Maradjatok gyerekek? – Elsüllyedt Világok
…avagy beszélgessünk arról, mit értenek, vagy nem értenek a gyerekek
Először is elnézést kérek a nagy eltűnésért – erősen magánéleti
indokai voltak, amik jó eséllyel júniusig el fognak húzódni, ugyanis
záróvizsgára készülök az egyetemen, ami sok figyelmemet leköti. Mellette
igyekszem gyártani a tartalmat, de ez írásban, videókkal együtt nem annyira
könnyű, és sokszor egyszerűen nincs energiám befejezni egy-egy bejegyzést: vagy
elolvasva nem azt a minőséget kapom, amit elvárok magamtól, és amit úgy érzem,
megérdemeltek, tehát nincs bátorságom kirakni.
Most viszont végre hoztam valamit – ha nem is kifejezetten
nagy elemzés, de olyasmiről van szó, amit régóta terveztem, régóta szerettem
volna megjeleníteni a blogon, és ki tudja, talán egy újabb cikksorozat kezdete is lehet. Noha már
nem vagyok gyerek (legalábbis kronológiailag), de tapasztalatom szerint nagyon sok olyan történet van, ami
korosztályfüggetlenül rengeteget taníthat… és bár manapság szinte minden
megkapja a korhatárt, amiben elcseppen egy csepp vér, vagy szóba kerül egy
komolyabb téma, szerintem nagyon sok mindent tökéletesen megért
a kisebb korosztály is. És érdemes velük beszélni róla.
Saját gyerekkorom egyik meghatározó sorozata volt az Elsüllyedt Világok (Les mondes engloutis) c. francia rajzfilmsorozat. Tisztán emlékszem, hogy kívülről fújtam a főcímdalt, rengeteget nevettem rajta, és sosem szabadott elkapcsolni, mielőtt a stáblista is véget ért volna a tévében. Az évek során az emlékeim jelentősen halványultak, míg pár évvel ezelőtt el nem kapott az érzés, hogy ideje lenne újranézni: ekkor tudtam meg azt is, hogy a széria egyébként két évados, és időközben a második is megkapta a szinkronját.
A történet szerint a Föld mélyében létezik egy eltűnt
civilizáció, Árkádia, aminek lakói teljesen elvágták magukat az emberiségtől a „nagy
világrengés” után. Úgy döntöttek, minden emléket kitörölnek a múltról, attól tartva,
hogy az megismétli önmagát. Egy nap azonban a mesterséges nap, ami életben
tartja városukat, megbetegszik, és senki nem tudja a megoldást. A város
gyermekei ekkor betörnek a lezárt múzeumba, és a tiltott információk alapján
létrehoznak egy mesterséges embert, egy hírvivőt, aki a felszíniekre hasonlít,
és elindulhat segítségért. A nő, Arkana meg is kezdi útját, és hamarosan
összesodorja a sors két gyerekkel, Bobbal és Rebeccával, akik véletlenül
keverednek le a föld alá egy barlangrendszeren át, és egy titokzatos fiatalemberrel,
Spartakusszal, akinek a múltjában rengeteg a sötét folt…
A bejegyzés most inkább kritika és ajánló határán mozog, de
lesznek benne elemzősebb részek – kisebb spoilerek előfordulhatnak, de a
lényeget nem szeretném lelőni. Ha zenét szeretnétek hallgatni olvasás közben,
előszeretettel ajánlom mind az openinget (annak akár magyar, akár francia
verzióját… sőt, született egy kellemes metal feldolgozás is a Pathfinder nevű bandának köszönhetően – alapvetően nem nagy kedvencem ez a zenei irányzat, de ez kifejezetten jól
sikerült), mind a további dalocskák, a Bic et Bac és a La Danse des Pirates
nagyon szórakoztatóak. Ha pedig semmiképp nem akartok soundtracket hallgatni, mindig
reménykedem, hogy egyszer belejövök úgy a szerkesztésbe, hogy az Our Last Night
Sunrise-ára megcsináljam a Spartakus tribute videómat. Sajnos a bejegyzésben nem lesz sok kép, egyszerűen mert nagyon kevés jó minőségű képet találni a sorozatból - megpróbálok minél többet előhalászni, de amit láttok, az a maximum.
Árkádia, Atlantisz, és némi Myst hangulat… vagyis a
világkép
„A Nagy Világrengés Árkádiát a föld alá temette. Azóta
lakói a föld alatt élnek. Múltjukat elfeledték, mert őseik így akarták…” – Bevezető
narráció
Személy szerint az Elsüllyedt Világokat szürrealista
sorozatnak is nevezném, mert kaotikus, de nagyon izgalmas világot épített fel,
ami néhány ponton kifejezetten hasonlít a Myst játékokéra (ezzel kapcsolatban lásd
a pár évvel ezelőtt Myst elemzésemet). Árkádia egy Atlantiszhoz hasonló
elveszett, de nagyon fejlett civilizációként jelenik meg, aminek tagjai még
felismerhetően emberszerűek, de már határozottan átalakultak (egy jellegzetes
elem, ami többször szerepet is kap, hogy nincs lábuk, lebegnek a föld felett). A
városukban szinte minden gépesített, az orvoslás szinte nincs olyan, amit ne
tudna meggyógyítani, a mesterséges intelligenciák mindennaposak és teljesen
elfogadottak (a főszereplők hajója, Shag-shag egyértelműen intelligens, és
sosem becsülik le, értelmes, érző lényként kezelik), mesterséges napjuk
tökéletesen ellátja őket energiával: gyakorlatilag paradicsomi világban élnek.
A főszereplők a Shagmával az openingben |
Amint viszont kilépünk a városból, egy egészen kaotikus
világ tárul elénk. A történet nagy részében, elméletben a föld alatt vagyunk:
úgynevezett rétegeken át haladunk, amik lényegében párhuzamos dimenzióknak
tűnnek (hasonlóan a Myst széria koraihoz). A legtöbb utalás valamilyen földi
korszakra (járunk olyan helyen, ami a középkori párizst idézi, és Victor Hugo
könyveinek hangulatára játszik rá, találkozunk eszkimókkal, ókori görögökkel, látunk
náci Németországot, afrikai törzsi kultúrát, egyiptomot, és különböző disztópikus
jövőket is), de alapvetően független azoktól. Bob vagy Rebecca néha felismerik
az utalásokat, a nyelvet, vagy kultúrát, amiről már hallottak, de mindegyik világot
függetlenként kezelik (leszámítva egyet, ami egyértelműen a jövő: ekkor
Spartakus és Arkana későbbi leszármazottjával találkoznak egy űrállomáson). Sosem
tudjuk meg, pontosan hogy történik az utazás egyikből a másikba – Spartakus egyértelműen
otthonosan mozog a rétegek között, megtalálja az átjárókat (általában ő a
csapat vezetője is), de többször előfordul, hogy a hely, ahol kikötnek, még
számára is idegen.
Szintén zavaros maga az idő kérdése: A nagy világrengés
talán a legbosszantóbb eleme ennek a rajzfilmnek, mert utalásoknál többet sosem
kapunk arra, hogy mi történt és mikor. Bob és Rebecca látszólag a jelenkorban
élnek, valahol egy tengerparti területen (a nevükből és a sorozat nemzetiségéből
ítélve Franciaországban, de ezt sem tudjuk meg biztosan), Árkádiáról nem
hallottak korábban – azokban a rétegekben viszont, ahol ténylegesen kulcsokat
kapunk Árkádia múltjára vonatkozóan, általában már egy lepusztult civilizációt,
magukra hagyott gépeket, háborús nyomokat találunk. Többször utalnak arra, hogy
azért valamennyi időeltolódással számolni kell (visszatérő motívum, hogy
akármeddig voltak távol, Bob és Rebecca még „visszaérhetnek vacsorára”), de felmerülhet
az is, hogy az ő világuk maga is egy réteg, és nem a „valódi” felszín.
A sorozat világképében nincs a szó szoros értelmében vett
mágia, sokkal többször találkozunk sci-fi elemekkel (például Arkana telekinézise
– de még a mitológiai lények, mint a hidra is inkább különleges szörnyeknek, és
nem „varázslényeknek” vannak beállítva), de itt-ott meg-megcsillan a természetfeletti
jelenléte. Az egész sorozat fontos eleme a orikalkum (magyarul „sárgaréz”-nek
fordították, helytelenül: Atlantisz egy misztikus fémjéről van szó) keresése,
amiből van egy tömb Árkádiában, jeleket rejt a lakói számára, kapcsolatban áll
Spartakusszal és gyakorlatilag minden szempontból mágikusnak tekinthető. Spartakus
karaktere úgy általában vonzza a misztikumot: kezdve azzal, hogy a doboló ember
epizódban a dorombjának hangja szellemeket idéz meg vagy űz el, folytatva
azzal, hogy a népét egy maszk homlokán lévő kőbe zárták el, ő az, aki a legtöbb
varázslatos, megmagyarázhatatlan elemet hozza a történetbe.
Néhány csepp vér… avagy mit és mennyit mutatunk a
gyerekeknek?
„A valóságot varázslatnak tartják, akik nem mernek az
igazsággal szembenézni.” - Arkana
Hogyha nagyjából sikerült összerakni magunkban a szürreális,
tudásközpontú sci-fi/fantasy világot, ami az Elsüllyedt Világok alapja, akkor a
következő, amit meg kell említeni, hogy ez a sorozat nem finomkodik. Itt nincs
erős cenzúra: ha valakit megsebeznek, az vérzik, ha valaki ott van egy
robbanásban, vagy eléri egy lövés, az meghal. A felnőtt karaktereknél nem tabu
a szexualitás említése, a rabszolgaság – mint azt a szereplőknél még kifejtem –
központi és fontos téma. A háborúnak tétje van, a lepusztult világ félelmetes,
és nem utolsósorban a sorozatnak magának is sajátos, kicsit sötét hangulata
van. Hiába a rengeteg aranyos és vicces elem, vagy dalocska, az Elsüllyedt Világokat
nézve azért lehet borzongani.
Bob és Rebecca "A Nagy Háború" c. epizódban |
Mindemellett természetesen tagadhatatlan, egyes részletek
valószínűleg inkább felnőtteknek szólnak: a kalózok bár néhol gyerekesek, és
kissé fárasztóak is komikus közjátékként (különösen a kalózközpontú részek
nagyon elmaradnak a sorozat komolyabb darabjaitól), de egyben olyan szóviccek,
szexuális töltetű poénok is hangoznak el a szájukból, amiken egyértelműen
inkább a szülők fognak jót mosolyogni. Akadnak szép számmal popkulturális
utalások is, a már említett Victor Hugóra hajazó elemeken túl egy nagy kedvencem
„A mogokhok törvénye” c. epizód, amin jól látszik Kurosawa Akira „A hét
szamuráj” filmjének ihletése (erről már írtam a vizsgaidőszaki filmajánlómban) –
ezek is valószínűleg jobban feltűnnek egy felnőtt nézőnek.
Szintén ebben a szekcióban szeretnék egy említést tenni
arról, hogy az Elsüllyedt Világok elképesztő mértékig „PC”. Nagyon széles
skáláját vonultatja fel a rasszoknak (maga Spartakus is félig afrikai, ez pedig
látszik a karakterdizájnján – a szeme ugyan kék, de erősen sötét a bőre és a
haja), vallásoknak, és nagyon kiegyensúlyozott a nemek aránya is. A
főszereplőgárda emberi tagjai között már rögtön két férfit és két nőt kapunk,
de rengeteg rétegben, vezető pozíciókban is látunk erős nőket, szélsőségesen
patriarchális és szélsőségesen matriarchális társadalmakat, amik egyformán nem
működnek, és végig egy nagyon pozitív és nagyon természetes hozzáállást
láthatunk mindenfajta mássággal szemben. Hiába a sokszor komor világkép, ezt
üdítő látni egy nyolcvanas években készült sorozatnál.
Diszfunkcionális család Árkádia felé – avagy a karakterek
„Attól, mert különbözőek vagyunk, nem szükségszerű, hogy
el kell válnunk egymástól.” – Arkana Spartakusnak
Talán ez az az elem, ami számomra az újranézéskor igazán
elvitte a hátán a szériát. Miközben a dialógusok nem kifejezetten bonyolultak –
elárul valamit, hogy bár nem tartom kimondottan erősnek a franciatudásomat, könnyen
megértettem, és követni tudtam az eseményeket –, az animáció pedig kifejezetten
régi és spórolós, a hiánya pedig nagyon érződik a mimikán, mégis nagyon mély
karakterek elevenednek meg a színen. Megjelenítenek fél mondatokban és finom
gesztusokban egy bájos szerelmi szálat, van egy erős testvéri kötelékünk,
apa-fiú és anya-lánya kapcsolatok, testvéri ellenségeskedés, és még egy csomó, elképesztő
érzelmi töltetű viszony a szereplők között, amik remekül működnek.
Spartakus Bárkárban |
Noha Bárkárba magába csak egyszer térünk vissza, Spartakus
teljes karakterét meghatározza a múltja. Undorodik a szabadság korlátozásának
minden formájától – általában hidegfejű karakternek ismerjük meg, de amint
csattan egy ostor, már vissza kell fogni, hogy ne rohanjon fejjel a falnak. Azt
állítja, hogy elfogadja és szembenéz a történtekkel, valójában viszont az
elveszettségének alapja, hogy kényszeresen nem foglalkozik a múlttal: az
öccsét alig említi, noha láthatóan hat rá a kérdés, nem hajlandó törődni az
elvesztése okozta traumával, amíg nem tűnik kardinálisnak, nem ered a népe
nyomába sem. Egyszerűen elfogadja, hogy mindent elvesztett, megy tovább, építi
a kapcsolatait, és a múltja nélkül definiálja önmagát. Amikortól viszont a
csapat része lesz, ezt fokozatosan el kell engednie – Bob bajba kerül
Bárkárnál, tehát neki vissza kell mennie az arénába, és kihívni az egykori
mestereit. Az Arkana iránti vonzalmát kezdetben tagadja (Visszatérő mondata,
hogy „a hal nem élhet madárfészekben” mikor a nő próbálja meggyőzni, hogy
maradjon vele), és csak akkor képes rá, hogy elfogadja, és tényleg kapcsolat
legyen belőle, ha azzal is szembenéz, nem véletlenül keveredett az események
középpontjába, és vállalja, hogy vezeti a cselekményt. Árkádia csak akkor
menthető, a népe csak akkor lesz szabad, a testvérével csak akkor tudja lezárni
a konfliktust, ha elfogadja a létezését, és az élre áll. Ennek megfelelően
Spartakus karakterívét jó nézni. Míg az elején bizonytalan, vergődik, vannak
olyan epizódok, ahol teljesen le is válik a többiekről, és elképesztő
ostobaságokat művel, a második évadra már határozott, céljai vannak, tudja mit
akar, és miért akarja.
Arkana |
Bob egy kiválóan megírt kamaszfiú. Sokszor morcos,
bosszantóan tudálékos, piszkálja a húgát, zavarja, ha piszkálja a húga, és
persze megy a saját feje után, különösen, ha Spartakus közli vele, hogy
ne tegye. (Még a karakterdizájnja is farmer piros pulcsival… ennél tinibb lehet
valaki?) Tanúi vagyunk az első szerelmének a már emlegetett mogokhok törvénye epizódban,
végignézzük, ahogy sokszor felsül és pofonokat kap a hibás döntései miatt, ő is
szembesül a fájdalommal, sőt, az első világháborút feldolgozó epizódban ő az,
aki végignézi valaki halálát is, egy ponton pedig még azzal a lehetőséggel is
számolnia kell, hogy mindkét szülőfigurát elveszíti, és ő az, akinek végig kell
csinálnia a küldetést helyettük. A többiek karakteríve mellett Bob egy
klasszikus felnövekedéstörténetet kap, amit néhol szomorkás, de mindig nagyon
izgalmas nézni – Spartakushoz hasonlóan ő is egészen megváltozik a második
évadra, komolyabb, határozottabb, védelmező figura lesz, aki aktív szerepet
vállal a cselekmény alakításában, és már meggyőződése, hogy okkal került oda,
ahová. Engem személy szerint érdekelt volna, hogy miután hazaér, hogyan tud
visszatérni a megszokott életéhez, miközben ennyi mindennel szembesült – a hazaérkezésük
után már csak Rebecca megjegyzéseit halljuk, aki azért egészen más perspektívát
ad.
És ha már Rebecca, az emberi főszereplők legkisebb
tagja tündéri. Nagyon nehéz tényleg jó gyerekkaraktert írni, aki nem bosszantó,
hanem egyszerűen bájos, de ennél a kislánynál sikerült eltalálni. Miközben
abszolút gyerekaggyal gondolkozik, sokszor elunja magát, játszik, bajba is
keveredik párszor, és rengeteget beszél, Rebecca egyúttal az egyszerű, gyermeki
bölcsesség is. Mivel nem fél kérdezni, rátapint a lényegre. Mivel nem fél az újdonságoktól,
több kapcsolatot épít, és furább figurákkal, mint bárki. Míg Spartakusnak a
rengeteg világ, amin átutaznak, folyamatos veszély, Rebecca szemével minden
csodálatos. Számára az egész küldetés Árkádia megmentésére igazi mesebeli
utazás. Persze, van, hogy fél, és hiányolja a családját (ő az, aki legtöbbet
emlegeti a szüleit, de még egészen apró részleteket is felhoz, minthogy „hiányzik
a fogkeféje”), de feltétel nélkül bízik a varázslatos kis talált családban, és
akkor sem habozik, amikor a második évad elején maradni kell még egy kalandra,
mert kiderül, hogy még bőven vannak elvarratlan szálak. Az ártatlansága és a
szeretete inspirálja és talpon tartja a csapatot, mert mindenkinek egy külön
cél, hogy megőrizze Rebecca álmainak épségét. Egyúttal pedig a kislány nem csak
kérdez, de egyértelműen okos is: sokszor olyan összefüggéseket lát meg, amik a
felnőttek figyelmét is elkerülik, és bár kezdetben nem sokat adnak a szavára,
idővel Spartakusék is megtanulják, hogy érdemes hallgatni rá. Egyértelműen ő
az, akivel a gyerek nézőközönség azonosulhat, de azért a felnőtteknek is hordoz
egyfajta üzenetet: a kicsik is mondhatnak fontos dolgokat.
A két testvér dinamikája egyébként bájos, és ismételten,
hiteles: Bob bár bosszankodik a húgán, és piszkálja is, de még a gúnynév is,
amit ráaggat (P’tite Boule – Kisdagi), kedveskedő és egyáltalán nem
rosszindulatú. Amikor Rebecca bajban van, azonnal ugrik, kiborul, látszik, hogy
tűzbe tenné a kezét a kislányért – amikor pedig ő kerül bármilyen veszélyes
helyzetbe, a húga is azonnal megrémül, mindenképp vissza akarja kapni. Ahogy
pedig Bob fejlődik és erősödik, úgy Rebecca is egyre inkább képessé válik
tisztelni őt, és örülni a sikerének – már morcos kamasz helyett sokkal felnőttebbnek
látja.
Bic és Bac, a tobzoskák a komikus közjátékunk,
illetve a kisállat „side-kick”-jeink. Kifejezetten jól megvalósított figurák,
mert aranyosak, jópofák, sokszor szerepet kapnak a plotban és egyes szituációk
megoldásában, de azért nem egetrengető komplexitásúak. Hasonló a szerepük, mint
a Disney filmek állatkáinak, de mivel továbbra is észben kell tartani, hogy a
sorozat nagyrészt gyerekközönségnek készült, ezzel az égvilágon semmi baj
nincs. Ráadásul az állatok kifejezetten kreatívak ebben a világban, szóval az
íróknak és animátoroknak volt lehetősége megcsillogtatni, mit tudnak.
Shag-shag, a hajó mesterséges intelligenciája pedig
végtelenül szórakoztató. Cinikus, száraz humorú és kicsit unott, aki nem fél
mindenkit kritizálni, miközben az egyik legkompetensebb tagja a csapatnak.
Össze sem tudnám számolni, hányszor halt volna meg mindenki, ha ő nem érkezik
meg pont a jó pillanatban. A megszólalásai aranyat érnek, a személyisége egyedi,
talán a legdinamikusabb dialógusokat kapta, és egyáltalán nem kell neki arcot
adni ahhoz, hogy abszolút karakteres maradjon. Mindeközben pedig látszik a
szeretete a csapat iránt, minden taggal törődik, és minden tagjukhoz van egy-egy
jó szava, ha olyan helyzetbe kerülnek, és nem lehet mást mondani rá: egyszerűen
egy stílusos és jóindulatú figura, akit élmény követni.
Azért nem tökéletes… az Elsüllyedt Világok fő hibái
„Tudom, nehéz elhinni, de szerintem megint eltévedtünk…”
- Arkana
Ahogy már említettem az Elsüllyedt Világok azért nem mai
darab, és már a készítése idején sem dúskált a pénzben a készítők csapata. Az
animáció felett erősen eljárt az idő, sokszor elnagyolt és kicsit darabos.
Rengeteg benne az ismétlés, ahol spórolni kellett, egy csúszdán mindig
ugyanazok az emberek, mindig ugyanabban a pózban csúsznak le, a rétegek
ábrázolásában maximum a színskála változik, a verekedések animációja felületes,
a visszatérő epizódszereplőknél is gyakran érezhető az újrahasznosítás. Nagyon
megérdemelné, hogy valaki felismerje az értékeit, és készítsen belőle egy
remake-et modern animációval, de erre nem látok sok esélyt, és ha megtörténne,
akkor is kockázatos: mert ezt a kicsit kopott és sötét hangulatot nehéz lenne
úgy megtartani, hogy közben jelentősen átdolgozzuk a látványvilágot. A spórolás
egyébként a zenéknél is érezhető, de ott elég nagy a kreativitás, hogy ne
legyen zavaró – ugyan gyakorlatilag három témára húzták fel a teljes
soundtrack-et (a zeneajánlóban is említett Les Mondes Engloutis, Bic et Bac és
La Danse des Pirates) de ezekkel olyan kreatívan játszanak (más hangszerek, esetenként
elektronikus zene, néha nagyzenekar), hogy egyáltalán nem zavaró a dallamok
állandó visszatérése.
Bob és Rebecca |
A harmadik elem pedig, amivel nem vagyok megelégedve az,
hogy az Elsüllyedt Világok sokszor kapkod. Miközben egyes kapcsolatokat és
témákat mesteri ügyességgel és finomsággal kezel, más elemekben nem tudja,
mennyi időt kell szánni rájuk. Spartakus öccsének, Rainbow-nak a szála úgy
indult el, mint a sorozat potenciálisan legmélyebb és legsúlyosabb eleme –
ehhez képest szinte ollóval vágták el. Bőven el lehetett volna venni időt a
kalózoktól, és rászánni erre, mert több rész kellett. Atlantisz egyetlen
epizódot kapott, a finálé sok szempontból zavaros, és ahogy már a világképnél
említettem, sosem bogozzuk ki teljesen, hogy működik az idő és a tér:
vitathatatlanul megadja az alaphangulatát a sorozatnak, és abszolút támogatom,
hogy nehéz legyen összerakni, vagy ne mondják ki nyíltan a megfejtést, de az
Elsüllyedt Világokban sok kérdésre egyszerűen nincs megfejtés. Az utolsó rész
után úgy bámultam a képernyőre, hogy imádtam, amit láttam, kész lettem volna
bármikor elölről kezdeni az utazást, de egyben rengeteg hiányérzetem maradt és
haragudtam a készítőkre miatta. Szomorú magyarázat erre, hogy elvileg tervben
volt egy harmadik évad, amitől megkaphattuk volna ezeket a válaszokat, de ez végül
nem készülhetett el: nagy kár érte, a karakterek is, a történet is megérdemelte
volna.
Konklúzió
„Vándor, ha nem vezet út célod felé, taposd ki magadnak
lépésről lépésre.” – Árkádiai jóslat a második évadból
Fanart Spartakusról és Arkanáról (Forrás) |
Mert az Elsüllyedt Világok nem akar egyszerű moralitásokat
lenyomni a gyerekek torkán. Nem mondja ki, hogy ki a jó, ki a gonosz, és mi a
helyes. A karakterei válaszokat keresnek kérdésekre, és igen, közben
kialakítanak kötelékeket, megszeretik egymást és az embereket, akikkel
találkoznak, és ez a szeretet motiválja őket. Van, hogy egy hősnek fel kell
emelkednie, vagy valakinek fel kell nőnie, de a lényeg elsősorban az, hogy mindenki
kihúzza a homokból a fejét, és tanuljon. Tanuljon a társadalomról, az
emberekről, a hibákról, a nehézségekről, és próbáljon a saját életében
felépíteni valami jobbat. Ha nincs út, akkor taposd ki magadnak. Ez pedig olyasmi,
ami szerintem a legfontosabb üzenet, ami gyereknek, vagy felnőttnek adható.
Úgyhogy menjünk, és tapossuk ki az utat.
Valentine Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése