avagy beszélgessünk a karakterfejlődésről, az időről, és
menjünk házhoz pofonért széles vigyorral
A Discovery-re általában igaz, hogy nem foglalkozik azzal,
kit zavar a sapkája, vagy ki akarja megpofozni, egyszerűen csinálja, amit akar
és személyes véleményem szerint jó is benne. Tudja, mi a jó arány a fanservice
és az újítások között, ezáltal működőképes, szerethető történetté válik.
Igazság szerint eredetileg az volt a tervem, hogy vagy egyben írok a két
évadról, vagy az elsőről és a másodikról is készítek egy bejegyzést, de
mindjárt jön a harmadik, nekem pedig már türelmesen várakozott egy félkész kritika
a számítógépemen. Mikor a sok animékhez kötődő bejegyzés után elragadott a lendület, nagyon könnyen végére értem ennek az
írásnak, és egész biztos, hogy egy teljes újranézés kéne, hogy az első tizenöt
epizódról is hasonlóan könnyen nyilatkozzak. Ettől függetlenül tervezek alkotni
valamit arról is, ha nem is közeljövőben.
A spoilerek egy része sajnos elkerülhetetlen – az első
évadot gyakorlatilag teljesen lelövöm – viszont a fő csavarokról az évadzáróról
nem beszélek, úgyhogy aki csak most, a harmadik évad előtt tervez belevágni a
sorozat megtekintésébe, annak talán nem rontom el az élvezeti értékét.
A történet szerint, miután Michael Burnhamet felmentették a
vádak alól, a Discovery legénységét pedig kitüntették példás bátorságukért, és
a klingon háború lezárásában vállalt szerepükért, a főhősnő immár tudományos
tisztként szolgál a hajón. A legénység új kapitányt kap, és visszatérhetnek
ahhoz, ami a Csillagflotta fő célja: a felfedezéshez és kapcsolatteremtéshez.
Azonban az események nem a várt módon alakulnak – hamarosan a fedélzetre lép az
Enterprise kapitánya, Christopher Pike, és egy rendelet szerint átveszi a hajó
irányítását, azzal a feladattal, hogy meg kell vizsgálniuk néhány, titokzatos
körülmények között feltűnt „vörös villanást”. Nem tudják, mi áll a jelenség
hátterében, de az események aggasztóak, és a helyzet súlyosbodik, mikor tudomást
szereznek egy, a villanásoknál rendszeresen feltűnő lényről, akit „Vörös
Angyal”-nak neveznek. Michael gyanakodni kezd, hogy a fogadott testvére, az
Enterprise tudományos tisztje, Spock is kötődik valahogy a történtekhez, a
férfi azonban hetekkel korábban eltávozást kért, és önként elmegyógyintézetbe
vonult. Miközben pedig Michael szembenéz családja zavaros ügyeivel, és saját
démonaival, a Discovery legénysége rádöbben, a rejtély megoldásának kulcsa
talán maga az idő…
A továbbiakban pedig részletes kritika következik az
évadról… tartsatok velem!
Ahogy a bevezetőben említettem, a Discovery többszörösen is
veszélyes vizekre evezett a második évadával. Az első évadban gyors ütemben
morzsolta le a szereplőgárdáját. Volt egy ambiciózus, militarizáltabb szemléletű
kapitánya, akit én eleinte kimondottan szimpatikusnak találtam – viszont
antagonista szerepkörbe tolódott, kiderültek a manipulációi, és végül
gyakorlatilag az évad főellensége lett, ezáltal egy figurát el is vesztettünk.
Volt egy szerethető hajóorvosunk szimpatikus szemlélettel, aranyos szerelmi
szállal – akit megöltek. Volt egy laza, jópofa, kissé sötét múltú biztonsági
főnökünk, megint csak aranyos szerelmi szállal – aki teljes identitászavart, és
igen nagy tragédiákat kapott, majd el is hagyta a hajót. Három kompetens,
fontos karakter kikerült a képből, köztük a kapitány, és villámgyorsan kellett
őket pótolni.
|
A Discovery legénysége, és Spock (Ethan Peck) |
Személyes predikcióm, jóval az első információk és trailerek
előtt az volt, hogy a kapitány székébe Saru kerül majd, de aztán jöttek az első
cikkek és trailerek, és kiderült, hogy a vezetést Pike veszi át, akivel párszor
már találkoztunk, a TOS-ban és az alternatív idővonalon, a Kelvin univerzumban
is – róla még külön fogok beszélni, de már most érdemes megemlíteni, hogy
elővettek, és a főszereplőgárdába toltak egy ismert karaktert. Ezer helyen orra
lehetett volna bukni, ezer pofont lehetett volna begyűjteni csak Pike-kal. De a
sorozat itt nem állt meg, mert még egy még ismertebb, és még ikonikusabb
karaktert emelt be a csapatba, ez pedig Spock. Szerintem az egyik legnagyobb
teljesítménye a második évadnak, hogy ebből is jól jött ki. Végül, de nem utolsósorban,
hozzányúlt a Star Trekben több-kevesebb sikerrel, számos formában körbejárt
időutazás témához, és azt se szúrta el. Közben egészen apró mozzanatokon át
orvosolta a kisebb-nagyobb szépséghibákat, néhol kimondottan humorosan, Easter
Eggeket is bekötve (az egyik személyes kedvencem a „miért nem volt holografikus
kommunikáció a TOS-ban, azon túl, hogy nem tudták volna megcsinálni technikai
okokból?” kérdés megoldása volt), egy nagy csavarral ügyesen elvarrta a
szálakat, és teljesen szinkronba került a kánonnal.
Mielőtt belemegyek a részletekbe, megjegyzem, hogy
tévésorozathoz képest szédítően jó a látványvilág. Ez már az első évadban is
igaz volt, de itt az űrfelvételek egészen varázslatosak: egy kedves barátnőm
fogalmazott úgy, hogy „ez a Star Trek, amikor végre van költségvetés”. Teljesen
találó, mert több olyan pont van az évadban, amikor visszatérünk valamilyen már
ismert, látott helyszínre, és kapunk egy képet arról, hogy mit kellett látnunk
a TOS díszletei mögött. Talos kék kartonpapír virágai életszerűbb növényekké
válnak, az Enterprise hídja egyszerre idézi a régi és új hangulatát. Nem
egyszerűen nosztalgikus az egész, hanem szó szerint új életre kelnek a
helyszínek. Számomra az egyetlen problémás pont a Vulkán bolygó volt, ahol
valamiért elfelejtkeztek arról, hogy ez egy sivatagbolygó, mert zuhog rajta az
eső, Sarek pedig a tengerparton meditál, de egyébként minden tiszteletem a
látványtervezőknek. A zene szintén kellemes, igazi Star Trekhez illő témái
vannak, tökéletesen passzol a sorozathoz. A színészek mind hitelesek. Vannak
kiemelkedő alakítások, ezekre még visszatérek, de kiemelkedően gyenge nincsen,
mindenki belerázódott már a karakterébe, teljesen átélhetően adják át a
reakciókat.
|
Michael (Sonequa Martin-Green) a második évadban
|
És ha már színészek, a karakterekkel érdemes folytatni.
Közülük Michael, aki az előző évadban nagyon erőteljesen egyedüli főhős volt,
most egy picit elkezdi megosztani a helyét. Még mindig rajta van a fókusz,
kicsit szokatlan, de szerintem nagyon érdekes módon, viszont teret kapnak
mellette a többiek is. Már egyszer sem magányos farkas, nem szakad el a
legénységtől, nem arról szól az évad, hogy próbál beilleszkedni és próbálja
megtalálni a helyét, mert a Discovery csapatának szerves része, barátok, társak
veszik körül. Amikor ennek ellenére mártírkodik, még ha van is alapja az
érzéseinek, a sorozaton belül kapja rá a kritikát, ott ébresztik rá, hogy egyszerűen
nincs abban a helyzetben, hogy egyedül szenvedjen, kommunikálnia kéne,
megosztani a problémáit, mert a csapatmunka erről szól. És ennek megfelelően
rengeteg kapcsolata alakul és fejlődik – igazi, mély, már-már testvéries
barátságba kerül Saruval, akivel az első évadban még sokáig ferdén néztek
egymásra, egyre közelebbi barátnők, és egyre több mindenben számíthatnak
egymásra Tillyvel, látjuk, hogy jó a kapcsolata a mellékszereplőkkel, egyre
szebb az anya-lánya szál Georgiouval. A Lorcával való konfliktus zárása után
megtanul megnyílni Pike-nak, beszélni vele, bízni benne, és az új kapitány ezt
jutalmazza is, ad a szavára. Az évadban igen hangsúlyos szerepet kap a Spockkal
való konfliktusos testvéri vonulat is – ez kezdetben annyira nem pozitív,
később viszont rengeteget lehet nevetni a vitáikon, ahogy piszkálják egymást,
és nagyon szerethetővé válnak. Kezdetben kicsit sajnáltam, hogy erősen
visszavettek a főhősnő vulkániakra emlékeztető attitűdjéből, ami a kezdetekkor
az a tulajdonsága volt, ami miatt elkezdtem megkedvelni, de miután emberek
között van, emberek hatnak rá, és nem utolsósorban olyan érzelmi hatásoknak van
kitéve az egész évad alatt, amik mást lehet, hogy felőröltek volna,
valamennyire ez is megérthető. Van egy kis kiválasztott szindrómája is, ami
néhol bosszantó, de a sorozatnak megint előnyére szól, hogy nem adja alá a
lovat. Többször bebizonyosodik, hogy kulcsfigura, többször alakulnak úgy az
események, hogy tényleg ő a megoldás, de sorsdöntő döntések tömegét hozzák meg
helyette a társai, újra és újra követik a csatákba, ezzel is
kiegyensúlyozottabbá téve az eseményeket. Nem szeretném tovább részletezni a
történteket, mert Michael pont a központi szerepe miatt ott van minden nagyobb
csavarnál, kap néhány nagyon nagy pofont, de a lényeg az, hogy sokkal inkább a
helyén van, és még a csapások ellenére is jellemzően sokkal stabilabb, mint az
első évadban volt – korrekt főhős, és én tudtam neki szorítani minden
nehézségen át.
|
Saru (Doug Jones) a húgával |
Saru, kedvenc kétéltűemberem kevesebb teret kap ugyan, de
így is jut neki két rész, ami maximálisan rá fókuszál, és amiben az első
évados, eleve rendkívüli karakterfejlődését egy új szintre emeli. Az első évad
első felében ő egy kimondottan gyáva figura, és fokozatosan, lépésről-lépésre
lesz bátrabb, erősebb, nyitottabb, itt viszont olyan csavarok és helyzetek
várják, ahol még tovább fejlődik, még magabiztosabb, és még határozottabb lesz,
rengeteg képességét, érzését, kétségét megismerjük. A Short Trek epizódokból (a
négy, az évadot megelőző rövidfilm) kiderül a háttértörténete, és ezt is
továbbdolgozzák az évadban. Doug Jones, aki szerintem Hollywood halembereinek
kilencven százalékát alakítja, igazán karakteresen személyesíti meg, Saru
összes gesztusa jellegzetes. Ahogy említettem, az előző szezon fináléja után én
szinte biztosra vettem, hogy a kapitányi székben fog kikötni, és merem mondani,
hogy hasonló a várakozásom a harmadik évadra is. Saru egész jelleme olyan
irányba fejlődik, hogy egyre inkább ott van a helye, és van annyira népszerű
figura, hogy a rajongók is örüljenek neki… valamint tegyük hozzá, mindig,
minden kapitány hozott valami újdonságot, itt az ideje, hogy egy űrlény üljön
abba a székbe.
Tilly igazából tipikusan az a karakter számomra, aki nélkül
üresebb és sötétebb lenne az egész sorozat, a bája, a lelkesedése nagyon kell
oda, de egyszerűen túlságosan aranyos ahhoz, hogy igazán kedvencnek válasszam.
Nagyon jópofa, nagyon a helyén van, rengeteg helyzetet kap az évadban, amikor a
kedvessége és az idealizmusa tényleg elengedhetetlen, problémák, konfliktusok
oldódnak meg azért, mert Tilly ott van, és képes nyitni emberek felé. Emellett
pedig folyamatosan bizonyítja, hogy olyan hűséges barát, amilyenre bárki
vágyna, és nem utolsósorban esze is van, folyamatosan láthatjuk, hogy kiváló
mérnök, és tele van egyedi ötletekkel. Jó volt látni, hogy ő is kapott
motivációt, magabiztosságot bőven, úgyhogy Saruval együtt öles léptekkel halad
az első évadban kijelölt útján – nem feltételezem, hogy látni fogjuk teljesen
célba érni, és a saját hajója kapitányi székébe ülni, de immár el tudom hinni,
hogy egy nap tényleg odaér.
|
Stamets (Anthony Rapp) és Culber (Wilson Cruz) a második évadban |
Stamets, és vele együtt Culber, mert ez egy elég bonyolult
téma ebben az évadban. Őszintén szólva, az évad eleji Stametsért egyszerűen
odáig voltam. Hatalmas pofonokat kapott, elvesztette a szerelmét, nem talált
már kihívást vagy örömet a munkájában, teljesen elveszett ő maga is, és nem
volt a hajón, aki ténylegesen odaállhatott volna mellé, és támaszt nyújthatott
ebben a helyzetben. Mégis, valahányszor baj volt, valahányszor egy problémát
meg kellett oldani, Stamets volt az első, aki ugrott, aki gondolkodott, aki
felkaparta magát a padlóról és megoldotta. Ezerszer összeomolhatott volna,
ezerszer feladhatta volna, de hihetetlen lelkierővel tartotta magát, egyszerűen
inspiráló volt nézni, és lelkesen szurkoltam, hogy bármilyen, mindegy milyen
módon, de találja meg a boldogságot, mert megérdemli. Aztán úgy tűnt, ez meg is
történik… de amikor újra elővettük a Stamets-Culber párost, akkor valahogy
nagyon rossz vágányra siklottunk. Ott volt egy teljesen egyértelmű helyzet:
mikor Culber visszatér a spóravilágból, nem igazán találja a helyét, és
többször kimondja, hogy már nem ugyanúgy érez Stamets iránt, és szeretné, ha
mindketten tovább lépnének. Viszont a hajón mindenki shipper (és ez a fogalom,
ez a szóvicc a hatvanas évek óta nem működött ugyanúgy, úgyhogy most élvezem,
hogy Star Trekhez használhatom), és egyfajta csapatmunka indul arra, hogy újra
összehozzák a párost. A legviccesebben és leglátványosabban ezt Georgiou teszi,
de Reno - aki az egyik új karakter – és az első évadban megismert admirális,
Cornwell is ugyanúgy beszállnak. Én ezt kezdetben aranyosnak és bájosnak
találtam, és arra számítottam, hogy egy-két részen belül megoldódik a probléma,
helyrerázódnak a dolgok, de nem. Egy idő után egyszerűen olyanná válik az egész
szituáció, mintha mindenki kollektíven bele akarná kényszeríteni, szegény,
teljesen összezavarodott Culbert egy kapcsolatba, ami már régen nem ugyanaz,
pusztán azért, mert Stamets szomorú. Ez pedig roppant zavaró, nem egy jó
üzenet, és egy idő után már inkább arra vágytam, hogy mindketten álljanak ki a
kapcsolat lezárása mellett, mert ez ilyen formában elvesztette a varázsát.
Stamets lelkiereje, ami az évad első felének egyik legszebb és legpéldásabb
eleme volt, a másodikban pont emiatt a szenvedés miatt semmi szerepet nem kap,
csak a fináléban nyilvánul meg ismét, és ez nekem kicsit fájt. Végül azért
sikerül pozitív hangulatban zárni a történetszálat, és kíváncsian várom azt is,
ennek a párosnak mit tartogat a folytatás, de ezt a köztes időszakot meg
lehetett volna oldani sokkal jobban.
Ash Tyler. Vele az évad feléig nem tudtam, mit kezdjek. Az
első szezon igen mostohán bánt vele, a laza, jópofa biztonsági főnökből, aki
felrázta és felvidította Michaelt, egy teljesen identitászavaros félig
ember-félig klingon figura lett, aki próbál valahogy átbotladozni a
cselekményen, erkölcsileg korrekt maradni, és határozott döntéseket hozni, de
közben újra és újra kicsúszik alóla a talaj. Jóformán az évad feléig húzódik ez
a zavara, egybekötve egy furcsa szerelmi háromszöggel a klingon L’Rellel és
Michaellel, amikor végre elkezdi megtalálni önmagát, elkezdi ismét elnyerni a
legénység elveszített bizalmát, elkezd talpra állni, elkezdi eldönteni ki ő és
mit akar, a szálak pedig végre elvarródnak. A konfliktusai, a vitái a
szereplőkkel hosszú távon nagyon jó útra terelik, és egy olyan irányt jelölnek
ki számára, ami remekül illeszkedik a karakteréhez, minden pozitívumával és
sötétségével együtt. Egyébként büntetni kéne az arcszőrzetéért, mert
borzalmasan áll neki (egyébként ez a „mindenki szakállas” dolog az egész
évadban az idegeimre ment, utalva itt Spockra is), de tényleg jól kezelték. A
szerelmi háromszöget pedig szinte bárki elé oda merném tolni példának, mert
mind a két női tag, mind Ash normálisan és intelligensen kezelték a kínos
szituációt, és nem hittem, hogy ezt mondom, de az első évadhoz képest itt
voltak olyan epizódok, amikor Stamets és Culber tűntek a szenvedősebb és bosszantóbb
vonulatnak, mert annyira gördülékenyen haladt ez a szál. Néha aranyos volt,
néha kicsit szívszorító volt, és végig megmaradt a relevanciája, nem éreztem
úgy, hogy csak azért tartják meg, hogy a főhősnőnek jusson egy kis romantika.
Georgiou már kapott egy elég szép részt a TOP 10
bejegyzésemben, amit nagyjából akkortájt írtam, mikor ez az évad először
kijött: ott a tizedik kedvenc női karakterem címét vitte el, így most
rövidebbre fogom a róla szóló részt. Akkor is leírtam, hogy masszívan antihős,
sokszor önző, diktatórikus, de tipikus példa arra – ahogy az évadban is
kimondják – hogy az ember nagyon sokra képes azért, akit szeret. Az, ahogy
Michaellel viselkedik, hogy mindig ott van neki, mindig lehet rá számítani,
tényleg úgy kezeli a főhősnőt, mint anya a lányát, és hiába rejti rengeteg
cinizmus és fekete humor mögé, ezt mindenki látja körülötte, nagyon kétoldalú,
de nagyon kedvelhető figurává teszi. Bár a Section 31 sorozat munkálatairól nem
sokat hallani az utóbbi időben, reménykedem, az a projekt is megvalósul majd:
mert Georgiou megérdemelné, hogy a saját történetének főhősévé váljon. Michelle
Yeoh-nak ráadásul nagyon jól áll a szerep, látványosan élvezi.
|
Pike (Anson Mount) és Michael |
És elérve az új szereplőkhöz, Pike. Ez a karakter számomra
mindig a kedvelhető, hősies, de teljesen, fájdalmasan érdektelen kategóriába
esett. A TOS-ban három epizódban kap fontos szerepet, a pilotban („The Cage”
magyarul „A kísérlet”) ő a főhős (itt Jeffrey Hunter személyesíti meg), illetve
az első évad két részében („The Menagerie I.-II.”, magyarul „Vissza a tiltott
bolygóra I.-II.”) lényegében az ő története kerül lezárásra – itt megtudjuk,
hogy tragikus sorsra jut, teljesen lebénul, és jóformán a kommunikációra is
képtelenné válik, Spocknak hála viszont esélyt kap egy új életre. A J.J. Abrams
filmekben kicsit nagyobb tér jut neki (itt Bruce Greenwood kapta a szerepet): mivel
Kirknek nincs meg a motiváló családi háttere az apja halála után, Pike válik a
mentorává és az apafigurájává – a karakter itt is szerethető, vannak
kifejezetten emlékezetes mondatai, de senki nem foglalkozik vele. És ha egészen
őszinte vagyok, ő a Discovery alatt is végig hős marad. A moralitásai
megingathatatlanok, alapelve, hogy senkit nem hagy hátra, és részenként elmond legalább
egy nagymonológot a hűségről, a barátságról, a bátorságról, de kritikus esetben
akár kettőt-hármat is. (Képtelen vagyok nem megjegyezni, hogy a TOS-tól a J.J.
filmeken át a jelenig megmaradt valami furcsa rajongása a kapitányi szék iránt,
ami, ha Pike színen van az abszolút, legfontosabb szimbólumnak tekinthető a
hajón – szóba kerül a szék iránti tisztelet, a szék hatalma, rangja,
tulajdonjoga…) Viszont a Discovery-be úgy kellett ez a klasszikus hőskarakter,
mint valami gyógybalzsam a sebre. Az előző évad Lorcája vitán felül az egyik
legrosszabb ST kapitányunk volt – a militarizált szemlélet és a sötét múlt
mellett konkrétan megnyerte, majd elárulta a legénység bizalmát, teljesen
szembement az univerzum alapértékeivel – és ez meglepő és fájó volt a
rajongóknak is. Amikor Pike bejön, teljes nyitottsággal, és azzal a szándékkal,
hogy a Discovery csapatának szerves része, és tiszteletreméltó vezetője lesz,
látszik, hogy a legénység kezdetben kicsit zárt az irányában – hamarosan
azonban mindenki elkezdi befogadni, épülnek a kapcsolatok, és épül a bizalom
nem csak az új kapitány, de a kapitányi pozíció felé is. Pike lényegében
felkészíti a csapatot, hogy a saját lábára tudjon állni, és elbírja a saját
történetét: a sötét, egymás megismeréséről, megszeretéséről és az előítéletek
elengedéséről szóló első évad után ad egy nagy löketet, majd háttérbe is vonul.
Emellett pedig azért árnyalják a karakterét – ha nem is veszít a hős
mentalitásból, de azért osztanak neki pofonokat és a reakciói alapján lehet
tisztelni/kedvelni/sajnálni. Az új kapcsolatok mellett mélységet adnak azoknak
is, amikről már tudtunk: belelátunk a Spock-kal való kölcsönös tiszteletbe,
végre át lehet érezni, mi viszi kedvenc vulkáninkat arra, hogy a halálbüntetést
is kockáztassa ezért az emberért, látunk részleteket az Egyessel való
kapitány-elsőtiszt dinamikából, ami nagyon jópofa, és mutat a két szereplő
között egy mély, kölcsönös bizalmat. A Pike-Vina szerelmi szál sosem lesz
igazán egészséges és igazán pozitív, túlságosan a szánalmon, és a kapitány
önmagával szembeni csalódottságán alapul ahhoz, de a Discovery becsületére
szóljon, mindent megtesz, hogy adjon egy kis szépséget és mélységet a párosnak,
kapnak néhány kifejezetten érzékeny jelenetet. Anson Mount lubickol a
szerepben, a lelkesedése a karaktere és az univerzum iránt az alakításából is
látszik – abszolút érthető, és elkerülhetetlen volt a távozása, de azért
hiányolni fogom a harmadik évadban, és kíváncsian várom, mit alkot majd a Kirk
előtti Enterprise-re fókuszáló „Strange New Worlds”-ben.
|
Spock az Enterprise fedélzetén |
Spock volt az, akihez a legkritikusabban álltam, érthető
okokból – egyrészt, Ethan Peck a harmadik színész, aki eljátszhatta ezt a
szerepet, és két kiváló alakítás előzte meg őt. Leonard Nimoy neve és arca lényegében
már összefonódott a félvér vulkáni elsőtiszttel, de Zachary Quinto is remek
munkát végzett. A második ok egyszerűbb: nagyon nagy kedvencemről van szó. Ezer
ponton el lehetett volna rontani, de mind a színész, mind a forgatókönyvírók jó
munkát végeztek. Spock nem lett Easter Egg, nem egy pillanatnyi fanservice
szerepet kapott, csak azért, hogy ott legyen: a történet szerves részévé vált, a
cselekmény remekül megalapozta a karakterfejlődését, és tökéletesen
illeszkedett az eddig lefektetett információkhoz. Ez a Spock még nem azonos a
Nimoy-féle elsőtiszttel – itt még nincsenek azok a barátok, akik szeretik és
elfogadják olyannak amilyen, nincs Kirk, a családi konfliktusok még bőven
forronganak, és hosszú idő, míg eljutnak a megoldásig. Ez a Spock még az a
lázadó, aki a 2009-es film elején cinikusan odaszólt a nagytanácsnak, hátat
fordított és kisétált az ajtón. Keresi az útját, önmagát, el van veszve a
logika és az érzelmek között, ráadásul nagyjából a kilencedik-tizedik részig
nagy rajta a nyomás is, hiszen ő az, aki kapcsolatba lépett a Vörös Angyallal,
akit mindenki keres. De részről-részre meg-megcsillan a személyiségében az,
hogy hova fog eljutni a jövőben. A főhősnővel való testvéri vonulatot Michael-nél
már említettem, de Spocknál is igaz, hogy nagyon jól működik, dinamikus,
szerethető, de nem csöpögős, nem akarnak lépten-nyomon összeboruló testvérpárt
kreálni belőlük – vannak elemek, amik kicsit a Spock-Sybok párost idézték
bennem, csak annál szorosabb kapcsolatot festenek le. Rá is igaz, ami Pike-ra:
azon túl, hogy vannak új interakciók, meg kell ismertetni a karaktert a széria
hőseivel (amik egyébként ismét jól működnek: Stamets-szel például akad pár emlékezetes,
megmosolyogtató szóváltásuk), azért találnak rá módot, hogy mélyítsék kicsit a
már létező kötelékeket – beleértve ebbe az anyjához való kötődést, és az
apjával való konfliktust is. Abszolút meg vagyok elégedve az ő megjelenítésével
is, és ahogy Pike-nál említettem, várom a Strange New Worlds-öt. Mindkét
színész, illetve az Egyest alakító Rebecca Romijn is megérdemelte ezt a
lehetőséget.
Érdemes megemlíteni azt is, hogy az első évaddal ellentétben
végre a legénység többi tagja is szerepet kapott. Ott van a kemény mag, de
közben nevükön szólítanak és bemutatnak rengeteg mellékszereplőt. Egy teljes
rész fókuszált Airiam-re, a kiborg nőre, akit a hídon sokszor láthattunk már,
de eddig nem igazán tudtuk, hogy ki ő, és hogy került oda – és elég jól
építették fel azt a negyvenöt percet, hogy tényleg közel kerüljünk a
karakterhez. Éles helyzetekben mutathatták meg mit tudnak a navigátor és a
kormányos Detmer és Owo, kaptunk egy kicsit a humorukból, a kommunikációjukból
a főszereplőkkel és egymással. Akadt néhány izgalmas pillanata Bryce-nak és
Rhys-nek, évad elején felvettünk egy újabb nagyszájú, vagány mérnököt, Renót,
aki lényegében McCoy Discovery-s lelkitársa, részenként buknak ki a száján a
referenciák a TOS zsörtölődő hajóorvosára. Még Cornwell, az első évadban
határozottan unszimpatikus, és itt is rosszul kezdő admirálisunk is magára
talált a hajó legénységének körében, megismertük a személyiségének pozitív
oldalát. Egyszerűen és röviden: ez a csapat immár teljesen működik, átadja azt
a barátságos légkört, ami kell ahhoz, hogy a Star Trek ízig-vérig Star Trek
legyen.
|
A Vörös Angyal sziluettje |
A történet pedig végig sodró erejű, egy globális probléma
fonódik össze a személyes kapcsolatokkal és karakterfejlődésekkel, ami rengeteg
gyönyörű, megható, súlyos jelenetet is eredményez (én ilyen szempontból
kiemelném az „An Obol for Charon” (Egy obolosz Kharónnak) az „If Memory Serves”
(Ha az emlékezet jól szolgál) és a „Through the Valley of Shadows” (Az árnyak
völgyén át) epizódokat – nekem ezek az egyértelmű kedvenceim, hihetetlenül
erősre sikerültek), részről-részre minden változik, új tényezők, új kérdések
merülnek fel, és ez egyrészt eléri, hogy szinte minden epizód bosszantó
cliffhangerrel zárul, másrészt pedig azt is, hogy az ember néha napokig
agyalhatott egy-egy rész zárásán, mire belenyugodott, hogy bizony a következő
hétig nem kap válaszokat. A csavarok rétegzetten érkeznek, egyik rejti a
másikat, és jóformán az utolsó epizódig sötétben tartják az embert, semmivel
nem ért és tud többet, mint a széria hősei. A kérdésfeltevés maga is rendkívül
változatos, az egészen tudományos problémáktól az egészen misztikusig mindent
előveszünk, játszunk a paradoxonokkal, előkerül a jó öreg, számtalanszor
megszegett elsődleges irányelv. Akadnak itt társadalmi konfliktusok, a háború
utóhatásai, felmerül a sors problémája: hogy létezik-e, és ha igen, az jó vagy
rossz ránk nézve. Ezeket a szerteágazó gondolatokat pedig valahogy sikerül
összefűzni, egy szerves egész részévé tenni, nem csak független elemekként
lebegnek a levegőben. A Vörös Angyal és a villanások megadják a nyomvonalat,
folyamatosan érezzük, hogy valahová, bár kacskaringós úton, de tartunk, és
valamilyen válasz igenis vár a végén, ez pedig csak tovább fokozza a
feszültséget.
Összességében én a Discovery második évadát bátran ajánlom
bárkinek, aki szereti a Star Treket, akár akkor is, ha az első annyira nem
fogta meg. Kell az ismerete, de ez a szezon olyan hangulatot hozott, ami
közelebb áll a klasszikus stílushoz, mint az eddigiek. Szintén erősen ajánlott
a négy Short Trek epizód, hogy minden érthető legyen, és a TOS-ból legalább a
Menagerie epizódokat is érdemes megtekinteni, mielőtt az ember belekezd: már
csak azért is, mert sokkal szívszorítóbbak egyes jelenetek azok ismeretében.
Ami engem illet, én még mindig ezzel a legénységgel tartok, akárhová mennek, és
akármilyen kalandok várnak rájuk októbertől. Mindannyian a szívemhez nőttek.
Hosszú és eredményes életet!
Valentine Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése