Kedvenc feminista történeteim
...a Vasözvegy margójára
Xiran Jay Zhao könyvéről, a Vasözvegyről pár hónapja írtam
kritikát, és azóta nem szabadulok a gondolattól, hogy hiányzik neki egy
testvérbejegyzés. A kritika nagyrészt arról szólt, hogy a regény miért nem
kifejezetten jó bemutatása a feminizmusnak, és egy feminista női karakternek –
és szerettem volna írni valamit, ami a jó példákról szól, azokról a
történetekről, bármilyen médiumban, amikről úgy gondolom, jól adják át az
üzenetüket, és valódi feminista nőket mutatnak be. Ezek nem mindegyike
direktben a női sorsról és problémákról szól, sokszor ez csak egy eleme a nagy
egésznek, de talán pont ezért működnek annyira jól.
Köszönöm mindenkinek, aki adott néhány tanácsot, hogy melyik
történeteket érdemes belefoglalni a listába – a személyes kedvenceim mellett
így egy kicsit komplexebb gyűjteményt sikerült összerakni. Alapvetően ez a cikk
ajánló, szóval igyekszem kerülni a spoilereket, hogy teljes egészében
élvezhessétek később a műveket magukat.
Vágjunk is bele!
Valós események által inspirált történetek
Ezek közül néhányat említettem a Vasözvegy cikkemben is. A
valódi történelmi alapokon nyugvó történeteket mindig szerettem, de mindig
csúszós talajnak számítanak, és ez igaz arra is, ha női sorsokkal, vagány,
inspiráló nőkkel foglalkozik egy történet. Akármennyi a lehetőség egy
életútban, könnyű a drámai hatásért túl messzire menni – az üzenet fontos, a
karakterépítés fontos, és igen, néha egyszerűen nem is lehet teljes képet
alkotni a film, vagy regény alapjául szolgáló valós eseményekről, mert régen történtek,
és a készítők közül senki nem nézte végig őket. Ugyanakkor fontos törekedni az
egyensúlyra, a pontos korrajzra, miközben azért hagyjuk, hogy a nézőt
lenyűgözze a szereplők ereje.
Talán a kedvenc hasonló filmem a 2016-os A számolás joga.
Ez a történet az 50-es évek Amerikájában, a hidegháború és az űrverseny közepén
játszódik. A középpontjában Katherine Johnson, Mary Jackson és Dorothy Vaughan
amerikai matematikusnők élete áll, különös tekintettel az első amerikai
űrhajós, Alan Shepard küldetése körül végzett munkájukra. A történet erősen
szól a diszkriminációról, a rasszizmusról és szexizmusról, amivel szembesülniük
kellett, miközben a munkájuk elengedhetetlennek bizonyult. Hármuk közül a film
bemutatását sajnos csak Katherine Johnson élte meg, aki azonban egy interjúban
pozitívan nyilatkozott róla, és különösen dicsérte a színésznők alakítását.
![]() |
Dorothy Vaughan (Octavia Spencer), Katherine Johnson (Taraji P. Henson) és Mary Jackson (Janelle Monáe) |
Nagyon hasonló hangulatú kamaszkorom egyik legkedvesebb
olvasmánya, Kertész Erzsébet Vilma doktorasszony c. műve. Ez hazai
környezetben mutat be egy inspiráló főhősnőt, Hugonnai Vilmát. A regény
olvasmányos, izgalmas, és bár meglehetősen hétköznapi helyzeteket mutat be, egy
pillanatra sem ül le. Szép korrajz a 19. századi Magyarországról és azokról a
nehézségekről, amikkel egy fiatal nő akkor nézett szembe, ha tradicionálisabb
női szerepek helyett a tudományt, jelen esetben az orvoslást választotta.
Hugonnai Vilma elképesztően okos, kitartó, és olyan áldozatokra képes az
álmaiért, amik bárkinek inspirálóak lehetnek – sokszor még külön nehézségeket
is felvállal, hogy egy elve mellett kitarthasson (hiszen lehetett volna kiváló
orvos Svájcban, de szembenézett a magyarországi rendszerrel, mert itthon akart
gyógyítani). Ugyanakkor A számolás jogához hasonlóan itt sem felejtkezünk el a
mellékszereplőkről – mindannyian emberiek, fejlődnek, nem a patriarchátus
gonosz ügynökei, férfiak és nők is hajlandóak Vilma mellé állni és felemelni
őt, akkor is, ha a főbb lépéseket mindig neki magának kell megtennie. A
kapcsolata Wartha Vincével, a második férjével pedig az egyik legbájosabb
szerelmi szál, amivel valaha találkoztam – szép példa mind arra, hogy idősebb
korban is lehet szerelemre találni, és arra is, hogy egy jó kapcsolat arról
szól, hogy a két fél örül egymás sikereinek.
![]() |
Maud (Carey Mulligan) |
Végül, de nem utolsósorban az igaz történet által inspirált
darabok közül némileg kilóg, de talán ide illik a legjobban a SIX c.
Musical. A SIX-et Toby Marlow és Lucy Moss álmodták meg, amikor a Cambridge-en
tanultak – az inspirációja VIII. Henrik hat feleségének tragédiája. Az egész
darab lényegében egy koncert, egy fiktív banda fellépése: valamilyen módon a
hat feleség egy éjszakára feltámad, és visszatér, hogy elmeséljék a saját
perspektívájukat az életükről. A koncert alatt hatan versenyeznek a banda frontemberének
szerepéért, természetesen az egyetlen olyan dologra helyezve a hangsúlyt, ami
összeköti őket – a házasságukra a királlyal. Megegyeznek, hogy az fog győzni,
aki a legtöbbet szenvedett, tehát dalban mondják el a sorsukat, miközben
rengeteg, sokszor morbid poént is elsütnek.
![]() |
A SIX főszereplői a Madách Színház előadásában |
„Mágiamentes” fikció
Kicsit távolabb evezve a teljesen valós eseményeken alapuló
történetektől, nézzünk rá azokra a filmekre, amik hétköznapi környezetben
játszódnak. Ebben a témában leginkább vígjátékokat tudok említeni, de azok
között is van néhány, ami nagyon érdekes, és példaképnek sem utolsó női
karakterekkel operált.
![]() |
Elle (Reese Witherspoon) és Emmett (Luke Wilson) |
A Doktor Szösziben azt szeretem, hogy sztereotípiákat
döntöget. Elle abszolút klisékarakter, szőke, imádja a rózsaszínt, egy
kistáskában hordott csivavája van és rengeteget ad a külsejére. Ugyanakkor a
film gyönyörűen rámutat arra, hogy ne ítéljünk első látásra – és arra is,
mennyire vissza tudja fogni az embert mások véleménye. A Doktor Szöszi
főhősnője mindig okos volt, mindig karizmatikus volt, mindig megvolt rá a
képessége, hogy kiváló ügyvéddé váljon – de senki, még a saját családja sem
hitt benne, hogy meg tudná csinálni. Divattervezést tanult, mert az volt az
elvárt, mert a szép szőke lányhoz az illik, és bár abban is tehetséges,
nyilvánvaló, hogy nem oda húzza a szíve. A történet során pedig Elle nem mond
le saját magáról és a stílusáról – vannak buktatói, van, amikor hirtelen nem
tudja, hová is tartozik, és jó úton jár-e, de végül rájön, hogy nem kell
választani két világ között. Attól, mert joghallgató lett, maradhat szép,
maradhat csajos, megőrizheti a régi barátságait, szeretheti a divatot, lehet fontos
számára a szerelem – ezek egyike sem csökkenti az értékét emberként és
szakemberként.
![]() |
Gracie (Sandra Bullock) és Cheryl (Heather Burns) |
A Beépített szépség alaphelyzete persze abszurd, a fél film
gagekből áll, és a második részének a létezését is tagadom, de az alapgondolat
szerethető. Hasonlóan a Doktor Szöszihez itt is van némi sztereotípia
döntögetés, csak itt a főhősnő maga az, aki ítélkezik mások felett, és aki
megtanulja elfogadni, hogy az emberek, a nők sokfélék, sokféleképpen
tehetségesek, és inkább felemelni, nem lehúzni kell egymást. Bár viszonylag
pozitív képet fest a szépségversenyek egyébként nagyon toxikus világáról, azért
fért bele némi kritika is (a film egyik legszórakoztatóbb szakasza, amikor
Gracie pizzázni és bulizni viszi a lányokat, akik addig a testükre fordított
túlzott figyelem miatt nem tudták elengedni magukat). A főszereplő pedig
egyszerűen fenomenálisan szórakoztató, rengeteg az ikonikus megszólalása,
amikért önmagukban megéri megnézni a filmet.
![]() |
Karen (Amanda Seyfried), Regina (Rachel McAdams) és Gretchen (Lacey Chabert) |
A Mean Girls egyik legnagyobb ereje, hogy őszinte. Nem egy
meséről van szó, ahol a népszerűtlen, okos új lány a szegény áldozat, akire
végül felfigyel a helyes fiú, és kiemeli ebből a szerepből. Cady-ben ugyanúgy
megvan a potenciál, hogy manipulátor, bully, rossz barát legyen, és ahogy
próbálja megtalálni a helyét az iskolában, rengeteg embernek árt – nem egyszer
teljesen tudatosan. A „jó” legjobb barátnő is ugyanúgy kegyetlen és bosszúálló
sokszor, a népszerű, „gonosz” lánynak pedig megvannak a pozitív pillanatai,
képes az önreflexióra, tud fejlődni, ugyanúgy keresi magát, mint a többiek. A
fiúknak bár nincs sok szerepe, de nincsenek is kigúnyolva, vagy háttérbe
szorítva. Damien bár viszonylag tipikus „meleg legjobb barát” figura, de
kipréseli az archetípusból amit lehet, az egyik legszórakoztatóbb személyiséggé
válik, Aaron pedig bár elsősorban szerelmi szál, de egyben ő az egyik
legstabilabb és józanabb karakter is. Miközben jóformán a sztereotip tinifilmek
névadója lett, a Mean Girls valójában pont, hogy szembemegy azok üzenetével.
![]() |
A March-lányok |
Fantasy, sci-fi, minden jó
A blogom témája azért a mai napig elsősorban ez a kategória,
így talán innen sikerült a legtöbb példát is hoznom. Akad itt néhány abszurd,
szatirikus elképzelés, és néhány rendes high fantasy is, ahol fantasztikusan
megírt főhősnőket találunk: a lényeg, hogy mindegyik olyan, ami kapcsán kicsit
el lehet gondolkodni arról, mit is jelent az egyenjogúság, és mit is jelent
nőnek lenni.
![]() |
Barbie (Margot Robbie) |
A Barbie legzseniálisabb eleme, hogy úgy feminista film,
hogy egyben a radikális feminizmus kritikája is. Barbieland kifordított világ,
de egyébként ugyanúgy szexista, és ugyanúgy nem működik – a teljes nőuralom nem
jobb a teljes férfiuralomnál, bármelyik nem totális dominanciája, és a másik
lenézése probléma. Ken a film elején abban a szerepben van, amiben általában
női mellékszereplő szokott lenni – szerelmi szálnak jó, de valójában még
komplex személyisége, saját karakteríve sincsen. Barbie maga a toxikus
maszkulinitás, csak éppen női testben. Az egész film abszurd, maróan cinikus
szatíra, ahol csak egyvalami biztos – hogy a szereplők nem találnak egyensúlyt,
és mindentől keserű íz marad a szánkban. Ez a keserűség azonban tökéletesen
átadja az üzenetet.
![]() |
Frieren |
A Frieren tipikusan az a sorozat, ahol nem azon van a
hangsúly, hogy női főhősünk van, de pont ezért az egyik legjobb női
szereplőgárdát vonultatja fel, amit animében láttam. Frieren introvertált,
kissé mágiamegszállott, emberi kapcsolatokban esetlen lány (bár ezt
értelemszerűen nem mondják ki, sok szempontból autisztikusnak hat), aki viszont
rendíthetetlenül próbálkozik, hogy megértse maga körül a világot és az
embereket. Elképesztő erejű mágus, de minden más téren rengeteg nehézséggel
szembesül, és pont ezért könnyű érte izgulni. A kapcsolata a csapatával szintén
hiteles és érdekes. Látunk itt fantasztikus férfi-nő és nő-nő barátságokat is
(Frieren kapcsolata Fernnel, Heiterrel, vagy Eisennel szívmelengető),
mentor-tanítvány viszonyokat, és egy elég hangsúlyos szerelmi szál is
végigkíséri a történetet Frieren és Himmel között – nem érződik, hogy bármelyik
karakter csak azért lenne ott, hogy egy kapcsolat része legyen, mindenkinek van
önálló történetíve. Végül, de nem utolsósorban a Frieren nagy pozitívuma sok
más animével szemben, hogy szinte egyáltalán nincs benne fanservice – előkerül
a szexualitás témája, de az is a karakterekhez kötődve, az ő életkoruknak és
személyiségüknek megfelelően.
A Madoka Magica lényegében a kamaszlányok lélektana – és
pont a sötétsége teszi nagyon erőssé. Ellentétben sok hasonló témájú
történettel, ez a sorozat egyetlen problémát sem ken el. Tényleg bemutatja,
hogy egy egyszerű, hétköznapi konfliktus, első szerelmek, szétszakadó
barátságok, nehézségek a szülőkkel mennyire megrázhatnak egy kiskamaszt. A
felnőtté válás nem könnyű út, hanem egy fájdalmas utazás és a Madoka pont attól
empatikus, hogy minden problémát validál. Mellette pedig Madoka odaállhat
Frieren mellé a legzseniálisabb anime főhősnők közé, mert ez a kislány megint
sarokba állít sok sztereotípiát. Amikor megjelent a rózsaszín hajával és piros
masnijaival, én már vártam a klasszikus magical girl archetípust – a kedves,
aranyos, butácska lányt, aki azért majd megmenti a napot. Valójában azonban egy kíváncsi, szemlélődő,
és elképesztően okos karakterről van szó, akiben bár rengeteg a bizonytalanság,
de elszántan próbálja megtalálni az utat a manipulációk és tragédiák között.
![]() |
Eragon és Arya (Ed Speleers és Sienna Guillory) a filmváltozatban |
![]() |
A Buffy főszereplőgárdája |
Végül, de nem utolsósorban kötelezőnek érzem megemlíteni a Star Treket, mint filmes univerzumot is. Ebben a sorozatban nehéz egy-egy konkrét példát kiemelni, és nem állítható, hogy minden női karaktere tökéletesen működött (sajnos egyes sorozatok felett azért már eljárt az idő, és az újabb szériákban is előfordul, hogy némelyik szereplő kissé lapos lett), de általánosságban igaz: az ST jól csinálja a PC-t. Uhura szériáról szériára egyre ikonikusabb figurává válik, Kira Nerys remek példa volt a vagány, de érzékenyebb karakterre, Jadzia a cinikus, talpraesett (és sokszor kifejezetten bölcs) tudósra, Mariner a megállíthatatlan bajkeverőre. Vannak kötelességtudó, komoly, és védelmező figurák, mint Una a Strange New Worldsben, sokszor könyörtelen és kiégett vezetők, mint Janeway, és az érzelmekkel nehezen boldoguló útkeresők, mint T’pol vagy Hetes. A Star Trek hatalmas univerzum, és ennek megfelelően a női karakterei is sokfélék, saját úttal, saját célokkal, változatos kapcsolatokkal – vagyis, ha az ember szeretne egy inspirálóan girlpower, de egyben nagyon kiegyensúlyozott sci-fit nézni, akkor ez az univerzum remek választás.
Honorable mentions
Végezetül néhány film, amit nem tartok kiemelkedő feminista
történetnek, de úgy érzem, ha az ember egy-két bakit elenged nekik, azért még
tudnak értékes üzenetet közvetíteni:
![]() |
Cassie (Carey Mulligan) |
Melissa McCarthy vígjátékai, A kém illetve a Női
szervek, illetve valamennyire még a 2016-os Szellemirtók is nagy
személyes kedvenceim, de azért jelentősen butuskábbak mint a Mágiamentes
fikciónál említett két darab. A kém főhősnője elképesztően szórakoztató, és
alpári humora dacára sokszor látszik, hogy nagyon talpraesett és okos nő
(ráadásul remek mellékszereplőgárda van mellette – ahol persze, a férfiak
jellemzően kissé inkompetensek, de mint karakterek szintén elképesztően
viccesek). Viszont tagadhatatlan, hogy a három film mindegyike a női karakterek
kidolgozása fölé helyezi a girlpower hangulat megtartását, és a szexista
sztereotípiák kifigurázását. Elle Woodsnak vagy Gracie Hartnak rendes, önálló
karakteríve van, Susan Cooper viszont „csak” badass és cinikus. A Női szervek
és a Szellemirtók esetén a lányok barátsága ezt valamennyire orvosolja (és a
női barátságok bemutatásáért mindig jár egy plusz pont), de még mindig hiányzik
belőlük egy tényleges üzenet, azon túl, hogy a nők szuperek.
![]() |
A két Nana |
Konklúzió
„Nem érzem magam kevesebbnek másnál. Sosem éreztem.
Ugyanolyan jó vagyok, mint bárki, de nem jobb.” – Katherine Johnson
Mi teszi tehát a jó feminista filmet vagy a jó feminista
karaktert? Véleményem szerint abszolút nincs rá szükség, hogy harcos női
főhősöket kapjunk, akik kardokat lóbálnak, és okosabbak, erősebbek, gyorsabbak
minden férfinél. Nyilván jó látni, hogy már ezekbe a szerepekbe is merünk nőket
tenni – örülök Frierennek, örülök Aryának, örülök Katherine Janewaynek egy
csillaghajó hídján – de ők sem ettől lesznek jó női karakterek, és nem rosszabb
náluk Elle Woods vagy a SIX Seymour Johannája. A kulcselem, ami összeköti a
figurákat ezen a listán, hogy elsősorban emberek, akik a saját környezetükben,
a saját világuk lehetőségeihez mérten inspirálóak.
Nőnek lenni nem személyiségelem. Bár a környezettől függően
lesznek problémák, kérdéskörök, amik egy nőt jobban érintenek, ez csak a
karakteralkotás egy kis szelete. És nem kell a világnak sem egyoldalú gonosznak
lennie: nem lesz kevésbé súlyos probléma a szexizmus, nem lesz kevésbé nagy
eredmény, ha valaki magasra jut, attól, hogy vannak szövetségesei. Hadd
legyenek hát a női hősök egyediek, sokfélék, és éppen olyan bonyolultak, mint a
férfiak.
Valentine Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése