Naruto nagyelemzés 2/3. rész - Virágok
...a cseresznyevirágtól a dögszagú rafléziáig
Robog tovább a Naruto nagyelemzés, és a karakterekkel kapcsolatos szimbólumok értelmezése még mindig nem merült ki. Az előző részben az elemeket tárgyaltuk ki, megnéztük, melyik karakter melyik természeti elemhez kötődik, és ez milyen hatást gyakorol a személyiségére: ezt ITT olvashatjátok el, ha még nem kerítettetek sort rá, vagy fel szeretnétek frissíteni a folytatás előtt. Ezúttal azonban egy rejtettebb, nehezebben észrevehető szimbólumcsoport kerül terítékre: vagyis egy kicsit a virágokról fogok beszélni.
A Naruto világában már az első sorozattól észre lehet venni, hogy fontos szerepet kapnak: Személyekhez, jelenségekhez, kapcsolatokhoz kötődve vehetünk észre bizonyos növényeket, amik többször is megjelennek. Ez sejthető az Inoék virágboltjában játszódó jelenetekből is, amikor Ino rendszeresen maga is beszél az egyes virágok jelentéseiről.
Sakura: Pillangóvirág
és cseresznyevirág: „Úgy gondoltam, hiba lenne bimbóként lehullanod. Egy
virágnak semmi értelme, ha nem virágozhat. Én hiszek benne, hogy ha egy nap
kinyílsz majd, szebb leszel a pillangóvirágnál is!”
Szerintem bátran mondhatjuk, hogy Sakura az, aki valósággal
halmozza a virágokat, ugyanis a nevében is megjelölt cseresznyevirág mellett
Ino kapcsolja hozzá a pillangóvirágot, kihangsúlyozva, hogy „az ősz
cseresznyevirágának is nevezik”. Később epizód címekben (pl. „A cseresznyevirág
kinyílik! Soha többé védtelenül!” az első sorozatban), és több hasonlatban is
utalnak a cseresznyevirágra, Sakura haja is rózsaszín, ami szintén tekinthető
utalásnak akár erre, akár a pillangóvirágra.
![]() |
Sakura és Ino gyerekként a pillangóvirágokkal |
A szerelem ugyan előkerül magánál a cseresznyevirágnál is
(főként Kínában nagyon fontos ezen jelentése), de Japánban, ahol a legnagyobb a
kultusza, inkább azt jelképezi, hogy mivel az élet nagyon gyorsan elillan, (A
cseresznyevirág az emberi lét metaforája: Gyönyörű, amíg virágzik, de
tragikusan rövid idő alatt elhervad.) ezért meg kell találni minden apróságban
a szépet. A barátokkal, családdal töltött időben, egy finom ízben, figyelni
kell, és hálásnak lenni mindezekért. Ismét visszautalhatok a katicára, vagy a
pillangóvirágra, Sakura jellemében ez a gondolat mindenképpen erős.
Kakashi – Liliom:
„Ha a társak, akikben megbízol, köréd gyűlnek, a remény alakot ölthet. Ez az én
hitem!”
![]() |
Rin sírja a Kakashi által vitt liliomokkal |
Szimbóluma lehet a hitnek és a reménynek, a sorozatban
Kakashi többször hangsúlyozza a remény fontosságát, legyen szó akár a társak
támogatásáról, akár a megbocsátásról, akár a háborúban való győzelem esélyéről.
Obitonak többször is hangsúlyozza, van még remény számára is, és fel is ajánlja
a segítségét (igaz, ezt a férfi elutasítja, csak Naruto képes később hatni rá).
Ugyanígy bíztatja a többi karaktert a hitre, legtöbbször egymásban, a
transzcendensbe vetett hit esetében kevéssé nyilvánul meg (mint az előző
fejezetekben már említettem, vannak karakterei a sorozatnak, akik elég
sejthetően vallásosak, de Kakashi hitéről semmit nem tudunk meg).
Sasuke és Sakura
– Nárcisz: „Bocsánatot kérek…” „Bocsánatot? Miért?” „Mindenért…”
Az első sorozatban tűnik fel először a nárcisz, mint a
SasuSaku kapcsolat motívuma. Sasuke az átokbillog miatt gyengélkedik, Sakura
pedig Ino boltjában vesz virágot neki. Ino maga vörös rózsát akar venni (ki is
hangsúlyozza, azért, mert a szerelem jelképe), Sakura azonban kijelenti, hogy ő
inkább nárciszt visz, indoklásul pedig azt mondja, hogy a virág „túléli a téli
hónapokat, aztán ismét képes virágozni”.
A nárcisz motívum később is visszatér, Sakura akkor is
rendszeresen elviszi a kórházba, mikor Sasuke már nem tartózkodik ott.
![]() |
Sakura a nárcisszal |
Megjegyezhető, hogy az európai kultúrában a nárcisz erősen
kapcsolódik az egoizmushoz (Narkisszosz története miatt, aki minden nimfát
elutasított, végül a saját tükörképébe szeretett bele, és ez lett a veszte). A
nárcisz ezen szimbolikája nem túl erős a kapcsolatban, de megemlíthetjük, hogy
szinte az összes szimbólum, ami Sasukéhez kapcsolódik, beemeli az önzést, és
nem ok nélkül (már említetten a héja arroganciája, később, az Uchiháknál
előkerül majd a lila szín is). Említhető akár az is, hogy a fiú népszerűsége
ellenére teljesen elutasító minden lánnyal szemben… Sakurát sokáig nevezi
idegesítőnek, Inoval és Karinnal pedig egyáltalán nem foglalkozik, ez pedig
lehet egy enyhe kapcsolat a Narkisszosz történettel. A nárcisz jelképezheti az
ő karaktere által leírt ívet is, ahogy a teljesen énközpontú szemlélettől
eljutott a fiatalfelnőtt és felnőtt korában látott szemléletig.
Ino – Bíborhere:
„Amire a legbüszkébb vagyok, az a törődésed, és megértésed a barátaid felé.
Csodálatos virággá nőttél fel.”
![]() |
Ino apjának búcsúja a mangában Sajnos a fordítás itt is rossz, de a virág láthatóan nem viola |
A Yamanakákhoz kötődően ez valóban tagadhatatlan, mert
például a Hanafudában (virág-kártya, számos japán kártyajáték alapja, a már
említett, totemállatokra nagy hangsúlyt fektető endingben három ilyen kártya
hangsúlyozza ki Shikamaru, Choji és Ino állatait. A három lap együtt egyébként
felhasználható bizonyos kártyajátékokban, ekkor Ino-Shika-Cho kombónak nevezik,
erre lehet utalás, hogy a tízes csapat tagjai (sőt, a szüleik, és a gyerekeik
is) említésre kerülnek, vagy emlegetik saját magukat „Ino-Shika-Cho” trióként.)
a július kártyán látható Ino totemállata, a vaddisznó (ami, mint már említettem,
szülőtől is örökölt totemállat), illetve a bíborhere. Ennek levelei között a
vaddisznók a valóságban is szívesen meghúzzák magukat.
A bíborhere japánban elég nagy kultusszal bír, az ősz hét
virága (Aki no Nanakusa) között is szerepel, pont ezért kötődik erősen az
őszhöz (Ino ősszel is született), az ősz szépségéhez és szomorúságához is. Itt
gondolhatunk akár az Ino totemállatánál már említettekre, de a szomorúság
kapcsán jól értelmezhető Inoichi kijelentése a törődésről és a megértésről: a
bánat, mint érzelem az empátia alapja is. Mivel a jelenet, amiben behívják ezt
a virágot, közvetlenül Inoichi halála előtt játszódik le, gyakorlatilag az
utolsó szavaival hasonlítja a lányát hozzá, így az ősz egy másik fontos
motívuma, az elmúlás is hozzákapcsolódhat.
A Tízfarkú –
Raflézia: „Naruto, ez nagy baj. A tízfarkú kataklizmát akar csinálni!” „Az mi?
Kataka… mi?” „Ne húzzuk az időt. A Föld szét fog porladni.”
Talán a világ legundorítóbb virága ez a trópusi növény.
Legyek végzik a beporzását, ezért dögszagot áraszt, a felülete is rothadó
húshoz hasonlít. A tízfarkú a bijuu bombáját többször is egy rafléziából lövi
ki, és talán a raflézia jellemzői, és a tízfarkú szerepe miatt is sejthető, hogy
ez a virág elsősorban a bomlás, a pusztulás, a halál szimbóluma. Kurama
többször elmondja Narutonak, hogy a démon maga a pusztító természeti energia,
azt is látjuk, hogy több démon és a legerősebb ninják együttes ereje is messze
elmarad mellette (sőt, gyakorlatilag nem is győzik le, csak ismét átalakul).
Viszont ezzel az új alakkal kapcsolatban már elértünk egy újabb virághoz is:
Az Isteni fa –
Lótusz: „És egy napon a fa gyümölcsöt érlelt… évezredek alatt csupán egyszer
történt meg. Nem tudták miért, de a hagyományok azt mondták, ember nem
érintheti azt a gyümölcsöt.”
Az Isteni fa valós természete igazából elég nehezen
meghatározható. Az első fejezetben már beszéltem az analógiáról, miszerint
nagyjából a jó és rossz tudás fájának megfelelője lehet a Bibliából, és már ez
is indokolja, a virága miért lótusz. Gyakori szimbóluma a megvilágosodásnak, a
transzcendensnek, akár a nirvánának is, és el kell ismerni, ezt is kifejtettem
már az első fejezetben, az Isteni fa szerepe erősen összefügg a
transzcendenssel, azt is elmondják, a fára nem hatottak a konfliktusok, se
semmilyen emberi hatás, míg Kaguya le nem szakította a gyümölcsét, kicsit
olyan, mintha nem is egészen ehhez a világhoz tartozna.
![]() |
Az Isteni Fa virága |
Himawari, Neji és
Hinata – Napraforgó: „Anya, mit gondolsz? A Nagybácsinak tetszenek a virágok?”
„Persze.”
![]() |
Hinata és Himawari Neji sírjánál |
Szimbóluma az odaadásnak, a tiszteletnek, a szépség, a fény
keresésének (hiszen a napraforgó mindig a nap felé fordul). Himawariról a három
karakter közül még nem sokat tudunk, sem a Shippuudenben, sem a Boruto filmben,
vagy Sarada mangában (igazából az eddigi sorozatrészekben sem) ismertük meg a
jellemét, de mind Neji, mind Hinata részéről nagyon erős az odaadás motívuma.
Hinata tulajdonképpen az első sorozat elejétől csodálja és szereti Narutot,
később a fejlődésének alapja az, hogy követendő példának tekinti (és itt is
beemelhetjük a mitológia fejezetet, és Naruto kezén a yang erők feletti
hatalmat szimbolizáló napkorongot… Hinata odaadása pont egy olyan ember felé
irányult, akihez nagyon erősen köthető a Nap). Neji esetén ez sokkal kevésbé
nyilvánvaló, de ő is mind az apja, mind Hinata felé mutat egy nagyon erős
törődést. A fény keresése Neji esetén például erősen megnyilvánul abban a
kijelentésben az első sorozat végén (amit Naruto még akkor is visszaidéz, mikor
a Shippuudenben utoljára kerül szembe Sasukével), hogy „Sasuke a sötétben van,
és Narutonak kell kivezetnie onnan”. Hinata esetén én Neji haláljelenetét
emelném ki, amikor Naruto realizálja, hogy a háború nem játék, és nem fogja
kedves szavakkal megnyerni… ekkor az összezuhanása után Hinata az, aki képes
újra lelket önteni belé, és harcra késztetni. Az tehát mindenképp biztos, hogy
az ebben a rövid jelenetben feltűnő napraforgó gyönyörűen beleillik a történet
virágainak sorába.
Valentine Wiggin
Ha tetszett az elemzés, és szívesen olvasgatnátok még a virágszimbolikáról, az alábbi oldalakra érdemes lehet ránézni:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése