...avagy beszélgessünk a túlélésről
Igazság szerint akkor álltam neki ennek a bejegyzésnek,
amikor rádöbbentem, hogy több mint egy héttel az utolsó rész befejezése után ez az anime
még mindig ott bujkál a gondolataimban, néha-néha felszínre törve. Nem
kattogott rajta folyamatosan az agyam, órákra elfelejtettem, de aztán egy-egy
pillanatban megint azon kaptam magam, hogy a Deadman Wonderlanden agyalok. Egy
idő után ezt elkezdtem égi jelnek tekinteni, és arra jutottam, írnom kéne valamit
róla.
A történet szerint Igarashi Ganta tizennégy éves kiskamasz
fiú, aki, mint minden korabeli gyerek, iskolába jár, és a barátaival tölti a
szabadidejét. Egy napon azonban, az osztálykirándulása előtt, az ablakon
kinézve észrevesz egy alakot, akit később csak a „Vörös Ember”-nek nevez, és
aki látszólag a föld felett lebeg. Mielőtt bármit tehetne, a Vörös Ember
lecsap, és meggyilkolja huszonkilenc osztálytársát. Egyedül Gantát hagyja
életben, ő sem tudja miért. Az viszont biztos, hogy a gyanú azonnal ráterelődik:
bár bizonygatja ártatlanságát, felvételek igazolják, hogy ő a bűnös, sőt,
vallomást is tett a gyilkosságról. A szörnyű bűntény rögtön a halálsorra
sodorja: hamarosan azonban kénytelen rádöbbenni, a „Holtak Csodaországa” nem
egyszerű börtön. Azon túl, hogy egyszerre abszurd vidámpark is, ahol a
halálraítéltek még néhány nap túlélésért cserébe különböző versenyszámokon
szórakoztatják a nézőközönséget, létezik egy különleges blokkja, a G-blokk… az
itteni rabok a „Holtak” akik különleges képességük miatt kiemelt figyelmet
kapnak a börtön vezetőségétől.
Az írás, mint az elemzéseim általában, ezúttal is erősen
spoileres, tehát óvatosan, ha nem láttátok a sorozatot. A mangára egyelőre nem
térek ki – mindenképp szeretném majd elolvasni, de egyelőre csak az anime
tizenkét részéről, illetve az Akai Knife Tsukai (a Vörös Kések Használója)
OVÁról írok majd. Amit még fontos megjegyezni, de már az összefoglalóból
sejthettétek, hogy saját fordítást használok, mert a magyar feliratban, amivel
néztem a sorozatot, roppant kínos félrefordítások voltak, és olyanok is, amik
technikailag nem rosszak, de borzalmasan hangzanak. Ahol esetleg felmerülhet,
hogy nem lesz egyértelmű, mire utalok, szokott módon az angol/japán változatot
is leírom zárójelben.
Hangulatzenét elég nehéz javasolni hozzá, de Regina Spector: You've got time-ja, illetve akár az opening kifejezetten jó választások lehetnek.
Vágjunk is bele!
|
Ganta és Shiro a történet elején |
A Deadman Wonderland mondhatjuk, hogy két fő szakaszra
osztható. Az első hat rész még inkább az A-F blokkra helyezi a hangsúlyt: már
itt is egy abszurd, morbid világot ismerünk meg, ami kicsit death game hatást
kelt… a halálraítélteknek itt is meg kell küzdeni minden napért. A főszereplő
nyakán már itt is ott van az a nyakörv, ami három nap után megmérgezi, ha nem
jut hozzá egy különleges cukorkához, amit a játékokon összegyűjtött pontokból
vehet meg. Amennyiben a vezetőség úgy gondolja, itt is élet és halál felett
uralkodnak: az egyik verseny például amiben Ganta részt vesz, teljesen
eldurvul, miközben a nézőközönség abban a hitben él, csak egy speciális
effektekkel erősített „show”-t néznek végig. Ez a hat rész azonban mindennel
együtt sokkal nyugodtabb, és sokkal kevésbé brutális, mint a második szakasz,
Ganta összességében még kijuthat a levegőre, ismerkedik, ráadásul a másik
főszereplő, a mellé szegődő lány, Shiro folyamatosan védelmezi. Ennek a hat
blokknak a lakói jellemzően tényleg bűnözők, a felügyeletet végző őrök pedig
bár szigorúak, de nem céltalanul kegyetlenkednek, Makina, aki egyike a kevés
jobban megismert személyzeti tagnak, utána is megy, ha valami gyanús történik.
|
Ganta és Yoh a börtön térképénél |
Ezzel szemben a G-blokk egy teljesen más világ. Az itt
lakókban, a „Holtakban” egy közös van: mindannyian ugyanazzal az
alapképességgel rendelkeznek, amelyet a „Bűn Ágának” (Branch of Sin) neveznek.
Ez lényegében egyfajta vérmágia, ha megsérülnek, változatos módon képesek
manipulálni a kifolyt vérüket, van, aki pengét tud belőle formálni, a
főszereplő maga pisztolygolyóhoz hasonló sebességgel ki tudja lőni, de van
olyan is, aki például pajzsot tud alkotni belőle. A Halottak kevés kivételtől
eltekintve ártatlanok – csak egyet ismerünk meg közülük, aki tényleg elkövetett
egy szándékos gyilkosságot, mielőtt a börtönbe került – azonban mindannyian
halálraítéltek, teljes függőségben a börtön vezetőségétől. Jogaik
tulajdonképpen nincsenek, a legalapvetőbb emberi méltóság szintjén sem: a
testük felett sem rendelkezhetnek, egymás ellen küzdenek, és aki veszít egy
játékot, az veszít egy szervet is – a képességük abszolút kísérleti patkánnyá
teszi őket. Míg az A-F blokkból van szabadulás, elég sok ponttal évek
vásárolhatók le a büntetésből, a G-blokk teljesen zárt: itt minden büntetés
életfogytiglan szól, és ellentétben a másik hattal az egész komplexum a föld
alatt van, a lakói a fényt se látják. Totális reménytelenség hatja át az egész
helyzetet, tényleg semmi nem marad a puszta túlélésen kívül.
Pont a helyzet embertelensége éri el, hogy a Deadman
Wonderland szereplői közül igazából senki nem normális. Mindenki másképp próbál
túlélni, és az elme minden esetben alkalmazkodik: talán a legjobb ábrázolását
láthattuk az őrületnek ebben a sorozatban mert ahelyett, hogy a karakterek
üvöltenének és tombolnának, sokszor egészen apró elemek mutatnak rá, hogy
valahol már sérültek, valahol már elindult egy védekezési mechanizmus, ami
átalakította a valóságérzékelésüket.
|
Ganta a képességének használata közben |
Igazából ezekre a tényekre együttesen mutat rá a cím is: a
„Holtak Csodaországának” két tagja remekül összefoglalja, hogy mire
számíthatunk. A „Holtak” megnevezés elég egyértelműen utal arra, hogy az itteni
rabok emberségét mennyire próbálják összezúzni. Nem tekintik őket élőnek, az
atrocitásokat, amiket elszenvednek nem tekintik valódinak. Az a lenézett
állapot, amibe ezek a karakterek egy képesség miatt kényszerültek, engem nagyon
emlékeztetett a Ne engedj el! c. film donorjaira, akik arra születtek, akiket
arra neveltek, hogy szerveket adjanak másoknak. Az életük, ami a börtön előtt
volt, teljesen érdektelen mindenki számára, a legtöbben egymás között sem
emlegetik. A Csodaország tag pedig több szempontból is utalás lehet: Lewis
Carroll híres műve rengeteg feldolgozáson át egy elég erős metaforájává vált
különböző pszichológiai problémáknak. Az általa teremtett mesevilág
meglehetősen sötét, abszurd (és valószínűleg az írónak volt pár hallucinációja
is, ami hatást gyakorolt rá), tehát elég könnyű levetíteni Alíz kalandjait
valós traumákra, és az azokkal való szembenézésre. Az itt bemutatott börtön
több szempontból is köthető Alíz Csodaországához: egyrészt, maga a hely is
olyan, mint egy iszonyú lázálom, Ganta többször leírja őrültekházának, vagy
rémálomnak, mert teljesen felfoghatatlan. Másrészt olyan szempontból is illik
hozzá, hogy a raboknak maguknak is megvan a Csodaországuk, a módszereik, ahogy
próbálják feldolgozni a helyzetet.
És ha elértünk ide, akkor itt az ideje kicsit beszélni
magukról a szereplőkről. A Deadman Wonderland viszonylag kevéssé fókuszál a
szimbolikára, inkább a pszichológia kap nagy hangsúlyt, de azért egy elem akad,
ami fontos szerepet tölt be: ez pedig, hogy a legtöbb karaktert összekötik egy
madárral. A madár, mint szimbólum elterjedt jelképe a szabadságnak, így egy
szinten irónia is, és ráerősít annak a helyzetnek a természetellenességére,
amibe a Holtakat kényszerítik, egyúttal viszont egy halovány reményt is nyújt –
sejteti, hogy a rendszer fenntarthatatlan, és valahol a történetben (sajnos nem
az első évadban), ennek a világnak össze kell dőlnie.
Igarashi Ganta – Harkály
„Semmi nincs, ami nem változik. Minden nappal kicsit
mások a dolgok, mint azelőtt.”
|
Ganta a tárgyalásán |
Szerintem senki nem fog velem vitatkozni, ha azt mondom,
Ganta különleges tehetséggel tudott néha kikergetni a világból a sorozat alatt:
de egyúttal pont ez tette valahol roppant reálissá. Egy tizennégy éves
kisfiúról van szó, akit bedobnak egy olyan környezetbe, ahol mindennap küzdenie
kell az életéért, és ahonnan nem lát kiutat. Felfoghatatlan számára a helyzet,
különösen, mert teljes meggyőződése, hogy nem követte el azt a bűnt, amiért a
büntetését tölti, de semmilyen eszköz nincs a kezében, hogy bizonyítsa a
dolgot. Már az első részekben is, mindenki tömeggyilkosként kezeli, még egyes
bűnözők is megvetik… ennek ellenére Ganta az, aki talán az egész gárda
legnormálisabb tagja, mert mindig van rajta egy védelem.
A helyzet brutalitása ellenére mondhatjuk, hogy valaki
mindig felfogja előle az ütést: a történet kezdetén ez Shiro, a lány, aki mellé
szegődik, és akiről senki nem tudja, hogy ki ő, és egyáltalán hogy került a börtön
falai közé. Shiro talpraesett, vagány, és teljes mértékben hisz a fiúnak.
Végighurcolja a versenyeken, megvédi a támadóktól, megnevetteti, fizikailag és
lelkileg is védelmezi. Később bekerül a képbe Yoh, aki Ganta cellatársa lesz: ő
ugyan őriz pár titkot, de ő is több helyzetben védi a fiút, segíti és kiáll
mellette. Mikor átkerülünk a G-blokkba, a történet másik felére, Ganta
ismételten nagyon szerencsés: Varjú, az egyik legerősebb Halott már az első
összecsapásuk után finoman terelgeti, miután pedig egyszer legyőzi, teljes
mértékben a szárnyai alá veszi a fiút, ő tanítja neki azt a technikát is,
amivel a fináléban győzhet. Bagoly, és az ő csapata egyértelműen felismeri azt
is, hogy ez egy gyerek, akire vigyázni kell, és ennek megfelelő óvatossággal kezelik,
amikor pedig szökést terveznek, ő az, akire az adatchipet bízzák, amit ki kell
juttatni… ezáltal teljesen megkímélik a harctól, mindenki őt védelmezi. Ganta
gyakorlatilag egész idő alatt kap egy burkot, ő az, aki abszolút csak
másodkézből tapasztalja meg a legtöbb kegyetlenséget, és ezért az évad végére
az egyik legoptimistább és legjózanabb karakter marad.
|
Ganta megvédi Shirót a fináléban |
A teljesen megtört Bagolynak vissza tudja idézni a saját
szavait, meg tudja védeni Shirót, és harcba tud szállni Genkaku ellen, mert még
maradt annyi lelkiereje és hite, hogy túllásson a túlélésen. Ez szintén erős
alapot ad ahhoz, hogy fizikai értelemben is elkezdjen fejlődni: a világ
abszurditása is felelős lehet azért, hogy igazából a képessége kiderülésén nem
nagyon lepődik meg, elég hamar elkezdi használni, és gyakorlatilag a második
harcára már elég ügyes is benne. Az évadzáró előtt, a sikertelen szökési
kísérletet követően már önként megy Varjúhoz tanácsért és edzésért, felismeri,
hogy eddig tartott a védelem, ha haladni akar, akkor a saját lábára kell
állnia. Már a történet második-harmadik része tájékán eldönti, hogy nem adja
fel, bizonyítani akarja az ártatlanságát, és bosszút állni a valódi gyilkoson:
emellett a döntése mellett pedig a történet levégéig határozottan kitart, de
addigra már eljut oda, hogy effektíven elkezdhet dolgozni érte.
Miért Harkály? Pillantsunk rá egy kicsit a harkály
szimbolikájára. Ez a madár Mars (illetve Árész) szent állata, de a görög
mitológia Zeuszhoz is köti. A néphiedelmekben például időjáráselőrejelzőnek is
tartották, a villámlással és mennydörgéssel való kapcsolatához is kötődik, hogy
az életben bekövetkezett fordulatok, váratlan események madara, a változáshoz
való alkalmazkodást is jelképezi. Ez Ganta történetéhez nagyon sok szinten
illik – a hirtelen jött tragédia, ahogy a normális életéből egyik napról a
másikra kiszakították, tökéletesen illik a harkály szimbólumhoz. Annak
ellenére, hogy alapvetően nehezére esik megtalálni az erejét, idővel látjuk
érvényesülni kicsit harcosként is, ami kicsit beemeli az Árésszal való
kapcsolatot. A harkály azonban jelképe lehet bosszantóbb tulajdonságoknak is,
amik ugyancsak nagyon illenek a főhősre: ilyen például az önsajnálat, az
érzelmi követelőzés, ami egy meghatározó jellemzője legalább tíz részen
keresztül.
Shiro - ???
Miért érzem üresnek magam, akármennyit eszem?
|
Shiro |
Shiro első benyomásra egy kicsit zakkant, de nagyon aranyos
karakter, aki bár butuskának tűnik, de sokszor meglepően éleslátó
megállapításokat tesz, és az is egyértelmű: Ganta tökéletesen életképtelen
lenne nélküle. A lány jelentősen erősebb nem csak nála, de a börtön szinte
bármelyik lakójánál, minden nehézség nélkül tör össze egy rúgással robotokat,
ugrál le tornyok tetejéről, vagy emeli fel a saját súlyának többszörösét. Olyan
szempontból is kicsit megfoghatatlan figura, hogy olyan, mintha mindenki másnak
látná: a legtöbben megállapítják, hogy albínó, azonban mindenkit a saját
életének valamilyen meghatározó nőalakjára emlékeztet.
Később, ahogy haladunk előre a történetben, kiderül az is,
hogy kisgyerekként ismerték egymást Gantával: Shiróról itt is nagyon keveset
tudunk meg, látjuk, hogy egy férfivel élt, aki a jelek szerint a börtön
titokzatos igazgatója (és akivel egy jelenetben meg is küzd: ekkor jóval
hűvösebb, és kegyetlenebb attitűdöt vesz fel, mintha egy teljesen más
személyiség lenne, mint addig), illetve, hogy miután egyszer dühében összetörte
Ganta egyik kedvenc játékát (egy Ace Man nevű szuperhősfigurát), rendszeresen
pózolt ennek a hősnek a szerepében, eldöntve, hogy ő lesz az, aki segít és
megvédi a fiút, ha kell. Az ominózus jelenet után a börtönigazgatóval azonban
láthatóvá válik: ő volt a Vörös Ember, aki az osztálytermi mészárlást
elkövette, és aki miatt Ganta a börtönbe került.
|
Shiro a Vörös Emberként |
A történet során azonban sejthető, hogy Shiro és a Vörös
Ember (akit még Kárhozott Tojásként – Wretched Egg, nem tetszik ez a fordítás,
de nem igazán találok jobbat… a romlott tojásról én egy záptojásra asszociálok
– emlegetnek) két független személyiség, akik nem tudnak egymásról, bár néhány
ponton (például a Gantának énekelgetett Harkály-altatón keresztül)
összekapcsolódnak. Shirót később megszólítják ezen az alternatív néven
(hasonlóan ahhoz, ahogy a Halottak egymásra is gyakran hivatkoznak a
madárneveken), konkrétan Toto, a Poszáta az, aki így beszél hozzá, de a lány
erre sem igazán reagál, látszólag a börtön rendszerei sem képesek azonosítani,
amíg teljesen át nem lép a másik állapotába. Az egyik karakter, Yoh előtt
később nyilvánvalóvá válik, hogy ki ő, de egyelőre nem fedi ezt fel Gantának: a
fiú pedig jellemzően egészen szerencsés véletlenek folytán nem döbben rá az
igazságra (például pont háttal áll, mikor Shiro betegesen elvigyorodik – ez a
vigyor a Vörös Ember fő azonosítója számára). A lány részletes háttértörténete
az animéből már nem derül ki, de egyértelmű, hogy ő a további események egyik
kulcsfigurája, és a kilétének kiderülése alighanem meghatározó pont lesz a
főhős számára is.
Kiyomasa Senji – Varjú
„Azt mondjátok, ez a hely őrült? Odakint se más. Itt
legalább tudod, hová tartozol. Harcolsz, csalsz, és végül csak az erős éli túl.
Ez a világ legőszintébb helye.”
|
Varjú a jobb szeme elvesztése után |
Ha Varjúról akarunk beszélni, én rögtön egy filmajánlattal
kezdenék: mert ennek a karakternek egyes kijelentései miatt egyszerűen képtelen
voltam kiverni a fejemből „A remény rabjait” és abból is különösen Red
karakterét. Ha esetleg nem láttátok, akkor egyrészt nézzétek meg, mert nem
véletlenül tartják minden idők egyik legjobb filmjének (már megmondani sem
tudom, hány éve van az IMDb toplista élén), másrészt pedig röviden
összefoglalom a karaktert. Red a történetben a Shawshank börtön egyik lakója,
akit életfogytiglanra ítéltek, miután megölte a feleségét – később negyven év
után szabadon engedik, mikor egy bizottság úgy találja, tényleg megbánta a
bűnét, és képes beilleszkedni a társadalomba. Ő a főszereplő legjobb barátja,
és egy nagyon jó példa a börtön- vagy más néven intézményfüggőségre: az egyik
legerősebb idézete, mikor néhány hónappal a szabadulása után kijelenti, hogy
„vissza
akar menni oda, ahol a dolgoknak volt értelme”. Picit hasonlít a fenti
idézethez, nem?
|
Varjú az OVÁban, rendőrként, az egyik árva gyerekkel |
Varjú egyébként egyike azon karaktereknek, akiket a
legmélyebben megismerhetünk a Deadman Wonderland cselekménye során, és
meglehetősen kaotikus személyiség. Igazi harcos, határozottan agresszív, és
pont ez lehetővé teszi számára, hogy szinte minden csatából győztesen jöjjön
ki: az OVÁ-jából kiderül, hogy gengszterként kezdett, később rendőr lett, és
már szabadon töltött éveiben is aktívan használta a kapott képességét (ezt a
történetben Varjúkörömnek nevezik – az OVÁban még „vörös pengeként” vagy „vörös
késként” hivatkoztak rá). A börtönben, amikor nem az arénában van, szinte csak
edzeni látjuk, abszolút azonosul a harcos szereppel, és igazából még élvezi is.
A vadsága ellenére azonban tagadhatatlanul jóindulatú személyiség… az OVÁban
látjuk, hogy gondolkodás nélkül kiáll egy csapat árva gyerek, és az őket
patronáló lány mellett, és bár nehéz a természete, de alapvetően a rendőrségi
osztaga is szereti. A sorozatban magában Varjú nagyon hamar Ganta apafigurája
lesz: már az első benyomása is pozitív a fiúról (bár ekkor a főszereplőnek
egyértelműen inkább szerencséje van, hogy elő tudja hívni a képességét), utána,
az első arénás harcukban pedig lényegében már tanítja… majdnem legyőzi ugyan,
de felhívja a figyelmét a gyengeségeire, kérdéseket tesz fel, lassan mozog, és
végső soron megteremti a lehetőséget, hogy Ganta le is győzze őt. A siker után
pedig már egyértelműen mellette áll: ha a főszereplőnek kérdése van, elsőként
Varjúhoz rohan, a férfi sokszor a folyosón is megtalálja, és amikor teljesen
elmerülne az önsajnálatban, nagyon hatékonyan a lelkére beszél. Kaotikus
személyiség ide vagy oda, a Gantával való kapcsolatában határozottan
visszaköszön a gyerekekkel kapcsolatos érzékenysége. Érdemes megemlíteni azt
is, hogy bár Varjúnak végig van egy nyers humora, komikus közjátékká teszi az
is, hogy egy-két helyzetben kifejezetten esetlenné válik… például egyértelműen
zavarba jön, ha egy lány ruhája túl sokat mutat (mikor először találkozik
Shiróval, aki egy testrefeszülő kezeslábast hord, szinte azonnal lekapja a
dzsekijét, és odanyújtja neki, hogy „vegyen már fel valamit!”).
|
Varjú miután fejbetalálják egy cseréppel |
Egyben viszont, ha visszatérünk egy kicsit A remény
rabjaira, Varjúnál viszonylag könnyen megállapítható, hogy hogy dolgozta fel a helyzetét:
ő elég látványosan börtönfüggő. Az OVÁjából kiderül, hogy a börtönön kívüli
világot elég behatóan ismeri… amikor ott megismerjük, két évvel járunk a „Vörös
Lyuk” incidens után, amiről az animéből nem tudjuk meg, mi is volt, csak azt,
hogy Tokió nagy részét elsüllyesztette, és ekkor jelentek meg először a Holtak
képességei. Varjú ebben a posztapokaliptikus jellegű világban már szembesül a
kegyetlenséggel. Azon túl, hogy tudjuk, ő maga is volt bűnöző, az egyik ügye
során rendőrként egy gengszter (aki hozzá hasonló képességeket mutat) be is
akarja szervezni a csapatába, és mikor ellenkezik, megöli a lányt, aki tetszett
neki, és a gyerekeket, akiket az árvaházba gyűjtött. Látja a valóságnak azt a
részét, ami nem sokkal kevésbé brutális, mint a börtön világa – és az bár nem
derül ki, hogy pontosan hogy került a Holtak Csodaországába, de tekintve, hogy
a homlokán a tetoválás a rendőrségi osztagának tagjaira utal, valószínűleg
őket, és az ő támogatásukat is elveszíti idővel. Ő már a börtönön kívül is harcos
volt, így számára az egyetlen változás az, hogy a brutalitást
intézményesítették. Tenni ellene aktívan nem tud, de minden képessége megvan
hozzá, hogy túléljen, és az életévé teszi azt a rendszert, amit készen adtak
neki, minden következményével együtt. Kifejező pillanat, amikor veszít Ganta
ellen, és kiszedik a jobb szemét… a fiú sajnálkozik, és kiborul a dolgon, Varjú
viszont csak nevetgél, és közli, hogy „itt így mennek a dolgok”. Azt is érdemes
megjegyezni, hogy nagyon behatóak az ismeretei a börtön rendszeréről, és egyes
elemeit szinte játékként fogja fel: például látványosan megsértődik, mikor
Ganta szembekerül egy Hantolóval (a Holtak elintézésére bűnözőkből átképzett
börtönőrök), és neki nem szól, hogy balhé lesz.
|
Varjú képessége |
Miért Varjú? Akik a Naruto nagyelemzésemet is
olvassák, azok tudhatják, hogy ugyanez a madár kapcsolódik például Itachihoz:
ott már írtam arról, hogy a varjú halálmadár, és abból is a baljósabb.
Megjelenik benne a születés, és a karma szimbolikája, de sokkal kevésbé kötnek
hozzá misztikus szerepköröket, mint a nagyon hasonló hollóhoz. Maga a
halálmadár szerepe úgy általában a Holtak Csodaországához is kötődik (már csak
ahhoz is, hogy Varjú az első Halott, akit megismerünk, és egyben az is, aki
leginkább alkalmazkodik a szerephez), de akár a múltjához is, és az abban
megélt veszteségekhez. Bár néha kicsit „izomagynak” tűnhet, de azt is érdemes
megjegyezni, hogy a varjú az intelligencia madara, és ennek megfelelően a
karakter is gyakran igen találékony: ő az első, és egyébként az egyetlen, aki
saját maga rájön a hantolók gyengepontjára, és át tudja törni a védelmet. És
végül, de nem utolsósorban én azt is megjegyezném, hogy a varjú teljes
mértékben urbanizálódott madár, tökéletesen tudott alkalmazkodni a városias
környezethez: ami nagyon jól illik ahhoz, hogy a karakter milyen mértékig képes
volt alkalmazkodni a börtönhöz.
Takami Minatsuki – Kolibri
„Ne gondolkodj! Játssz tovább! Ne hagyd, hogy eltereljék
a figyelmed! És amikor kinyitod a szemed… csak nevess!”
|
Minatsuki első megjelenése |
Minatsuki első megjelenésekor kedves, törékeny lánynak
mutatkozik, aki szereti a virágokat, és aki rögtön kiönti a lelkét a
főszereplőnek az apja bántalmazásáról, és arról, hogy mennyire nem szeretne
részt venni a börtön harcaiban… Ganta rögtön meg is próbálja szöktetni, ami azt
eredményezi, hogy másnap sérülten és bizonytalanul áll az arénában, mikor a
lány megmutatja a valódi arcát. Minatsukit én személy szerint szociopatának
tartom: felépítik ugyan, hogy mi vezetett a lecsúszásához, de olyannyira
szadista a természete, olyan tökéletesen és rezzenéstelenül hazudik, és olyan
szinten nem mutat semmi empátiát, sem a bátyja, sem például Ganta felé, hogy
nem tudom máshogy azonosítani. A legtöbb Halott ártatlan volt, mikor a börtönbe
került, Minatsuki viszont kivétel – ő Ganta szemébe is mondja az évad vége
felé, hogy a legtöbbekkel ellentétben elkövette a bűntényt, amiért a büntetését
tölti. Flashbackekből megtudjuk, hogy az anyja a földrengés alatt (ami a
legtöbb karakter képességét is adta) hátrahagyta őt, és inkább mentett egy
növényt az üvegházból. Az is kiderül viszont, hogy amit az apjáról állított,
nem igaz: a férfi nem bántalmazta, az ő játékainak része volt, hogy a bátyjával
elhitette, veri – nem volt valódi indoka a gyilkosságra sem.
|
Minatsuki az arénában |
A történet során is, Gantát minden nehézség nélkül átveri,
később pedig egyértelműen élvezi, mikor az arénában fájdalmat okozhat neki.
Később ugyan vannak pozitív megnyilvánulásai, de sok esetben ezek is rendkívül
egocentrikusak – gondoskodik bár a bátyjáról, Yohról, miután megvédte őt
Gantától, de mikor a fiú ébredésekor a főszereplőt keresi, azonnal megsértődik,
és elvárja, hogy vele foglalkozzon. Yoh úgy általánosságban áldozata a lány
agresszivitásának… miközben mindent feláldoz a húgáért, és erős
felelősségérzettel folyamatosan próbálja segíteni és megvédeni, Minatsuki nem
csak hálát nem mutat felé, hanem több esetben sértegeti, az egyik jelenetben
pedig cserepeket vág hozzá. A saját fájdalma foglalkoztatja (például
egyértelműen fél a büntető játékok alatt), de a színjátékot még ekkor sem töri
meg, tökéletesen képes fenntartani a nyugodt, gúnyos álcát.
Miért Kolibri? Egyrészt az első benyomás miatt.
Minatsuki egész szerepe, amivel csapdába ejti a környezetet, a törékeny,
kedves, vidám lány. A virágokkal telerakott szoba, az egész kezdeti stílusa
tökéletesen illik a kolibrihez. A kolibri rengeteg színe azonban már kicsit
sejteti, hogy ez esetében csak színjáték, ami mögött elrejti a valódi énjét.
Bár a madár általánosságban a játékosság, vidámság szimbóluma (ami egyébként
egy beteges formában még igaz is Minatsukire – jó példa rá a kiemelt idézet
is), az aztékoknál azért van egy sötétebb oldala: Huitzilopochtli, a félig
ember, félig kolibri isten például a háború és az emberáldozatok istene (az
áldozati szertartásoknál őt illette a szív). A képessége maga a gyorsaság –
amikor a vérével szárnyra emlékeztető képződményeket formál, közel hangsebességgel
képes haladni, hasonlóan a kolibri gyors szárnycsapkodásához.
Takami Yoh
„Bízom benned, Shiro. Voltál olyan hülye, hogy segíts nekem.”
|
Ganta és Yoh |
Yoh az egyetlen ezen a listán, aki nem Halott, tehát nem
lesz madara sem. Takami kezdetben elég zavaros személyiségnek tűnik – az első
pillanatban meglopja Gantát (amiért az egyik börtönőr, Makina keményen meg is
bünteti), de később megjelenik nála egy cukorkával az ellopottért, ezzel
meghosszabbítva az életét. Később, már cellatársakként hosszú időre segíti a
fiút, de egyben kiderül, hogy többször jelent a börtön vezetőségének, és minden
hasonló akciójáért pontokat kap. Végül Minatsuki megismerésekor tisztul ki a
kép: Yoh a bátyja, és a pontgyűjtéssel az a célja, hogy kiváltsa a lányt a
börtönből. Yoh teljesen félreismeri a húgát, gyakorlatilag ugyanúgy belesétál a
csapdájába, mint Ganta. Teljes meggyőződése, hogy az apjuk halálát ő okozta,
miután a férfi szexuálisan zaklatta a lányt, csak a történet során kezdi
megsejteni, hogy valójában semmi ilyesmiről nem volt szó – és még ekkor is
tagad, többször közli Minatsukival, hogy „de hát nem tudhatta, mekkora az
ereje”. A motivációi érthetőek, és onnantól kezdve, hogy rádöbben, őt is
átverték, a húga számára pedig nincs kiút a börtönből, már egyértelműen Ganta
mellett áll. Sajnos idő nincs sok rá az évadban, viszonylag keveset fókuszálunk
kifejezetten rá (engem például határozottan érdekelt volna, hol tanult meg
olyan mesterien lopni, hogy a történetben többen emlegessék – sok karakter
nevezi „ragadós kezűnek”), de remélhetőleg a mangából, vagy ha valaha elkészül
a második évad, akkor abból fény derül rá…
Kengamine Nagi – Bagoly
„Mindenki a saját szabadságáért küzd. Kis dolog… de végső
soron a legfontosabb. Ha van miben reménykedni, akkor nem lesz időm a bosszúra,
nem igaz?”
Nagiról fájdalmasan, és gyanúsan könnyű elhinni, hogy
normális. Ez a karakter valami abszurd mértékig kilóg a Holtak Csodaországának
brutalitásából: első benyomásra kedves, jóindulatú, sokat mosolyog, és
rendkívül optimista. Ő a vezetője annak a kis lázadó csapatnak, aminek tagjai
próbálnak megszökni a börtönből, és a hite ragadós: a társai ki is mondják,
legtöbbjüket az ő naivitása és reményei vonzották be. Ganta kezdetben nem is
igazán tudja elhinni, hogy valóban megbízható, csak amikor Varjú elmeséli neki
a történetét, akkor kezd nyitni a férfi felé… és egyben ez az a pont, ahol a
néző számára is sejthetővé válik, hogy Bagoly fejében sincs minden rendben.
|
Bagoly a képességét használja |
Ő ugyanis elég valószínű, hogy delúzív személyiségzavarban (másik
nevén paranoia) szenved. A paranoiáról egy elterjedt tévhit, hogy csak és
kizárólag az üldözési mániát takarja (tehát az ember fél valamitől, hogy valaki
bántani akarja), de valójában jóval összetettebb: a betegnek mindig reálisnak
tűnő téveszméi vannak, de azok akár egészen eufórikus, nagyon kellemes képek is
lehetnek. Az intellektuális, a szociális képességeket ez a betegség néha
egyáltalán nem rontja, de általánosan igaz: ha a téveszméket valaki megbontja,
és szembesíti az illetőt, az dührohamokat is kiválthat. Varjú elmondása alapján
Bagoly nagyon sok szinten szembesül a börtön brutalitásával… megtudjuk, hogy a
terhes feleségével került be, akivel szembe is állították az arénában. Ugyan
könyörgött, de a börtön vezetősége teljesen elutasította (ez az első
szembesülés azzal, hogy abszolút nem veszik emberszámba a rabokat), majd mikor
szándékosan veszített nem csak a hangszálait vették ki (itt nem tudom megállni
a megjegyzést, hogy akármennyire szeretem hallgatni Ono Daisuke hangját,
értékeltem volna, ha legalább egy kicsit hörög vagy suttog ebben a szerepben.
Hangszálak nélkül meg lehet tanulni beszélni, de nem lesz olyan hangod, mintha
minden ott lenne a torkodban!), de a lefektetett szabályokat megszegve a
feleségét, és ezzel a meg sem született gyermekét is megölték. A történet egyértelművé
teszi, hogy a szabályok is csak a rabokat kötik, a börtön vezetősége minden
következmény nélkül azt tesz velük, amit akar. Később megtudjuk azt is, hogy
Bagoly itt annyira kétségbeesett, hogy húsz Hantolót ölt meg, így az eleve erős
traumára még rárakódott egy általa elkövetett mészárlás is… és túlélési
mechanizmusként megalkotja az álomvilágát. A felesége halálát elfogadja, de a
gyerekéét már nem, teljes meggyőződése, hogy a kislány megszületett, és a
börtönön kívül, egy nevelőintézetben vár rá. A mészárlása teljesen kitörlődik
az emlékeiből, a gyilkosságot maximálisan elítéli, és biztos benne, hogy nem
ölt meg senkit. A nyakában hord egy medált, amiről azt mondja, a feleségétől
kapta, és a gyerekük képe van benne: az egyik jelenetben látjuk, hogy teljesen
üres. A csapatának tagjairól nem tudjuk, mennyire vannak tisztában Bagoly
tévképzeteivel, csak a rangra másodikja, Karako az, akinek egyszer meg is
mutatja a medált: a nő azonban egyértelműen realizálja, hogy nem szembesítheti,
mert azzal a túlélés egyik legfőbb eszközét veszi el tőle, és aktívan belemegy
a játékba, a történet során többször beszélget is a férfivel a nem létező
lányáról.
|
Bagoly, miután Genkaku megkínozta és szembesítette |
És természetesen innentől sejthető az is, hogy Nagi előbb
vagy utóbb szembesülni fog a valósággal, és az, ahogy ez megtörténik, ismét a
környezet embertelenségét hangsúlyozza. Mikor a csapatának első szökési
kísérlete sikertelennek bizonyult Rokuro árulása miatt, Bagoly a Hantolókhoz,
illetve közülük is Genkakuhoz kerül: itt lényegében két rész alatt totálisan
lerombolják azt a védekezésként felépített álomvilágot, amivel fel tudta
dolgozni mindazt, amin keresztülment, és teljesen kicsúszik a lába alól a
talaj. Ezekben a jelenetekben talán a legkiborítóbb az, hogy ismét ráteszünk
egy lapáttal a kiszolgáltatottság érzetére: Genkaku legfőbb motivációja
egyszerűen annyi, hogy izgatónak találta Bagoly korábbi mészárlását, és el
akarja vinni ugyanabba a kétségbeesett állapotba. A fináléban a férfi teljesen
szétzuhan, zokog, dührohamot kap, és immár egyértelműen bosszút akar állni
(„Most már észhez tértem. Nem érzek az emberek iránt mást csak megvetést… miért
kellett a feleségemnek és a gyerekemnek meghalnia? Miért mi élünk helyettük?”).
Később Ganta és Karako hatására képes megnyugodni, és ráébredni, hogy a
veszteségei dacára nem maradt egyedül, vannak emberek, akik szeretik és
segíteni akarnak rajta, de ténylegesen felgyógyulni már nincs esélye, Genkaku a
kibontakozó harcban lelövi, és az utolsó jelenetekben lényegében a haldoklása
közben próbál még segíteni a csapatnak. A halálakor a szavai az egyik saját,
korábbi hasonlatát idézik vissza („Milyen meleg az eső… biztos gyönyörű
szivárvány lesz utána!”), és végső soron megmenti Ganta életét azzal, hogy az
utolsó cukorkáját neki adja. A tragédiájának az is része, hogy nem sikerült
szinte semmit megvalósítania a céljaiból, a csapatának legtöbb tagja meghal, és
ő sem jut ki soha… de az is, hogy a motivációk, amik vitték előre, csak a
fejében léteztek: ha ki is szabadult volna a börtönből, a kinti világban nem
várt rá semmi.
|
Bagoly Hibana ellen |
Miért Bagoly? Itt most előre kell vennem azt, hogy a
bagoly is, főleg a kuvik, halálmadár. Varjúhoz hasonlóan Nagi történetét is
végigkíséri a halál és a veszteségek, akár mások áldozatai lesznek a körülötte
lévők, akár ő maga pusztít, de neki még a saját útja is erre tart, azáltal,
hogy az évad végén megölik. Bár Bagolynál nem hangsúlyozzák, hogy mennyire okos
(különösen, mert ott van mellette Rokuro, aki tényleg egy emberi számítógép, és
megszállottja a precizitásnak), de azért a történet több pontján láthatjuk,
hogy nagyon intelligens karakter: egyrészt ő vezeti a lázadó csapatot, és a
terv jelentős részét is ő dolgozza ki, másrészt, néha a helyszíni taktikában is
látjuk kifejezetten okos húzásait… mikor a szökésnél Hibanával kell
szembeszállnia, úgy tudja végül feloldani a lezárást, hogy kijátssza a
kislányt, noha teljes fizikai hátrányban van, és már súlyosan sebesült. És
végül, szerintem a legerősebb elem, az, hogy a bagoly mit szimbolizál a japán
kultúrában: ott a szerencse, és a szenvedéstől való védelem jelképe: ez
tökéletesen illik Nagi tévképzeteihez, és azok szerepéhez túlélési
mechanizmusként. A képessége kevésbé látványosan illik a madárhoz, mint a
kolibri esetén, de az elnevezése „a bagoly szeme”, ami azért összeköti vele.
Koshio Karako/Viador
„Én mellette állok. Akkor is, ha minden reménye, minden
álma illúzió.”
Karako esetén a felirat fordítása Harci Kakas volt, de
szerintem ez is elég rosszul hangzik (pláne, hogy a Game Fowl „Amerikai
viadort” jelent). A szimbolikán a dolog nem sokat változtat, a viador is
tyúkféle, de a hangulatot azért jelentősen módosítja.
Karako a Sebhely Lánc, a lázadó csapat rangra másodikja,
Bagoly jobb keze, akiről utólag azt is megtudjuk, hogy reménytelenül szerelmes
a férfibe (Nagiban egyáltalán nem tudatosulnak az érzései). Talpraesett, bátor,
és rendkívül szívós: a képessége erősen defenzív is (a véréből akár teljes
testét beborító páncélt képes formálni), rengeteg lehetetlen szituációt képes
túlélni általa. Egyúttal ő is egy üdítően normális karakternek mondható – kissé
hátborzongató módon az védi meg, hogy Bagolyra fókuszál.
|
Karako a képességét használja |
Karako tulajdonképpen mindenki irányába mutat egyfajta
védelmező attitűdöt: hátramarad harcolni a szökésnél, és Gantát is próbálja
kímélni, mikor az első kísérlet sikertelenül sül el, de Nagira több szinten is
figyel. Egyrészt, megtudjuk róla, hogy tökéletesen tisztában van a férfi
tévképzeteivel, azonban a kiemelt idézetben is (és még sokszor a sorozat során)
kijelenti, hogy ennek ellenére ki akarja juttatni, adni neki egy esélyt egy
normális életre. Ennek megfelelően nem töri össze az álomvilágát, sőt, igazából
rá is erősít, több helyzetben fizikailag is védelmezi, és általában teremt
egyfajta biztonságérzetet számára: az évadban egy jellegzetes szimbólum a
csengő, ami Karako nyakában lóg, és amiről Bagoly kijelenti, hogy ha hallja a
csengését, nyugodt lehet, mert „tudja, hogy egy nagyrabecsült barát van
mellette”. A fináléban ennek a csengőnek a hangja az, ami Ganta beszéde után
ráébreszti, hogy a nő végig mellette volt, és végig számíthatott rá. Néhány
említésből, és az ending képeiből azt is megtudjuk, hogy a börtön előtt Karako
nővér volt, ami ismét ráerősít a gyógyító szerepére.
Miért Viador? A kakas alapvetően az ébredés, a fény
jelképezője, gyászszertartásokban a lélek vezetője több kultúrában. Ez nagyon
szépen leírja Karako és Nagi kapcsolatát, ahol bár a nő volt a rangra második,
de egyúttal ő volt az is, aki folyamatosan fenn tudta tartani Bagoly védelmét.
Noha Karako nem olyan erős mentora Gantának, mint mondjuk Varjú, de azért nyújt
neki egy bizonyos szintű útmutatást és motivációt, így még hozzá is köthető
bizonyos szinten ez a szerep. Az ébredésnél ismét meg lehet említeni a finálét,
ahol a csengő csengése a végső inger, ami teljesen kilöki Nagit a kábult,
kétségbeesett állapotból, és visszavezeti önmagához. A keresztény kultúrában
kötik a hűséghez (mikor Péter háromszor megtagadta Jézust, megszólalt a kakas),
ami megint egy erős eleme ennek a kapcsolatnak. Kevésbé erősen védelmi
szimbólum, de az ébredéshez kapcsolódóan egyes kultúrák úgy tartják, az éjszaka
rossz szellemeinek ellensége, mert azok nem tudják eltűrni a napot.
|
Makina |
Rengeteg karakter feltűnik még, legalább sejtetés szintjén:
Sakigami Toto, a Poszáta egyértelműen az egyik legérdekesebb eset, rengeteg
apró jelet ejt el például Shirónak, ami nélkül a lány nehezebben döntene, vagy
kevésbé aktívan tudna segíteni Gantának. Már emlegettem Rokuro-t, az emberi
számítógépet, aki bár személyes véleményem szerint az egyik legellenszenvesebb
karakter, hiszen ő az áruló, aki a Sebhely Lánc szökési tervét kiadja, de
egyben van benne valami morbid módon szórakoztató: miután meghiúsította a többi
Halott tervét, gyakorlatilag leleplezi magát azzal a hisztériával, amit a terve
egy részletének bukása miatt rendez. Maga Genkaku, akit Bagoly kapcsán már
emlegettem ugyancsak, annak ellenére, hogy beteges, perverz és hátborzongató
figura, rendelkezik egy érdekes háttértörténettel, ami kifejezetten jó alapot
szolgáltat az őrületének: igazából mondhatjuk, hogy ez általánosságban mindenkire igaz, nem nagyon tudok mondani karaktert, aki "gonosz, mert csak". Valamint még szeretném megemlíteni Makinát, az egyik
börtönőrt az A-F blokkban, aki egy kifejezetten kellemes meglepetést
jelentett… bár Gantával, és Yoh-val is ellenséges, amikor látjuk, de egyben
alapvetően korrekt, és a börtön vezetőjével szemben esetenként kifejezetten a
rabok védelmében lép fel, ha túl messzire megy.
Amiért nem írok többet, az a rengeteg fehér folt. Varjú
előtörténete, ahogy azt nála említettem, ad egy kis betekintést a
posztapokaliptikus világba, mekkora hatással volt Japánra az a bizonyos Nagy
Földrengés, milyen az élet a börtönön kívül, de ez még mindig elég felületes.
Már Shirónál is látszott, a lánnyal kapcsolatban, és úgy általában, a Halottak
képességeivel kapcsolatosan nagyon keveset tudunk, és vannak karakterek,
például pont a már említett Toto, aki bár fontos szerepet kap ebben a tizenkét
részben, gyakorlatilag nem tölt öt percnél többet a képernyőn. Ami szinte
biztos, pont emiatt, hogyha odajutok, hogy lesz időm mangát olvasni,
valószínűleg újra előveszem majd ezt a történetet, hogy levonhassam a
végkövetkeztetéseket, és kifejthessem a kimaradt karaktereket.
Konklúzió
„Aki ezen a helyen nem kattan be, az már eleve kattant
volt.”
|
Kivételesen nem fanartot hoztam a végére: ez a mangához tartozó rajz |
Összefoglalva, miről szól a Deadman Wonderland első évada?
Én alapvetően azt mondanám, az emberekről, és az emberi elméről. A sorozat
nézése közben gyakran elfogott az az érzés, hogy „ez túlzás, ilyen nem
történhet” – bár érdekes a koncepció, van annyira morbid és brutális, hogy úgy
érezzem, egy hasonló börtönt lehetetlen lenne fenntartani, mert egyszerűen az
emberek nem fogadnák el. Összehasonlításként a Shikivel, például, ahol egy
pillanatra sem kételkedtem benne, hogy a falusiak képesek annyira átlépni a
határokat, mint ahogy láttuk, itt egyszerűen még volt hitem az emberekben.
Aztán ahogy egyre inkább gondolkoztam, rájöttem, hogy mégsem
vagyok benne teljesen biztos, hogy az alaphelyzet lehetetlen. Mert nagyon sok
szituáció idézte fel számomra a holokausztot, a koncentrációs táborokat (és
erre rátett egy lapáttal, hogy kifejezetten a képességgel rendelkező embereket
szedték össze – bármilyen indokkal), és ha azokhoz még hozzávesszük, hogy itt a
külvilág abban a meggyőződésben élt, hogy akiket összezártak, azok bűnözők, a
show pedig, amit köréjük építettek, legalább annyira speciális effekt, mint
realitás… akkor már nem is annyira lehetetlen ez az egész.
Azonban, ahogy az elemzés elején is említettem, első sorban
a rabokra fókuszálva ez a sorozat arra is rámutat, hogy milyen félelmetesen jól
alkalmazkodik az emberi elme. Nagyon korrekt pszichológiával sikerült
levezetni, hogy az egyes karakterek milyen módon maradnak életben, hogy
próbálják elviselni, amin keresztül kell menniük, akár egyedül, akár egymásra
is támaszkodva. Sötét, de erős történet arról, hogy mennyire formálódik át a
valóság annak érdekében, hogy valaki ki tudja húzni addig, amíg szabad lesz.
Ahogy eddig jeleztem, én várom a folytatást, mindenképp
tervezek megismerkedni a mangával. A karakterek, és a nyitva hagyott kérdések
is elérték, hogy még visszatérjek ebbe a hátborzongató világba.
Valentine Wiggin
Ha szeretnél többet olvasgatni a témában:
- Állatszimbolika:
- Pál József, Újvári Edit: Szimbólumtár
- Szász Ilma: A ponttól a mandaláig
- http://karmaasztrologia.info/szimbolumok-allatok-az-eletunkben/
- Betegségek:
- Webbeteg
- Angol nyelvű wikipédia
Megjegyzések
Megjegyzés küldése