Úttalan út elemzés
...avagy országút másokon át önmagunkhoz
El sem tudom mondani, milyen régóta szeretnék már írni erről
a filmről, de valahogy mindig elfelejtkeztem róla: és azt hiszem, bátorságom
sem igazán volt hozzá, mert meg merem kockáztatni, hogy az egyik legnehezebb
darab, ami előkerült ezen a blogon – annak ellenére is, hogy a felszínen
könnyed, bár kicsit furcsa vígjátéknak hat. Még kiskamaszként láttam először,
akkor csak részleteket felfogva az egészből, és azóta pár évente újranézem…
részben azért, mert még mindig újabb és újabb rétegeire bukkanok, részben pedig
azért is, mert mindig más-más szakasz ragad meg. Azt hiszem, azért is, mert
magam is máshol tartok a Hatvanas úton.
A történet szerint Neal Oliver fiatal festőművész. A családja gazdag, az apja neves ügyvéd, aki minden áron jogi pályára szánja, csinos, de kissé maximalista barátnője minduntalan anyáskodik felette, és látszólag az ölébe hullik, amit csak ennyi idős fiú várhat. Ő azonban nem elégedett az életével, kérdések kínozzák, és álmok kísértik egy titokzatos lányról is. A huszonkettedik születésnapján egy furcsa pincér bíztatására elárulja a kívánságát – egy választ kér az életére.
A kívánság után minden a feje tetejére áll: balesetet
szenved, majd megismerkedik egy alakkal, aki csomagot bíz rá: azt mondja,
juttassa el a térképen nem jegyzett Danver városába, a térképen ugyancsak nem
jegyzett Hatvanas úton – ahogy Neal megkezdi az utazását, egyre szokatlanabb
alakokkal találkozik, szürreális városokban fordul meg, és egyre többet tud meg
saját magáról is…
Az elemzés természetesen spoileres, és mindenképp ajánlom
előtte a film megnézését, mert van annyira bonyolult, hogy szükség legyen rá.
Zenének igazából elsőként road-movie számok jutnának az ember eszébe, de mivel
van egy mélyebb, filozofikusabb oldala a filmnek, én az elemzés írása közben inkább
Enyát hallgattam: a Long, long journey határozottan témába vágó döntés.
Az alaphelyzet
„A nevem Neal Oliver, és ez a lepratelep a Saint louis-i
lakásom, ahol e pillanatban épp egy fontos döntést hoztam… pont com…” – Neal a
film elején
A történet elején kapunk egy kis betekintést a főhősünk – és
narrátorunk – mindennapi életébe. Neal huszonkét éves fiú, gazdag
jogászcsaládban, művészi vénával. A festészetben tehetséges, van egy csinos
barátnője, és látszólag nagyon kényelmes életet él, de az első pillanattól
nyilvánvaló, hogy bőven akadnak problémái.
Neal első feltűnésétől látható, hogy végtelenül
döntésképtelen: bizonytalan abban, hogy mit akar az életben, nincs elég
önbizalma, hogy kiálljon magáért és az álmaiért, és legfőképp ahhoz, hogy
szembe szálljon a családja elvárásaival. Kifejező pillanat, mikor internetes
programmal próbálja eldönteni még azt is, vegyen-e nyakkendőt a családi
vacsorájára. Az önbizalomhiányára jól rámutat, mikor az ösztöndíjról szóló
levelet ki sem nyitja, csak félrerakja a fiókba, közölve, hogy „már a súlya is
elutasító”.
Neal (James Marsden) és Sally (Melyssa Ade) |
Sally, Neal barátnője nem szerelmi kapcsolat, ugyanúgy az
elvárásokból született, mint ahogy szinte minden döntése: a fiú kijelenti, hogy
a szülei jobban rajonganak a lányért, mint ő maga, később, a raktárban egy
munkatársával azt is közli, hogy „állandóan elemzi a lelkét” és biztos benne,
hogy „nem ő az igazi”. Egy visszatérő motívum a filmben a „rokonszenvteszt”,
amivel eldönthető, hogy két ember mennyire kompatibilis. Ennek elemeit látjuk
Neal életében (hámozza és kikaparja a grapefruitot, Pókember poszter van a
szobája falán): Sally ezen elemeket általában kritizálja, úgy véli, hogy a fiú
érdeklődési körei furcsák. A harmadik típusú találkozásoknál hangsúlyozza, hogy
„ő biztos nem szállna fel az űrhajóra”, miközben Neal kalandkereső és érdeklődő
ember. Amikor a fiú elkezd furcsa jelenségeket tapasztalni az életében, megpróbál megnyílni a lány felé, a segítségét és támogatását kérni, de Sally
ekkor sem veszi igazán komolyan: egyértelmű, hogy a kapcsolatuk hosszú távon
nem működne.
Az egyetlen valóban pozitív és támogató kapcsolat, amit Neal
életében látunk, az a húgával, Nancy-vel való: a lány támogatja, bíztatja, hogy
álljon ki magáért, támaszt nyújt neki az apjával való konfliktusban, és
behatóan ismeri (az ajándékozásnál Neal ecseteket kap tőle – később Neal pont
ezt említi az apjának is, mint a számára ideális ajándékot). A fiú említi is,
hogy a húga „azért jött a földre, hogy megóvja őt a tébolytól”, utalva a
kapcsolatuk erejére.
Neal életében ebbe látszólag boldog, de valójában rendkívül stagnáló állapotba lép be O.W. Grant és a kívánság.
Kicsoda O.W. Grant és Ray?
„Egy kívánságra jó vagyok. […] A magáé érdekes volt.
Gondolkodás, kapzsiság helyett. Pedig többnyire ezt kapom: adjál, adjál, adjál
ezt, adjál azt. Többnyire pénzt, szexet, szerencsét… hogy hogy szállítok, az a
hangulatomtól függ.” – O.W.Grant Nealnek
A történet bár Nealről szól, de O.W.Grant alakjával
kezdődik. Egy férfi egy bárban mesél róla, mint a félig csejen, félig kobold
varázslóról, akivel egyszer a Hatvanas úton találkozott. Nem derül ki, az itt
hallott háttértörténetből mennyi igaz, de Gary Oldman karaktere az egyik
legmeghatározóbb a történetben.
O.W. Grant (Gary Oldman) |
O.W. Grant határozottan nem negatív karakter: játékos,
gúnyos, sokszor átveri az embereket, de nem gonosz. Amikor felajánlja valakinek
a kívánság lehetőségét, az ajánlat valódi: de meghatározza a reakcióját az is,
hogy milyennek ítéli az „áldozat” karakterét. Neal töprengésről,
elveszettségről árulkodó kívánságára valódi segítőkészséggel reagál (bár a fiú
ezt nem mindig így érzi, valójában pontosan azt kapja, amire vágyott), és
tisztességes Lynnel is, aki tiszta érzelmekre és igazi szerelemre vágyik, akkor
is, ha nehéz. Elbánik ellenben az anyagias emberekkel, akik értéktelen
apróságokra pazarolnák a felkínált lehetőséget, és nem hajlandóak tanulni a
hibákból: aki kellően óvatlan, az esetenként túl sem éli a vele való
találkozást. O.W. Grant azt is gyakran hangsúlyozza, nagyon élvezi a munkáját,
és művészetnek tartja, amit az emberekkel tesz – hiába nagyon sötétek néha a
következmények, minden felelősséget hárít, az tehet a sorsáról, aki kívánt
(„Akad művész, aki rá sem tud nézni az elkészült műre, de én a legnagyobb
rajongóm vagyok.”). A hatalma látszólag korlátlan: megjósolja a jövőt,
alternatív idővonalakat lát, visszaforgatja az időt, tökéletesen át tudja formálni a környezetét és az
embereket, és minden arra utal, hogy halhatatlan.
Egy apróbb, de látványos szimbólum esetében a majomfejes
pipa, amit rendszeresen szív – amikor megismerjük, ezt el is töri, mert elesik
egy biciklivel. A majom a játékosság, a gyerekesség, a humor szimbóluma is,
egyben viszont tudjuk, hogy nagyon intelligens, és az emberhez közel álló
állat. A kínai mitológiában az egyik legnagyobb csínytevő karakter (és egyben
talán az egész mitológiájuk legismertebb figurája) Sun Wukong, a majomkirály. A
keresztény szimbolikában, a legtöbb állathoz hasonlóan a majom is sokkal
sötétebb jelentést kap, a gonoszságot, és akár az ördögöt is szimbolizálhatja:
bár én a film kontextusában semmiképp nem tartom sötét szimbólumnak, de azért
ezt is érdemes megjegyezni a továbbiakra.
Tudjuk még róla, hogy unokatestvére Ray-nek, a másik hasonló
figuránknak. Ray maga nem teljesít kívánságokat, O.W. Grant után lép Neal
életébe, ő adja neki a csomagot, amit célba kell juttatnia. Az ő karakterének
visszatérő eleme a játék: billiárdasztal van az irodájában, kártyázik a
kórházban, még az irodája szőnyegét is káróminta díszíti. A játékaiban
általában van valami csalás: a kártyáin például fekete a kőr és piros a pikk,
ezáltal tanítja meg Nealt arra, hogy ne dőljön be a megszokásnak, és legyen
nyitott a szokatlan és új dolgokra. A nyakkendőjén is billiárdgolyókat
láthatunk, a színkódja pedig a zöld: amikor megjelenik, zöld köpenyt hord, és
erre visszautalások is történnek. O.W. Granthez hasonlóan a hatalma
korlátlannak tűnik. Egy épület nem létező emeletén van az irodája – a
tizenharmadik emelet Amerikában rendszeresen kimarad, mert szerencsétlen
számnak tartják. Előre tudja, Neal mit fog mondani, olyan üzeneteket hagy neki,
amiket rajta kívül senki nem lát, és tisztában van az egész életével.
Ray (Christopher Lloyd) Neallel, mikor orvosnak adja ki magát |
Amennyiben Ray-t tényleg az ördögnek tekintjük, akkor O.W. Grant, mint az egyik rokona, lényegében egy Mefisztó figura lesz. Már kezdettől látjuk, hogy a két figura között nagyon erős a szimbolikus kapcsolat: Ray viseletében, apró részletekben (például a nadrágtartójában) megjelenik a vörös szín, Grant pipájából pedig zöld füst száll fel. Grant nyolcas billiárdgolyóra emlékeztető igen-nem játékot ajándékoz Nealnek, Ray a nyolcas golyót lövi be a billiárdasztalon, mikor találkozik a fiúval. Grant ráadásul hivatkozik Ray-re, és a beszélgetésre közte és Neal között, pedig nem is volt jelen. Emellett a viselkedése igazából tökéletesen meg is felel ennek az archetípusnak. Annyit viszont érdemes hozzátenni, ez alapján az Úttalan út Lucifer/Mefisztó ábrázolása nem igazán negatív, kicsit inkább az Ember tragédiájához hasonlít. Olyan figurákról van szó, akik akadályt gördítenek az útba, keményen tanítanak, és ha nem tudsz tanulni, akkor lehet, hogy tönkre is tesznek: de ha kiállod a próbáikat és jó ember vagy, azt tisztelik.
A kívánság és a Hatvanas út
„Ezen az úton a múlt, a jelen, a jövő, a ha, a talán és a
fantázia világa mind összefut” – O.W. Grant a Hatvanas útról
O.W. Grant odaadja Nealnek az utolsó gyertya csonkját |
Ebben az időszakban több szám is felvillan a történetben:
Már említett módon a 13. emeletre kell mennie, hogy találkozzon Ray-jel
(illetve az 1300-as szobát kell keresnie), ami sokak szerint balszerencsés szám,
máshol viszont pont a misztikum számának, és pozitívnak tartják. A 13-ason
kívül az 5-ös is feltűnik – mind a telefonszámban, mind az irodaház címében
(Olive Street 555). Az ötös az öntudat száma, Kínában a kötöttségeket nehezen
tűrő, szabadságra vágyó ember szimbóluma, ami nagyon jól illeszkedik Neal
aktuális lekötöttségéhez, az attól való szabadulás vágyához, és ahhoz, ahogy
keresi önmagát.
Maga a Hatvanas út is tekinthető egy szimbólumnak, azon túl,
hogy egy olyan útról van szó, ami a valóságban nem létezik (ami nyilván
limitálta kicsit a filmkészítők lehetőségeit, amikor ki kellett választani a
számot). A hatos a régi és az új hármasság szimbóluma, az ellentétek
összekapcsolása – mivel hatvanasról beszélünk, ezért lényegében ezt a jelentést
„tízszerezzük” meg. Ez egyrészt utalhat arra, hogy Nealnek át kell mennie egy
változáson az út alatt, másrészt pedig a filmben gyakori vendégek az
ellentétek: az állomásokon is, sokszor szembekerül egymással két szemlélet,
Neal válaszutak elé kerül, sőt, igazából az úton az ő két jövője is
párhuzamosan zajlik – ezt még később előveszem, de végső soron tanulnia kell az
alternatív, sötét végkifejletből is, hogy igazán képes legyen érvényesíteni
önmagát. A hatos egyben életútszámként gyakran a döntésképtelen emberre utal –
ez megint jól összecseng Neal problémáival.
A kezdetektől látjuk, hogy a Hatvanas út mentén a városok
neve sokszor emlékeztet valódi településekére (Fonburg, Glarston, Morlaw),
esetenként konkrétan össze is cseng egyel (Danver). Olyan, mintha a Hatvanas út
egyfajta szürreális letükrözése lenne a való világnak – hasonlít rá, de egyben
összekeveredik benne a tényleges élményekkel az ember személyes útja,
lelkivilága, lehetséges jövői és dilemmái, ahogy a kiemelt idézetben is
elhangzott. Az úton Nealnek egy csomagot kell végigvinnie, és kézbesítenie egy
bizonyos Robin Fieldsnek – a csomagban nem tudja, mi van, nem nyithatja ki, és
semmilyen információt nem kap a címzettről sem. Az út ezzel kap még egy
réteget: az adott szó és az akaraterő próbája. Neal itt még nem tudja, de a
történet során újra és újra jön a kísértés, hogy bontsa ki a csomagot, mert
potenciálisan olyan tartalma van, ami veszélybe sodorhatja. Érdemes
megemlíteni, mert nagyon sokat elmond Neal karakteréről, hogy bár Ray kezdetben
említi neki, hogy ha a csomag épségben célba ér, „az út végén megjutalmazzák”,
ez az egyetlen részlet, amire a fiú sosem gondol motivációs erőként. Említi,
hogy a szerződése és az adott szava kötelezi, hogy ne tegyen semmit, de nem
hivatkozik rá, hogy elesik bármilyen jutalomtól miatta.
Fontos még megemlíteni, hogy Ray ekkor figyelmezteti egy
gyilkosra, aki a Hatvanas úton jár – a gyilkos a film nagy részében nem kap
fontos szerepet, de igazi Csehov-pisztoly, tudjuk, hogy elő fog még kerülni.
A Hatvanas út állomásai – életünk nagy kérdései és
ellentétei
1. állomás: Az étkezde és a mohóság
„- Elnézést uram. Csak egy kérdés. Szeret még enni?
- Nem. Már csak nyűg.”
O.W. Grant és Neal az étkezdében |
A nyolcas golyó önmagában is lehet szimbólum. Egy időben
valóban kiadtak egy ilyen típusú igen-nem játékot, illetve A dilis trió nevű
humoristacsapat egyik rövidfilmjében is megjelent, mint a jövő megjóslásával
kapcsolatos eszköz. A billiárdban a nyolcas golyó az utolsó, amit be kell lőni
egy meghatározott lyukba: ha sikerül, és egyetlen más golyót sem érint, akkor
nyertél, egyúttal azonban mindent elbukhatsz rajta. Ezért a jó és balszerencse,
valamint a válaszutak és a döntések jelképévé is vált.
Grant az első pillanattól őszinte Neallel, de sosem mond
teljesen konkrét válaszokat. Filozofálnak magáról az útról, az életről és
halálról, hogy hol vannak, és hogy lehetséges, hogy egy elvileg nem létező
helyre kerültek. Grant itt teszi a már említett utalásokat Ray-re is. Hamarosan
betérnek egy étkezőbe, ahol pedig megismerik a férfi egyik korábbi áldozatát,
egy embert, aki azt kérte, hogy bármennyit ehessen, sose rontsa el a gyomrát. A
téma egyértelmű: a férfi a mohóságának áldozata lett, és ennek megfelelően
Grant nem is jól reagált rá. Bár megkapta a képességet, hogy bármennyit ehet,
egyben azonban állandóan éhes, emberek átverésével és fogadásokkal tudja csak
elérni, hogy naponta hatszor-hétszer teletömhesse a gyomrát, és teljesen
elveszítette az étel élvezetét. Mivel az életének meghatározó részévé az evést
tette, Grant által annak rabjává vált. Egyúttal azonban megemlíthető, bár
láthatóan fájdalmat okoz neki az állapota, a férfi nem neheztel rá –
ellenkezőleg, felismerhetjük, hogy a film elején, a kocsmában is ő mesélt róla,
a kívánságára pedig a saját döntéseként reflektál.
Maga a találkozás Nealnek legalább annyira egy lehetőség,
hogy ténylegesen felismerje Grant hatalmát, és azt, hogy milyen játékba
keveredett a kívánságával, mint tényleges tanulság, mert az itt megjelenő
kérdés az első és utolsó, ami neki nem személyes. Neal maga ugyan küzd az
anyagiakkal (már említett módon raktárban dolgozik, kis lakásban él, miközben
otthonról jön a nyomás, hogy jobban jövedelmező állás, sikeres karrier kéne),
de igazából nem kötik le. Azért hajtana fejet, mert nem mer szembeszállni az
apjával, nem azért, mert félti a megélhetését. Ugyanakkor az étkezdéből üres
zsebbel távozik egy rosszul elsült fogadás után, vagyis az út próbára teszi. Innentől napról-napra kell élnie, rá van
kényszerítve, hogy kapcsolatba lépjen másokkal, dolgozzon, és mint később
kiderül, erkölcsileg is kerül nehéz helyzetekbe, ahol választania kell, hogy a
pénzt akarja inkább, vagy morálisan szeretne stabil maradni.
2. állomás: A prostituált és a szexualitás
„- Nem vagy elég férfi? […] Félsz, hogy nem felelsz meg?
- Sose fogod megtudni. Mert ha nem csinálom, nem én leszek a
kétezerakárhányadik. Csak az az egy, akire életed végéig emlékezni fogsz.”
Miután távoznak az étkezdéből, Grant és Neal között rövid
úton a szexualitásra terelődik a téma – ezt is Grant veti fel (a lehetséges
karriermódosításai között, viccelődve jegyzi meg, hogy „lehetne férfiprosti”),
de bizonyos szempontból jó folytatása az előző, mohóságról szóló állomásnak.
Még mindig a földi élvezetekről van szó: Neal vitába száll Granttel, aki erősen
elutasítja és kritizálja a szexualitást (egy visszatérő poén, hogy „szűz és
szűz is marad”, mert a péniszét levágták egy „fura baleset során”), viszont a
vitát követően egy komolyabb próbával is találkozik.
Laura (Amy Jo Johnson) |
3. állomás: Benton, „a drogos város” – a céltalan nihil és a
szabad akarat
„Nézze! Nyomorultaknak látszanak? Egyszerű, boldog élet.
Nincs választás. Nincs felelősség.” – Ives százados Nealnek
Nem sokkal a Laurával való találkozás után Grant és Neal
útjai elválnak, a fiú pedig pénz híján felvesz egy újabb stoppost: ezúttal egy
nőt, aki a Benton nevű városba igyekszik, mivel a tizenhat éves fia oda szökött
a barátaival. Bentonban legális egy erős, szintetikus drog, az eufória, ami
egyetlen szippantással függővé teszi az embert.
Benton lényegében a lótuszevők szigete, ha az egyik legősibb
utazós fejlődéstörténethez, az Odüsszeiához hasonlítjuk a filmet. A város ott
akar tartani, gondtalan, boldog életet ígér, ahol mindent elfelejtesz, összefolynak
a napok, és nem kell többet küzdeni. A film erős tónust is vált erre a
szakaszra – míg eddig könnyed, vígjátékos hangulata volt, a Benton szakasz
végig éjszaka játszódik, őrült bulik, és hátborzongató rádiójelentések kísérik
az egészet, ahogy Neal és Susan (a nő akit felvett) egyedüli józan emberekként
lépnek be az önkívületbe esettek közé. A fiatalok kezére vonalkódot tetováltak,
azzal tudnak belépni a bulikba, azokon kívül pedig vörös munkásoverallban
látjuk őket, amint takarítanak, utcát sepernek és a rosszabbul megfizetett,
kellemetlen munkákat végzik. Amikor valaki füttyent, és drogot dob nekik, úgy
ugranak, mint a kutyák, nincs semmi akaraterejük. Az első pillanattól olyan,
mintha egyéniségüket vesztett, „sorozatgyártott” emberekkel ismerkednénk meg,
és ez csak erősödik, mikor találkozunk Susan fiával – az általa kedvesnek, és a
„szeme fényének” leírt fiú a legkevésbé sem kíváncsi rá, rosszindulatú,
nagyhangú, Nealt is kigúnyolja, és láthatóan semmi nem érdekli már a drogon
kívül.
Ives százados (Kurt Russel) |
Susan végül feladja, az attól való félelemben, hogy végleg
elveszíti a fiát, inkább elfogadja a felkínált drogot, maga is függő lesz –
noha ránézésre tökéletes boldogságot érez, gyönyörűnek látja magát, és nevet,
Neal nemet mond, és iszonyodik az öntudata elvesztésétől (kijelenti, hogy a
függők „úgy viselkednek, mint az állatok” – a korábbi kijelentésével együtt ez
egy egyértelmű utalás arra, hogy a szabad akaratot az emberi lét alappillérének
tartja). Ekkor kerül ismét szóba a pénz is: Ives százados „fejpénzt” ajánl a
fiúnak, amiért elhozta hozzájuk a nőt. Neal, noha pénz szűkében van, kijelenti,
hogy nem bírná elfogadni – még azt is hozzáteszi, hogy „ennek ellenére sem
aludt jól” a történtek után, így ismét látunk egy példát a lelkiismeretének
erősségére.
4. állomás: Bob Cody, az őszinteség és a hazugság
„Aki A-t mond, mondjon B-t is. Ha ezt a szabályt
követnénk, kevesebb lenne a gond.” – Bob Cody Nealnek
A Bentonból való távozás után Neal felvesz egy férfit, aki
az eddigiekkel ellentétben nem stoppol, hanem szerződést ajánl – elsőre nyers
modorú, határozott figura, aki nem tűr vitát, de rövidesen kiderül, hogy az
egész karaktere az igazság és a hazugság kérdésköre köré épül. Kritizálja a
reklámokat, és feljegyzi a füzetébe az összes hamis információt, ami elhangzik
(egy ponton kazettát rak be, hogy ne kelljen hallgatnia őket), és erősen
reflektál a saját döntéseire is. Az is kiderül, hogy tüdőrákja van, de nem
keres kifogásokat, nem dühös az univerzumra sem, amiért ez történt vele,
egyértelműen kimondja, mivel sokat cigarettázott, tönkretette vele a tüdejét:
„aki A-t mond, mondjon B-t is”, vállalja a következményeket.
Bob Cody (Chris Cooper) és Neal a benzinkútnál |
Neal ugyan fogalmaz meg kritikát Bob Cody-val szemben
(többször jelzi, hogy furcsa figura, és nem tudja eldönteni, épelméjű-e:
illetve, hogy a dinamittal kapcsolatban igazat mond-e vagy sem), de egyértelmű
köztük a kölcsönös szimpátia. A férfi többször tesz fel neki kérdéseket, és
értékeli, ha a fiú korrekt (az egyik ponton azt is megjegyzi, hogy „csodás a
friss levegő” – a magyar változat kicsit esetlen, de angolban egyértelmű, hogy
a megjegyzéssel arra utal, hogy örül, hogy végre valaki az igazat mondja neki).
Elmeséli a múltját és a motivációit, és végül egy névjegykártyát is hagy nála,
ha valaha szüksége lenne rá – ez még egy fontos elem a történet egy következő
állomásán.
5. állomás: A hamisítványok múzeuma, avagy mit tekintünk
művészetnek?
„Néhai férjem arra vágyott, hogy a képei olyasvalakihez
kerüljenek, akinek örömet okoznak. Ne mániákusokhoz.”
Az ötödik állomáson Neal egy múzeumhoz érkezik, amit az
„Átverések Múzeumának” neveznek, és állítólag kizárólag mesteri hamisítványokat
mutat be. Azonban nincs sok lehetősége nézelődni, a múzeum tulajdonosnője
azonnal bevonja a játékba: arra kéri, játssza el az unokaöccsét, aki replikákat
fest a műértő közönség előtt. Valójában azonban nem másolatokat kínál eladásra,
hanem öt eredeti képet helyez az állványokra. A kritikusok szidják a képeket,
amiket hamisnak gondolnak, állítják, hogy az eredeti művészek forognának a
sírjukban, majd távoznak. Mint megtudjuk, a hamisítványok múzeumában minden
eredeti – a legnagyobb átverés, hogy miután tökéletesen lemásolták a képeket, hamisítványokat küldtek vissza a galériáknak. A múzeum tulajdonosa azonban (Oscar Warren James – később
megtudjuk, hogy O.W. Grant egyik alteregója) azt akarta, hogy csak olyan
kaphassa meg a képeket, akinek valóban örömet okoznak, és nem olyanok, akik
puszta sznobizmusból gyűjtik őket – ezen a próbán pedig korábban senki nem ment
át.
Az Átverések Múzeuma |
A múzeum hatása is egyértelmű – mikor Neal távozik a
városból, kijelenti, hogy remekül érzi magát, tele van ihlettel, és csak
festeni akar, ha végre kézbesíti a küldeményt. Ekkor visszautal a versenyre is,
amire a film elején nem adott be festményt, attól tartva, hogy nem elég jó rá:
ekkor már sajnálkozik, hogy lekéste a határidőt, és láthatóan sokkal biztosabb
abban, mint akar, mint induláskor.
6. állomás: Morlaw, a hazugok városa – Bob Cody visszatér
„Egy pillanat, Miss. Tehát ez egy koholt vád, és
mindannyian benne vannak?”
Morlaw kicsit kakukktojás az úton, mert egyrészt lezárja Bob
Cody szálát, és a hazugság kérdését, másrészt viszont bevezeti Lynnt, és
ezáltal a szerelmet – valamint annak hátrahagyásának nehézségét. Neal egy
ponton keresztúthoz érkezik, ahol ismét Lynnt kezdi látni a táblákon – a lány
jelzi számára, hogy nem Danverben van, hanem Morlaw-ban, a másik irányban. A
fiú kezdetben nem tudja, hová forduljon, de végül arra jut, csak egy kis
kitérőt kell tennie, és időben célba érhet, ezért lekanyarodik az útról, és
Morlaw-t választja.
Bob Cody tanúként |
Morlaw-ban maguk a tárgyalások is mások, mint a valóságban:
a bizonyítékok senkit nem érdekelnek, minden döntést kizárólag a vádlott
jelleme alapján hoznak, az ügyvédek is csak ezzel kapcsolatban kérdezhetnek. Ez
is bizonyítja, mennyire nem érdekel senkit az igazság: a bíróságon lényegében
egy szimpátiaszavazást látunk. Bob Cody kezdettől gyanakvó, de Neal végül arra
kéri az ügyvédjét, hogy kérdezzen rá a férfinél, tudja-e, hogy a vád koholt, és
erről a városban mindenki tud. Ezzel természetesen elszabadítja a káoszt, ismét
előkerül a dinamit, a férfi megzsarolja és kínos helyzetbe hozza a bírót is,
végül pedig lényegében be is dönti Morlaw rendszerét: Neal-lel együtt kiadatnak
egy rendeletet, ami minden, városon kívüli lakosra kivetett ítéletet semmissé
tesz. Morlaw egyrészt nagyon jópofa szatíra, ami kicsit az igazságszolgáltatást
és az ügyvédeket is gúnyolja, viszont Neal számára megint egy helyzet, ahol ki
kell állnia és küzdenie magáért – az igazat mondani, amit sokszor a való
életben sem mer.
„- Valami gáz van a sóderommal?
- Nem, nem, nem, nem… úgy értem, de! Mike Tysont kevered egy tahó
bumburnyákkal!”
A tárgyalás után viszont Lynn is megszabadul – a lány az
első találkozásukkor trágárul beszél, rágón csámcsog, és teljes ellentétének
mutatkozik, mint amit Neal elképzelt, mikor álmában meglátta a „tökéletes nőt”.
Először szabadkozni kezd, utána viszont közli a lánnyal a véleményét, mire
kiderül, hogy ez volt Lynn próbája – amelyik srác annyira meg akarja kapni,
hogy nem mondja meg neki az igazat, azt automatikusan elutasítja.
Neal és Lynn (Amy Smart) |
Neal azonban még nem ért az út végére, hátra van Danver, Lynn
pedig kap egy borítékot Granttől, ami egyértelművé teszi számára, hogy nem
tarthat vele. A fiú ismét válaszút elé kényszerül, el kell engednie a lányt, akire
egész eddig várt, ha meg akarja tartani a szavát – az üzenet ráadásul
baljóslatú, és sejteti, hogy nem fog visszatérni érte. Végül meghozza a
döntést, és elindul az utolsó szakaszon.
7. Danver – az öntudat és az egzisztenciális megsemmisülés
„Csodálatos egy út!” – Neal a Hatvanas útról
Az út végéhez közeledve Neal egyre félelmetesebb helyzetbe
kerül. Az utat egy szakaszon lezárják, arra a gyilkosra hivatkozva, akire annak
idején Ray utalt. Neal ugyan az út során többször megkérdezi a golyótól, nem
fenyegeti-e őt (a golyó minden alkalommal igennel felel, de sosem hajlandó
többet mondani), eddig azonban egyszer sem keresztezte az útját. A golyó
válaszai ráadásul egészen ködössé és értelmezhetetlenné válnak, Neal magára
marad a döntéseivel. Nincs térerő, nem tud megerősítést nyerni a külvilágtól
sem. Még rémisztőbb, amikor egy bejelentésben elhangzik, hogy a gyilkos pont
ugyanolyan vörös autóban utazik, mint ő, csak egy fehér folt van a
csomagtartóján – egy benzinkútnál megállva pedig egy csapat fiú összefesti az
autóját, így már tökéletesen azonos lesz a leírttal. A rádióban az is
elhangzik, hogy a fegyver egy barna papírba csomagolt, négyszög alakú dobozban
van: ez pontosan olyan, mint az, amit Nealnek kell kézbesítenie. Megint ott a
kísértés, hogy megszegje a szavát, és kibontsa a csomagot, de végül nem teszi
meg.
Az első pillanat, ahol Neal változása nagyon nyilvánvalóvá
válik, amikor már meggyőződése, hogy üldözik a rendőrök, és sarokba szorult –
ekkor kijelenti, hogy az út két irányba megy, és „bármerről jönnek, a másikat
kell választania”. Felteszi a kérdést a golyónak, hogy ez a két választása
van-e, mire az apja gyakori mondását kapja válaszul, hogy „elviheti a bankba”.
Ezúttal pont ez ébreszti rá, hogy nem tehet fel mindig eldöntendő kérdéseket,
néha ki kell játszania a rendszert és a saját feje után menni. Letér az útról, szakadékba
tolja az autót, és csak egy távcsövet, a csomagot, és a golyót viszi magával. Nemsokára
azonban elszáll a feje felett egy helikopter, és a távcsővel látja, ahogy a
lezárt úton végighajt egy az övére megszólalásig hasonlító kocsi, majd a sofőrje
a rendőrökkel együtt felrobbantja magát.
Neal később odasiet a helyszínre, és megpróbálja megnézni a
gyilkos arcát, mert eszébe jut Grant kijelentése, hogy „a múlt és a jövő, a
lehet és a talán összefonódik az úton”: nem jár sikerrel, mert a holttest
felismerhetetlenségig összeégett. Azonban az egyik rendőrnél érdeklődve
megtudja, hogy a gyilkos egy „Saint louis-i joghallgató” aki „kinyírta az öregét”.
Az utalás egyértelmű – a gyilkos Neal alternatív jövője, ahol nem tanul meg
kiállni az apja ellen, feladja az álmait és ügyvédnek áll, a boldogtalansága pedig
odáig hajszolja, hogy önmagát és másokat is elpusztítson. A fiú a rendőrök
megdöbbenésére mosolyogva távozik, és csodálatosnak nevezi az utat – az eset után
elhajítja a golyót is, a fejlődése a tetőfokára ért.
Danverben egy Rainbow Club nevű bárban (ahol egyébként
mindent a kártyamotívumok díszítenek, az irodához hasonlóan), Ray, majd O.W.
Grant várja – mint kiderül Robin Fields is az utóbbi egyik álneve. A jelenet
lényegében a tanulságok levonása, ahogy Grant készül kibontani a csomagot („A
tény, hogy elvették a pénzét és lecsukták, ott hagyott egy lányt és egy kocsit,
hogy elhozza nekem, növeli az értékét.” „Érdekelt [mi van benne], de már nincs
jelentősége. Bármi is az, a történetek jobbak.”), egyértelmű, hogy mindkét „megbízó”
úgy látja, a fiú megtanulta a leckét. A dobozban végül Grant új pipája van,
amiből zölden száll fel a füst, és Neal rövidesen el is veszíti az eszméletét
tőle.
Finálé
„Semmi de, Apa. A te életeddel azt csinálsz, amit akarsz,
én is így járok el. És sajnálom, ha nem tetszik, de akkor elviheted a bankba.” –
Neal az apjának
Neal és Lynn újra találkoznak a film végén |
A kiállításon azt a képét látja meg, amit a motelben
festett, a Lynnel töltött éjszakáján – hamarosan pedig megszólítja O.W. Grant,
aki ezúttal Conradként, a verseny szervezőjeként mutatkozik be. A különleges
vevőről hamarosan kiderül, hogy Lynn maga. A lány bár látszólag nem emlékszik
az útra, de ugyanazokkal a szavakkal festi le a képet, mint korábban, és ismét
azonnal beszélgetésbe is elegyedik a fiúval. O.W. Grant végül Nancy-vel együtt
figyeli a párost, kijelentve, hogy mindkettejükre fényes jövő vár – végül pedig
megjegyzi a lánynak, hogy az ő szülinapja is közeledik, és „ne felejtsen
kívánni”, utalva arra, hogy Nancy-nek is, sőt, minden embernek megvan a saját
kívánsága és a saját útja.
Konklúzió
„Egy elmélet szerint, ha végtelen az idő, és végtelen a
tér, bármi megtörténhet, még a lehetetlen is. Ez is van olyan jó magyarázat,
mint a többi.”
Hamarosan újra jelentkezem:
Valentine Wiggin
Imádtam ezt a filmet! Szerintem alapmű(nek kéne lennie). :)
VálaszTörlésTeljesen egyetértek, annyira zseniális a maga egyedi módján.
Törlés