…avagy beszélgessünk a vágyakról, a megbánásról, és arról,
hogy miért legyél (vagy épp ne legyél) igazi angol gentleman
Mindig volt bennem egyfajta tartás a Fate szériával
kapcsolatban. Elég ránézni a wikioldalakra, és az emberben tudatosul, hogy egy
olyan tartalomhegyről van szó, amiben isten se tudna eligazodni. Éppen ezért,
bár a történet koncepciója a kezdetektől érdekesnek tűnt, csak most jutottam el
arra a szintre, hogy volt bátorságom elkezdeni bármelyik animét – és egy az
idővonalról szóló, egyébként roppant szórakoztató videó után nem ígérem, hogy
mélyebbre is fogok ásni, és nem állok meg a Fate/Zero-nál, de ez a sorozat
megvett kilóra.
 |
Van pár nagyon szép plakát, szóval tépelődtem melyiket válasszam... de talán ez a leghangulatosabb |
A történet szerint egy a miénkhez hasonló, de mágiával
áthatott világban az ősi máguscsaládoké a hatalom. Ők művelik már hosszú ideje
a varázstudományt, mindenek felett keresve az utat a „Gyökér”-hez, a mágia
eredendő forrásához. Hatalmi játszmáikban az emberélet, a boldogság nem sokat
ér, a varázstalanokat pedig lenézik. Majdnem kétszáz évvel a jelenkor előtt egy
csapat mágus megidézte a Szent Grált, egy különleges varázstárgyat, amiről az a
hír járja, teljesíti az arra méltó ember egyetlen kívánságát. A mágusok nem
tudtak megegyezni, ki kívánjon, ezért harcba kezdtek: így vette kezdetét a
Grálháború.
Fuyuki városában immár negyedszerre jelenik meg a Grál, és
újra harcba hív az ereje. Hét mágus hét elhunyt hős lelkét idézi meg, hogy
segítse a küzdelemben – mindannyiuk más motivációkkal, és merőben eltérő
háttérrel érkezik. Köztük van a híres mágusgyilkos, Emiya Kiritsugu, az egyház
végrehajtója, Kotomine Kirei, az El-Melloi család dicsőséget hajszoló ura, és
az ő félresöpört, de tehetséges tanítványa, Waver Velvet, a Matou család
kitagadott fia, aki borzalmas árat fizet az esélyért, amit kap, a Tohsaka
család feje, és egy bomlott elméjű kamasz is. Ahogy kezdetét veszi a
Grálháború, Fuyuki városa csatatérré változik, a helyzetet pedig tovább
bonyolítja, hogy a megidézett hősöknek is saját akarata és céljai vannak…
Az elemzés természetesen spoileres, szóval, ha nem láttátok
a Fate/Zero-t, ajánlom, hogy nézzétek meg előtte. Szerkezetében kicsit a
Drifters elemzéshez hasonlít majd ez a bejegyzés: kezdünk egy világkép
magyarázattal, majd jönnek maguk a karakterek (jellemzően a mester-szolga párosok),
akiknél már jó adag mitológiai-történelmi kitekintőt is hoztam.
Zeneajánlónak mindenképp hozom Heather Dale teljes "Avalon" albumát – ha szeretnél kicsit belevarázsolódni az Arthur mondakörbe, akkor
ideális választás. Ebből is kiemelném a "Kingsword" c. számot (ez magáról az
Excaliburról szól), illetve a "Trial of Lancelot"-ot (ahogy a cím is mutatja,
ez Lancelot tárgyalását meséli el, miután kiderül a viszonya Guinevere-rel).
Szintén felhívnám a figyelmet a Syr nevű kelta bandára: tőlük leginkább a "Diarmuid" c. szám az, amit ajánlok (ez Lancer egyik mítoszának, a „Diarmuid és a
csúnya hölgy”-nek feldolgozása). Ha viszont nem akartok annyira kelta zenébe
merülni, akkor a mesterek közül Kiritsugu-höz bátran ajánlom az Imagine
Dragons-től a "Natural" c. számot, vagy a Brothers Bright-tól a "Blood on my Name"-et, Kirei-hez Derek Joel-től az "I am"-et. Szolgák között Gilgamesht
remekül idézte a Temposharktól a "Don’t mess with me". Ha pedig már ismeritek a
sorozatot, és elindítottátok a zenét, akkor vágjunk is bele!
Mágia, varázstudomány, szinkronicitás… avagy, hogy
működik a Fate/Zero világa?
A Fate/Zero világa egy rendkívül lezüllött, társadalmi
problémákkal, igazságtalansággal küzdő környezet, ahol mindent a hatalomvágy,
az érdekek és a kapcsolatok határoznak meg: nagyon hamar kiderül, hogy az
egyéni élet, mint olyan, semmit nem ér, bárki eszközzé válhat egy kegyetlenebb
mágus kezében. Erre talán a leglátványosabb példa Kariya karaktere – akire még
külön kitérek majd – őt a saját apja dobja a tűzvonalba, töri meg
testileg-lelkileg a céljai érdekében. Ugyanakkor számos hasonló helyzetet
láthatunk, ez a gondolat képezi a gerincét Kiritsugu háttértörténetének,
Tohsaka döntéseinek, és ennek a súlyát nyögi Waver Velvet is, akit szegényes
mágikus öröksége miatt senki nem vesz komolyan.
 |
Az Eizbern kastély |
A történetből kiderül, hogy a hatalom jelentős része három
konkrét máguscsalád kezében van, ezek a Tohsakák, a Matou-k illetve az
Einzbernek. Megismerünk ugyan kisebb, ugyancsak befolyásos vérvonalakat
(például az El-Melloi családot), de alapvetően ez a három kapja a legfontosabb
szerepet.
A világot ugyan áthatja a varázslat, de ez nem a klasszikus
mágiával azonos – „varázstudománynak” (angolul Magecraft) nevezik. A
varázstudomány maga meglepően kevéssé csillogó vagy látványos dolog: persze,
van fényjáték, meg esetenként színes kristálygömbök és társaik, de alapvetően
sokkal közelebb áll a klasszikus okkultizmushoz és alkímiához, mint a Harry
Potter vagy Gyűrűk Ura féle, varázspálcákat és varázsbotokat lóbáló
módszerekhez. A mágusok idézőköröket rajzolnak, tárgyakat bűvölnek, sokszor
kifejezetten komplex rituálékat hajtanak végre, és a képességeiknek nagyon jól
definiáltak a határai. Nem egyszer leszünk tanúi, hogy valaki, aki jól forgatja
a pisztolyt, és van némi gyakorlata a varázstudományban, az megállja a helyét
olyasvalakivel szemben, aki a gyakorlásának szentelte az életét.
 |
Waver Velvet idézőkörrel |
A mágiarendszerben különösen nagy szerepet kap a
szinkronicitás, azon belül is annak gondolata, hogy egy részeddel, egy hozzád
kapcsolódó tárggyal azonosítható és befolyásolható vagy. Erre épül Kiritsugu
egyik legerősebb képessége (az úgynevezett „origin” töltényei, amik a bordáinak
porát tartalmazzák – amikor ezzel meglő egy mágust, belülről képes felőrölni,
amint az illető használná ellene az erejét), és maga a központi téma, a szolgák
rendszere is. Minden szolgához tartozik valamilyen ereklye: Arthur király
esetén ez az Excalibur hüvelye, az Avalon, Nagy Sándornál a köpenyének egy
darabja. A mágus az ereklye által teremt kapcsolatot a lélekkel, azzal tudja megidézni,
és a tárgy jellemzően hordoz valamilyen különleges erőt is, ha a lélek a
közelben van, Avalon például azonnal begyógyította a sebeket. Ugyancsak
előkerül a nevek titkolásának témája: a szolgák a gazdáikkal kommunikálnak, de
a csatatéren főleg „kasztjukon” szólítják egymást, Arthurra például legtöbbször
Saber-ként (Kard) hivatkoznak. Amikortól rájönnek egymás nevére, már van
egyfajta hatalmuk a másik felett, megsejthetik a gyengeségeket,
bizonytalanságokat is. A magabiztosabb figurák (mint Gilgamesh, vagy Nagy
Sándor) azonnal, gond nélkül felfedik kilétüket, de Lancelotról például a
második évad végéig nem tudjuk, kicsoda – ő csak Fekete Lovag marad.
A Fate/Zero-ban csak a sorozat második felében kezdik el
emlegetni a „Gyökeret” vagy az Akashát. Az Akasha, vagy Akasha krónika a keleti
vallásokban lényegében egy kollektív tudat, mindennek az egysége, gyűjtőhelye,
ami van, volt vagy lesz. A koncepciót a Fate lényegében egy az egyben vette át
– csak annyival csavarta meg, hogy a valódi mágia forrása is az Akasha lett.
Mágiaként a valóság olyan manipulálására hivatkoznak, aminek már nincs fizikai
alapja és józan ésszel nem lehetséges: a varázstudomány szinkronicitásra, vagy
alkímiára épülő elvei helyett, a mágia kategóriába olyasmiket sorolnak, mint az
idő széleskörű manipulációja, az azonnali helyváltoztatás, vagy a holtak
feltámasztása. A Szent Grál a történet univerzumában úgy jött létre, mint az
Akasha elérésének egy módja, ami azonban áldozatot követel: ez az áldozat maga
a hét hős lélek, akiket megidéztek a harcra.
 |
A Szent Grál megjelenése a sorozatban |
A Grál eredetileg az Arthur mondakör egyik fontos tárgya –
ebben egy misztikus eszköz, ami a birtoklójának földi és égi szerencsét, és
örök boldogságot kölcsönöz. Az eredetéről megoszlanak a vélemények,
összefonódott az utolsó vacsora Szent Kelyhének legendájával (Jézus és a
tanítványok ebből itták a bort, és állítólag ebbe fogták fel később a keresztre
feszítéskor kifolyó vérét is), de vannak olyan történetek is, ahol kehely
helyett egy egyszerű kőként jelenik meg. Az Arthur mondakörben (és a
Fate/Zero-ban is) a kehely változat mellett tettük le a voksunkat, amit Sir
Percival, Arthur utolsó lovagja keres és talál meg. Egyes változatokban a Grál
már Arthur tulajdonában volt, csak ellopták tőle, és a fiatal lovag a királyát
ért szégyent akarja megtorolni, és egyben visszahozni a Grál hatalmát
Camelotba. Egy másik változatban (Le Morte d’Arthur) több lovag elindul keresni
(Gawain, Lancelot és Percival is köztük van), de végül Galahad, a bűntelen,
szűz lovag az, aki meg tudja szerezni – ennek a történetnek a konklúziója, hogy
a Grál azért tűnt el azóta a földről, mert nincs olyan tiszta szívű lovag, aki
méltó lenne rá.
A Fate/Zero alapjaiban igazából eléggé hasonlít az artúri
ábrázolásra. A Szent Grálról az elterjedt meggyőződés, hogy egy „mindenható,
kívánságteljesítő eszköz”, ami bármilyen csodát képes megidézni, fizikai
korlátok nélkül. Próbára teszi az őt keresőket: mindig hét mágust választ, akik
valamiért méltók lehetnek rá, legyen ez akár a varázshatalmuk, akár valamilyen
jellembeli tulajdonságuk miatt. Azonban ahogy a történet végéhez közelítünk,
kiderül, hogy a Grál is kétarcú – valóban próba, és valóban nagy hatalmat rejt,
de egyben maga a sötétség és a kísértés is. A mágusokat, akik elérik,
szembesíti a legbelsőbb valójukkal, és annak megfelelő, az „ő valóságukban
lehetséges” kívánságot vált csak valóra – ez pedig esetenként azt jelenti, hogy
az álmok konkrétan a visszájukra fordulnak. A kívánság magának a Grálnak is
energia: mikor Kiritsugu áll előtte, többször hangsúlyozza, hogy „meg akar
születni”, de csak akkor képes rá, ha „kapott egy alakot”. Később ez, a Grál
által képviselt sötétség hivatkozik is magára, mint Angra Mainyura, a „világ
minden gonoszára”.
 |
Angra Mainyu általános megjelenése |
Angra Mainyu a zoroasztrizmus egyik alakja (perzsa
megfelelője Ahriman). Ő a pusztító szellem, Ahura Mazda, minden jóság
megtestesítőjének ellenpontja – lényegében az egész lényét a pusztítás iránti
vágy írja le, és ebben a küldetésében segítik a különböző rossz szellemek, a
daevák (mint például a kapzsiság, vagy a harag). A modern szemlélet tovább
finomította ezt a figurát, és már ritkán írják le konkrét lényként: inkább az
ember belső sötétségét, a gonoszra való hajlamot nevezik Angra Mainyunak – ezt
pedig a Fate megint, gyakorlatilag változtatások nélkül nyúlta le. A
karaktereknél még kitérek rá, de a Grál elé érkező két főszereplő, Kiritsugu és
Kirei erősen antihősök, akik mindketten szembenéznek Angra Mainyuval, és
mindkettejükben ott a potenciál, hogy megadják magukat a bennük élő sötétségnek
– Kiritsugu végül elutasítja a felajánlott kísértést, és nem hajlandó kívánni
(Angra Mainyu el is átkozza érte), Kirei viszont elfogadja, és alakot ad a
pusztulásnak.
És most, hogy nagyjából tisztáztuk az alapokat, térjünk rá a
Negyedik Grálháborúra és a főszereplőire…
A hitetlen pap, a hívő gyilkos és társaik
Ahogy a bevezetésben is említettem, a karaktereket
mester-szolga párosokként fogom bemutatni, mert maguk a kapcsolatok is nagyon
érdekesek és kifejezőek, nem igazán lehet elválasztani egymástól a két
szereplőt. Az egyetlen kivételt a Tohsaka Tokiomi – Gilgamesh, illetve a
Kotomine Kirei – Assassin páros jelenti: itt Tohsaka és Assassin külön részt
kapnak majd, és Kireit Gilgamesh-sel teszem egy csapatba.
Waver Velvet és Nagy Sándor
„- Waver Velvet… akarnál az alattvalóm lenni?
- Te… vagy a királyom. Szolgállak, minden erőmmel. Mutasd meg nekem az
álmaidat!
- Legyen így. Nekem királyként feladatom, hogy álmokat adjak. Neked, az
alattvalómként kötelességed, hogy megőrizd őket a végsőkig, és megmutasd a jövő
generációjának. Élj, Waver! Váltsd valóra az álmokat! Élj hosszan és
mesélj róluk! A királyodról… arról, hogy Iskandar hogy vágtatott a csatába.” –
Nagy Sándor és Waver Velvet utolsó beszélgetése
 |
Waver az Óratoronyban |
Waver Velvet, ahogy az összefoglalóban már említettem, egy
komoly háttér nélküli mágus: említik, hogy a családjában csak három
generációnyi varázsló volt, így senki nem vár tőle sokat. A fiúnak
meggyőződése, hogy kitartással és ésszel képes lesz felérni a hatalmasok szintjére,
Londonban is az Óratoronyban (lényegében egy mágusiskola) tanul, de
folyamatosan visszarúgják: a tanára, Kayneth El-Melloi Archibald minden
probléma nélkül megalázza a társai előtt, és közli vele, hogy akárhogy
próbálkozik, nincs esélye. Waver végül egy véletlent követően meglopja a
férfit, megszerzi tőle a Nagy Sándor megidézéséhez szükséges köpenydarabot:
abban reménykedik, hogy a Grálháborúban csak a képességek, és nem az előélet
számít majd, így végre bebizonyíthatja az erejét.
Nagy Sándorról magáról (akit a sorozatban még Iskandarként,
vagy a Hódítók Királyaként emlegetnek) történelemórán szerintem legtöbben
hallottunk. Makedónia királya volt, és legendás hódító és stratéga – a
birodalma a Peloponnészoszi-félszigettől az indiai szubkontinensig terjedt.
Noha valós történelmi alak, rengeteg mítosz és anekdota övezi – egyes
történetek szerint Artemisz istennő segédkezett a születésénél, és voltak
olyanok is, amik félistenként, Zeusz fiaként festették le. Különösen sok őt
övező történet kapcsolódik a lovagláshoz, amit állítólag gyermekkorától magas
szinten űzött – valószínűleg ez az oka annak is, hogy a Fate/Zeróban a kasztja
Rider (Lovas). A kedvenc lova (akit állítólag csak ő tudott megszelídíteni,
mert más lovast nem tűrt meg a hátán) Bukephalosz volt – amikor egy indiai
csatában elpusztult, Nagy Sándor egy várost (Bukephaliát) alapított a
tiszteletére.
 |
Nagy Sándor Waverrel |
A történetek szerint művelt, intelligens ember volt,
kiválóan játszott lírán, érdekelte a költészet, a dráma, de a legfőbb tehetsége
a harcban állt, több fegyvert is forgatott – egyesek állították, hogy részt
vehetne az Olümpiai játékokon, de ezt elutasította, a sportot megvetette.
Állítólag közölte, „csak akkor lenne hajlandó indulni, ha királyokkal mérkőzne
meg”. A trónra kerülésekor apja örökségét vitte tovább: megörökölte a
Korinthoszi-szövetség vezető tisztségét, és egy balkáni hadjáratot követően a
figyelme Kis-Ázsia felé fordult. Elfoglalta Perzsiát, Palesztinát és Egyiptomot
is. Az indiai hadjáratának nincs igazán ismert katonai oka, valószínűleg inkább
személyes kíváncsiság és kalandvágy hajtotta (ez visszatérő gondolat a
Fate/Zeróban: itt Nagy Sándor többször emlegeti, hogy Okeanoszt akarta látni,
és „nem tudta, valóban várja-e ott valami”). Ez a hadjárat végül nem bizonyult
hosszú életűnek: az indiai klíma megviselte a katonákat, és sok veteránt
helyben telepítettek le, akik már nem reménykedhettek a hazatérésben. Nagy
Sándor végül harminckét évesen halt meg, ismeretlen betegségben (a maláriát
vagy a tífuszt tartják a legvalószínűbbnek): kicsapongó életmódja (jelentős
alkoholfogyasztást is ideértve) és a rengeteg harc legyengítette a szervezetét,
és nem tudott megbirkózni vele.
Nagy Sándor karaktere a sorozatban roppant szórakoztató, és
éppen olyan kicsapongó, mint amilyen a történelem alapján lehetett. Végtelenül
lelkesíti a modern világ, örömmel rendel magának az internetről pólót és
nadrágot, mindent meg akar kóstolni, konzolos játékokkal játszik, térképeket
tanulmányoz, hogy megértse, mekkora a világ és hol volt a helye benne. Mikor megkérdezik,
mit kívánna a Gráltól, közli, hogy újjá akar születni: egy szolgáló lélekként
nem hódíthatja meg ezt az új világot. Nincsenek megbánásai, a saját életében
hozott döntéseire annak ellenére jókedéllyel reflektál, hogy az eredményük
távolról sem volt pozitív. A Grálháborút élvezi, de nem veszi igazán komolyan –
a harcért harcol (és esetenként azért, hogy valamit „megtanítson” a másiknak),
de probléma nélkül leül borozni a riválisokkal.
 |
Nagy Sándor és Waver, miután a fiú feladja a mester szerepet |
És Wavernek igazából pont erre van szüksége. Nagy Sándortól
elsőként bátorságot tanul – a Hódítók Királya mindig magával viszi a csatába,
ott utazik a szekerén, ott ül vele a lován. Tisztában van vele, hogy az ereje
elég, hogy megvédje a fiút, Waver egyszer sincs ténylegesen veszélyben
mellette, de közben megtapasztalja a konfliktushelyzeteket, megéli a félelmet
és megtanulja, hogyan nézzen szembe vele. Amikor egy helyzetben megtörik, vagy
egy szituációt nem tud feldolgozni (például mélyen megrázza a Gilles de Rais
által rendezett mészárlás), Nagy Sándor hagy neki időt, megnyugtatja, nem kéri
számon és nem alázza meg („Nem gúnyollak. Ha találkoznék valakivel, aki látja
mindezt, és kicsit sem törik össze tőle, azt én vágnám pofán…”). Az egyik első
csatában Lancer és Saber között a fiú volt tanára is megjelenik, és Waver
önbizalma láthatóan azonnal meginog. Ebben az esetben a férfi azonnal felvesz
egy szülőszerepet, kigúnyolja El-Melloit, és megerősíti a fiút. Wavernek ugyan
tényleg nem látjuk nagy mágikus erejét (idővel kiderül, hogy Nagy Sándor is a
saját energiájából gazdálkodik, nem tőle nyeri, mint a legtöbb szolga), de újra
és újra megcsillogtatja az eszét és a kreativitását: kevésből is kihoz annyit,
amihez másoknak nagy rituálék kellenek, és életében először végre megkapja az
elismerést és támogatást ezért.
 |
Waver szembenéz Gilgamesh-sel |
Végső soron, a kiemelt idézetben is kimondott módon a
mester-szolga viszony teljesen átalakul. Waver (aki időközben szoros
kapcsolatot alakít ki az idős házaspárral, akiket eredetileg megbűvölt, hogy az
Angliából hozzájuk látogató unokájuknak higgyék) lemond a mester szerepről,
eldobja a három pecsétet, amivel joga lenne feltétel nélküli engedelmességre
kényszeríteni Nagy Sándort, és kijelenti, hogy kiszáll a háborúból. A
kapcsolatukat azonban ez nem töri meg, a Hódítók Királya továbbra is magával
viszi, kijelentve, hogy nem a mesterének, hanem a barátjának tartja, a halála
előtt pedig kinevezi az „alattvalójának”, akinek az utolsó parancsa, hogy éljen
és vigye magával az emlékét. A búcsú után Waver szembenéz Gilgamesh-sel: a
férfi gúnyolódik vele, és provokálja („Ha tényleg az alattvalója vagy, nem
illene megbosszulni a királyod?”), de a fiú a szemébe tud nézni, és
határozottan kiállni ellene. Nagy Sándort bár mélyen meggyászolja, de egyben
örömmel emlékezik rá – a sorozat talán legpozitívabb zárását ő kapta, erősebb,
jobb ember lett, saját álmokkal, aki már nem a környezete elvárásain keresztül
határozza meg önmagát.
Noha nem hangsúlyozzák erősen a szín-szimbolika szerepét, de
érdemes megjegyezni: a Fate/Zero-ban a szolgák legtöbbje azért rendelkezik
valamilyen jellegzetes színskálával. Nagy Sándor egyértelműen a vöröset kapta,
vörös a haja, vörös a köpenye. A vörös esetében utalhat egyszerűen a kicsapongó
életmódra, a földi javak élvezetére és a szenvedélyre – de megemlíthető a Mars
bolygó analógiája is, tekintve, hogy egy harcos, hadvezér karakterről van szó.
Kayneth El-Melloi Archibald és Diarmuid Ua Duibhne
„Nincs bennem gyűlölet senki iránt. Csak a sors az, ami
mindig túl kegyetlen. Csak azt akarom ettől az élettől, hogy hűséges lehessek,
ha már az előzőben nem lehettem az. Nem akarom újra azt a szomorú sorsot…” –
Diarmuid Kayneth sérülése után
Kayneth-ről alapvetően elég keveset tudunk meg. Kiderül,
hogy az óratorony mestere, egy befolyásos máguscsalád feje, aki elsősorban nem
a kívánságért, hanem pusztán a családjának dicsőségéért csatlakozik a harchoz.
Bár kevés jelenete van, de ezek is nagyon kifejezőek, és rövidesen az egyik
legellenszenvesebb személyiséggé teszik. Kayneth rossz tanár, és indokolatlanul
beképzelt: Waverrel is lekicsinylően viselkedik, de mikortól Diarmuiddal is
interaktál, egyértelmű, a szolgáját is megalázza és semmibe veszi. Gyáva ember,
aki akkor lép a tűzvonalba, ha biztosnak érzi a győzelmét, és a halál torkában
bármire képes, hogy túléljen. Ha érez is iránta szánalmat az ember, kötődni
hozzá nehéz.
 |
Diarmuid és Gráinne az egyik flashbackben |
A szolgája ellenben az egyik legtisztább karakter a
történetben. Diarmuid Ua Duibhne (Djármud o Dubin-nek ejtik a legtöbb
változatban, de találtam olyan átiratot, ami szerint a Gyiármígy o duvnye a
helyes…), más fordításokban Diarmuid O’Dyna vagy Diarmuid a szerelemfolttal egy
ír/kelta mitológiai alak, Fianna lovagjainak egyike, Donn-nak, az ír
halálistennek fia, akit a szerelem istene, Aenghus Óg nevelt. Két lándzsát
forgatott, a sárga Gáe Buidhét, és a vörös Gáe Deargot – ezek soha be nem
gyógyuló sebeket ejtettek. A Fate/Zero-ban ezen kicsit csavarnak, ott Gáe
Buidhe ejti a be nem gyógyuló sebeket, Gáe Dearg pedig át tud hatolni a mágián
(például meg tudja sebesíteni Arthurt az elvarázsolt páncélban is), de
egyértelműen a két lándzsára utal a kasztja (Lancer, „a lándzsás”) is. A mitológia
szerint a fiatalság istennője megátkozta: egy anyajegyet varázsolt a szeme alá,
amire, ha egy nő ránézett, azonnal beleszeretett. Ennek az anyajegynek szerepe
van a legtöbb történetében (például a zeneajánlóban feldolgozott „Diarmuid és a
csúnya hölgy”-ben), de a leghíresebb közülük a Diarmuid és Gráinne (ejtsd:
Gránja) üldözése.
Eszerint a történet szerint Fianna vezetője, Fionn mac
Cumhaill (kérlek, ne kérjétek, hogy ezt is kitaláljam, hogy ejtik) feleségül
akarta venni Cormac Mac Art-nak, Írország királyának lányát, a szép Gráinne-t.
A lány nem örült a dolognak, Fionn már nem volt fiatal, ellenben megakadt a
szeme a lovagjain és köztük is Diarmuidon, akibe az átka miatt azonnal
beleszeretett. Az eljegyzés estéjén altatót cseppentett Fionn és a vendégek
italába, és arra kérte a férfit, szöktesse meg, mikor pedig Diarmuid nemet
mondott, egy ún. „geis”-t helyezett rá: ez az ír mitológiában gyakran
visszatérő átok, lényegében kényszerít valakit egy cselekedetre. Az átok miatt
Diarmuid menekülni kényszerült a lánnyal, el kellett árulnia a hűségét
lovagként, és a barátságát is az urával. A történet hosszan követi a Gráinne
mentése közben átélt kalandjait (amiben nem egyszer Aenghus Óg is segítette),
míg végül, sok év után Fionn megbocsát neki, és elfogadja a házasságát a
hercegnővel. A barátságuk nagyjából helyre is áll, de nem sokkal később
Diarmuid halálát egy újabb átok okozza: eszerint sosem sértheti fel egy
vaddisznó bőrét. Mikor Fionn-nal vadászni mennek a régi idők emlékére, a férfit
megtámadja egy vaddisznó, és önvédelemből lesújt rá – sikerrel is jár, de
halálos sebet kap. Az egyetlen, ami megmenthetné a Fionn kezéből ivott víz
(ennek gyógyító hatása van), de amikor merne a patakból, a férfinek eszébe jut
az árulás, és Diarmuid menekülése a menyasszonyával, így kicsorog az ujjai
között: mire harmadszorra tényleg odaviszi hozzá, a lovag már meghalt.
 |
Diarmuid Kayneth ágya mellett |
Diarmuid története bár látszólag klasszikus hős és
lovagmítosz, varázslattal, csatákkal, megszöktetett hercegnővel, de átüt benne
egy nagyon tragikus elem: az, hogy a főszereplő egy pillanatig sem ura az
életének. Újra és újra sarokba szorítják az átkok, amiket mértek rá, az
elkerülhetetlen (és határozottan nem lovagi) haláltól, a szerelem problémáján
át (mivel minden nő beleszeret, sosem tudhatja, ki szereti önmagáért – a
mitológiában a karakter a hajával néha próbálja is rejteni az anyajegyét
emiatt. Erre utalás lehet a Fate/Zero-s karakterdizájnban, hogy Diarmuid egy
hajtincse folyton a szemébe lóg), egészen addig, hogy Gráinne-val szemben
konkrétan azt a lehetőséget is elveszik tőle, hogy nemet mondjon. Próbál lovag
maradni, megőrizni a becsületét döntésről döntésre, de annak ellenére, hogy
végig tisztességes marad, végső soron mindig rajta csattan az ostor, mindig ő
az, aki fizeti az árakat. És az anime is erre játszik rá.
Kayneth-szel szemben Diarmuid feltétel nélküli, vak hűséget
fogad – ahogy ki is mondja, megpróbál olyan hű lenni hozzá, amilyen Fionnhoz,
önhibáján kívül nem lehetett. A mesterét maximális mértékig tiszteli, sosem
emeli fel vele szemben a hangját, és amikor a férfi felelősségre vonja
olyasmiért, amiben nem bűnös, azt is eltűri. A férfi feleségével, Sola-Ui-val
való kapcsolatában azonban visszaköszön a Gráinne mítosz: a nő ugyanúgy hatása
alá kerül az átoknak, mint annak idején Gráinne (Diarmuid meg is jegyzi, hogy
„ugyanúgy néz rá”), ugyanúgy szembefordul Kayneth-szel, mint a lány Fionnal, és
a történet már előre is vetítette Diarmuid ismételt tragédiáját.
 |
Diarmuid kettétöri Gáe Buidhét |
Az egyetlen, akivel egyenrangú, és kölcsönösen megértő
kapcsolatot ápol a történetben az Arthur: ő bár a Fate univerzumában nő, de nem
hatnak rá az átkok. Szimpatizál a férfivel, de nem vált tőle halmazállapotot,
egyenlő ellenfélként és lovagként ismeri el. Az első párbajuk után mindkettejüknek
nagy vágyává válik, hogy tisztességes módon fejezzék be a küzdelmüket. Arthur
végletesen becsületes, kényszeresen önfeláldozó attitűdjével Nagy Sándor és
Gilgamesh nem tudnak mit kezdeni, a szintén lovagkultuszból érkező Diarmuid
viszont abszolút megérti és tiszteli. Mikor a nő elengedi, hogy Kayneth
segítségére siessen (noha tudja, hogy ezzel a saját mesterét juttatja
hátrányba), Diarmuid cserébe megkíméli Kiritsugu életét („Ne felejtsd el… csak
a Lovagkirály nemességének köszönheted az életed!”), sőt, egy ponton félbetöri
az egyik lándzsáját, hogy Arthur sebei begyógyulhassanak. Később a halála
előtti utolsó párbaj kezdetén azt is megjegyzi, hogy „az egyetlen, ami még
békét ad a szívének, az Saber becsülete és a harci szellemének tisztasága”,
tehát ez a kapcsolat lényegében végigkíséri Diarmuid teljes történetét.
 |
Diarmuid halála |
És sajnos meg kell említeni, hogy nem ér szép véget: a
karakter végül ugyanarra a sorsra jut, mint a mitológiában. Kiritsugu, akit
korábban becsületből életben hagyott, megzsarolja a mesterét, aki az egyik
pecsétjével öngyilkosságra kényszeríti – a pecsét, ironikus módon, nagyjából
ugyanúgy működik, mint az ír mitológia geis-ei, nem lehet neki ellenállni.
Diarmuidnál ez a második halál az, aminél elszakad a cérna. Először számonkéri
a mestereket („Ennyire kell nektek az a nyomorult Grál? Hát ennyire nyerni
akartok? Összetöritek még azt az egy kis álmot is, amit én őrizgettem?
Nincs
bennetek semmi szégyen?”), majd a jelenet végén elátkoz mindenkit
(„Átkozott legyen a Grál! Csak kínt hozzon a kívánság, amit teljesít! És ha ott
álltok a Pokol közepén, emlékezzetek Diarmuid haragjára!”). A mitológiában ő
maga sose mond átkot, mindig csak eltűri a csapást – a Fate-ben ezáltal az
utolsó jelenete erősen mutatja, hogy mennyire tönkrement. Az átka ráadásul
valóra válik: Kirei győzelmével fél Fuyuki lángokba borul, a túlélők (köztük a
haláláért felelős Kiritsugu is) csak szenvednek, és „a pokol ereszkedik a
városra”.
Diarmuid esetén is meg kell említenem a színkódot – nála
ugyan kevésbé intenzív, mint Nagy Sándor esetén, de azért láthatóan a zöld
dominál a viseletében. A zöldet eleve sokszor asszociálják Írországgal, ma már
tulajdonképpen azt tekintjük az írek nemzeti színének. A természet színeként a
remény és a fiatalság kifejezője, de néha hozzákapcsolják a féltékenységet is –
ez nagyon szépen összecseng Diarmuid anyajegyének átkával, és annak
következményeivel. Írország nemzeti színeként a zöldhöz szokták kapcsolni a
lóherét is, aminek három szirma a hitet, a reményt és a szeretetet jelképezi
(amennyiben van egy negyedik is, az a szerencse – ezért mondjuk, hogy a
négylevelű lóhere szerencsét hoz). Az ír mitológiai figurák, például a faerie-k
(tündérek) is jellemzően zöldbe öltöznek.
Uryuu Ryuunosuke és Gilles de Rais
„- Isten szereti az emberi erényt, a reményt. De
szerintem éppen úgy szereti a vért, a sikolyokat, a kétségbeesést is! Ha nem
szeretné, nem csinálta volna ilyen színesre a kiontott beleket. Szerintem
mindenben látjuk Isten szeretetét!
- Ebben a korban, ahol az emberek nem hisznek, és a vezetőitek elfeledték Isten
szavait… nem gondoltam volna, hogy egy olyan friss, lelkesítő hit születik,
mint a tiéd! Mélységes tiszteletem, Ryuunosuke, mesterem!” – Ryuunosuke és
Gilles
Ha már az eddigiekben a legtisztább karakterekről
beszéltünk, itt az idő meglátogatni a skála másik végletét Caster („A
Varázsló”) és mestere személyében. Akik olvasták a Drifters elemzést, azoknak
Gilles de Rais neve már ismerősen cseng, ott az Endek között találkoztunk ezzel
a karakterrel, akit bár iszonyú bűnöket elkövetett, de zavaróan megszánható
figuraként tüntettek fel, aki elvesztette a hitét az emberiségben, és a pokolba
akarta követni Jeanne d’Arc-ot, akibe reménytelenül szerelmes volt.
 |
Gilles de Rais első megjelenése |
A Fate-ben a koncepció hasonló, de Gilles karaktere sokkal
szélsőségesebb: itt valódi szörnyeteg. A nevét is, lényegében csak az első évad
elején tudjuk meg, addig az általa inspirált mese főszereplőjeként,
Kékszakállként mutatkozik be. A történetből kiderül, itt is együtt harcolt
Jeanne d’Arc-kal, és belé is szeretett (Arthur nagy mértékben hasonlít a nőre,
így össze is téveszti vele), és itt is meghasonult a hitében, mikor kivégezték
(többször Saber fejéhez vágja, hogy „még mindig elfogadja, hogy Isten
játékszere, mikor Isten cserben hagyta”), és itt is ezt követően kezdett a
gyilkolásba. A történelmi adatok szerint Gilles de Rais a történelem egyik
első, és leghíresebb sorozatgyilkosa: az áldozatai főként gyerekek voltak, a
becsült számok szerint száznál is többen. A feljegyzések szerint mélyen
beleásta magát az okkult tudományokba is (valószínűleg ebből származik, hogy
Casterként jelenik meg). Végül, sok év után sikerrel letartóztatták, és kötél
általi halálra ítélték.
A történetben Gilles-t egy kamaszfiú, Uryuu Ryuunosuke idézi
meg, aki maga is bomlott elméjű és brutális: az első jelenetben, amikor
megismerjük, ő maga is elrabolt egy gyereket, mikor pedig Caster brutálisan
megöli a kisfiút, őszintén lelkesedik érte, és várja, hogy a férfi „további
klassz dolgokat mutasson neki”. Ahogy Kirei fogalmaz, a fiú egyetlen
motivációja a Grálháborúban való részvételre, hogy engedélyt kapjon a
gyilkolásra: a páros jellemzően nem is vesz részt a csatákban, függetlenül
okoznak hatalmas pusztítást, és hagynak maguk mögött rengeteg holttestet. A
tetteik végül elég súlyossá és látványossá válnak, hogy az egész versengést
felfüggesszék érte, és a maradék hat szolga összefogjon a legyőzésükhöz (bár
Gilgamesh és Lancelot közreműködése azért erősen megkérdőjelezhető, de mondjuk
azt, hogy ők is részt vettek).
 |
Ryuunosuke halála |
Ryuunosuke maga rendkívül zavaros személyiség – pusztító,
veszélyes, erőszakos karakter, aki tényleg tömegeket mészárol le mosolyogva, de
közben úgy hat, mintha semmi képe nem lenne a tettei súlyáról. Nem érti a
gyilkosság mibenlétét, a hátrahagyott helyszíneket „művészetként” értékeli (és
amikor a testek eltűnnek, elsírja magát, és szidja a világot, hogy miért
„pusztították el” a munkáját), és idővel azt is látjuk, a saját sérülései és
fájdalma ugyanúgy lenyűgözi, mint másoké: mikor Kiritsugu meglövi, a fiú
csillogó szemmel suttogja, hogy „milyen gyönyörű” a kifolyó vérének színe. Gilles-lel
annak ellenére, hogy mindketten elmebetegek, megdöbbentően emberi pillanatai is
akadnak: vigasztalják egymást, Ryuunosuke a férfi rögeszmés szerelmével
kapcsolatban is megértőnek bizonyul. És pont ezért bizonyos szempontból én
Ryuunosukét érzem a Fate/Zero legnagyobb hiányosságának: mivel kifejezetten
taszító karakter (és Casterrel együtt az első évad fő antagonistájának is
tekinthető), ezért nem meglepő, hogy nem szántak rá sok időt, ugyanakkor a
viselkedése, a fiatal kora, és a háttértörténet hiánya miatt az emberben
rengeteg kérdés marad vele kapcsolatban.
Nem meglepő az sem, hogy Gilles de Rais egyike a fekete
színkódos karaktereinknek: és egyértelműen a fekete legsötétebb oldalát, a
halált, a káoszt, a bűnt jeleníti meg.
Matou Kariya és Lancelot
„Volt valaki, akit szerettem. Ő kedves volt, gyengéd.
Mindennél jobban vágytam rá, hogy boldog legyen. Odaadtam érte az életemet.
Ezért tűrtem el minden fájdalmat eddig. Tűrtem, tűrtem, tűrtem, tűrtem, tűrtem,
tűrtem, tűrtem az egészet!” – Kariya Aoiról és a saját sorsáról
„Nem tudtam nem szeretni Guinevere-t. És nem tudtam
megbocsátani magamnak. De Arthur… te sosem kérted rajtam számon, amit elkövettem
ellened. Sosem akartál bosszút állni. Csak ott álltál előttünk, fürödve az
igazságban. De én azt akartam, hogy ítélj el. Ha a haragod lesújt rám, talán
nem nyel el az őrület, ahogy keresem a bocsánatot.” – Lancelot Arthurnak
Kariya sorsa tulajdonképpen az első epizódtól látványosan
egy irányba mutat, és nagyon tragikus. Mint megtudjuk, a családjának örököse
lett volna, de egészen fiatalon meghasonult a mágusvilág manipulációival és
kegyetlenségével, vagyis elfordult a Matou-któl, és új életet kezdett. Később
megismerkedett a Tohsaka család két lányával, Rinnel és Sakurával, valamint az
anyjukkal, Aoi-val (a történet több pontján sejtetik, hogy reménytelenül
szerelmes volt a nőbe) – és egy évvel a Grálháború előtt szembesül a ténnyel,
hogy a kisebbik lányt, Sakurát örökbe adták a Matou családnak.
 |
Kariya, miután a testébe ültették a bogarakat |
Kariya pedig innentől visszazuhan a mágusvilág sötétségének
mélyébe. Tudva, hogy milyen sors várhat a kislányra, felkeresi az apját, és
noha ő maga gyengécske mágus, aki jóformán egyáltalán nem képezte magát, felajánlja
az életét Sakura szabadságáért – megígéri, elhozza a Grált, ami megadhatja a
férfinek a vágyott halhatatlanságot. Matou Zouken végül elfogadja az áldozatát,
de minden tisztelet vagy becsület nélkül. Azon túl, hogy lényegében lassú és
fájdalmas halálra ítéli a fiát (bogarakat ültet a testébe, amelyek megnövelik a
varázserejét, de pár hónap alatt elpusztítják belülről – a sorozat nagy
részében Kariya haja már ősz, az egyik szemére nem lát, az erek kidomborodnak
az arcán… sokszor azt is látni, hogy bogarak mozognak a bőre alatt), a történet
során fokozatosan lelkileg is leépíti, lépésről lépésre szembesíti a
gyengeségeivel, és azzal, hogy hiába adja oda mindenét, nem menthet meg senkit.
Kariya rendkívül tiszta szándékkal, és nagy akaraterővel lép be a történetbe:
tulajdonképpen a teljes mentális összeomlásig egyszer sem halljuk panaszkodni,
elviseli a fájdalmat, a pszichés nyomást. Azonban túl naiv és messze nem elég
erős ahhoz, hogy megálljon az ellenfeleivel szemben, akik között jónéhányan
mester manipulátorok. Onnantól kezdve, hogy kapcsolatba kerül Kirei-jel kötélen
rángatott bábbá válik a férfi kezében, képtelen belátni, hogy a pap lényegében
egyáltalán nem kezeli partnerként, csak a szenvedése szórakoztatja. A
szándékának alapvető tisztasága ide vagy oda, az is egyértelmű, nem győzhet:
csak bajt hozna mindenkire, ha Zouken kezébe juttatná a Grált. A sorozat
előrehaladtával a karakter elméje egyre bomlottabb, egyre nagyobb
erőfeszítéssel tud talpon maradni, egy idő után látványos, hogy már ő sem biztos
benne, mi álom, és mi valóság: totális mentális összeomlásba és megsemmisülésbe
zuhan.
 |
Lancelot első megjelenése |
A szolgájával, Lancelottal gyakorlatilag nincs köztük valódi
kommunikáció – ennek az egyik oka, hogy Lancelot a Berserker („Az őrült”)
kasztba tartozik, a sorozat második évadának végéig gyakorlatilag abban sem
lehetünk biztosak, hogy egyáltalán megmaradt bármi tudatossága. Fekete
Lovagként újra és újra megjelenik, hatalmas az ereje és pusztít, de a
cselekedetei nem mutatnak határozott irányba. Aztán a második évadban
láthatjuk, hogy Kariya jellemzően az álmaiban látja: Lancelot fekete-vörös
füstben lebegve jelenik meg előtte, fojtogatja, fenyegeti, de azért valamennyit
felfed magából is („Én vagyok a megvetett, a kikacagott, a gyűlölt. Ne dicsérd
az én nevem! Ne irigyeld az én testem!”). Parancsolni gyakorlatilag csak a
pecsétek által képes neki (mikor Kirei-jel szövetségre lép, a pap folyamatosan
meg is újítja a pecsétjeit), a Fekete Lovag egyébként teljesen öncélúan
cselekszik. Aztán végül egy harcban szembekerül Arthurral, lehull a sisakja, és
megtudjuk a nevét.
Lancelot maga is az Arthur mondakör tagja, a kerekasztal
első lovagja, Arthur király testvérként szeretett barátja. Rengeteg történetnek
szereplője mellette, de talán a leghíresebb a Guinevere-rel, Arthur feleségével
kialakult szerelmi háromszög – ennek rengeteg változata van, de a
legelterjedtebb, hogy Lancelot szerelmes lesz a királynébe, és hosszan vívódik
az Arthur irányában érzett hűség és mély barátság, és a nő irányába táplált
romantikus érzelmek között. Végül a szerelemből tényleges viszony lesz,
Guinevere megcsalja Arthurt, aki összeomlik az elvesztett szerelem és
elvesztett barát miatt – a legtöbb változatban ugyan megbocsát, de a csalódása
sokszor katalizátora Camelot bukásának.
 |
Arthur a jobbján Lancelottal |
A Fate univerzum történetében enyhe csavar a témán, hogy már
sokszor említett módon Arthur nő, csak férfinek öltözik: a házassága
Guinevere-rel nem szerelemből, hanem kizárólag politikai érdekből, a látszat
kedvéért köttetett. Arthur értelemszerűen nem tud a nő férje lenni, és pont
ezért, mikor viszonyt kezd Lancelottal, nem bünteti – elfogadja a dolgot a
helyzet egyértelmű következményeként. Az első lovag azonban nincs tisztában a
részletekkel, mély bűntudatot érez, és sosem tudja rendezni a kérdést a
királlyal: gyakorlatilag beleőrül az önostorozásba. Amikor a sorozatban Arthur
felismeri, az elzárkózása mit tett a legjobb barátjával, teljesen összeomlik –
még eltökéltebbé válik, hogy megkeresse a Grált (kijelenti, hogy csak így
nyerhet bocsánatot azért is, ami Lancelottal történt) és még az utolsó
jelenetekben, a túlvilágon is siratja a férfit. Egyúttal azonban az is
egyértelmű, az első lovag nem gyűlöli, és büszke a barátságára – a nőhöz
intézett utolsó szavai, hogy „ő volt a legnagyobb minden királyok között” és
„mindenki, aki szolgálta, így érezte”. Ezáltal Diarmuidon kívül ő az egyetlen,
aki tiszteletet és elismerést, nem kritikát fogalmaz meg felé.
 |
Kariya fojtogatja Aoit |
Lancelot és Kariya történetében nincs sok párhuzam
(ellentétben Kayneth-szel és Diarmuiddal, akik esetén a történelem ismételte
önmagát, vagy Gilles-lel és Ryuunosukével, akik nagyon hasonló mentalitású
emberek), de azért mégis van bennük valami közös: mindkét esetben a saját
életszemléletük ejtette őket csapdába. Ahogy Lancelot önmagát büntette egy
helyzetben, ahol nem volt bűnös, úgy Kariya önként lett mártír, mikor senki nem
kért tőle áldozatot. Mindketten rengeteg energiát és akaraterőt fektetnek abba,
hogy az önzést eltüntessék az életükből, és mindketten tönkre is mennek belé –
ráadásul mindketten a józan eszüket veszítik el. Kariya az utolsó jeleneteiben
már rendszeresen hallucinál, néha azt hiszi, hogy Sakurával beszélget –
korábban a Kirei által megrendezett jelenetben egy rosszabb pillanatában
nekiesik Aoinak, és bár a nő túléli, de ő azzal a meggyőződéssel távozik, hogy megölte.
A zárójelenetében ugyan Sakura maga löki Zouken bogarai közé, azzal a
kijelentéssel, hogy „így jár mindenki, aki szembeszegül a nagyapával”, de
Kariya lényegében fel sem fogja, hogy haldoklik – ő úgy látja, mintha sikerült
volna megmentenie a kislányt, és visszavitte volna az anyjához, hogy aztán
„ideális családként” éljenek.
Lancelot egyébként a másik fekete színkódos tagunk a
történetben: ez egyrészt egyszerűen abból jön, hogy a Pendragon legendában is
megjelenik Fekete Lovagként, másrészt viszont a fekete és a vörös kombináció
gyönyörűen mutatja a pusztítást és a káoszt, amit Berserkerként magával hoz.
Érdemes megjegyezni azt is, hogy a fekete az ismeretlen, a rejtély színe:
Lancelot pedig sokáig az egyik legnagyobb kérdőjel, őt ismerjük meg utoljára a
szolgák közül.
Kitekintés: Tohsaka Tokiomi és Hassan-i Sabbah
Kitekintésnek nevezem, és más a szerkezete is ennek a
blokknak, mert Hassan-i Sabbah (Assassin, „A Bérgyilkos”) nem Tokiomi szolgája,
hanem Kirei idézi meg a háború kezdetén. Viszont Kirei esetén történik egy
szolgacsere a sorozat felénél: ekkor meggyilkolja Tokiomit, aki őt addig a
bábjának tekintette, és segítőként akarta felhasználni, végső soron pedig ki is
zárná a versenyzők közül, és szövetséget köt az egyedül maradt szolgájával,
Gilgamesh-sel. Noha Gilgamesh kezdettől jelen van, és Tokiomival interaktál is,
de köztük látványosan nem alakul ki valódi dinamika, vagy kötelék: Gilgamesh
már akkor is Kirei-jen tartja a szemét, mikor a pap még látványosan próbálja
kivonni magát az egész helyzetből. Éppen ezért fontosnak tartottam, hogy azt a
párost együtt elemezzem, és egy külön, rövidebb blokkot kapjanak Tohsakáék.
 |
Tokiomi Kireijel az első epizódban |
Tohsaka Tokiomi bár ellenszenves személyiség, de érdemes
megjegyezni: első benyomásra a megismert máguscsaládok közül messze az övé a
legnormálisabb. Ténylegesen a gyerekeként foglalkozik Rinnel, a felesége
szereti, és bár fényűző körülmények között él, de az otthona is elérhető,
látható a külvilág számára, nem megbűvölt határok védik, mint mondjuk az
Einzbern kastélyt. Aztán persze elkezdik sejtetni, hogy bőven vannak problémák:
a leglátványosabb jel egyértelműen Sakura sorsa, akit Tokiomi (a Kariyánál
említett módon) örökbe ad a Matou családnak. A döntését ugyan indokolja, közli,
hogy a szabály szerint csak egyetlen lányának adhatta volna át a család
titkait, tehát egy jobb karriert és életet akart a fiatalabbnak is, de az
érvelésébe sok ponton hiba csúszik: például egyértelmű, Sakura távozása azt
jelenti, hogy a következő Grálháborúban a két lány szembekerül egymással.
Ugyancsak rávilágít a szemléletének sötétségére, amikor később megismerjük
Kiritsugu gyermekkorát, és az apja, Emiya Norikata ugyanazokat az érveket
sorakoztatja fel a tettei mellett, amikkel Tohsaka védi a saját gyermekeinek
beáldozását. Tokiomi a környezetéhez képest normális ugyan, de attól még nem jó
ember: ugyanúgy pusztítóan ambiciózus, és ugyanúgy nem törődik mással, mint a
tudás és hatalom hajszolásával, mint a legtöbb megismert mágus karakter.
Bizonyos szempontból ez okozza a vesztét is: nem ismeri fel a saját hatalmi
játszmájában eszköznek tekintett Kirei vívódását és az általa jelentett
fenyegetést egészen addig, míg a férfi kést nem állít a hátába.
 |
Hassan megjelenése a sorozatban |
Hassan-i Sabbah esetén lesnem kellett, mert Assassin neve
egyszer sem hangzik el a sorozatban – kicsit zavaros is, hogy egyetlen
karakterről, vagy sok különálló személyiségről beszélünk. Ez igazából nagyon
illik magához a történelmi személyhez: Hassan-i Sabbah egy perzsa bérgyilkos
volt, aki többek között arról híres, hogy megalapította a Hashshashint, egy
bérgyilkos rendet. Később szerepelt Marco Polo leírásaiban is, itt a „Hegyi
Öregként” (Old Man of the Mountain) hivatkoznak rá, Európában ez lett a
legismertebb neve. Szintén nagy eredményei közé tartozott Alamut erődjének
elfoglalása. Hassan rendkívül művelt ember volt, állítólag számos nyelvet
beszélt, értett a tenyérjósláshoz, a filozófiához, a matematikához (azon belül
is különösen magas szinten a geometriához) és a csillagászathoz.
A karakter azonban szinte egyáltalán nem kerül kibontásra,
nem véletlenül: Hassan éppen úgy mozog az árnyak között, ahogy Kireit az
árnyékba szorítják. A fiatal pap tulajdonképpen csak Tokiomi parancsait
tolmácsolja neki, megfigyelni küldi, de semmilyen kommunikáció, semmilyen
személyes ambíciókról szóló vita nem zajlik le köztük – gyakorlatilag
kevesebbet beszélnek egymással, mint Kariya és Lancelot. Kirei igazi
érdeklődése a Grálháború iránt is csak akkor kezdődik, mikor Hassan meghal, de
a Grál egy új pecsétet tesz a kézfejére: vagyis lényegében visszahúzza a játékba,
és felszólítja, hogy szerezzen egy új szolgát.
Hassan képességeinél még érdemes megjegyezni, hogy több,
teljesen különböző alakként jelenik meg (némelyik női, némelyik magasabb
termetű) – ez valószínűleg magára a Hashshashinra utal. Ő a harmadik és egyben
utolsó fekete színkódosunk, ami nem is meglepő: nála egyértelműen inkább az
éjszaka, a titkok színeként jelenik meg, ami az Assassin kaszthoz remekül
passzol.
Kotomine Kirei és Gilgamesh
„- Ó, Kirei… miért gondolod, hogy a gyönyör ellentétben
áll a tragédiával és kínnal? A gyönyör sok formában jöhet. Te ezt nem érted,
ezért vagy ennyire összezavarodva.
- De ez megbocsáthatatlan! Hősök királya, egy olyan démonnak, mint te, talán
édes mások szenvedése. De ezek egy bűnös lélek érzései! Gonoszság, amit
büntetni kell! És ez csak még inkább igaz, ha valaki a hit útját járja, mint
én…
- Á, szóval ezért tartod bűnnek a gyönyört. Döbbenetes, hogy ki tudtál csavarni
minden fogalmat az életedben. Igazán érdekes ember vagy…” – Gilgamesh és Kirei
az egyik beszélgetésük során
Kotomine Kirei a máguscsaládok képviselői mellett az egyház
végrehajtójaként jelenik meg. Fiatal pap, akit a Grál akarata ellenére választ
ki: a dolog kezdettől összezavarja, mert nincs kívánsága, nem tudja elképzelni,
mit kezdene a győzelemmel. Gyakorlatilag az első epizódtól nyilvánvaló,
Kireinek semmi lehetősége az önkifejezésre, mert senkinek nem számít, ki ő. Hol
az apja és az egyház, a vallási dogmák azok, amik megszorítják, és amik
ellehetetlenítik számára, hogy bármilyen önvizsgálatot végezzen (Kirei
karaktere lényegében kétlábon járó egyházkritika), megismerkedjen és
szembenézzen az érzéseivel, hol pedig Tohsaka, aki egyértelműen a saját céljai
érdekében akarja felhasználni, de végső soron mindig magára marad.
 |
Gilgamesh és Kirei |
A történet kezdetén Kirei nem lázad. Kiritsugu ugyan azonnal
felismeri benne a veszélyforrást és a zsenialitást, de rajta kívül lényegében
senki nem tartja fenyegetésnek: még önálló személynek sem. A férfi tökéletesen
apatikus (még az arckifejezései is rendkívül egysíkúak, mintha egyáltalán nem
lennének érzelmei), és valahányszor valamilyen elfojtott érzése mégis a
felszínre tör, azonnal próbálja újra elnyomni – már az első epizódok egyikében
rájön, hogy van egy szadista hajlama, de nem tudja feldolgozni, nem tud elgondolkodni
azon, hogyan gyógyuljon: egyszerűen csak ostorozza magát érte. Aztán persze
megjelenik Gilgamesh, aki fokozatosan elkezdi ledönteni ezeket a gátakat benne:
sajnos nem éppen pozitív módon.
Gilgamesh maga a sumér mitológia talán leghíresebb alakja,
és az első „isteni származású” mitológiai figura a történelemben. Gilgamesh
eposza több, mint 1500 évvel korábban íródott, mint Homérosz munkái, így az
emberiség egyik legrégebbi irodalmi emlékének tartják (ennek megfelelően
Gilgamesh a Fate-ben is az „első szolga”). A történet szerint Uruk királya
volt, kétharmadrészt isten, egyharmadrészt ember – bár alapvetően pozitív
mitológiai figura, de már magában a történetben is arrogáns uralkodónak festik
le, akit az istenek is meg akartak leckéztetni. Elküldték ellene Enkidut (az ő
pontos kiléte elég titokzatos, egyes változatokban vadembernek festik le, de
van, ahol konkrétan állatalakban jelenik meg – a Final Fantasy XV elemzésemben
már beszéltem kicsit Gilgameshről, tekintve, hogy a karaktert ott is feldolgozzák…
ott Enkidu egy emberi intelligenciával bíró, hatalmas sas). A nép örömmel
fogadta a hőst, aki legyőzhetné az arrogáns királyt, de Gilgamesh-sel nem
tudtak felülkerekedni egymáson: végül, egyenlő felekként életreszóló barátságot
kötöttek (ezt Gilgamesh egy fél mondatban megemlíti Nagy Sándornak is:
kijelenti, hogy „egyetlen barátja volt, és egyetlen barátja lesz örökké”).
Enkidu halála Gilgamesh legnagyobb traumájává vált: ekkor döbbent rá saját
halandóságára is, aminek következtében hosszú éveken át kutatta a
halhatatlanságot. Végül sosem lelte meg, de Enkidu szelleme egyszer megjelent
előtte, hogy megnyugtassa: ha helyes életet él, a halál nem lesz annyira
kegyetlen. Sokak szerint ez a halhatatlanságról szóló mítosz az összes hasonló
témájú őse lett: egyben pedig arra tanít, hogy nem az élet örökkévalósága
fontos, hanem az, hogy mit hozunk ki belőle.
 |
Gilgamesh a harcos alakjában, Tokiomival |
A Fate Gilgameshe jelentősen sötétebb figura, mint a
mitológiában szereplő, de azért erősen kapcsolódik hozzá. Végtelenül arrogáns
és nárcisztikus – olyannyira, hogy az kis híján a vesztét okozza. (Kirei
figyelmeztetése nélkül a Hősök Királya sosem ismeri fel, hogy Tohsaka ugyan
hajbókol előtte, de az nem valódi tisztelet jele, csupán meg akarja őrizni a
pecséteket, hogy a Grált elérve őt is a halálba küldhesse, és meg legyen az
Akasha eléréséhez szükséges hét hős áldozat. Gilgamesh alapvetőnek veszi azt a
rajongást, amit a férfitől kap.) Mindemellett azonban egyértelműen az egyik
legerősebb harcos: bár Archer („Íjász”) kasztban jelenik meg, de valójában sosem
látjuk ténylegesen íjat használni, az elnevezés inkább arra utal, hogy a
támadása távolsági. Lényegében egy aranykaput nyit meg (Babilon kapuját), amin
keresztül bármilyen fegyvert megidézhet, és az ellenfelére küldhet.
Ugyan szolga státuszban van, de a legnagyobb manipulátorok
egyike: Kirei-re partnerként tekint bár (lényegében az egyetlen ember, akinek
hajlandó önként, effektív segítséget nyújtani), és látványosan kedveli, de
egyben folyamatosan kísérti is. Mások kínjain egyértelműen jól szórakozik, és
ezt a legkevésbé sem próbálja titkolni – Arthurral gyakorlatilag közli, hogy az
önzetlenségéből fakadó szenvedését gyönyörűnek találja. Nincs igazi kívánsága,
vagy motivációja a Grál megszerzésére, egyszerűen alapvetőnek tartja, hogy a
világ minden kincse őt illeti, hiszen ő az első király, a Hősök Királya, tehát
a Grált is biztosan tőle tulajdonították el: sok esetben nem is érdeklik a
kialakuló harcok, mikor Tohsaka próbálja rávenni, hogy csatlakozzon a küzdelemhez
Caster ellen, Gilgamesh megsértődik és nemet mond. Az attitűdje ellenére
azonban láthatóan kialakul benne egyfajta tisztelet a társai iránt: Nagy
Sándorral például a végső csatájuk előtt is koccintanak egyet, és mikor Waver a
sarkára áll vele szemben, és tiszteletben tartja a férfi utolsó kívánságát,
Gilgamesh gondolkodás nélkül elengedi – még ki is jelenti, hogy „sose mocskolja
be a hűségét”.
 |
Kirei Tokiomi holttestével |
Kirei és Gilgamesh kapcsolata az első pillanattól nagyon
érdekes: különösen az első évadban (de lényegében a második évad közepéig) a
központi eleme a kísértés. A két karakter ugyan hivatalosan nem mester és
szolga, de rengeteget beszélgetnek. Gilgamesh jellemzően kéretlenül jelenik meg
Kirei kanapéján, bort kortyolgatva, a Grálháború résztvevőit szimbolizáló
sakktábla előtt, és provokatív kérdéseket tesz fel, provokatív tanácsokat ad.
Kirei kezdetben ezeket egyértelműen elutasítja (például a kiemelt idézetben is
hangsúlyozza, hogy amire Gilgamesh buzdítja, az bűn, és ő papként nem is
gondolhat ilyesmit), de a férfi újra és újra sarokba szorítja: felismeri és
ráébreszti a fokozott érdeklődésére Kariya irányában (Kirei örömét leli a férfi
fájdalmában, és izgalmasnak találja a szenvedését), buzdítja, hogy derítse fel
ezt az érzést (Kariya Tohsakával vívott csatája után Kirei megmenti az életét,
és visszaviszi a Matou-khoz: a látszólagos jócselekedet egyetlen célja, hogy a
versenyben tartsa, és további fájdalomnak tegye ki a karaktert). Később, az
apja, Kotomine Risei halálánál is rákérdez, hogy „azért szomorú-e, mert a férfi
meghalt, vagy azért, mert nem ő ölte meg”, felismerve Kirei sötétségét, ott,
ahol mindenki ártalmatlannak titulálja. Folyamatosan bíztatja, hogy találjon
motivációt a harcra, és jöjjön rá, hogy mit is akar kívánni. Mikor Kirei erre
nem képes, ő ülteti el a bogarat a fülében azzal kapcsolatban is, hogy a Grál
fel fogja fedni a valódi természetét, tehát végre megtudhatja, ki is ő (ezt a
gondolatot Kirei később vissza is idézi, mikor már Kiritsugu-vel verekszenek a
Grálért az utolsó részekben). Kireiben egyre mélyebben tudatosul a saját életének
kiüresedettsége, egyre jobban magára talál a brutalitásban, és végül teljes
gőzzel megindul a morális lejtőn: mikor Tohsaka (Kiritsugu erős behatására)
arra utasítja, hogy hagyja el Fuyukit, Kirei szembeszáll vele, megöli, és
szerződik Gilgamesh-sel. Érdemes megemlíteni, hogy ebben a jelenetben mosolyog
először – egy egyértelműen beteges, gonosz vigyor van az arcán.
 |
Kirei Kariya összeomlása után a borral |
Érdemes megemlíteni, hogy itt ismét előkerül, sőt, meg is
nevezik a bort, mint szimbólumot – noha a keresztény szimbolikában az áldozatot
és a vért jelképezi (például az utolsó vacsoránál ivott bor „Krisztus vére”),
de itt egyértelműen inkább a görög mitológiai változat felé hajlunk: eszerint
egyértelműen az extázis, a világi felszabadulás jelképe. Kirei a történet első
felében egyszer sem iszik, míg Tohsaka, vagy Gilgamesh folyamatosan bort
kortyolgatnak (ez utóbbi egyébként jellemzően az ő borát – sokszor tölt Kireinek is, vagy teli poharat hagy hátra a távozáskor, ami megint a kísértés jelképe is lehet). Amikortól Tohsaka meghal, Kirei pedig szerződést köt
Gilgamesh-sel, már rendszeresen látni borospohárral: a jelenetben, amikor az
általuk megrendezett események eredményeként Kariya kis híján megöli Aoit, és
teljes pánikban elmenekül, a férfi még azt is megjegyzi, hogy „a bornak sosem
volt még ilyen fantasztikus íze”.
Innentől Kirei aktívan részt vesz a harcban, és fokozatosan
egyre kiélezettebbé válik az ellentéte Kiritsugu-vel is: Kariyával ellentétben,
aki a szenvedése miatt érdekelte, Kiritsuguben egyfajta tükröt vél felfedezni.
Sokszor hangsúlyozza, hogy a férfi „ugyanolyan üres, mint ő” és „semmiben nem
jobb nála”. Mikor elfogja Irisvielt, a nő kijelenti, hogy a férje „nem olyan,
mint Kirei”, mert „neki van hite”, de Kirei nem tud szembenézni ennek tényével
a legutolsó csatáig. A Grál először ugyan Kiritsugut jelöli meg győztesként (az
ehhez kapcsolódó jelenetet nála kifejtem), de amikor a férfi elutasítja, Kirei
kétségbeesetten kiabál vele, kijelentve, hogy „akkor hagyja, hogy az övé
legyen” – egyáltalán nem érdekli, hogy mi az ára, képtelen elengedni a
lehetőséget, hogy megértse önmagát. Azt is többször elismétli, hogy „az a
valami meg akar születni”, mintha egyfajta együttérzést is mutatna a Grálba
zárt sötétséggel: ez erősen párhuzamba állítható azzal, ahogy korábban ő is
elzárta a saját sötétségét. Kiritsugu végül mellkason lövi, de Kirei szeme
előtt utoljára megjelenik a Grál, és ezúttal meg is érinti.
 |
Kirei Fuyuki romjainál Gilgamesh-sel |
A Grál Kirei érintésére totális pusztulást szabadít el:
lényegében egész Fuyuki leég, vérfolyók folynak, az egész jelenet szinte
apokaliptikus (már említett módon, olyan, mintha Diarmuid átka is valóra
válna), de mikor Kirei felébred, és kiderül, hogy túlélte a lövést, nem érez
bűntudatot a pusztítás miatt: mikor Gilgamesh felhívja rá a figyelmét, hogy ez
volt az ő belső valósága, Kirei hisztérikusan nevetni kezd, „szörnyűségesnek”
és „elfajzottnak” kiáltja ki magát, szinte viccesnek találja a gondolatot, hogy
„kutyát nevelt belőle az apja”. A jelenet végén azonban közli, hogy még mindig
nem érti igazán a jelentést a történtek mögött, nem értette meg önmagát, így
hát a pusztítás után annak kell szentelnie az életét, hogy megfejtse a
jelentését. Gilgamesh ezt is rendkívül szórakoztatónak találja, és eldönti,
hogy vele tart (a pusztítás – a sorozatban ki nem mondott okokból – őt emberré
tette, így képes életben maradni). Kirei később még észreveszi a romok között
botladozó Kiritsugut, és látványosan kész lenne újra harcbaszállni vele, de a
férfi már egyáltalán nem indít konfrontációt: miközben Kirei valósága a
pusztulás lett, ő tönkrement benne.
Gilgameshnél is szeretném még megemlíteni a színt: esetében
az egész színkódja az aranyra épül. Az arany a gazdagság, a pénz színe, ami
tekintve, hogy Gilgamesh kincstára tartalmaz minden valaha volt kincset, nagyon
is találó rá. Egyben a királyok, az istenektől kapott hatalom színe is lehet –
ez remekül illeszkedik ahhoz, hogy Gilgamesh kétharmadrészt isten, és a Hősök
Királyának, az első királynak tartják. Végül, de nem utolsósorban az arany a
halhatatlanság színe is – mivel az eredeti mítoszban ez a karakter egyik
legfontosabb kérdése, én ezt is találónak érzem.
Emiya Kiritsugu és Arthur Pendragon
„- Még egy olyan tett is, mint elvenni egy életet bírhat
törvényekkel és szentséggel. Minden háború pokollá tenné a földet, ha nem így
cselekednénk!
- Helyben vagyunk. Hallottad, Iri. A hős királyunk úgy hiszi, a csatatér szebb
hely a pokolnál. Ez egy vicc. Az maga a pokol. A háborúban nem marad remény.
Nincs benne más, csak elmondhatatlan, legyőzhetetlen kétségbeesés. Egy bűntény
az, amit győzelemnek nevezünk, és a vesztes kínjaival fizetünk érte. De az
emberiség ezt képtelen felfogni.” – Arthur és Kiritsugu Diarmuid halála után
Kiritsugu karaktere az első, akivel megismerkedünk, és az
utolsó, akitől elbúcsúzunk a történet során, de mégis, csak a második évad második
felében tekinthető elsődleges szempontkarakternek: addig igazából még az ő
szálán is, elsősorban Arthur az, akinek a fejébe látunk, Kiritsugu céljaiból és
motivációiból csak halvány részleteket és félreérthető mondatokat kapunk.
 |
A gyermek Kiritsugu főbe lövi az apját |
Kiritsugu maga bérgyilkos, aki elsősorban mágusok
levadászására specializálódott. Ő maga is ért a varázstudományhoz, de azért az
esetek többségében inkább a pisztolyát kapja elő. Idővel megtudjuk, hogy
egészen fiatalkorától megtapasztalta a mágusvilág gátlástalanságát: az apja
lényegében egy teljes szigetnyi embert feláldozott a halhatatlanság
kutatásáért. Kiritsugu ekkor találkozott Nataliával, a szintén mágusvadász
nővel, akit átverve ő maga nézett szembe Norikatával – mikor a férfi nem
tagadta, sőt, védte a tetteit, főbe is lőtte. Natalia végül magához veszi és
kiképezi, Kiritsugu életében viszont meghasonulás meghasonulást követ – újra és
újra szenvtelenül hozza az áldozatokat, meggyőzve magát, hogy a nagyobb jóért
teszi, és a cél szentesíti az eszközt, de mindig visszazuhanva a kételybe, hogy
lesz-e vége az ördögi körnek. Egy ismeretlen időpontban a történet kezdete
előtt az Einzbern család szolgálatába kerül, és szerelmes lesz az általuk
teremtett homonkuluszba, a Grál hordozójába – később feleségül is veszi, sőt
egy gyerekük is születik, az anyjára megszólalásig hasonlító Illyasviel.
Innentől az is egyértelművé válik, az Einzbernek is erősen zsarolják, mind
Kiritsugut magát, mind a feleségét: Irisvielnek meg kell halnia, a férfinek
pedig meg kell szereznie a Grált, ha azt akarják, hogy a lányuk normális,
emberi életet élhessen, és az apja felnevelhesse.
 |
Kiritsugu és Irisviel a háborúra készülnek |
Amikor megismerjük, Kiritsugu igazából egy kissé cinikus,
zárkózott, szinte érzéketlen figuraként jelenik meg, aki hűvös racionalitással
áll a Grálháború kérdéséhez is – sokszor említi, hogy „meg akarja menteni a
világot”, de sokáig nem tudni, hogy mitől, vagy hogyan. A családja mellett
ugyan valamennyire megnyílik – Irisvielt becézi (Iri), Illyával játszik és
kedveskedve beszél („De Illya, tudod, hogy apa nem tud ellened nyerni, ha sosem
csal!”) – de még mellettük is van benne valamennyi tartás. (Erre Irisviel
később utal is, mikor Arthurnak feltűnik, hogy a Grálháború kezdete óta
Kiritsugu egyre távolabb sodródik a nőtől: közli, hogy „minél boldogabb, annál
jobban szenved”, ezért inkább csak kerüli őt.) Zavaros a viszonya az egyik
segítőjével, Maiyával is: a nő elmondja, hogy a férfi egyszer megmentette az
életét, amiért vak hűséggel fizetett. A sorozatban lényegében Kiritsugu
feláldozható eszközének látjuk – noha sejthető, hogy viszonyt folytatnak
(látjuk egy csókjelenetüket, de többet nem mondanak róla: a regényben állítólag
kiderül, hogy Kiritsugu lényegében a bűntudat és az önutálat próbájaként ment
bele a kapcsolatba, úgy gondolva, hogy ha képes elviselni azt, ami a felesége
megcsalásával jár, akkor lesz elég ereje, hogy majd a halálát okozza), de ebben
sincsenek igazán érzelmek. A sorozat végén ugyan Maiyával szemben is megnyílik
kicsit és irányába is látszik a törődése (a Grál őt is mutatja a számára
legfontosabb személyek között), de ezt kifelé sosem kommunikálja.
A háborúban résztvevőkkel szemben nem mutat tiszteletet,
Arthurral az első pillanattól mély ellenszenvet táplálnak egymás iránt. Habozás
nélkül nekitámad bármelyik mesternek, csapdába csalja bármelyik szolgát, és nem
válogat az eszközökben: hol golyót ereszt valamelyik ellenfél fejébe, hol pedig
megzsarolja El-Melloit és az öngyilkosságba hajszolja Diarmuidot. A halál
tényéért néhol mutat egy kis megbánást („Muszáj volt megölnöm a szolgát is.”),
de a módja miatt soha: az ő szemében minden halál egyenlő. A második évad
felénél azonban fordulnak a szemszögek, hirtelen Kiritsugu fejében vagyunk, és
kiderül, hogy a karakter rendkívül kétarcú.
 |
Kirei beszélgetése Irisviellel |
Mert bár a módszerei és a tettei morálisan sötétszürkék, de
Kiritsugu maga mélyen hisz a csodákban. Magát már Natalia mellett is eszköznek
látja, valakinek, aki megteszi, amit kell, hogy életeket mentsen – mikor a nőt
magát kell feláldoznia, akit szinte anyjának tart, térdreesve zokog, és
szörnyetegnek nevezi magát, de ismételgeti, hogy sok embert megmentett a
döntésével. Újra és újra visszatér annak gondolata, hogy az „igazságért akar
harcolni” – az utolsó jelenetig, amikor Shirou leveszi a válláról a súlyt, és
reményt ad neki, nem tudja kimondani, de folyamatosan sejtetik, hogy amennyire
gyűlöli látszólag a klasszikus hőseszményt, annyira vágyik is rá, hogy
megfeleljen neki (Arthur egyszer szembesíti is a gondolattal, mire Kiritsugu
vérig sértődik).
Amikor a Grál előtt
áll, egyszer meg is törik, és elmondja, hogy ő mindig akart egy jobb utat, egy
csodát, ami megszünteti a szenvedést, és dühösen közli, hogy a Grál által
ajánlott lehetőség „nem csoda”. A már-már gyerekes hit, ami a motivációinak
alapja, tökéletes ellentétben áll a viselkedésével és két konfliktusának is
alappillére: Kirei már említett módon „az üres embert” keresi benne, Arthur
pedig pont az álmodozót látja meg, de nem tudja elfogadni az életben
alkalmazott módszereit.
De térjünk is át kicsit Arthurra magára. Arthur Pendragon a
Pendragon legenda vagy Arthur mondakör központi alakja (roppant meglepő,
igaz?), Camelot királya. A legenda szerint Uther Pendragon fia volt, aki Merlin
figyelme alatt nevelkedett, míg egy napon ki nem húzta a kőből a híres kardot,
az Excaliburt: erről az a hír járta, senki nem tudja kihúzni, de aki mégis
képes lesz rá, az válik Britannia királyává. Arthur ezt követően megalapította
a kerekasztal lovagjainak rendjét (a kerekasztal annak is szimbóluma volt, hogy
a király magával egyenlőnek, társaknak, és nem alattvalóknak tekintette a
lovagokat, hiszen nem különült el tőlük), és feleségül vette Guinevere-t, aki a
legtöbb változatban egy szomszédos királyság gyönyörű lánya. Arthur uralkodása
Camelot fénykora volt, de egyúttal még életében eljött a bukása is: a
történetnek több változata van, de elterjedten saját törvénytelen fia, a
féltestvérétől született Mordred végzett vele.
 |
Arthur megjelenése civilben |
A Fate/Zero Arthurja, azon túl, hogy nemet váltott (ezért
egyébként sokszor Artoriaként, vagy Arturiaként emlegetik – én személy szerint
azért maradtam az Arthurnál, mert megszoktam, és mert a történelmi szereplők
egyébként előszeretettel hivatkoznak rá a név klasszikus, férfi alakjában),
elég jól megtartja az eredeti figura személyiségét. Eleve érdemes megjegyezni,
hogy számomra nagyon pozitív módon a nem megcserélése
működött. Ahelyett,
hogy összezavarta volna a történéseket, sok mindent pont, hogy a helyére tudott
billenteni (már említett módon, Lancelot és Guinevere helyzetét csak
megérthetőbbé és tragikusabbá tette – az egyedüli kérdéses elem Mordred
születésének körülményei, de ezt is meg lehet magyarázni, ha nagyon akarjuk),
ráadásul Arthur karaktere rendkívül szerethető: például zseniális húzás, hogy
mennyire maszkulin nőnek ábrázolják. Bár alapvetően szép arca van, de mégis,
még a modern öltözete is férfias: fekete öltönyt, férfi nyakkendőt hord, a
haját egyszerűen összefogja. Saber alakjában ugyan kicsit nőiesebbnek mondható
a dizájnja, de a középkorban a szoknya azért nem volt női kiváltság, Arthur
pedig lapos mellvértet, páncélkesztyűt, páncélcsizmát visel: az öltözete
elsősorban praktikus, és nem csinos. Ugyanez a maszkulinitás pedig a
viselkedésében is jelen van: mikor Kiritsugu éppen távol jár, Arthur azonnal
felveszi az úriember szerepét Irisviel mellett, sétálni viszi, beszélget vele,
kinyitja előtte az ajtókat, ha kell, vezet neki, és mindezt teljesen
alapvetőnek tekinti. Még amikor a neme már nyilvánvaló, akkor sem nevezi senki
királynőnek: ő mindig a Lovagkirály megnevezést kapja (King of Knights).
 |
Arthur az elhunyt hősök lelkeit hívja az Excaliburral |
Arthur ezen kívül végletesen becsületes és teljes mértékben
hősies személyiség. A gyilkosságot ugyan nem ítéli el (mikor egy beszélgetésben
szóba kerül, meg is jegyzi Irisvielnek, hogy „életében is el kellett néha
fordítania az arcát”, tehát tisztában van vele, hogy néha áldozatot kell
hozni), de annak módját nagyon komolyan veszi: Gilles-t, aki gyerekeket (tehát
ártatlanokat és védteleneket) ölt, mélységesen megveti, valahányszor szóba
kerül, azonnal ökölbe szorul a keze, és felfortyan. Kiritsugu döntéseit tiszteletben
tartja, és hűséges hozzá a kölcsönös ellenszenv dacára, Diarmuid haláláig:
amikor azonban tisztességtelen módon végez a férfivel, Arthur teljesen
attitűdöt vált. Először sértetten kezd beszélni hozzá („Emiya Kiritsugu… végre
megértem, miféle féreg vagy te valójában. Bolond ember voltam, aki elhitte, az
utunk különböző, de a céljaink egyek. Hittem Irisviel szép szavainak, nem
kételkedtem benned.”), majd később többször visszahívja ezt a monológot,
Kiritsugut gúnyosan „féregnek” kezdi szólítani. Mikor a férfi kérdőre vonja,
hogy hová tűnt, Arthur van, hogy csak odaveti, hogy „majd hívja a pecséttel, ha
kell” – a korábbi szövetséges viselkedése helyett teljesen antagonisztikus a
férfivel szemben, csupán kényszerből tűri meg a jelenlétét. A képessége is a hősiességre és az álmodozásra játszik rá - amikor az Excalibur teljes erejét használja, arany fények szállnak fel a földből és a vízből - mivel Arthur a Hajdani és Eljövendő király, ezért mindenki lelkét szólíthatja, akinek beteljesületlen vágyai maradtak.
 |
Gilgamesh, Nagy Sándor és Arthur boroznak |
Az elvei mellett végletekig kiáll – mikor Nagy Sándorral és
Gilgamesh-sel boroznak, és vitázni kezdenek a király szerepéről, Arthur az
önzetlen uralkodó. Kijelenti, hogy a királynak „fel kell áldoznia magát a
népért”, le kell mondania az életéről emberként, hogy „mártírja legyen az
álmainak”. Nagy Sándor állítja, hogy „felcserélte a szerepeket”, és a
„királynak kell a leghangosabban nevetni és a legvadabbul tombolni” – a vitában
Arthur bár alulmarad, de továbbra is meggyőződéssel hisz a saját szemléletében,
a Hódító Királyt nemes egyszerűséggel zsarnoknak titulálja. Ekkor derül ki az
is, hogy saját magával szemben is végletekig kritikus, és rengeteg megbánást
hordoz az életéből: többször emlegeti, hogy nem volt méltó, hogy „bárcsak más
húzta volna ki a kardot a kőből”, és végső soron magát hibáztatja Camelot
pusztulásáért. Kijelenti azt is, ha egyet kívánhat a Gráltól, ő azt kéri majd,
hogy hadd tegye meg nem történté a saját életét, és hadd vegye át valaki jobb a
helyét – az országát többre tartja a saját hírénél, vagy akár az életénél.
Arthur szemlélete bár rendkívül tisztelhető, de érdemes
megjegyezni, önmagában nem kifejezetten pozitív: a kényszeres önfeláldozása azt
eredményezi, hogy már életében is elhatárolódik a barátaitól (egy fél mondatban
megemlíti, hogy egy lovagja el is hagyta Camelotot, mert úgy vélte, Arthur nem
érti a népe szívét: ezzel valószínűleg Sir Tristanra, a Trisztán és Izolda
főhősére utal), nem igazán látjuk boldognak, vagy felszabadultnak, az életéből
kiveszett az öröm. Arthur meghajtja a fejét a sors, a kötelesség, mások érdeke
előtt, így bár hős marad, de a mentalitása egészen embertelenné válik.
 |
Kiritsugu a Grál keltette látomásban |
Mindenképp szánni akartam még egy szót a Gráljelenetre, mert
talán a sorozat legelgondolkodtatóbb részéről van szó: ez akkor kezdődik, mikor
Kiritsugu legyőzi Kireit, és a Grál megjelöli győztesként. Ekkor egy
tengerparton találja magát, Irisviellel – az égen egy fekete lyukból hamu
hullik, a nő pedig közli vele, hogy ő a Grál akaratának megtestesítője, aki a
felesége arcát vette fel előtte. Buzdítja, hogy kívánjon, és „az válik majd
valóra, ami a szívében van”, de Kiritsugu gyanakodni kezd, hogy nincs minden
rendben. Rövidesen egy moralitásjáték közepébe zuhan: a Grál szembesíti a
ténnyel, hogy az egész életét a „többség érdekében feláldozott kisebbség” elvét
követve élte, az vált a meggyőződésévé, a belső valóságává („Két hajó halad az
óceánon. Háromszáz ember van az egyiken, kétszáz a másikon, és te, Emiya
Kiritsugu…” kezdetű dialóg), és közli vele, hogy „nem kívánhat olyat, amit nem
tud, hogyan valósíthasson meg” (ez egyébként kicsit összecseng a keleti
filozófiában megjelenő „nem lehet a sorsod része, amit el sem tudsz képzelni”
elvvel). Kiritsugu összeomlik, már említett módon sértetten beszél a Grállal („A
pokolba ezzel! Ezt nevezed te csodának?”), nyíltan nemet mond neki.
 |
Kiritsugu elutasítja a Grált, és megfojtja a hamis Irisvielt |
A Grál nem
engedi el, újra megkísérti: Maiyát, Illyát és Irisvielt mutatja neki,
kijelentve, hogy ha egyet feláldoz, kettő az övé lesz. Kiritsugu ugyan reszkető
kézzel leszúrja Maiyát, de amikor a következő jelenetben Irisviel alakja közli
vele, hogy „már csak kívánnia kell, és visszakapja a feleségét és a kislányát”,
megint elutasítja – először majdnem megtörik (átöleli a kislányát, azt mondja,
hogy szereti, és „ha semmi más a világon, ez akkor is biztosan igaz), de végül
végez mindkét látomással. A Grál feldühödik, és a haldokló Irisvielként
megátkozza („Szenvedni fogsz, és tépelődsz majd halálod pillanatáig!), de már
nem tudja magánál tartani – a férfi felébred a vízióból. Mikor Kirei kérdezi,
csak annyit mond, hogy nem tudott kívánni, mert „túl nagy lett volna az ára”. A
jelenet végén végez is a pappal, kijelentve, hogy „egy ostoba, akit nem tud
megérteni”. Végül az utolsó pecsétjével arra utasítja Arthurt, hogy pusztítsa
el a Grált – az azonban addigra már kiválasztotta Kireit a végső győztesként,
így a nő bár lesúlyt rá, de Fuyuki lángokba borul.
 |
Arthur a túlvilágon, a zárójelenetben |
Az utolsó epizód mind Kiritsugu, mind Arthur számára sötét:
a nő a túlvilágon ébred, az utolsó csatájának holttestei között. Továbbra is
csalódott magában, kezdi elveszíteni a reményt, Lancelotot és királyságát
siratja. Kiritsugu maga a lángbaborult Fuyukiban keres túlélőket: korábbi,
mindig a többséget előtérbe helyező szemléletéhez képest ironikus, hogy mikor
egyetlen túlélőt (a nyolc éves Shirou-t) talál, örömkönnyekben törik ki: a fiú
a narrációban úgy fogalmaz, hogy „megmentett egy életet, és ezzel megváltotta
saját magát”. Shirou ugyan a reményt jelenti, de a férfi teljesen elveszíti a
régi életét, az Einzbernek nem engedik át a mágikus gáton a lányához. Végül,
évekkel később egy beszélgetés tanúi vagyunk közte és a fiú között, amikor
Kiritsugu elárulja, hogy „régen szeretett volna hős lenni, de már nem hisz
benne” – ekkor Shirou kijelenti, hogy „átveszi tőle a feladatot”. A sorozat
zárásában a túlvilágon ragyogni kezd a nap (Arthur számára jön egy új remény),
Kiritsugu pedig végre befejezi a sokszor megkezdett mondatot, és a hite nyer a
keserűség felett.
Arthurral kapcsolatban itt is szeretném megemlíteni a
színszimbolikát: a Lovagkirálynak látványosan kék a színkódja, a páncélzata mellett
még a flashbackekben viselt palástja is sötétkék. A kék többek között a világi
uralkodók színe (ezt már említettem a K-project elemzésben), de az ég és a
tenger színeként a végtelenség jelképe is, és ellentéte a földi vágyakat
szimbolizáló vörösnek (szépen rámutat Nagy Sándor és Arthur szemléletének
kontrasztjára). Az intellektus és az elmélkedés színe is: Arthur esetén ugyan
nem hangsúlyoztuk annyit az intelligenciáját, de egyértelműen látszik, hogy
azért jó stratéga, és megvan a magához való esze.
Konklúzió
„Nem pont ez teszi olyan gyönyörűvé? Hogy az álmai túl
hatalmasnak bizonyultak hozzá, és végül megölték az álmodót. Biztos vagyok
benne, hogy a könnyek, amiket a vég előtt hullatott, egészen édesek voltak.” –
Gilgamesh Arthurról
Szóval miről is szól a Fate/Zero? Egyrészt, az emberi
sötétségről és gátlástalanságról. Mire lehetünk képesek egyetlen kívánságért?
Mit dobnál oda, mit adnál fel, csak hogy korlátok nélkül teljesüljön a
legmélyebb vágyad? Mit tehet az emberrel a társadalom, hogy őrölhet fel valakit
a hatalomvágy, a politikai játszmák, vagy a vallás? Léteznek-e valódi hősök,
akik képesek megőrizni a tisztaságukat és a morális elveiket a kegyetlenségben,
vagy egy ilyen sötét világ szükségszerűen felőröli őket?
A Fate/Zero konklúziója egyszerre elkeserítő és reményt
keltő: mert a legtöbb kérdésre sötét választ ad. Egyetlen kívánságért a legtöbb
ember ölni is képes. A hatalmi játszmákban az egyén értéktelen eszköz. A
vallási dogmák és egyházi korlátok, pozitív alapok ide vagy oda a legmélyebb sötétségbe
taszíthatnak valakit. A valódi hősök pedig végső soron pont a tisztaságuk miatt
buknak el.
Viszont maga a hőseszmény, és a jóba vetett hit érték. A
mások irányába mutatott kedvesség, a kitartás, a remény olyasmi, ami át tud
vinni a sötétségen, és ami megerősít: ami végül elérheti, hogy a legmélyebb
bukás után is felállj, és ha továbbvinni már nem is bírod, de legalább átadd a
stafétát valakinek, aki majd helyrehozza a régi hibákat. Ez pedig végső soron
sötét zárás, és mágikus világ ide vagy oda, egy a való életben is nagyon fontos
gondolat.
Köszönöm, hogy velem tartottatok, hamarosan újra
jelentkezem:
Valentine Wiggin
Ha szeretnétek kicsit olvasni az elemzésben előkerült témákról, ajánlom:
- Lady Augusta Gregory : Istenek és harcosok - Ír mítoszok és legendák
- Lényegében bármilyen Arthur feldolgozás - említettem párat magában az írásban, de hatalmas a mondakör, szóval amiben van Arthur, abból már lehet tájékozódni kicsit
- Wikipédia cikkek Nagy Sándorról, Gilles de Rais-ről, illetve lényegében bármelyik mitológiai szereplőről: Diarmuid esetén erősen hiányos, de egyébként egészen igényesek
- Kurt Seligmann: Mágia és okkultizmus az európai gondolkodásban (ha inkább a világ mágiarendszerének alapelveivel ismerkednél)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése