Neo és az öntudat hatalma – Mátrix elemzés
...avagy miért az egyik legjobb messiás-hős a Mátrix főszereplője?
Ezen a blogon jóformán fogadalmat tettem arra, hogy soha nem fogok teljes Mátrix elemzést írni. Ennek a legfőbb oka, hogy rengetegen kritizálták, és még többen elemezték ezeket a filmeket, ikonikus, jól ismert történetről van szó, számos aspektussal – és úgy érzem, ha belevágnék egy rendes „Mátrix nagyelemzésbe” akkor szinte biztos, hogy csalódást keltene. Belejátszott a döntésbe az is, hogy egyszerűen bonyolult filmről van szó, nehéz átfogóan összeszedni a rengeteg szimbólumrendszert, amit használt, és a társadalomkritikától, a vallásos megközelítésen át a transzneműség analógiáig mindent is hozzákötöttek már az évek során. Ennek ellenére egy nagyon nagy kedvencemről van szó, és mindig szeretnék valamit írni róla – és hát a Mátrix most lett 25 éves, szóval úgy gondoltam, mikor vegyem elő, ha nem pont most, az évforduló alkalmából? Szóval karakterelemzéssel érkeztem, Neóról, mint főhősről szeretnék írni kicsit.
Neo (akit a filmekben Keanu Reeves alakít) első látásra egy rendkívül klasszikus hőstípus. Ő a Kiválasztott, lényegében a messiás, a szürke életéből kiszakadt ember, akire kiderült, hogy hatalmas sors vár. A barátai hisznek benne, meg kell mentenie a világot (de legalábbis az emberiséget), és természetesen egy csinos lány is várja. Ezerszer láttuk már ezt az archetípust, ezerféleképpen megcsavarták, és bár a Mátrixnak széleskörű rajongótábora, elég ritka, hogy maga Neo az, akinek a karakterívét dicsérik. Ő csak túl egyszerű, túl semmilyen, túlságosan értetlen.
Neóban azonban a felszín alatt jóval több van ennél – tipikus példa a részletekben rejlő ördögre, vagy jelen esetben inkább a részletekben rejlő zsenialitásra. Ha az ember eléggé figyel rá, kiderül, hogy nagyon is komplex, intelligens figura, és értékes példakép, aki sokkal jobban viszi a hátán a cselekményt, mint elsőre gondolnánk.
A bejegyzésben elsősorban a fő trilógiára fogok fókuszálni, pont azért, mert a Feltámadásokról írtam már egy bejegyzést, ahol kifejtettem, hogy miért nem tartom igazán jó folytatásnak: ebben pedig fontos szerepe volt annak, hogy nem igazán tetszett, ahová Neót vitték. Figyelembe veszem viszont az Animátrixot, mert ennek kiegészítései sokban hozzájárultak ahhoz, hogy legyen egy komplex Mátrix lore-unk, amire lehet építkezni. A bejegyzés természetesen spoileres, szóval, ha valaki még nem kerített sort a trilógiára, akkor érdemes előtte végignézni a filmeket.
Zeneajánlónak az örök klasszikus a Clubbed to death, illetve a Feltámadások trailerének zenéje, a White Rabbit is kifejezetten jó. Én személy szerint még hozzácsapom a Disturbed Sound of Silence coverjét, mert számomra nagyon idézi Neót és az útját.
Vágjunk is bele!
Esés a nyúl üregébe – bizonytalan kisembertől a határozott hősig
„Úgy nézel, mint aki elfogadja, amit lát, mert azt várja, hogy felébred. Furcsa módon, majdnem ez az igazság.”
A kisemberből lett főszereplő és hős jóformán minden young adult regényben előfordul, de fantasy-k, szuperhősfilmek, rengeteg különböző zsáner alkalmazza előszeretettel. Nem mindegyik kisember emelkedik fel annyira, mint Neo a Mátrix alatt, de az nem ritka, hogy egy átlagos életből lépnek ki, és válnak részévé valamilyen fantasztikus, vagy éppen sötét világnak. Ha szeretnénk megvizsgálni a trilógia főhősét, akkor egyértelműen az első résszel kell kezdeni, mert ez a többi epizódtól élesen elkülönül, abban is, hogy önmagában is nagyon kerek történet, és abban is, hogy Neo talán itt változik a legtöbbet személyiségre és stílusra is. A folytatások ennek a fejlődésnek a továbbgondolása és kibontása, de nincs még egy ekkora ugrás.
A Mátrix története szerint az emberiség egy virtuális valóságban él, miután egy gépekkel vívott háború után az emberi test által termelt bioenergia vált a legfontosabb erőforrássá a disztópikus Földön. A világ, amit érzékelünk, nem valódi – csak arra szolgál, hogy tartályban nevelt emberek agyát lekösse. Néhány ember azonban (jellemzően azok, akik kiemelkedően intelligensek, lázadó természetűek, vagy az Animátrix szerint egyszerűen képesek a határokig hajtani magukat) elkezdenek gyanakodni, és érzékelni a világ abszurditásait – őket a Mátrix, a virtuális valóság ügynökei megpróbálják semlegesíteni. A való világban azonban létezik még egy utolsó város, és a Mátrixból kiszabadult ellenállók csoportja, akik igyekeznek felébreszteni azokat, akik bennrekedtek az illúzióban. Kezdettől tudunk egy próféciáról, ami megjövendölt egy embert, aki elpusztíthatja a Mátrixot, és lényegében az emberiség messiásává válhat – Morpheus, az egyik lázadó vezér szerint pedig Neo ez a Kiválasztott lehet.
![]() |
Neo a lakásában a film elején |
Neo útja a Mátrix kezdetén nem tér el élesen a többi felszabadított emberétől. Morpheus legénységének nagy része olyan emberekből áll, akik a főhőshöz hasonlóan egy ponton elkezdtek válaszokat keresni, a férfi pedig kihozta őket a Mátrixból – pont ezért sem Neo maga, sem a környezete nem kifejezetten lelkesedik a gondolatért, hogy ő lenne a Kiválasztott. Az útja az egész első részben döcögős: mikor megtudja az igazságot, rosszul lesz és elájul. Később Morpheust még úgy-ahogy el tudja verni a harcművészeti programban (bár ott is időbe telik, míg megtalálja az erejét), de a két toronyház közötti táv átugrásába már belebukik. Ahogy elmondják, senkinek sem sikerül elsőre, mindenkit túlságosan kötnek még a szabályok – Mouse, a csapat legfiatalabb tagja ugyan lelkesen magyarázza, hogy „neki talán mégis”, de nem történik csoda. A legénység körében ugyanúgy nem találja a helyét, mint a mindennapi életében; ellentétben a tipikus anime-hősökkel, Neo ugyanolyan introvertált és szorongós marad, mint korábban. Miközben körülötte végig viccelődik a reggelit, ő csak idegesen mosolyog, és zavarba jön, mikor Mouse felhozza a piros ruhás nő figuráját a kiképzőprogramban. Ironikus módon a legkönnyebben Cypherrel, a későbbi árulóval találja meg a közös hangot, aki egyáltalán nem hisz benne, sőt, csak a kételyeire erősít rá. Trinity-vel az első pillanattól épül a szerelmi száluk, nyilvánvaló, hogy Neónak kezdettől tetszik a lány, de sejthetően részben a saját alacsony önbizalma, részben Trinity viselkedése, részben pedig egyszerűen az események pörgése miatt nem realizálja, hogy a dolog kölcsönös.
![]() |
A híres "I know kung-fu" jelenet |
Az első rész vége pedig pontosan ez a pillanat. Mikor Morpheust elfogják az Orákulumnál tett látogatás során, Neo először megijed – a kapott jóslatot úgy értelmezi, hogy nem ő a Kiválasztott, és noha a kezében volt Morpheus élete, de nem tudta megmenteni. Az utolsó pillanatban döbben rá, hogy akár félre is érthette a helyzetet, és a film során először aktívan dönt. Felfedi a többiek előtt, hogy nem tartja magát Kiválasztottnak (Trinity ugyan állítja, hogy téved, de Neo ekkor még nem tudja, hogy a lánynak adott jóslat szerint bele fog szeretni), majd közli, hogy még megmentheti Morpheust. Passzívból aktív hősbe vált, és megváltozik a karakterdizájnja is (ez az a pont, ahol először látjuk hosszú fekete kabátban és napszemüvegben, ami a Mátrixból megszabadult emberek jellegzetes viselete; korábban egyszerű dzsekit viselt, napszemüveg nélkül, hasonlóan a film elejéhez). Ez az a pont is, ahol képessé válik szembeszállni az ügynökökkel, ténylegesen felismerni, hogy mindenki lehet az ellensége, és harcolnia kell, ha élni akar és elérni a céljait. A film korábbi szakaszain képtelen volt elfogadni, hogy a Mátrix egy álom, így az erejének az a határa, amit el tud képzelni – Morpheus megmentése közben meg tudja tartani Trinity-t, mikor a lány kiugrik a helikopterből, és ki tudja kerülni a golyókat.
![]() |
Neo megállítja a golyókat |
Innentől kezdve, a folytatásokon át Neo már megőrzi ezt a tartást, de továbbra sem veszíti el a személyiségét. Néha már hajlandó odaszúrni egy apró, gúnyos megjegyzést az ügynökök felé, de nem bízza el magát. A rajongást nem tudja kezelni – Kölyköt, a kamaszfiút, akinek segített felébredni, láthatóan kedveli, de zavarja, hogy mennyire rohan utána. Mikor Zionban hívek fogadják ajándékokkal, teljesen lefagy és csak kínosan habog valamit. Ugyanolyan zárkózott, mint korábban, csak már többet tud az erejéről, és van néhány stabil ember, akire mer támaszkodni.
Az Orákulum és az Építész – van hatalmunk a sors felett?
„Ne aggódj. Amint kilépsz azon az ajtón, sokkal jobban leszel. Eszedbe jut, hogy te nem hiszel az ilyen sors rizsákban. Te magad irányítod az életedet.”
A Mátrixban visszatérő, fontos elem a sors létezésének kérdése, és az ahhoz való viszony. Az egyik első kérdés, amit Morpheus feltesz Neónak, hogy hisz-e a sorsban – a főszereplő erre azt válaszolja, hogy nem, majd meg is indokolja („jobb az a tudat, hogy magam irányítom az életemet”). Ismét rámutat a szemlélődő természetére, hogy nem utasítja el az opciót – csak egy preferenciát fogalmaz meg. Később az Orákulum látszólag kigúnyolja a szemléletét (a kiemelt idézetben), de egyben utal arra is, hogy Neo egészen félreérti a sors jelentését.
![]() |
Neo az Orákulummal a második részben |
![]() |
Neo az Építésszel |
És Neo erejét messiásfiguraként ez is tovább emeli – ellentétben sok népszerű kiválasztott figurával, akik lényegében csak elfogadják az elrendelt, általában igen sötét sorsot, amit egy régi jóslat szánt nekik, Neo eljut arra a pontra, hogy a kezébe veszi az életét. Azt, hogy el kell fordulnia az Építésztől, senki nem mondja ki neki – csak elküldik a Forráshoz, ahol találkozhat vele. Nem az Orákulumtól jön a sugallat, hogy menjen a gépek városába, senki nem közli, hogy meg fog vakulni, és azt sem, hogy a megoldás a halála lesz. Ezekre maga jön rá, és maga dönt úgy, hogy készen áll rájuk. A Merovingi gúnyolódik vele, és állítja, hogy hozzá is azért megy, mert „oda küldték”, de Neo ebben a témában vitába szállni sem hajlandó – tisztában van annyira a saját döntéseinek súlyával, hogy ne lehessen megingatni.
Trinity és Neo – tündérmese jellegű szerelem, némi realitással
„Félek, Trin.”
„Én is. Remegő kézzel nehéz bakancsot kötni. De mondok neked valamit. Hat órával ezelőtt azt mondtam a Merovinginek, hogy akármit megtennék érted, amit csak szükséges. És tudod, hogy mi változott meg azóta?”
„Nem.”
„Semmi.”
Neo és Trinity kapcsolata meghatározó része a Mátrix sorozatnak, és Neo karakterfejlődésének is. Ahogy korábban is említettem, a szerelmi szál az első pillanattól nyilvánvaló – Neo már az első találkozásukkor zavarba jön, és megjegyzi, hogy „azt hitte, hogy Trinity fiú”, mert nem feltételezte, hogy egy legendás hacker nő is lehet. Később is, az első filmes interakcióik nagyrészt arra épülnek, hogy Neo esetlenül bámulja a lányt, néha kérdezgeti, beszélget vele, de igazából még nem jutnak jelentősen túl a kamaszos érdeklődésen. Mindenkinek feltűnik a dolog (az Orákulum viccelődik vele, és Cypher is egyértelműen utal rá, hogy sejti, mit éreznek egymás iránt), de a főbb lépéseket magának a párosnak kell megtennie.
![]() |
Neo és Trinity első találkozása |
Neo ugyan Kiválasztottként már erősebb Trinity-nél, de általában vele együtt megy harcolni, mindkettejüknek megvan a maga feladata (erre remek példa, mikor a Kulcskészítőt mentik a második részben – Neo elintézi a Merovingi embereit, de Trinity-re bízza a férfi kijuttatását). Továbbra is mer kérdezni tőle, meghallgatja a véleményét, nem válik arrogánssá, és nem párolog el a tisztelete. A kapcsolatukat nagyon privát módon kezeli, nem igazán beszél róla másoknak, de egyértelműen az egyik legfontosabb dolognak tartja az életében, és szinte bármit feláldozna érte. Nagyon keveset látunk abból, hogy a barátok hogy kezelik őket, de amennyit igen, az szintén abszolút természetes: Link, amikor visszaérnek Zionba, valósággal elrángatja tőlük Kölyköt, mondván, hogy „dolguk van, ne zavarja őket” (valójában csak egymásnak esnek a liftben). Morpheus is alapvetőnek veszi, hogy Neo és Trinity egy csomag – a lányt régebb óta ismeri, Neo felé pedig van egy vallásos tisztelete is, de ez sosem válik elvakulttá. Mindketten a barátai, és mindkettejüket támogatja, akkor is, ha éppen egymásért rohannak a tűzbe.
![]() |
Neo és Trinity mielőtt elindulnak a gépek városába |
Trinity rövid halála a második, majd a végleges a harmadik részben kulcsfontosságú pillanatok. Az Újratöltve végén Neo az erejét használva visszahozza az életbe, miután halálos lövést kapott (hasonlóan a saját újraéledéséhez, más esetén is bele tud nyúlni a kódba – ami a Mátrixban történik, nem valóság, tehát visszafordítható). A Forradalmakban viszont Trinity halála egy felismerés is, hogy van halál, amit nem lehet visszafordítani, a harcuk ugyan félig egy virtuális valóságban játszódott, de a következményei valósak. Neo nincs ott Zionban, nem látja az ottani csatát, de Trinity halálával a saját bőrén érzi, hogy miért is küzd. Egyúttal ez az a pont, ahol magára is marad, és elveszíti a motivációt az életben maradáshoz. Amikor Trinity meghal, Neo ott marad vak messiásként, aki már semmit nem veszíthet – ha nem elég bátor, ha nem tud feláldozni mindent, a barátai is ugyanarra a sorsra jutnak, mint a szerelme. Az, hogy nem maradt veszítenivalója, oda vezet, hogy teljesen tiszta fejjel dönt, mikor szembeszáll Smith-szel.
Mr. Anderson és Smith ügynök – az árnyék, amitől nem lehet szabadulni
„Ő te vagy, Neo. Az ellentéted, a negatívod. Amivel az egyenlet megpróbálja egyensúlyba hozni önmagát.”
Smith a Mátrix egyik legmeghatározóbb karaktere. Amikor megismerjük egy a sok ügynök közül. Része a rendszernek, ellátja a feladatát, ő az, aki először elfogja Neót is. Érdekes módon Smith pontosan addig átlagos, amíg a főhős maga is – ahogy Neo ébredezik, Smith is elkezd kételkedni a szerepében, ki akar törni (ezt már Morpheus kihallgatásán láthatjuk) amikor pedig a férfi teljesen a sarkára áll, Smith elszabadítja a poklot.
![]() |
Neo és Smith a második részben |
Smith azonban amennyire ellentétes Neóval, annyira a része is – mondhatni ő a döntés másik oldala, mindaz, amit a főhős feladott, elengedett, amitől félt, vagy amit nem akar elfogadni magában. Ezt néhány érdekes párhuzam is erősíti: például Smith Neót mindig Mr. Andersonnak szólítja (Thomas Anderson a Mátrixban használt, civil neve, amiről teljesen lemond, miután csatlakozik Morpheusékhoz). Ez a régi én Neo része, de egy olyan, aminek hátat akar fordítani, Smith pedig nem hagyja, hogy teljesen elfelejtse. Az ügynök az első beszélgetésükkor közli, hogy „csak az egyik életének van jövője” a főhős viszont pont a másikat választja, mint amelyik felé terelné. Később, már említett módon Neo felteszi Morpheusnak a kérdést, hogy van-e visszaút a Mátrixba, de sosem keresi azt – mikor Morpheus visszakérdez („Ha lenne, valóban ezt akarnád?”), nyilvánvaló nemmel felel. Smith eközben megkísérti Cyphert az „áldásos tudatlansággal” és sikerrel jár – sőt, Morpheusnak is ő elemzi, hogy hogyan is jött létre a Mátrix, ismét egy éles ellentétet képezve Neo döntésével. A Trinity-vel való kapcsolatot mindenki tudomásul veszi, és fontos, meghatározó dologként kezeli, Smith viszont akkor hozza fel először, amikor a lány meghalt. Korábban Neót és Trinity-t is „megmentette” a szerelmük, egy támadhatatlan, stabil pont volt, de az antagonistát csak akkor érdekli, mikor már kételyt ébreszthet vele. Érdekes módon még Neo vaksága is utal arra, Smith mennyire a bizonytalanságokat szimbolizálja. A főhős egyenes háttal viseli, mikor elveszíti a látását; csak arra tesz megjegyzést, hogy egyedül már nem tud boldogulni miatta. Smith azonban gúnyolja és megalázza („Nézzenek oda. A vak messiás! Példaképe egész fajtájának!”).
![]() |
Neo és Smith utolsó harca |
Apróság, hogy a végső csata alatt szóló zene (Asato ma sadgamaya) szanszkrit nyelven van, és a Pavamana Mantra részletei szólalnak meg benne a Brihadaranyaka Upanishad c. védikus iratból. A szöveg lényegében egy segítségkérés, hogy az ember átlépjen a nem valósból (fizikai világ) a valósba (transzcendens). Mivel ez a szakasz Neo útjának is az a része, ahol egyrészt a végén feláldozza magát, másrészt pedig eljut önmaga teljes megismeréséig és elfogadásáig, több szinten is kiváló zeneválasztás volt.
Rengeteg elmélet létezik arra, hogy Smith végül miért tűnik el a film végén, személyes kedvencem az, hogy amikor összeolvad Neóval, mert a főhős megadja magát, elveszíti a célját, és ezáltal a létezésének értelmét is. Kettejük harca pszichológiai szempontból, Jung szimbolizmusát említve kicsit emlékeztet az egyén küzdelmére az árnyékával, a személyisége megtagadott elemeivel – az árnyékot nem lehet úgy legyőzni, hogy el akarod pusztítani. Az egyetlen út, ha elfogadod a létét és elfogadod, hogy a részed.
Konklúzió
„Miért ilyen makacs?”
„Mert így döntöttem.”
![]() |
Fanart Neóról és Trinity-ről (Forrás) |
Neo messiási életútja, a döntései, az, ahogy felfedezi az erejét, majd kiáll a céljai mellett a maga csendes módján, azért is működik, mert lényegében mindenki azonosulhat vele, aki küzdött azzal, hogy megtalálja önmagát. Az, hogy látjuk a karaktert esetlennek, gyengének, kínos helyzetekben, még elnyűtt dzsekit viselve a hosszú kabát előtt, azt is eléri, hogy rendkívül átérezhető minden lépcső, amin végigmegy. Az átlagember talán nem harcol ügynökökkel, de azért mind éreztük már, hogy valami nincs rendben a világgal, hogy változtatnunk kell vagy magunkon, vagy a környezetünkön, hogy sorra hozzuk a döntéseket, de még meg kell értenünk, miért.
Az pedig, hogy azután is emberi marad, azután is önmaga marad, hogy megtalálta az erejét, ezt még tovább mélyíti. Neo változik, de rámutat arra is, hogy a hősnek nem kell rögtön népszerű, barátok tömege által körülrajongott vezérré válnia. Ő csak elvégzi a feladatát, megszereti azt a néhány embert, akire számíthat, és befelé fordul. Erős jelenlét a filmben, végig megtartja a fókuszt, és mozgatja maga körül a világot, de ezt végig az önreflexióján át teszi, és nem azzal, hogy másokat irányít.
És azt hiszem, nekem ezért is volt elég Neo történetéből ez a három epizód. Azzal, hogy a karakter végigment ezen az úton, már nem érzem, hogy bármilyen folytatás hozzá tudna tenni. A Mátrix tipikusan olyan széria, ami kerek, lezárt egész – a világában még van potenciál, Morpheus, Kölyök, a zioniak, a gépek világának történelme mind kiált azért, hogy valaki írjon még pár történetet. De Neo mint karakter elért a csúcsra.
És aminek kezdete van, jó, ha véget is ér.
Valentine Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése