effektíve ő vezette a
klánt, ha névleg nem is, így a legnagyobb rálátása a politikai helyzetre – az
összekötheti a szálakat, és láthatja a kis részletek súlyát a nagy egész
szempontjából.
Tulajdonképpen néhány másodperc
alatt olyan döntéseket tudott meghozni, amikre csak jóval később jött rá az
olvasó, hogy miért hozta. Nagyon erős N, én az egyik legerősebbnek
tartom az egész könyvben.
T vagy F?
Abszolút egyértelmű, hogy T. Annak
ellenére is, hogy tényleg, voltak dühkitörései, és a végére már kicsit meg is
fulladt a saját érzéseiben.
A T
viszont – én is T-ként mondom – nem azt jelenti, hogy nincsenek érzéseid.
Csak annyit jelent, hogy a
racionális döntéseket preferálja az ember. Vannak érzései, ezek is
befolyásolják, de nem olyan mértékben, mint a logika.
Igazából
szokták mondani, hogy az F-T nem arról szól, hogy egy T mindig racionálisan
dönt, az F pedig mindig érzelmek alapján: ez egy arány. Hogy ha ott vagy egy
döntési helyzetben, sokkal valószínűbb, hogy a logika felé mész, mint hogy az
érzelmek felé. Attól még, ha vagy egy olyan felfokozott érzelmi állapotban,
akkor az el fog vinni – és még egy masszív T-vel is kerülhetsz ilyenbe.
Természetesen. Madam Yu-nál már az
megadta ehhez az alapot, hogy folyamatosan volt egy olyan érzete, hogy nem elég
jó – elég nyilvánvaló kisebbségi komplexusa is lett emiatt. Ezt megint próbálta
ellensúlyozni azzal, hogy többször robbant ki, többet várt el a környezetétől,
többet várt el saját magától.
Szerintem
mondhatjuk, hogy neki erre a nagyon királynői attitűdjére is rájátszott, hogy
mennyire kisebbségi komplexusa volt. Mondhatni, minél kevesebbnek érezte magát,
annál erősebbnek akart mutatkozni, mert azzal tudta ellensúlyozni és elrejteni
a világ elől, hogy amúgy nem volt jól. Ami visszautalva megint egy pont az
I-betűnkhöz, egy erős introvertált tulajdonság. És picit ezt sajnáltam a
sorozatos karakterdizájnjában is, hogy hiányzott ez a fajta kisugárzás.
Rá alapból ránézel, és egy mesebeli
királynőt kell, hogy láss, aki erős, magabiztos, tudja mit csinál, tudja, mit
akar. Kicsit egész Lótuszrév hangulata rájátszott erre, valljuk be, jól ment
nekik. Egy paradicsom volt, lényegében – az az ország, amit a mesében a
varázslatos királyságnak képzelsz. De a lényeg az, hogy ő tudatosan,
intelligensen vezetett és döntött.
Igen.
Szerintem a T-re igazából ellenérvet sem nagyon tudunk mondani.
És egy nagyon erős J is. A
határozottságából, a döntésképességéből ez teljesen következtethető.
Én még
hozzátenném azt is, hogy bár én is kritikus vagyok Wei Wuxiannal szemben, meg
egész eddig beszéltünk arról, hogy mennyi nyomás és frusztráció volt, ami miatt
nem igazán tudta elfogadni a srácot, azért az is tény, hogy nem tudott
annyira nyitni felé és figyelni rá. Látta benne a veszélyforrást, látta benne a
problémát, de nem látta benne az értékeket. Nagyon korán eldöntötte, hányadán
áll vele, és Jiang Fengmian kivételezése azt eredményezte, hogy ő meg sem
próbált gyerekként gondolni rá.
Bár valljuk be, azért valahol
ellensúlyoznia is kellett azt a hatást. Madam Yu kicsit rá is kényszerült, hogy
Jiang Chenggel sokkal több időt töltsön, és ellenpontot jelentsen a férje
mellett: függetlenül attól, hogy egy gyereknek ez nem lesz elég.
Kicsit
emiatt „headcanon” nekem a könyv alapján, hogy ha Jiang Fengmian egy kicsit
nyitottabb mind a felesége, mind a fia felé, akkor Madam Yu-nak se lett volna
nagy baja Wei Wuxiannal. Mármint, oké, nyilván megmaradt volna a „Már megint
mit csinál ez a gyerek?” probléma, de ezt leszámítva. De nem rossz indulatúan,
hanem tényleg, szigorú szülőként.
Igen, Madam Yu személyisége alapján
amúgy is egy szigorú szülő lett volna. Szigorú szülő, aki viszont tudja, mi jó
neked, és afelé terel. Ha nem lett volna a frusztrációja, Jiang Fengmiannal tök
jól kiegészítették volna egymást szülőként. – Akise idegesen csóválni kezdi a fejét, és egyre
élénkebben gesztikulál. - Igazából én ezért
utálom ennyire Jiang Fengmiant. Annyi potenciálja lett volna ennek az egész
felállásnak. Egy paradicsomban éltek, egy tök jó néppel, a két gyerek tök jóban
lehetett volna – még így is jóban voltak. Egy totál jó párkapcsolati
dinamikájuk lehetett volna, hogyha öt másodpercre kihúzza a fejét a seggéből!
Én ezután a
monológ után csak biccentek egyet, és töprengve bólogatok, mielőtt lenézek a
jegyzeteimre.
Én azt
mondanám, most ne bontsuk külön a T-A részt – múltkor igazából csak az elemzés
végén tudatosult bennünk, hogy amúgy létezik a Turbulens-Asszertív típus.
Jaj, igen.
Szerintem
említsük meg itt, hogy Madam Yu egyértelműen egy INTJ-T.
Igen. Nagyon.
Igazából
nála mindezek az elemek, a frusztráció, a dühkitörések mind egyértelműen a
turbulenshez tartoznak. És az ilyen típusú INTJ-knek az egyik legmeghatározóbb
tulajdonsága, hogy kell nekik a külső megerősítés. Az INTJ-knél elég gyakori,
hogy tudnak arrogánsak lenni, de az INTJ-A egy viszonylag stabil személyiség.
Igen. Tisztában van magával, nem a
környezete megerősítéséért dolgozik, hanem a saját elvárásainak próbál
megfelelni. Míg Madam Yu-nak nagyon kellett a környezet visszajelzése.
Kicsit
rémülten pillantok az órára, ahogy rádöbbenek, hogy elég rendesen
elbeszélgettük az időt. Ezt mindjárt szóvá is teszem.
És még
csak az első karakternél járunk.
A többiektől nem tartok ennyire. Valljuk
be, Wen Qing is összetett karakter, de azért messze nem annyira összetett, mint
Madam Yu.
Ez jogos – dudorászok egy sort, miközben
kikeresem Wen Qinget a PDB-ben. – Őt ISTJ-nek írják, amit egyébként tisztelek… de az Untamedben is
ugyanennek, amiről viszont szerintem beszélnünk kell egy kicsit. Ő azért egy
olyan karakter, akiről szerintem elmondhatjuk, hogy nem csak a megközelítése
más a sorozatokban, de a személyisége is.
Igen, teljes mértékben.
Wen Qingről kezdeném azzal, hogy nekem ő is egy nagy kedvencem a Mo Dao Zu Shiban.
![]() |
"Számomra ő egyike a legkorrektebb női példaképeknek is, akikkel fikcióban találkoztam." |
Ő megint egy nagyon jól megírt női
karakter. Eltér az átlagtól, maradjunk annyiban. Szerintem kezdjük rögtön a
betűzést.
Igen.
Egyelőre fókuszáljunk még a könyvre.
A könyvet és az animét esetében
azért összemoshatjuk. Az anime elég jól eltalálta.
Csak egy
kicsit kevesebb jelenete volt, mert a második évad eléggé kapkodott.
Igen. Ott valószínűleg történt
valami a színfalak mögött, amiért ennyire összecsapták, kevesebb epizód is
lett, így nem tudja annyira átadni az érzést, amit a regény. A második évad
akkor jó adaptáció, ha olvastad mellette a könyvet.
Ha nem,
akkor el fogsz benne veszni.
Pontosan.
Tehát
akkor első betű. I.
I. Igazából nekem kicsit olyan
érzésem volt, hogy a Wenek eleve egy zárkózottabb társadalom, ő pedig nem is
annyira illett bele. Tekintve, hogy a nagy harcos nemzetben volt a gyógyító.
Igazság
szerint nekem a Wenektől – hiába kínai mindenki – mindig volt egy kis japán
feelingem. Valószínűleg mondjuk azért is, mert náluk megvannak azok a
szimbólumok, a nap, a tűz, amik inkább a japán kultúrának a részei, de tényleg
úgy éreztem, hogy ők a „legjapánabb kínaiak” ebben a történetben.
Igen, valóban. Meg Wen Qingre az is
igaz, hogy ő sem osztja meg rögtön az érzéseit. Persze ott van neki Wen Ning,
de…
Wen
Ningnél nekem kicsit olyan érzésem van, hogy – nyilván más szemszögből – de ő
egy kicsit olyan kapcsolatban van vele, mint Madam Yu a gyerekeivel. Wen Qing
fejében mindig ott lehet a gondolat, hogy ő azért a kisöccse, egy tizennégy
éves félős kölyök, és nem tudja igazán mélyen belevonni a saját világába. Mert
Wen Qing azért benne volt a politikai manipulációkban is, nagyon sokat látott a
dolgokból.
És akkor ott volt az öccse, aki
senkit nem értett, de nagyon akart dolgokat. És… ez már kicsit inkább az
F-T vita, de ha Wen Qing döntést hozott, ő általában logikai alapon döntött:
viszont az gyakran előfordult, hogy Wen Ningre tekintettel megváltoztatta a
döntéseit és a viselkedését.
Igen.
Nekem ami az F-T kérdésben egy fontos pillanat, az az, amikor úgy dönt, hogy
feláldozzák magukat a Wenekért. Ennél a helyzetnél én kicsit visszautalnék az
előző MBTI-ra: Guren, az F-nek abszolút a végpontja volt, és bármit és bárkit
kész volt odadobni egyetlen emberért, akit szeretett. Míg Wen Qing hasonló
szituációban eljut oda, hogy imádja az öccsét, meg akarná menteni, de ott van a
többség érdeke, és ezért nem teheti meg.
Ez elég erősen bebiztosítja a helyét
a T-nél.
Igen.
De visszalépve az N-hez és az S-hez…
igazából nem is tudom. Az az MBTI-os oldal S-nek írta?
Én kicsit
húzok az N felé.
Én is az N felé, inkább. Már csak
azért, mert… az öccse egy nagyon erős S. És nagyon látszik a különbség a
viselkedésükben, amikor Wen Ning berángatja Jiang Chenget és Wei Wuxiant, hogy
bújtassák el őket. Ott Wen Qing azonnal átlátja a helyzetet, és hoz egy
döntést. Wen Ning csak annyit lát, hogy két barátja segítségre szorul, a nővére
viszont azonnal összeköti a politikai hátteret is.
Ő tudja,
milyen bajban vannak.
Igen. És neki nagyon gyorsan kell
döntést hoznia, hogy… ezt így…
Bevállalhatja-e,
megéri-e, milyen mértékig vállalhatja be…
Pontosan.
Ott ő
gyakorlatilag sorozatosan hozza a döntéseket, még olyan részletekben is, hogy
„Jiang Cheng zajongana? Csatt!”
Igen. Ez szerintem a J kategóriába
is belehelyezi. Amivel így ő is INTJ lett.
Ez egy jó
csapat – nevetünk fel mindketten.
Nekem egy kicsit van egy olyan
érzésem, hogy az ő kapcsolata Wen Ninggel nagyjából az, ami Madam Yu és a
gyerekei lehettek volna más körülmények között.
Mondhatjuk,
hogy Wen Qing egy asszertív INTJ. Egyértelműen látszik, hogy ott van neki is a
stressz, de pont azért, mert asszertív, sokkal stabilabban tud minden helyzetet
kezelni. Maximálisan ki tudja használni azokat az adottságokat, amik a
személyiségében eleve benne vannak.
Mielőtt tovább megyünk, egy kicsit még áttérünk a Chen Qing
Ling (angol címén The Untamed) sorozatra.
A
sorozatban, amit nagyon fontosnak érzek megemlíteni, hogy a sarkalatos pontok
nyilvánvalóan benne vannak. Viszont annak ellenére, hogy lejátszódik az a
jelenet, amivel én a T mellett érveltem - és amit egyébként ott is szerettem,
igazából az volt a pillanat, ahol rájöttem, hogy a színésznő egyébként tud
játszani, és lehetett volna egy szuper Wen Qing… bár nem tartom világbajnok
castingnak, mert kicsit túl babaarca volt…
Á, igen. Azt beszéltük valamikor,
hogy Yanlinak és neki a színésznőjét ha felcserélik, az talán jobban passzolt
volna – bár az nekem annyira nem tetszik, hogy mind az anime, mind a sorozat
teljesen figyelmen kívül hagyják, hogy Yanli nem volt egy világszép csaj. Úgy
írták le, mint akinek „átlagos” kinézete volt.
Wen Qing
színésznőjét én amúgy azért tudtam volna jobban elképzelni rá, mert jóval
fiatalosabb, és tényleg egészen babaarca van: kvázi rámondhatod, hogy kicsit
még gyerekes is, függetlenül attól, hogy nyilvánvalóan ő is gyönyörű.
Igen. Wen Qing viszont egy érett,
felnőtt nő.
Pontosan.
De visszatérve az első megjegyzésre: az Untamed-nél az az egy jelenet, amit
mondtam, igazából benne van. Ez lényegében megadná neki a T-t, de számomra az a
pillanat kicsit ki is lógott a sorozatos Wen Qingnél. Számomra ő a sorozatban
egy végletesen F típusú karakternek tűnt. Mondhatni aktív személyiségből áldozat lett. Neki a sorozatos
háttértörténete, hogy egy báb a politikai nagyhatalmak kezében: nem kerül szóba
Wen Rouhannál, hogy ő egy potenciális jövőbeli vezető, ami azt hiszem a
regényben el is hangzik. Örökösnek ott van Wen Chao, de jó esélyt látnak rá,
hogy Wen Qing onnan ki fogja golyózni.
(Kis
kitekintés: a beszélgetés felvétele óta egyébként belefutottam egy nagyon
igényes, angol nyelvű elemzésbe is arról az emlegetett „nagyon T” jelenetről,
ami kicsit megmagyarázza a különbségeket Wen Qing búcsúja között a donghuában
és a sorozatban. Ha tudtok angolul, és még szeretnétek továbbgondolni a témát,
előszeretettel ajánlom: https://zhongwans.tumblr.com/post/644895039821103104/wen-qings-sorry-and-thank-you)
Igen. A sorozatban ő egy szegény
lány, akit belekényszerítettek egy szörnyű pozícióba, és ő totálisan nem akar
ott lenni. Kicsit a klasszikus „bajba jutott hölgy”, akit szánalomra méltónak
mutatnak, aki nem bír a helyzetéből kivergődni.
Ugyebár
zsarolják az öccsével is, aki a sorozatban még sokkal dependensebb, mint a
regényben…
Wen Ning ott nagyjából
autista/autisztikus. Eredetileg naiv, gyerekes fiú: teljesen hétköznapi
személyiség, akinek persze, ott a szociális szorongása, de egyébként egy
normális tinédzser. Itt viszont autistának, ráadásul erős autistának tűnik –
nem az, akiről ránézésre nem mondod meg. Egyébként félre ne értsen senki, nem
azt mondom, hogy az autista karaktereknek nem kéne reprezentálva lennie a
filmekben. Ez alapból tök pozitív. De nem jól csinálták, és nem adott hozzá a
történethez, sőt, inkább elvett belőle. A szorongás és az autizmus összemosása
pedig kicsit offenzív – szorongós emberként a lényemre nézve.
Én
mondjuk a mai napig imádom L-t a Death Note-ból.
Igen, ő egy kifejezetten jól megírt
autista/autisztikus személyiség. Lehet ezt jól és rosszul csinálni. Az Untamed
esetén nem jól sikerült.
Egyetértek.
De térjünk vissza Wen Qingre, onnantól, hogy az öccse jobban függött tőle,
onnantól zsarolható is lett. Bekerült egy több szempontból kitörhetetlen
pozícióba, amihez még hozzá jött az, hogy fiatalabbá tették, és megszűnt ez az
érett, felnőtt nő attitűdje.
Ami jó eséllyel azért történt, hogy
be lehessen hozni egy szerelmi szálat.
Öhm…
igen.
Azzal pedig az a probléma, hogy
Jiang Chengnek annyi érzelmi problémája van, hogy esély nincs rá, hogy
bármilyen szerelmi kapcsolatba kezdjen, amíg nem rendezi a saját lelki
gondjait. Ha pedig mégis belekezd egybe, az valószínűleg nem lesz egészséges.
Nem véletlenül lett fekete listás az összes kultivátornőnél – nevet Akise. – Neki tényleg
annyi baja van önmagában és önmagával, hogy mindenképp rossz vége lesz.
Egy
kicsit kitekintés az animék világából, jó példa lehet erre esetleg a Végjáték
széria második része, a Holtak Szószólója, illetve a harmadik kötet, a
Fajirtás. Ott Ender és Novinha kapcsolata szép példa arra, amikor a férfi azért
kapaszkodik egy nőbe, mert neki magának vannak problémái, és azt hiszi, ezzel
rendbe hozhatja őket. Az is egy roppant káros dinamika. Jelen pillanatban én
nem nagyon látom, hogy Jiang Chengnek lenne esélye ennél komplexebb, vagy
egészségesebb szerelmi szálra. Az már csak egy extra, hogy Wen Qing egy INTJ,
Jiang Cheng egy INTP. És mindketten iszonyúan erős személyiségek.
Mondhatjuk, hogy ütik egymást. Két
dudás lennének egy csárdában, akik folyton egymás agyára mennek.
Igazából
szerintem az alapokat már végigvettük, hogy hogyan került át egy vezetői
pozícióból egy sztereotípabb női státuszba a karakter… de a sorozatban minek
mondanánk MBTI szempontból?
Én az I-t megtartanám, introvertált
maradt.
Viszont
szerintem F. Mindig az érzelmek motiválták.
Erős F, igen. És erős S is. Ha lett
volna egy komolyabb rálátása az eseményekre, akkor ki tudott volna menekülni a
helyzetből. Az öccse nem volt túsz, minden a kezében volt ahhoz, hogy lépjen:
igazából nem beszélhettünk egy valós fenyegetésről. Komoly döntéseket se nagyon
hoz, ami inkább P.
A
legerősebb J jelenete, amiről beszéltünk, mikor Wen Ning behozza Weit és Jiang
Chenget a sorozatban eléggé átalakul. Nem az a gyors gondolkodás, mérlegelés,
és döntés folyamat zajlik le, ami a regényben, hanem hogy behozták a fiút,
akivel erősen érdeklődnek egymás iránt: nincsenek komplex döntések, ott a
szerelmén segít.
Igen. Ez pedig így ISFP-nek mutatja,
ami azt jelenti, hogy egy betűt leszámítva gyakorlatilag megfordul a
személyisége. Most nagyon őszinte leszek, én általában az olyan női
karakterektől, akik a szerelmi szál szerepbe lettek nyomva, akik azért vannak
ott, hogy szurkoljanak a főhősnek, és szépek legyenek, falra mászom. Itt pedig
megvolt az, hogy minden nőnél volt kard…
Igen, itt
általában kultiváltak. Yanli is együtt tanult a fiúkkal, Wen Qing is.
Eredetiben Madam Yunál és Wen
Qingnél ez is egy egyedi dolog volt. Itt a lányok kvázi szintet léptek,
fizikailag erősebbek voltak, egy szinten kellett volna lenniük a fiúkkal, de
mégis mindig az oldalvonalon maradtak.
Ez kicsit
rávilágít a modern filmipar női karaktereinek általános problémáira is.
Igen. Gyakori, hogy fegyvert adunk a
nők kezébe, és azt hisszük, az feminizmus. Pedig a feminizmus az, ami az
eredeti Wen Qing volt.
Ezzel
szerintem őt rendesen ki is veséztük. És ha már feminizmus… áttérünk Rayáékra?
Aha. A Walt Disney alkotott, és
kivételesen nem akarok tőle eret vágni – a megjegyzésből is látszik, hogy Akise nem igazán
szívleli a Disney hercegnőket.
Tehát
Raya és Namaari konkrétan azzal kerültek be, hogy tegnap este úgy döntöttünk,
mozizunk egyet, és megnézzük a Raya és az utolsó sárkányt, ami most jött ki pár
napja – A felvétel óta
ugyan eltelt már egy kis idő, de azért a mese még mindig elég frissnek
mondható. – És a
lényeg az, hogy…
Nagyon pozitív meglepetés volt.
Visszatekintve
kicsit gyerekkoromra, azért el tudom mondani, hogy – tisztelet a kivételnek
(Mulan, Pocahontas) – nem nagyon voltak pozitív, női példaképek.
Őszintén, még a Pocahontas üzenetébe
is néhol bele lehet kötni. De igen, általában megint csak, a bajba jutott hölgy
archetípusra épült minden, hogy jön a herceg a fehér lovon és majd megment.
Mondhatni,
a filmek passzivitást promótáltak, hogy add meg magad a helyzetednek és tűrj.
És ehhez képest most itt volt a Raya, ami tényleg vagány, és erős nőkről szól…
Igen, a két főbb karakter is nők
voltak, ugyebár.
De közben
nem csúsztunk el a „túlzó girlpower” felé sem.
Pontosan. Ott volt Raya apja, aki a
„férfi badassery” csúcsa volt. És egyedi abban is, hogy mindemellett jóhiszemű
és erősen feeler. Ez elég ritka a férfi karakterek között.
És
mindemellett a legjobb apuka valaha.
Igen. De úgy általában, a főhős
karaktereknél szoktuk látni, hogy „a barátság mindenre képes” és hasonlók. Itt
meg pont nem.
Itt pont
Raya nem volt annyira „barátság ereje” párti, elég sokáig.
Inkább az apja, meg ugye a sárkány –
elgondolkozik. – Nem emlékszem a nevére.
Sisu.
Sisu, tényleg. És az azért benne
volt az egész sztoriban, hogy „ne bízz meg mindenkiben, de a barátságnak van
ereje”.
Meg
visszatérve még az értékes férfi karakterekre, Raya csapatában is, ott volt a
kissrác is, akit imádtunk…
Jaj, hát az a gyerek…
Meg ott
volt a helyi Nie Mingjue is, ha már a Mo Dao Zu Shi volt előbb…
Igen, ő volt a barbár, aki erővel
old meg mindent, de közben az egyik legtörődőbb karakter is. Ő volt az
egyetlen, akinek eszébe jutott, hogy lecsekkolja a kisgyerek ruháját, hogy mi a
neve, mert biztos, hogy bele van hímezve.
És egy
csomó helyzetben nagyon racionális kommentjei voltak.
Ő egy nagyon racionális karakter
volt. Nem estünk bele abba a hibába, hogy a nagy erős csávó csak ütni tud, meg
az igen-nemet, hanem tényleg egy értékes csapattag volt – még akkor is, ha a
beszédstílusán azért látszott, hogy barbár.
„Fellowship
of butt-kickery!” – idézek egyet a filmből.
Igen, annak humorértéke volt, nagyon
magas szinten. Az összes karakter nagyon szépen lett megírva benne.
Ha
visszatérünk a csajokra: kettejük közül Raya ugye a főszereplő, illetve
Namaari… őt én csak női Zukónak szoktam hívni.
Igen.
Náluk a
betűzés előtt érdemes kicsit megemlíteni a karakterdizájnt. Itt nekem főleg
Namaari zseniális – imádtam a stílusát.
Zseniális. Tegyük hozzá, a csaj tök
lapos volt, dereka alig, a válla széles és izmos volt. Köszönöm.
És én
ennek ellenére mondanám, hogy nagyon szép volt.
Gyönyörű volt. Szerintem az egyik
legszebb karakter az egészben.
Nagyon
értékeltem, hogy beraktak egy ilyet, hogy egy lány lehet így is szép, nem csak
akkor, ha megfelel az aktuális standardeknek.
És a főhős csaj, Raya is… oké,
persze, neki nőiesebb alkata volt, de még így is izmosabb, mint az átlag.
Mindkettejüket harcos nőkként jelenítették meg.
Nem az
volt az érzet, hogy a pálcika lány jó animés szokás szerint lóbálja a Bleach-es
kardot.
Akiséből
kibukik a hangos nevetés, és miközben rákeresek a PDB-re, a macskám is zaklatni
kezd, így jelentősen megnehezítve a koncentrációt.
Hát,
Namaarival már rögtön nem értek egyet, hogy ISTJ lenne.
Jaj.
Raya még
inkább, ő ISTP-nek van írva… de még ő sem.
Ő egy abszolút J, amúgy.
Az I-vel
talán egyetértek Rayánál.
De szerintem N is volt. Látta, hogy
mi a jó a népének, és hajlandó volt azt csinálni.
Voltak
azért kommentjei, amikre lehetne az S-t mondani, főleg azzal kapcsolatosan,
hogy az apjára, egy-egy célra fókuszált, és ahhoz mért minden információt… de
az is inkább nihilista hozzáállás, nem a személyiségének része. De mondjuk, ő
eleve nem volt valódi nihilista, csak kapott egy pofont…
És emiatt elvesztette a hitét az
emberekben.
Pontosan.
Egyébként szerintem extrovertált is
volt.
Raya?
Aha. Nagyon könnyen kijött bármelyik
karakterrel, akivel találkoztak, és az elején, az apja mellett is láthattuk,
hogy egy nagyon extrovertált ember volt. Képes volt kiállni tömegek elé,
megjegyezve, hogy „Ki éhes?” És instant jóban lett a másik csajjal is. Az, hogy
magányos harcosként ment az egész elején, az azért volt, mert nem maradt senki,
akiben bízhatott. Extrovertált volt, de kapott egy elég csúnya pofont, és
onnantól már a bizalomra nem volt képes.
Meg
érdemes megjegyezni, hogy a film végén bizalmi problémák ide vagy oda, ő volt
az első, aki közölte mindenkivel, hogy most vagy bedobják a bizalom kártyát –
amikor kimondtam, nem tudatosult bennem, hogy ez mennyire bután hangzik – vagy így jártunk.
Namaari viszont tényleg
introvertált.
Egyetértek.
De őrült macskás lány volt, tehát
mire számítottunk – a macskám mintegy megerősítésként felnéz, így
mindketten elnevetjük magunkat.
Rayánál
akkor az N-t elég biztosra mondhatjuk. Igazság szerint neki a tervezésében is,
nagyon sokszor szerepet kaptak a megérzések és az intuíció. Meg a hirtelen
döntéseiben is, sokszor egyébként helytelenül, de mindig ott volt, hogy sokszor
nem csak tényekre támaszkodott. Lásd az utolsó jelenetek egyikét, mikor végig
fókuszált, hogy észrevegye, ha Namaari lő, és feltételezte, hogy lőni fog: nem
az érdekelte, hogy mit lát, hanem hogy milyen megérzése támad. Az N-nek egy
elég erős negatív pillanata volt.
Igen.
És T-F…
Namaarinak én személy szerint F-et adnék.
Nem tudom, én lehet T-t mondanék
mindkettőnek. Mármint, Rayánál is – bár szerepet játszhatott benne a
bizalmatlansága – de főleg gondolkodó módon döntött a film során.
Namaarinál
én azért hajlok az F-re, mert ugyan a népére gondolt – ami egy nagy közösség –
de egyúttal érzelmileg kötődött a népéhez. Abszolút az volt a fő
motivációja az árulásra is, hogy éheznek, szenvednek, és ezt ő látja, ezt pedig
nem tudta ellensúlyozni, hogy szimpatikusnak talált egy lányt, akivel épp csak
találkozott. Később is, mikor az anyjához ment, vissza is utaltak rá, hogy a
népe iránt érzett szeretete volt a fő motivációs erő.
Jó, rendben, ez F. Meggyőztél
– elgondolkozik. – Raya… hát, neki ugye volt ez a
kiábrándult állapota, amikor elég erősen T viselkedést tanúsított. De az
elején…
Az, hogy
bevitte a frissen megismert barátnőt abba a barlangba, elég F döntés.
Igen.
Meg a
végén van az a döntés, hogy meg kell bízni egymásban: az is egy elég F dolog,
bár nagyon pozitív.
Igen, de tegyük hozzá, ott már az
volt a logikus döntés is.
Jogos. Az
is egy jó kérdés, hogy mennyit változhatnak a betűk. Mert oké, elég ritka, de
Raya esetén szerintem volt egyfajta átalakulás: F-ről indult, de a hat évben
azért T lett.
Igen, ezt szerintem is megadhatjuk
neki. Akkor P-J?
Rayára én
J-t mondanék.
Igen, J… J? – Akise arcán
hirtelen zavar látszik, ahogy eltöpreng. – Nem tudom,
J-e.
Én arra
gondoltam, hogy elég sorozatosan hozta a döntéseket.
Igen, ez igaz, de az nagyon
fakadhatott a szituációból is. Ha magadra vagy utalva, nincs más választásod,
mint meghozni a döntést.
Ez is
jogos. Utánanézzünk a 16personalities-en?
„A Vitázó személyiségtípus tagjai igazi “ördög
ügyvédjei”. Éltető elemük az érvek és hitek apró darabokra való szétszedése és
a cafatok mindenki számára láthatóvá tétele. Ellentétben az eltökéltebb
személyiségekkel, a Vitázók nem valamiféle mélyebb ok vagy stratégiai cél
érdekében csinálják ezt, hanem csupán azért, mert szórakoztatja őket. […] Van
egy furcsa ellentmondás a Vitázók pszichéjén belül: végtelenül őszinték,
viszont fáradhatatlanul képesek érvelni egy olyan dolog mellett, amiben nem is
hisznek igazából: belehelyezkednek egy másik ember gondolatvilágába, és az ő
szemszögükből vitáznak.” – részlet az ENTP típus leírásából
Őszintén, szerintem ő elég rendesen
át tudott helyezkedni mind az apjának, mind Sisunak az attitűdjébe.
„A Vitázók nagyon élvezik az „elnyomott” szerepét, és
boldogan vívják szellemi csatáikat a fennálló rend gondolkodásmódjával szemben.
Ennek köszönhetően ők azok, akik az aktuális rendszert újragondolják, vagy csak
felrázzák kicsit a dolgokat és új irányba terelik őket. Az újragondolt rend
mindennapos, rutinfeladatainak végrehajtásában viszont nem kívánnak részt
venni. […]A Vitázók vitázó hajlama sok problémát vet fel. Ha szükség van rá,
persze, nagyon jól jön, de igencsak rosszul veszi ki magát, mikor nyíltan
megkérdőjelezik, amit a főnökük mond egy értekezleten, vagy ha a párjuk
mondanivalóját szedik ízekre. Az egész ügyet tovább bonyolítja a Vitázók
kérlelhetetlen őszintesége, hiszen ők aztán nem rágják meg a mondanivalójukat
és egyáltalán nem érdekli őket, ha nem tűnnek elég érzékenynek és
együttérzőnek.” – részlet az ENTP típus leírásából
Ez az
utolsó rész nagyon Raya.
Igen, ezzel egyetértek.
„A hasonszőrű típusok jól kijönnek a Vitázókkal, de a
többi, érzékenyebb típus (és az egész társadalom általában) jellemzően
konfliktuskerülő, és inkább az érzéseket, a nyugalmat, biztonságot és akár a
füllentést választja a kényelmetlen igazság vagy a rideg tények ellenében.” – részlet
az ENTP típus leírásából
Ez
egyébként egy szinten Sisuval szemben megjelent.
Igen.
Neki
végig megvolt ez a „legyünk kedvesek, nyitottak, vigyünk ajándékot, stb.”
attitűdje mindenki irányában, Raya pedig…
Raya pedig szembesítette, hogy nem,
ebben a helyzetben nem bízhatsz bennük, szét kell csapni dolgokat.
„Ez persze
bosszantja a Vitázókat, akik azzal találják szemben magukat, hogy
vitahajlamukkal hidakat égetnek fel maguk mögött, ahogy átgázolnak mások
életén, állandóan megkérdőjelezve meggyőződéseiket, és mit sem törődve
érzelmeikkel. Mivel úgy bánnak másokkal, ahogy magukkal is bánnának, a Vitázók
nehezen tolerálják a babusgatást és ki nem állhatják, ha valaki köntörfalazik,
főleg, ha segítséget vagy szívességet szeretne kérni. A Vitázókat
éleslátásukért, önbizalmukért, tudásukért és kifinomult humorukért tisztelik,
de ezek a tulajdonságok nemigen válhatnak mélyebb barátságok vagy szerelmi
viszonyok alapjává.” – részlet
az ENTP típus leírásából
A bizalmi
problémákra megint nagyon stimmel.
Bizony.
„A Vitázóknak általában az átlagosnál hosszabb időbe
telik, hogy képességeiket kiaknázzák. Szellemi függetlenségük és kötöttségektől
mentes éleslátásuk nagyon hasznos, amikor vezető vagy tanácsadó szerepben
vannak, de odáig eljutniuk csak nagy küzdelem árán sikerül.
Ha sikerült vezető helyre jutniuk, nem szabad
elfelejteniük, hogy ahhoz, hogy ötleteik megvalósuljanak, mindig szükségük lesz
másokra is.” – részlet az ENTP típus leírásából
Ez
viszont nagyjából a karakteríve. Akkor ő ENTP lesz.
Én megmondtam – vigyorog Akise.
Akkor
rálesünk az A-ra és a T-re?
Nézzük!
73%
turbulens vitázó fél az elutasítástól, szemben a 29% asszertívvel. 77%
turbulens könnyen dühös lesz…
Igazából ő nem volt gyakran dühös.
Egyszer lett tényleg nagyon az, amikor Sisu meghalt. Igaz, akkor viszont
tényleg nagyon durva volt.
Igen, ott
látszott, hogy már vérre megy.
Pontosan. De igazából azon a ponton…
„Tök jogos, csajszi!”
A
turbulensek sokkal kevésbé érzik úgy, hogy kontroll alatt tudnak tartani egy
helyzetet, ha rosszul alakul, mint az asszertívek – de érdemes megjegyezni, ez
még a turbulenseknél is 53 százalék, tehát esetükben is viszonylag jó. A
turbulensek nagy bukásként élik meg a hibáikat.
Oké, innentől ő turbulens lesz.
Még annyi
van, hogy a turbulensek sokkal több energiát fektetnek abba, hogy a negatív
érzéseiket kontrollálják. Az asszertívek sokkal kényelmesebbek a saját belső
világukkal.
Ez is találó. Akkor Raya ENTP-T.
Namaarira is ránézünk?
Namaarinál
ott tartottunk, hogy, hogy, hogy… - agyalnom kell egy kicsit – I-vel kezdtünk, aztán ott jóváhagytuk az S-et?
Akise bólint
egyet.
Aztán F. Akkor
ISF-nél tartunk.
Én viszont őt J-nek mondanám.
Az ISFJ
pedig Védő.
Na, az biztos, hogy ő lesz.
„A Védő személyiségtípus nagyon különleges, mert
tagjainak tulajdonságai ellentmondani látszanak személyiségjegyeiknek. Bár elvi
beállítottságúak, remek analitikusok; bár introvertáltak, jól értenek az
emberekhez és kiterjedt társas kapcsolataik vannak; és bár a biztonságot és a
stabilitást keresik, nagyon is nyitottak a változásokra és új ötletekre. Mint
sok minden másra, rájuk is igaz, hogy az egész több, mint a részek összege és
ők pont attól azok, akik, ahogyan a fenti tulajdonságaikat érvényesítik –, nem
csak maguk, hanem mások számára is jót téve.” – részlet az ISFJ típus
leírásából
A társas
kapcsolatokra jó példa, hogy Namaarit például a gyerekek is imádták.
Igen, meg igazából mindenki. Azért
elég népszerű figura lett.
„Ha ajándékozásról van szó, a Védőknek nincs párja:
kreativitásukat és természetes érzékenységüket segítségül hívva szeretetüket
személyre szóló és megható ajándékokkal fejezik ki.” – részlet az ISFJ
típus leírásából
„Sárkánybolond
csaj? Tessék, egy sárkányos medál!” – idézem fel a film egyik kezdőjelenetét.
Akise is
elneveti magát, és bólogat.
„A Védő
személyiségek csodálatos emberek, akik sosem ülnek tétlenül, amíg egy arra
érdemes ügynek nincs pont téve a végére.” – részlet az ISFJ típus leírásából.
Ránézünk
a T-J-re? Izé… T-A-ra?
Ja, ez az ISFJ elég fix.
A
turbulensek általában hajlamosabbak magukat hibáztatni, ha valami rosszul
sikerül.
Amúgy tippre szerintem asszertív
lesz.
Ebben
egyetértek. Az asszertívek egyébként inkább arra fókuszálnak, ahogy a dolgok
aktuálisan mennek, nem arra, ahogy kéne lenniük. A turbulensek gyakran
szomorúbbak is.
Nem nagyon láttuk szomorúnak. Inkább
dühös volt.
Igen. Az
asszertívek azt is állítják, hogy kaptak elismerést és tiszteletet a
karrierjükben, a turbulensek viszont annyira nem. Neki azért ezzel nem volt
gondja, az anyja is nagyon szerette.
Igen, egy elég stabil karakter volt.
Szerintem ezer százalék, hogy asszertív.
Az asszertívek
felismerik a problémákat, de képesek hozzájuk pozitívan állni. Szerintem ez is
igaz volt. Ő indította el az árulást, de az anyjával folyamatosan beszélt.
Ilyen szempontból elég optimista is volt.
És részben ezért is nem lőtt
azonnal, például abban a jelenetben Sisuval.
Akkor
Namaari ISFJ-A.
A
következő emberünk pedig… Awashima Seri. Ha már úgyis emlegettük az elején.
Ó, igen.
Awashima
kapcsán szerintem megint beszélünk egy sort a modern animék tendenciáiról.
Bizony.
Annak
ellenére, hogy amúgy szeretjük a csajt.
Nagyon bírjuk a csajt. De a
mell-csípő-derék aránya közelít az életveszélyeshez.
És ez még
csak az első évad.
Igen. A másodikban ez még
rosszabbodik.
Awashimára
már az első évadban igaz volt, hogy egy rövid szoknyás egyenruhát kapott. A
másodikban viszont effektíve, az egyik első kép az, hogy konkrétan a lába
között látunk rá egy jelenetre.
A rövid szoknya még önmagában nem is
lenne baj. De ez már így gáz. Ráadásul az évad első tíz percében konkrétan
levágják róla a ruhát. Ráadásul ezt egy olyan karakter teszi, aki a
kapcsolatukból adódó módon nem csinálna ilyet. Kusanagival annyira egészséges
párost alkotnak, hogy egyértelműen nem tenne semmit, ami bármilyen szinten
kényelmetlen vagy zavaró Seri számára.
Ő is egy
rendkívül udvarias ember, és nagyon tiszteli Awashimát.
Igen. Nem is tudok rá mit mondani.
Már-már
szánalmas szintig fanservice szerepbe nyomták Seri karakterét. És arra, hogy ez
mennyire nem működik, nekem a Stage Play mutatott rá.
![]() |
Awashima a K: Missing Kings filmben, és az Arousal of King Stage Playben (Marimura Kaoru alakítja) |
Ahol természetesen nem adhatsz
színészre ilyen ruhát, és élő embernek nem lesznek ilyen testarányai sem.
Onnantól
pedig, hogy egy rendesen felhúzott, hosszabb szoknyás egyenruhája volt, egy
rendkívül professzionális és badass karakternek tűnt. A Stage Play Serit
személy szerint imádom.
Megint előállt az a helyzet, hogy a
fanservice miatt a karakterdizájn összeegyeztethetetlenné vált a
személyiséggel.
Pontosan.
Ridget amúgy erre lesz majd az ellenpélda.
Várjunk, ő melyik emberünk is?
Gargantia.
Ja, igen, igen, igen! Egyébként
Serinél még az is érdekes, hogy van egy jelenet az első évadban, ahol
megjelenik egy normális ruhában a röhejesen túlszexualizált egyenruha helyett.
Egy sima, szép egyberuhában van, ami olyan jól áll neki – és hirtelen teljesen
más karakterként lehet rá tekinteni. De ez annyira nem evidens, hogy az ember
hirtelen megáll egy pillanatra, és elgondolkodik, hogy „várjatok, ez Seri?”
Ameddig meg nem szólal, konkrétan nem jön rá a néző, hogy ez ő.
Számomra
az az egyenruha azért is röhejes mert – lelkem kék – a kékeknél a praktikusság
egy nagyon nagy szempont. Ott megvan, hogy oké, Reishi szereti a szép hosszú
kabátját, de egyrészt a hosszú kabátok tényleg jók – itt felnevetek - másrészt pedig azért lehet bennük
mozogni, akár harcolni is.
Az az egyenruha teljesen rendben volt.
Egyértelműen egyszerre volt célja, hogy kényelmesen lehessen mozogni benne, és
az, hogy tiszteletet parancsolónak tűnjön.
Awashima
pedig az egyik legmagasabb rangú tag, és ebbe mégsem illik. A K-project
elemzésemben írtam (ITT elolvashatjátok), hogy a fanservice-t Nekónál el tudom
fogadni, mert ő egy macska archetípus, és a macskához egy szinten hozzá
tartozik a szexualitás.
Igen. Az is elég nyilvánvaló
fanservice, de legalább a szimbolikával meg lehet magyarázni.
Awashimánál
viszont tényleg semmi nem indokolja. Na, de kezdjünk el betűzni. Nézek is egy
PDB-t.
Akise már elkezd motyogni az orra alatt a saját tippjeiről,
miközben betölt az oldal.
ISTJ-nek
írják. Szerintem nem I. Mindenki annak írja, de én ezzel nem értek egyet.
Nagyon nem. Ő abszolút az anyatyúk
volt a SCEPTER 4-nál.
Meg ő az
egyik fő tanár is, mint a Seven Storiesból megtudjuk.
Az, hogy valaki tud csendes és
megfontolt lenni, nem jelenti szükségszerűen, hogy introvertált.
Amúgy ő
mindig ott volt az emberekkel. És kereste is a társaságukat.
Persze! Ő az, aki megy Kusanagihoz
is délután HOMRÁzni, és a kékekkel is, mindenkivel kommunikál, és ráérez, hogy
mit kell mondani. Én emiatt rögtön egy N-t is adok neki.
Ezzel is
egyetértek. De még annyit hozzátennék, hogy ha valaki kételkedik, hogy ő E,
akkor jó ötlet összehasonlítani Reishivel.
Vagy akár Fushimivel.
Igen. Ők
mindketten erős I-k. Reisinél látszik, hogy ő tud kommunikálni, de akkor teszi,
ha a munkája, vagy célja szempontjából szükséges.
Vagy mert valakit érzelmileg zsarol.
Az N-nel
amúgy egyetértek. Már csak az empátiája miatt is.
Egyrészt empatikus. Másrészt pedig
nagyon átlátta a nagyobb képet az egyes helyzetekben. Megértette, hogy Reisi
éppen mit miért csinál, átlátta a karakterek érzéseit is, és ezek figyelembevételével
cselekedett. Logikus, jó, és teljes belátással felépített tanácsokat adott, és
ezt nagyon nagy szinten intuitíven csinálta. Erre jó példa amúgy, amikor
Shiróék megjelennek előtte az első évad végén. Csak tiszta fejjel nem lett
volna oka megbízni bennük, de bízott annyira a megérzéseiben, hogy meghallgassa
őket.
Na és,
F-T? Végignézegettem a szavazatokat: a PDB többség azért T-nek mondja, de volt
valaki, aki bedobott egy F-et. Nála ugye ez azért nehéz kérdés, mert rangra
második, tehát ő a legvörösebb kék.
De ennek ellenére kék. Én inkább
T-nek mondanám, hogy őszinte legyek.
Egyetértek.
Persze, cselekedett az érzelmei
alapján is. De mindig volt kontroll, mindent monitorozott logikával.
És nem is
tudok mondani olyan helyzetet, ahol az érzelmei teljesen felülírták volna a
kontrollt. Még a második évadban sem, az az igazság. Ott ugyan az intuícióját
jelentősen kevéssé hangsúlyozták, de azt megtartották, hogy tudatosan képes
meghozni a nehéz döntéseket. Lásd, hogy hajlandó megölni a királyát, ha azzal
tud megmenteni mindenki mást.
Függetlenül attól, hogy az évad
elfelejtette, hogy királyt csak király ölhet meg…
Függetlenül
attól, csak a személyiséget nézve. Na, utolsó betű? P vagy J? Szerintem P.
J.
Viszonylag
ritkán volt döntési helyzetben. Általában Reisitől jött a parancs.
Viszont, ha döntési helyzetben volt,
döntött, és ő maga is tudott irányítani.
ENTJ-vel
ő amúgy parancsnok lenne. De most, hogy mondod, tényleg ki lehet nézni belőle.
Igen, a személyiségére ez stimmel.
Az más dolog, hogy…
Nem volt
olyan iszonyúan ambiciózus, mint Reisi. Ő ugyan INTJ, sokkal zártabb, de ő
szereti a hatalmi pozíciót.
Igen.
Awashimának
meg megvan a potenciálja a vezetésre…
De annyira nem igényli magát a
hatalmat.
„Ellentétben
érzékenyebb Főszereplő beállítottságú társaikkal, a Parancsnokok
kérlelhetetlenül racionálisak. […] Extrovertált jegyük pedig arra
predesztinálja őket, hogy másokat is magukkal ragadjanak, és látványos
eredményeket érjenek el együtt.” – részlet az ENTJ típus leírásából
Az nála
megvolt, Reisi árnyékában is, hogy megkapta tőle a feladatot, és utána
nehézségek nélkül húzta magával a többieket.
Mondjuk… Reisire az is igaz volt,
hogy ő nagyon elkülönült a többiektől és manipulált. Awashimánál ez nem volt, ő
beszélt és irányított.
Ismét jó
példa a Seven Stories: Reisi odamehetett Zenjóhoz, de nem tudta azonnal
rávenni, hogy csinálja, amit akar. Egy elég brutális manipulációval érte el,
hogy kövesse. Awashima lehet ezt meg tudta volna oldani sokkal közvetlenebb
módon.
Pontosan.
„A Parancsnokok azokat az embereket tisztelik igazán,
akik intellektuálisan felérnek hozzájuk, akik ugyanolyan precizitással és
minőségben végzik munkájukat, mint ők. Kivételes érzékük van ahhoz, hogy
felismerjék a tehetséget.” – részlet az ENTJ típus leírásából
Ismét
Seven Stories. Ő választotta ki az új tagokat. És az intellektuálisan azonos
szintűek tisztelete… Kusanagi, Reisi…
Adjuk meg neki az ENTJ-t.
És neki
A-t mondanék.
Igen. Nagyon stabil ember.
A
következő tagunk pedig… Kaname Madoka.
Ránézünk a
PDB-re, én pedig elhúzom a számat.
A második
betű nekem már nem stimmel.
Igen. Meg introvertált? Miért?
Még egy
rövid gyorstalpaló, Madoka ugyebár a Mahou Shoujo Madoka Magica főhősnője, aki
szerintem lerombolt minden létező sztereotípiát, a rózsaszín hajú főhősnőkkel
kapcsolatban – elég rendesen oda tudott csapni, és meg tudta lepni az embert.
Még akkor is, ha a végéig tartogatta
a dolgot.
Na,
szóval, első betű?
Szerintem ő extrovertált volt.
Csendes, de extrovertált. Mikor jött egy új diák, ugye Homura, ő volt az, aki
körbevezette. Valami felelős is volt az osztályban.
Meg ott
volt a kapcsolata a két barátnőjével is. Eléggé a „zajos lánycsapat” voltak.
Nem a háttérbe húzódó és beszélgető gyerekek. És nem tudok karaktert mondani,
akivel Madoka nem találta meg azonnal a közös hangot.
Pontosan. Igazság szerint abban a
sorozatban, Homurán kívül szerintem mindenki eléggé extro volt, csak ő tűnt
ténylegesen introvertáltnak.
Szerintem
Madoka biztos, hogy nem S.
Nem. Meglátta a nagy képet, és
megérezte, hogy balhé van. Hatalmas ereje volt az intuíciója.
Tegyük
hozzá, ő eleve egy magical girl főhősnő, aki eljutott addig, hogy balhé van, lehet,
hogy érdemes megkérdezni anyámat. Ő ráérzett arra is, hogy kihez fordulhat, és
kitől kell elfordulnia. Az F-et viszont megadom.
Szintén. De egy olyan F, akit az
intuíciója nagyon jó irányba terel. És emiatt nagyon jól tudja alkalmazni a
feeler képességeit. Viszont a J-t már nem biztos, hogy megadnám neki.
Én is P
felé hajlok.
Ő nagyon, nagyon sokáig passzív volt,
amíg egészen biztos nem lett benne, hogy mit kell csinálnia, és még azt is
tanácsra csinálta.
A P
ráadásul azt is jelenti, hogy Perceiving, tehát az N funkciója lesz a
legerősebb. Ez igazolja, hogy az intuíciója a bázisa az egész alatt.
És valahol ezért is tudta eltörni a
rendszert. Azon a ponton már volt annyi információja, hogy amikor hozott egy
döntést, akkor „srácok, mentem, hogy istenné változzak!” Meg tudta találni az
egyetlen kiskaput.
Hát,
akkor igazából egy betű híján nem vitted el INFP-nek. De legalább már van egy
Mushi-shi főhősöd.
És amúgy is csak egy Ginko kell az
életemben. Ránézünk az oldalára?
ENFP:
Kampányfőnök.
Tapasztalatom szerint jónéhány
pszichológushallgató ide tartozik – rápillant az oldal főcímeire. – Egyetlen
ötlettel megválthatod a világot. Valentine. Szó szerint az a cím. EGYETLEN
ÖTLETTEL MEGVÁLTHATOD A VILÁGOT!
Oké –
nevetek. – Ez tényleg
talált.
Ha egy mondatban össze kell foglalni
Madoka karakterét, az ez!
„A Kampányfőnökök nem feltétlen akarnak mindenkinek a
kedvében járni. Őket elsősorban előrelátó személyiségjegyük formálja. Ez,
valamint kíváncsiságuk és energiájuk teszi őket képessé arra, hogy a sorok
között olvassanak. Az életet egy nagy, bonyolult kirakónak látják, ahol minden
mindennel összefügg. Az Analitikusokkal ellentétben azonban – akik az életet
intrikák szisztematikus sorozatának látják – a Kampányfőnökök az érzelmek,
együttérzés és titokzatosság prizmáján keresztül nézik a világot, és minden
mögött valami mélyebb értelmet kutatnak.” – részlet az ENFP típus
leírásából
Rendben,
most már biztosan Madoka.
Ennél Madokább nem is nagyon
lehetne.
És
szerintem ő asszertív is. Eszméletlenül stabil ember.
Igen, egyértelműen asszertív.
Itt
egyébként azt írják, hogy az asszertív kampányfőnökök jellemzően inkább érzik
magukat sikeresnek. Erre azt mondanám, hogy az elején annyira nem, de a végén…
persze, Madokának is megvoltak a tipikus, tinédzser félelmei és
bizonytalanságai…
Persze, így működik a kamaszkor.
Megvan
még az egészséges önbizalom, és az, hogy türelmes embernek tartják magukat.
Madoka gyakorlatilag végig tudta várni a sorozatot…
Egyetlen húzásért, ami nagyot szólt.
Pontosan.
Az asszertívekhez írják még, hogy tudják kezelni a stresszt, irányítani az
érzelmeiket, és a büszkeségük annak eredménye, hogy megértik magukat, nem
annak, hogy más dicséri őket.
Igen, ez elég egyértelmű.
Kik is
vannak még a listán?
Fremy és Ridget.
Kezdjük
Ridgettel, és a végén szenvedünk Fremy-vel?
Szerintem Fremy sem annyira
szenvedős. Szándékosan van úgy megírva, ahogy.
Oké, ez
jogos.
Neki az a nagy tragédiája, hogy
sehová nem tartozik.
Igen.
Fremy ugye INTP volt a PDB szerint… Erre emlékszem, nem kell beírnom.
Introvertáltnak tényleg nagyon
introvertált volt. Viszont N-t semmiképp nem adnék neki.
Egyetértek.
Ő szélsőségesen, és már negatívba hajlóan S volt.
Pontosan.
Tulajdonképpen
vagy ötöt belerúgott Adletbe csak azzal, hogy egyáltalán nem volt hajlandó
esélyt adni egy eltérő szemszögnek.
Őszintén, én tennék egy kitérőt
arra, hogy mi nem igazán kedveljük Fremy-t, de ettől függetlenül ő egy jól
megírt karakter. A kettő pedig elkülönül egymástól. Nekem például vannak olyan
karakterek, akiket tökre bírok, pedig nincsenek jól megírva. Kevés, de van.
Nyilván ennek az ellenkezője is igaz.
Fremy-nél
azt is jegyezzük meg, hogy nála igazából a wikipédián kutatva döbbentünk rá,
hogy tényleg tudatosan írták ilyenre.
A helyzet az, hogy ameddig elért az
anime, addig nem igazán jött le, hogy az író tisztában van vele, hogy Fremy nem
jó ember, és nagyon sokat kéne fejlesztenie magán, hogy értékes tagja legyen a
társaságnak. A sorozatban ő még eléggé a bajba jutott hölgy. Ismét.
Ismét. Adlet
pedig teljes meggyőződéssel hiszi, hogy ő az a kijelölt lovag, akinek meg kell
mentenie ezt a lányt önmagától és mindentől.
Adletnek meg van némi
messiáskomplexusa. Ennek következtében meg köztük nyilván kialakul egy kapcsolat,
ami viszont nem éppen egészséges.
Igen.
Fremy gyakorlatilag elárulja, bántja, Adlet pedig csak arra tud gondolni, hogy
ő mennyire szereti ezt a lányt, és mennyire sajnálja…
És mennyire áldozat, mennyire sötét
múltja van… és hogy majd ő meg tudja ettől védeni. Én őszintén, nagyon szeretem
Adletet. És miután ez a kapcsolat a későbbiekben tudjuk, hogy szét fog esni,
talán mindketten jobban jönnek ki belőle.
Fremy-nél
akkor az IS-ben elég biztosak vagyunk, igaz?
Igen.
És
szerintem az F-ben is.
Igen.
Nem
igazán tudok olyan döntést mondani a történetben, ahol ő tényleg az eszére
hallgatott.
De közben az érzéseivel sem néz
szembe. Így teljesen passzívvá válik.
És
döntésképtelenné.
Igen. Nem mérlegel, és végső soron
nem is lép előre.
Mondhatjuk,
hogy egy éles ellentétet képez Hansszal, aki pedig egy elég erős T és J.
Találkozik Adlettel, próbára teszi, amikor pedig azon a próbán megfelel,
elkönyveli, hogy hihet neki, és készen áll segíteni neki.
Igen. Én őt pont ezért imádom
ennyire. Majdhogynem teljes ellentéte Fremy-nek.
Ránézek
azért az ISFP-re.
Amikor
meglátom a főcímet, a „Kalandvágyót” akkor azért kicsit visszalépek.
A „Jóban vannak magukkal” cím
annyira nem stimmel.
Igen… mi
lenne, ha ránéznénk a turbulens altípusra. Az elég egyértelmű, hogy Fremy
turbulens lesz.
„Ha sikerül nemes célokat találniuk, a Kalandvágyók
rendkívül segítőkészek és önzetlenek tudnak lenni. De az is előfordul, hogy
egocentrikus személyiséggé válnak, önzők és manipulatívak lesznek. A
Kalandvágyóknak mindig észben kell tartani, hogy aktívan részt kell venniük saját
személyiségük megformálásában. Természetesen nem könnyű új szokásokat
kialakítani, de ha mindennap szánnak időt arra, hogy megpróbálják jobban
megérteni saját magukat, pozitív tulajdonságaik átlendítik őket a holtponton és
így továbbra is hódolhatnak szenvedélyüknek.” – részlet az ISFP típus
leírásából
Mondjuk,
ez találó.
Valóban.
Ha
ránézünk a T-re… a turbulensek kevésbé érzik magukat különlegesnek vagy
egyedinek. Kevésbé tudják kezelni a stresszt, és inkább úgy érezhetik, hogy a
felelősség elnyomja őket. Kevésbé érzik úgy, hogy képesek kontrollálni az
érzelmeiket. Kevésbé érzik jól magukat a bőrükben, bár még mindig elég magas
érték. Illetve úgy érezhetik, hogy meg kell felelniük egy standard-nek. Ez
mondjuk szerintem Fremy háttértörténetében benne van. Ő nagyon az elvárások
rabja volt.
Igen, az végig jelen volt.
A
turbulens nyilván sokkal kevésbé kalandvágyó még, mint az asszertív, és sokkal
érzékenyebb mások véleményére. Nem tudom. Van, ami nagyon igaz, de van, ami
sokkal kevésbé. Nézzünk még rá esetleg gyengeségre-erősségre, hátha kapunk pár
választ?
Aha.
Itt írják
a hullámzó önbizalmat – hogy ha nem kap erős támogatást, akkor elkezdhet hinni
azoknak, akik inkább lenyomják.
Az is benne van, hogy nagyon önálló,
ami megint igaz. Fremy-nek az egy visszatérő gondolata volt, hogy, jaj, magára
van utalva, nem kell neki senki, nem érti meg senki… Az, hogy egy csapatban
dolgozzon, abszolút lehetetlen dolognak tűnt.
Az
erősségek között említi, hogy elbűvölő lehet… szerintem ez is igaz, mert Fremy
azért vonzotta az embereket. Adlet esetén beszéltünk a messiáskomplexusról, de
később például Maura is azonnal a szárnyai alá vette.
A stílusa elég könnyen elérte, hogy
mindenki sajnálja és babusgassa.
Én még
felhívnám a figyelmet az „érzékeny mások érzelmeire” pontra is, mert azt
hiszem, ez az, amiért én valóban nem szeretem Fremy-t. Mert ő nem volt vak,
látta, hogy Adlet szereti. Csak egyszerűen nem foglalkozott vele. Ami nem túl
szimpatikus húzás, pláne nem, ha a srác annyira kedves lélek, mint Adlet, aki
tényleg egy rossz szót nem szólt hozzá. A kreativitás, és az újragondolás meg
megjelenhetett abban, hogy ő volt az egyetlen lőfegyveres a világban.
Ja. Ő a „Puskapor Szentje” volt, de
az egy elég új dolognak számított.
Ezek
szerint még Ridget van hátra, a Suisei no Gargantiából. Nála, még Serihez
visszacsatolva szeretném megemlíteni, hogy az egyik legreálisabb alkatú női
animekarakternek tartom.
És az öltözködése is ennek
megfelelő, tiszteletet parancsol. Olyan, amilyet elvársz egy kapitánytól.
Igazából
egy jelenet van az egész animében, ami többet mutat, a strandos, de ott is egy
teljesen normális fürdőruhája van, egyáltalán nem túlszexualizált. És még így
is mindenkit meglep, hogy egyenruhán kívül látják.
Ez egyébként az egész Gargantiára
igaz. Amy-nek kicsit többet mutat a ruhája, de még az is valahogy jól áll neki.
Nincsenek állandóan olyan képek és vágások, amik a mellére vagy a fenekére
fókuszálnak.
Meg azt
is hozzátenném, hogy többet mutat a ruhája, de nem sokat. Igazából ahol
kell, ott fed az az öltözet is, és nem az van, mint Awashimánál.
És nem hozzák kínos helyzetekbe sem,
ahol hangsúlyozhatnák.
Igazából
az egyetlen fanservice-ebb jelenet, amit mutatnak vele, az a tánca, de ott sem
látunk többet, mint ami ahhoz kell, hogy érzékeljük, hogy igen, Ledo egy kamasz
srác, akinek azért valamennyire tetszik. Egy lépéssel sem mennek tovább ennek
finom jelzésénél.
A Gargantiánál az a helyzet, hogy
igazából eleve meleg is van, az egész környezet kicsit mediterrán, egy hajón
élnek, de nem vált le az egész legénység mindent fürdőruhára. Hála az égnek.
A férfiak
és a nők öltözködése ráadásul eléggé egy szinten van. A végére Ledo is ujjatlan
felsőben és rövidnadrágban rohangál.
Mindenki olyasmi ruhákat hord, mint
az emberek nyáron. És nem kevesebbet.
És ez tök
korrekt. Szeretem a Gargantiát – megállok egy pillanatra. – Na, de Ridgetre visszatérve. Neki kezdetben elég hasonló státusza is
van, mint Awashimának. Először rangra második, a végére lesz kapitány.
Elsőre én azt mondanám, hogy neki
van egy tulajdonságváltozása. P-ről megy J-re. Mert kezdetben elég
döntésképtelen, és a későbbiekben vált át, mikor rájön, hogy muszáj meghozni
azokat a döntéseket.
Neki
nyilván a kapitány elvesztése az egy elég nagy csapás.
Igen. De meg kellett tanulnia, hogy
abból a szerepből, hogy parancsokat kap, amiket teljesít, átlép a parancsokat
osztó szerepbe. És mikor ezen az átmeneten túljutott, nagyon jó kapitány is
lett belőle.
Ha visszalépünk
az egész elejére, az I-E-re… én őt I-nek mondom.
Abszolút I. Volt néhány ember, aki
úgy tényleg közel állt hozzá, például a kapitány. De amúgy egy visszahúzódóbb
személy, aki nem keresi a társaságot. Amikor a kapitányt elveszíti, akkor is, a
traumát egyedül dolgozza fel, nem pedig a barátai segítségével.
Mondhatjuk,
hogy neki az egyedül jelenti a feltöltődést – ezt is jó indikátorként szokták
említeni az I-E-nél. Plusz a Gargantiánál megvolt, hogy ők együtt élnek, egy
nagyon közösségi környezetben… ehhez képest Ridgetet nem is annyira látjuk…
Munkán kívül.
Igen.
S-N?
Szerintem ő N.
Én is
afelé hajlok egyébként. Mármint, ha nagyon S lett volna, lehet Ledo nem ússza
meg az első pár napot a hajón…
Igaz, de akkor még élt a kapitány
is… most, hogy belegondolok, lehet mégis S-re tenném.
Látom
benne a logikát, de ki tudod kicsit fejteni?
Nem – Akise rémülten pislog rám, mire kibukik belőlem a
nevetés, ő pedig egy könnycsepp elmorzsolását imitálja. – Szégyen, de az a helyzet, hogy én anno a döntéseire nem
figyeltem annyira, mint kellett volna. Mert a cselekmény szempontjából azok a
döntései számítottak igazán, amiket azok után hozott, hogy összeszedte magát,
de azon a ponton az anime főleg Ledóra és Chamber-re fókuszált.
Felidézve
az eseményeket, érdemes megemlíteni, hogy ő ment ki először Ledóék elé, még a
kapitány halála előtt. És elég rendesen össze is volt zavarodva, mikor rájött,
hogy Chamber mesterséges intelligencia, és nincs senki a pilótafülkében.
Viszont neki ott is nagyon kellettek az infók, és nem cselekedett megérzés
alapján, csak tényekre alapozva. Az meg inkább S.
Na, jó. Én nem tudtam volna ilyen
szépen összeszedetten megindokolni. Régen láttam már, és csak a hármas-négyes
epizódig néztem újra veled, addig meg ő nem kapott komolyabb szerepet. A
maradékot meg tényleg nagyon régen láttam először.
T-F
pedig…
T.
Ja, elég
biztos, hogy T. Már csak azért is… ha egy animében valaki szemüveges, kilencven
százalék az esélye, hogy T.
És eredetileg P, aztán amikor
összeszedi magát, már J. Tehát egy ISTJ, végső soron.
Ezzel ki
tudok egyezni. És akkor már ISTJ-A-t mondanék.
Igen, elég stabil volt.
Az ISTJ a
logisztikus.
„Meghatározó tulajdonságaik, mint a tisztesség,
gyakorlatiasság és fáradhatatlan kötelességtudat családjaik központi figuráivá
teszi őket, de ők azok, akik bizonyos hagyományokra, szabályokra és törvényekre
épülő szervezeteknek is nélkülözhetetlen tagjai, mint például a jogi
intézmények, szabályozó testületek és a katonaság. A Logisztikus
személyiségtípushoz tartozó emberek boldogan vállalnak felelősséget tetteikért
és büszkék munkájukra. Bármilyen cél érdekében munkálkodnak is, időt és
energiát nem kímélve végzik el pontosan és nagy türelemmel az éppen soron
következő részfeladatot.” – részlet az ISTJ típus leírásából
Ennél
szerintem nem is kell tovább mennünk.
Igen, ez elég jó.
Ezen
belül az asszertív logisztikus tudja, hogy mit akar elérni…
Egyébként lehet az is, hogy nem
P-ről ment J-re, hanem turbulensről asszertívre.
Igen, én
is kicsit hajlok afelé. Itt van az is, hogy az asszertív inkább arra fókuszál,
hogy mi az, ami történik, nem arra, hogy mit akar, ellentétben a turbulenssel. Az
asszertív magabiztosabbnak érzi magát, elégedett azzal, amit elér az életben,
illetve egy nagyon fontos cél érdekében hajlandó akár megbántani másokat, a
turbulens nem. Ebben benne van az a döntésképtelenség, annak ellenére, hogy J.
A legerősebb mindenképpen az a kérdés, hogy mennyire vagy magabiztos – megállok egy pillanatra – Hát, azt hiszem, ezúttal is
végeztünk. Köszönöm, hogy csatlakoztál hozzám.
Szívesen.
Még fél perc csend következik, mikor Akise alig hallhatóan
megszólal.
Álmos vagyok…
És ez lett
volna az Anime MBTI második része, ezúttal a lányokkal. Remélem, most is jól
szórakoztatok: Akisével a közeljövőben még várható egy bejegyzés, amiben a
trauma hatására kialakult depresszióról, és ennek ábrázolásáról fogunk
beszélgetni a K-project karaktereiből kiindulva.
Hamarosan
jelentkezem:
Valentine Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése