...avagy beszélgessünk az adaptációkról
Aki kezdetektől, az első remegve megtett lépésektől velem
van ezen a blogon az tudja, az egyik olyan történet, ami a sci-fi felé húzott,
és amibe úgy igazán beleszerettem, az Frank Herbert Dűnéje volt. Tizenöt éves
voltam, amikor valósággal faltam ezeket a regényeket, reggeltől estig nem
tettem le őket, fremenül tanultam, mindenem is sivatagos mintájú és hátterű
lett, és egyszerűen másról sem lehetett velem beszélni, csak az Arrakisról,
Paulról, Jessicáról, Letóról, Ghanimáról, és mindarról, amit átéltek. A
rajongásom, ha némileg ki is tágult számomra a világ azóta, a mai napig
töretlen. Elég csak belefutnom egy jól sikerült rajongói videóba, újrázni a
régi filmet, vagy meglátni egy képregényt a könyvesboltok polcain, és megint
elveszek a sivatagban.

Sajnos egyben el kell ismerni – borzalmasan nehezen
adaptálható műről van szó. Frank Herbert összetett világot, komplex
karaktereket teremtett, idővonalak futnak össze, rengeteg politikai intrika és
érzelem hatja át az eseményeket, és valljuk be, a regények egyenként sem
rövidek. Paul története, vagyis maga az eredeti Dűne ugyan elég dinamikus még,
de ott is, annyira finom rezdüléseket kell megjeleníteni, hogy hihetetlen
összhangra van szükség a színészek és a rendező között, kellően monumentális
látványvilágra, hogy tényleg megteremtődjön a szükséges hangulat, elég időre,
és persze a jó OST sem árt. David Lynch 1984-ben úgy döntött, nekivág ennek a
feladatnak, és korrekt, szerethető adaptációt tett le az asztalra, amiről
korábban már írtam egy rövid kritikát, és amit ugyancsak sokszor láttam.
2000-ben, hogy az időhiány kérdését orvosolják, egy három, egyenként másfél
órás epizódokból álló minisorozat látott napvilágot – erről viszont azóta sem
alkottam semmit, mert számomra hatalmas csalódást jelentett, és sosem tudtam
elejétől végéig megnézni. Ennek ellenére ez folytatást is kapott, 2003-ban a
Dűne messiása, illetve a Dűne gyermekei regények adaptációja is elkészült – ez
már ismételten sokkal igényesebb lett, de azért még messze nem tartom az
igazinak.
Aztán jött a hír: Villeneuve megkapta a jogokat, 2020-ban
(illetve később 2021-re tolódtunk) érkezik az új Dűne. És én az első
trailerektől beleszerelmesedtem ebbe az adaptációba, egy nappal a premier után
már a moziban ültem, hogy végre nekiálljak írni ezt a kritikát.
Szerettem volna spoilermentesen dolgozni, de kit akarok
becsapni, nem vagyok én olyan ügyes: vagyis spoilerekre készüljetek, mert
részletesen kivesézem az egészet.
A történet szerint a távoli jövőben, amikor az emberiség már
benépesítette az ismert világegyetemet, a legértékesebb anyaggá a Fűszernek
nevezett drog válik. Ez az anyag meghosszabbítja az életet és kitágítja a
tudatot – alkalmazása elengedhetetlen a csillagközi utazáshoz is. Az egész
univerzumban csupán egyetlen bolygón bányászható: ez az Arrakis, egy kietlen
sivatagbolygó, amit őslakosai, a fremenek Dűnének neveznek. A tizenöt éves Paul
Atreidest, az Atreides ház ifjú örökösét álmok kínozzák. Látomásokat lát a
sivatagbolygóról, egy lányról, és egy háborúról, amiben neki magának is nagy
szerepe lesz. Az élete gyökeresen megváltozik, és a látomásai lassan valósággá
válnak, amikor apját, Leto herceget az Arrakisra vezénylik, a családja pedig
szörnyű árulás áldozatává válik…
„Gyönyörű bolygó ez…” – Duncan Idaho az Arrakisról
 |
Paul (Timothée Chalamet) első találkozása egy homokféreggel |
Mielőtt a lényegre térnénk, mindenképp meg szeretném említeni:
Villeneuve filmje monumentális. Már David Lynch is kipasszírozta kora
technológiájából, amit csak lehetett – a ’84-es film a pajzsokat, és néhány
szerencsétlenebb látványelemet leszámítva nagyon szépen öregedett – de a
2021-es Dűne tényleg valami elképesztő látványvilágot kapott. Vannak itt
végtelen sivatagok, óriási homokférgek, egészen abszurd formájú űrhajók, föld
alatti és föld feletti paloták vésetekkel, ablakokkal és szobrokkal, sötét,
gépesített bolygóvárosok és hullámzó tengerek. Az Arrakis egyszerűségétől a
Caladan szépségéig, vagy a Giedi Prime feketeségéig minden csodálatos
hitelességgel elevenedik meg a színen.
 |
Egy ornitopter |
Nem csak a látványvilágban, de itt tűnik fel először, hogy
Villeneuve egy dologban nagyon okos döntést hozott: ez pedig az, hogy nem
próbált minden áron eredetit alkotni. Láthatóan ismerte a korábbi adaptációkat,
és rájött arra is, hogy vannak bennük elemek, amik működtek – ezeket pedig nem
érdemes megváltoztatni. Azon túl, hogy több beállítást is ellestek a ’84-es
filmtől, és merítettek ihletet a jelmezeknél is (a cirkoruhák például
gyakorlatilag ugyanolyanok, mint ott), az 1992-őben kijött Dűne játék is
látványosan szolgáltatott ihletet. Noha pixelgrafikás, a filmmel ellentétben
meglehetősen szerencsétlenül öregedett darabról van szó, de az egyik
legkreatívabb topter és bányászgép dizájnt tette le az asztalra, amit nagyon jó
ötlet volt átvenni. Miközben azonban megvannak a tisztelgések, a hasonlóságok,
a 2021-es Dűne azért alakít újat is: a pajzsokat helyreraktuk, immár
dinamikusak, hitelesek, megtartják a sci-fi hangulatot. A sardaukarok
hátborzongatóak, végre érezni, hogy egy tényleges halálosztagról van szó, a
Harkonnenek undorítóak, a báró taszító, de egyben eléggé sötétben tartják
ahhoz, elég rejtélyes az egész Giedi Prime, hogy ne csak azt a heveny irtózást
váltsa ki, amit a Lynch féle változatban. Többet kapunk az épületekből, a
Caladanból, nem csak egy snittet az óceánról, látjuk, hogy egy milyen élettel
teli, gyönyörű bolygó az, ahonnan a főszereplő átkerül az Arrakisra.
 |
Paul észreveszi a fürkészvadászt |
A soundtrackért ezúttal Hans Zimmer felelt, akit méltán
tartanak az egyik legkiválóbb filmes zeneszerzőnek: rá is igaz volt, ami
Villeneuve-re magára, egyszerre alkotott újat, és idézte fel a régit. A
Ripplesin the Sand-ben például, ha az ember eléggé figyel, fel-felfedezni a TOTO féle,
’84-es
fő téma egy-egy motívumát. A zene ugyanakkor jelentősen nyomasztóbb, sok
benne a vokál, gyakran egészen hangossá válik, és egyszerűen uralja a jelenetet
– ellentétben a TOTO által készített, alázatosabb, a háttérbe jobban belesimuló
dallamokkal, vagy Brian Tyler teljesen arabos hangzásával, ezt az OST-t leginkább
Peter Gabriel, a Krisztus utolsó megkísértéséhez alkotott munkájához tudnám
hasonlítani. Sokszor csak feszültséget kelt bennünk, de pontosan ez a lényeg:
amikor összeáll a harmónia, amikor felhangzik az ének, akkor mi is átérezzük a
jelenet látomásosságát, a fremenek messiásvárását, Paul vívódását.
„Nem szabad félnem. A félelem az elme gyilkosa. A félelem
a teljes pusztulás előtti kis halál. Szembenézek a félelmemmel. Átengedem
magamon. Ha pedig már mögöttem van… belső szememmel utána fordulok, és követem
az útját. Ha a félelem elment, nem marad semmi, csak én magam.” – A Bene
Gesserit félelem elleni litániája
A monumentalitásán túl meg kell jegyezni, hogy a 2021-es
Dűne elképesztően könyvhű adaptáció lett. A film csupán a regény első felét
dolgozza fel (a Muad-dib c. szakasz feléig), de azt félelmetes pontossággal, de
nem szolgaian másolva. A ’84-es verzióhoz képest eltűnt a gondolatszinkron,
amit én egy szinten sajnáltam, mert a legjobb idézetek, a legfontosabb
kijelentések sokszor nem kerültek tényleges kimondásra, csak a karaktereken
belül játszódtak le. Azonban annak ellenére, hogy kevésbé szóról-szóra követ,
mégis, alig néhány jelenetet tudok említeni, amit kihagytak. Ennek szükségszerű
vonzata, hogy a film kifejezetten lassú, szépen csordogálunk egyik jelenetből,
egyik konfliktusból a másikba, nagyon sokszor csak látomások, beszélgetések,
tépelődések követik egymást. A karakterek tárgyalásokon vesznek részt,
politikai intrikákat próbálnak kibogozni, és kicsit megismerjük a kapcsolataikat
– de ezeket a film elképesztő érzékenységgel adja át. Elárul valamit, hogy a
moziban közel három óra alatt egyszer sem éreztem ingert, hogy ránézzek az
órámra – csak a végén döbbentem rá, hogy tulajdonképpen mennyire hosszú időt
ültem előtte. Szánunk időt a mellékszereplőkre – bár továbbra is igaz, a
történet Paul centrikus, elsősorban ő a szempontkarakterünk, de végre
belelátunk Duncan, Gurney, vagy Leto érzéseibe is. Ráadásul nem féltünk gondolatokat
beemelni a további kötetekből – sokkal nagyobb hangsúlyt kap a Missionaria
Protectiva, többet megtudunk a Bene Gesserit céljairól, erősebben sejtetik
Paul látomásának sötétségét is. Mondhatni, Villeneuve ugyanúgy járt el, mint
korábban az Életed Története adaptálásánál az Érkezés c. filmmel, csak sokkal
nagyobb skálán: egy olyan filmet alkotott, ami kiegészíti az eredeti művet, kicsit
újraértelmezi, de azért még mindig hűséges hozzá.
Kaptunk apró részleteket, finom utalásokat a víz értékére (ugyan egy nagy kedvencem, az Arrakeeni kert nem került bele a filmbe, de a tíz szent pálma gondolata is nagyon szépen pótolta ezt az elemet - illetve nekem a legszélsőségesebb elem mindenképpen a kávé volt. Nagy fogyasztójaként ennek az italnak a hideg rázott a köpetekből lepárolt kávé gondolatától), és kellően megtartottuk a közel keleti, arabos hangulatot is.
„A nagy ember nem keresi a hatalmat. A nagy ember
elhívást kap, és arra felel. Ha te nemet mondasz, akkor is pontosan az leszel,
akire szükségem van. A fiam.” – Leto Paulnak
 |
Paul az apjával (Oscar Isaac) |
Egyértelmű volt, hogy nagyon sok múlik a castingon. Ez már
2000-ben nyilvánvalóvá vált – a minisorozat bukását számomra legfőképpen a
szereplőgárdája okozta. Ugyanebben a változatban derült ki az is, hogy a
kulcskarakter egyértelműen
Paul maga. Ha őt sikerült eltalálni, az
adaptáció legalábbis szórakoztató lesz, ha mestermű nem is – amennyiben viszont
az ő kiválasztása félrecsúszik, a cselekmény annyira köré épül, hogy teljesen
mindegy, mennyire teszik ki a lelküket azok, akik mellette játszanak, szinte
biztos, hogy nem tudják elvinni a hátukon a filmet. Kyle MacLachlan annak
idején kifejezetten jó alakítást tett le az asztalra: messze túlkoros volt a
szerepre, 15 éves kamaszfiú helyett huszonéves fiatal férfiként jelenítette meg
a főszereplőt, de ügyes átírásokkal többé-kevésbé sikerült kiküszöbölni az
ebből fakadó hibákat. Alec Newman már sokkal problémásabbnak bizonyult: nála ugyan
megőrizték az eredeti életkort, de a színész messze nem volt elég karizmatikus,
nem kapott túl jó rendezői utasításokat sem, így inkább tűnt hisztérikus,
beképzelt kamasznak, mint űzött messiásfigurának.
Timothée Chalamet viszont határozottan jó választás volt. A
színész ugyan huszonhat éves, de Kyle MacLachlannel ellentétben messze nem néz
ki annyinak. Nagyon fiatalos, gyakorlatilag tinédzser arca van, magas, de
hosszúak a végtagjai, így teljesen átadja az „épphogy megnyúlt kamaszfiú”
stílust: simán elhittem neki, hogy csak tizenöt-tizenhat év körül jár, és a ’84-es
filmmel ellentétben a szereplők is akként kezelték. Noha vannak kisebb
eltérései a könyvben leírt Paultól (nem zöld a szeme, nincs sasorra), de maga
az átható tekintet, sötét haj, a koravén, kicsit hátborzongató légkör, amit
teremt, elérték, hogy számomra a legpontosabb adaptációja legyen a
karakternek.
 |
Paul és Chani (Zendaya) a dzsihádlátomásban |
Mivel csak az első könyv első felét látjuk, ezért Paul
jellemzően még nem áll az élre. Értelmet keres a látomásaiban, félti az apját,
a tanárait, akik egyúttal látványosan az egyetlen barátai is (különösen a
Duncannel való kapcsolatáról süt, hogy igazából nem találkozik kortársakkal – ahogy
a fegyvermester nyakába ugrik, viccelődik fele, egyértelmű, hogy ő jelenti
számára azt a partnert, amit más tinédzsereknek az osztály/évfolyamtársak
szoktak – de nagyon szerettem azt a jelenetet is, mikor meglátja Thufirt,
felcsillan a szeme és gondolkodás nélkül átöleli. A formális, hercegi
státusszal egészen éles kontrasztot alkotott az a közvetlen szeretet, ami
köztük volt). Egyúttal megjelennek benne a tipikus kamaszos kérdések: Szembe
kell néznie a ránehezedő elvárásokkal, az Atreides örökös szerepével, megtalálnia
a helyét a világban. Megjelenik Chani is, és a film nagyon szépen megragadta az
első szerelmet, ahogy Paul számára a lány egyszerre valami misztikus és
elérhetetlen, és valaki, aki iránt természetes okokból érdeklődik. Persze ott
van maga az Arrakis, ami egyszerre egy idegen hely, távol az otthontól, és
valami újszerű és izgalmas számára. Paul hol egészen tisztán lát, felismeri az
összefüggéseket és szembesíti az környezetét – néha kifejezetten hátborzongató,
amikor az anyja elé áll, és látványosan már van egy többlettudása – hol pedig nagyon
is bizonytalan, keresi a felnőtteket és keresi a támogatást. Emlegettem a
gondolatszinkron hiányát – a színész tényleg mindent beletett, hogy egy-egy
tekintettel, testbeszéddel adja át azokat az elemeket, amiket a regény
szavakkal, és személyes véleményem szerint sikerrel járt. Mivel a karakter
sokkal inkább gyerek, az általa elszenvedett veszteségek is kapnak egy további
mélységet – nem egy feladatára kész fiatal férfi az, akit onnantól hercegként
szólítanak meg, hanem egy fiú, aki egyik napról a másikra szinte teljesen
egyedül maradt a világban.
 |
Paul a gom jabbar próbán |
És mindenképp szeretném kiemelni, hogy a csendes
szemlélődésen kívül azért akad egy-két jelenet, amiben már megcsillan a Dűne
második felében várható, sokkal számítóbb és fenyegetőbb Paul is – igazából ezek
azok, ahol Timothée Chalamet tényleg kiugrót alakít. Az egyik első a gom jabbar
próba: a ’84-es változattal szemben itt a félelem elleni litániát, amit ő maga
is elkezd némán ismételgetni, az anyja mondja az ajtó előtt, Paulnak csak az
arcát látjuk, amin azonban nagyon szépen végigkövethető, ahogy eljut a
bizonytalanságtól és a félelemtől a tényleges fájdalmon és szenvedésen át addig
a pontig, amikor kitisztul az elméje és a Tisztelendő Anya szemébe néz. Egyetlen
jelenet, de mégis láttuk az átmenetet a világtól védett kamaszfiú és a tömegek
által imádott erőskezű vezér között. A másik, amit én mindenképp kiemelnék, az
a cirkosátorban lezajló beszélgetés, és a dzsihádlátomás. Ennek két oka is van,
az első, hogy a 2021-es Dűnében a fűszer végre tényleg narkotikumnak tűnik.
Megvan a fantasy vonulata, látjuk, hogy tényleg kitágul a tudat, a főszereplőnk
valóban ráérez a jövőre a hatása alatt, és egyértelmű, miért szent a fremenek
szemében és elengedhetetlen a világ működéséhez. De közben fennakad a szem, elkábul
a karakter, megzavarodik a valóságérzékelése (ezt az aratógépes jelenet is
nagyon szépen illusztrálta), egy ponton folyni kezd a nyála. A drog végre drog,
és a színész remekül adja át ezt a transzállapotot. A másik – és itt
visszautalnék a korábbi megjegyzésre, miszerint a film és a könyv kiegészíti
egymást – hogy Paul nem távolodott el tőlem. Számomra a cirkosátor jelenet
mindig úgy maradt meg a könyvből, mint a pillanat, amikor elvesztettem a
kapcsolatot a főhőshöz. Paul számára ott annyira megváltozik a világ, hogy a
teljes értékrendje átfordul, határozott és manipulatív lesz. Ugyan akadnak még
megingásai, például a Jamis párbaj, de többé nem volt meg az a mély szimpátiaérzetem
vele, mint a regény kezdetén. A látomásainak igazi összefüggéseit, a
döntéseinek miértjeit két-három kötettel később értjük meg igazán, akkor lehet
eldönteni, egyetértünk-e vele, addig teljes a homály. A filmváltozatban viszont
a látomások sokkal vizuálisabbak, sokkal többet sejtetnek, és ahogy a karakter a
transzban elkezd beszélni, reszket, számonkéri Jessicát, annyira érzékenyre
sikerült, hogy nem tört meg a szimpátia. Továbbra sem tudtam meg, mit látott,
de sikerült bemutatni, mennyire pánikba esett, mennyire sarokba szorult miatta,
és így az iránta érzett szimpátia sem veszett el.
 |
Lady Jessica (Rebecca Ferguson) a film elején |
A film másik kulcsfigurája Paul anyja,
Lady Jessica. Mindenképp
meg szeretném említeni, hogy Francesca Annis-t szerintem ebben a szerepben nem
igazán lehet túlszárnyalni, ő lényegében a regény lapjairól lépett ki –
gyönyörű volt, boszorkányos volt, fenyegető volt, ha arra került a sor, és a
leírásoknak tökéletesen megfelelt. Erősen kételkedem benne, hogy van mai színésznő,
aki meg tudja közelíteni azt az alakítást, amit ő letett az asztalra – a 2000-es
és 2003-as filmekben mind Saskia Reeves, mind Alice Krige nagyon messze voltak
tőle. Viszont Rebecca Ferguson nagyon sokat beletett, és ha nem is érte el az ő
szintjét, de egy más módon kiváló Jessicát láthattunk általa. A film nagyjából
feléig nem igazán lenyűgöző, érzékeny, szerelmes nő és anya, aki aggódik a
párjáért, a fiáért, és sodródik az eseményekkel, hogy aztán egyetlen jelenetben
megmutassa a valódi arcát – amikor Paul-lal együtt kivinnék őket a sivatagba,
és kiszabadul, azonnal magára vonja a figyelmet. Francesca Annis változatában a
Harkonnen katonák elintézése is finom, és tényleg nincs más szó, boszorkányos
volt: a nő csak annyit mondott, hogy „Fiúk, csak nem akartok megvívni értem?”
és elszabadult a pokol. Rebecca Ferguson Jessicájának a szabadulása után minden
szava utasítás és minden szava a Hang, beleremeg a terem a basszusba – kevésbé manipulatív,
de éles kontrasztot képez az addigi szelídséggel, és megmutatja, pontosan
mekkora hatalmat mozgat ez a nő, ha egyszer szabadon engedi az erejét. Utána,
Stilgar legyőzésekor ugyan elejt egy mondatot, amiben már benne van az a sötét
játékosság is, de addigra már felismertük a valódi arcát. Határozottan kíváncsi
leszek, mit alakít majd fremen papnőként.
 |
Chani Paul álmában |
Chani ugyan csak nagyon rövid időre jelent meg ebben
a filmben, és főleg a látomásokban kapott szerepet, de mindenképp említést kell
tenni róla, hiszen az ő alakja a Dűne egyik mozgató eleme. Sean Young Chanija
egyike a kevés színésznek, akiket kimondottan gyengének éreztem a ’84-es filmben:
a színésznőt magát kedvelem, a Szárnyas Fejvadászban igazán emlékezeteset
alakított, de ez a szerep egyszerűen nem állt jól neki. 2000-ben Babora
Kodetová viszonylag korrektet alakított, 2003-ra pedig igazán megtalálta magát,
a felnőtt Chaniként a sorozat egyik legjobb alakítását nyújtotta, de még mindig
hiányzott valami. Zendaya pedig ismételten, remek választásnak bizonyult. Ebben
a változatban a fremenek nagyrészt sötétbőrűek (Javier Bardem jelenti az
egyetlen kivételt, de ő pedig spanyol származású, tehát nem kiugróan sápadt,
belesimul a környezetbe), a kék szemükkel együtt tényleg egy külön
népcsoportnak tűnnek. Chani maga fiatal, de kicsit idősebbnek néz ki Paulnál,
és nagyon szép a kontraszt a látomásbeli, és a valós stílusa között – a főszereplő
már egyértelműen szerelmesként álmodik róla, amikor pedig megismeri még a
határozott, vagány, és veszélyes fremen harcosnővel találkozik. A színésznő
elég természetes, hogy meg tudja jeleníteni ezt a két végletet, jól áll neki az
óvatos, cinikus humor a Jamis párbaj előtt, és nagyon kíváncsi leszek, mit
alakít majd, amikor ténylegesen kialakul a szerelmi szál a főhőssel, és
legfőképp a kontrasztra közte, és a leendő Irulan hercegnő között.
Szeretnék egy rövid említést tenni a kezdő monológjáról is,
amikor az esti sivatagot emlegeti, ahol a lemenő nap fényében látszik a
levegőben a fűszer – ez ugyanis megint a játékból kerülhetett a filmbe. A ’92-es
játékban a Chani romance az RPG vonal egyik opcionális eleme (amit egyébként
érdemes végigvinni, egyrészt mert az eredeti történetnek is része, másrészt,
mert Chani jelenléte nagyon megkönnyíti a sziecsekkel való kommunikációt) –
ennek fő jelenete játszódik az esti sivatagban, itt hangzik el egy ehhez nagyon
hasonló mondat. Apró részlet, apró referencia volt, de én ismételten nagyon
örültem neki.
 |
Leto és Gurney Halleck (Josh Brolin) |
Leto karakterét egyszerre tartom a legkönnyebb és az
egyik legnehezebb szerepnek a szériában, mert nem is annyira színészi tehetséget,
sokkal inkább egy természetes kisugárzást igényel, amivel a színész vagy
rendelkezik, vagy nem. Leto az egyik legtisztább karakter az egész történetben:
okos, karizmatikus, jó vezető, de veszedelmesen naiv és jóakaratú ember, aki
rajong mind Jessicáért, mind a fiáért, és a világot odaadná értük. Oscar
Isaacnek igazából nagy szerencséje volt azzal, hogy már ismerjük az arcát – ez ritkán
sül el jól, de amikor az agyam azonnal összekötötte Poe Dameronnal, nem tudtam
nem jót feltételezni róla. Kellően szimpatikus volt, kellően kedves természetű,
és kellően hasonlítottak Timothée Chalamet-vel is ahhoz, hogy elhiggyem, egy
apát és a fiát látom a képernyőn. A közös jeleneteik kimondottan bájosak lettek
(az egyik személyes kedvencem a szereplők szekciójának elejére beszúrt idézet –
annyira közvetlen az a jelenet, annyi finom humor és dorgálás van benne, hogy teljesen
átérezhető, mennyire szeretik egymást), a fürkésszel való támadás után pedig Letóról
süt a düh és az aggodalom.
Rebecca
Ferguson Jessicájával nagyon jó a kémiájuk. Csak egy-egy jelenetet kapnak, ahol
tényleg szerelmespárként láthatjuk őket, de kézfogásokkal, érintésekkel sikerül
átadni, hogy milyen egészséges, és mégis milyen tragikus a kapcsolatuk. A
zárójelenet a foggal, ahogy ez a figura a totális megalázottságban, meztelenre
vetkőztetve is meg tudja őrizni a méltóságát a báróval szemben, nagyon szépen
megmutatta a lelkierejét.
 |
Duncan Idaho (Jason Momoa) utolsó harca |
Jason Momoa mint
Duncan Idaho talán a legérdekesebb
választás volt. Duncan az első regényben egy kicsi, de fontos szerep, hosszú
távon azonban az egész széria talán legmeghatározóbb karaktere: azt hiszem,
elmond valamit, hogy az egyetlen karakterről beszélünk, aki a többezer éven
átívelő cselekmény minden fontos pontjánál jelen van. Ritkán főszereplő, de
mindig ott mozog a háttérben, és amennyire egyszerű a morális kódja és a
motivációi, annyira összetetté válik az út, amin végigmegy. Pont ezért nem
meglepő, hogy eddig három Duncan Idahónk volt, és egyik sem tudott igazán
megfelelni az elvárásoknak. Richard Jordannek alig jutott képernyőidő, James Watson
egyszerűen jelentéktelen volt, Edward Attertont pedig bár kedvelem, mint
színészt, de egyszerűen nem illett hozzá a fegyvermester figurája. Jason Momoa
tény, sokat belevitt önmagából, az apró megjegyzéseiben fel-felfedezni Aquamant
vagy Ronont, de egyben messze a legkarakteresebb Duncant sikerült játszania. Van
dinamikája Paullal, látszik a csodálata és a tisztelete a fremenek, majd maga a
bolygó iránt, miközben elszakad a főhősöktől, felismerjük, hogy mindig
megalkotja a saját véleményét, súlyozza a történéseket a saját értékrendje
szerint is, ami a jövőben még II. Leto mellett is fontos tulajdonsága lesz.
Igazi harcos, könnyen el lehet hinni, hogy a Harkonnenek és a Corrino ház is
tart a tehetségétől. A haláljelenete ütős, az áldozata egyszerre szép és
megrázó – nagyon remélem, hogy tényleg elkészül a teljes Paul trilógia, mert
várom, hogy visszatérjen a Dűne messiásában.
Gurney Halleck, a másik az „öregek” közül, aki fontos
szerepet kapott, Jessica mellé kerül olyan szempontból, hogy nem sok esélye
volt túlszárnyalni a ’84-es elődöt. Patrick Stewartnak nagyon jól állt a
szerep, egyszerre volt intellektuális figura és művész, akiről tényleg el
lehetett hinni, hogy mindjárt zenél és énekel, de közben benne is ott volt a
harcos, és idővel Paul oldalán álló fremen. Josh Brolin verziója ezzel szemben
vadabb és morcosabb egy fokkal (nagyon jópofa jelenet, amikor Leto rászól, hogy
mosolyogjon), de a maga módján ugyancsak szerethető. A legerősebb jelenete
ebben a filmben egyértelműen Arrakeen megtámadása, amikor beviszi az Atreides
katonákat a tűzbe – ott tényleg árad belőle a bátorság, és a düh is a Harkonnenek
iránt.
A mellékszereplőkre szánt több idő ellenére azért Thufir
és Yueh még mindig kicsit háttérbe szorultak – ez utóbbinál tényleg csak
az utolsó pillanataiban tudtuk meg, hogy mi is motiválta, míg a regényben
kezdettől emlegetik a tragédiát a feleségével, és rendesen összezavarják a nézőt
a motivációival kapcsolatosan. A casting viszont mindkét esetben parádés volt,
különösen Thufirnál nagyon tetszett, ahogy a mentátok számolását bemutatták –
amikor neki is fennakadt a szeme, és láthatóan inkább volt számítógép, mint ember
egy pillanatig, tökéletesen átadta azt, ahogy a regény alapján elképzeltem
őket.
 |
Liet Kynes (Sharon Duncan-Brewster) |
Egy nagyon sok kérdést felvető döntés volt Sharon
Duncan-Brewster, akit
Liet Kynes szerepében láttunk – Kynes ugyanis az
eredeti történetben férfi, félvér fremen, aki idővel az Ichwan Bedwine, a Nagy
Testvériség vezetője lesz, ami minden frement összeköt a bolygón. Ahogy
többször kimondják, Kynes két világ gyermeke – az apja impériumi ökológus (és ő
maga is elszántan folytatja az álmát), aki a császárt szolgálja, de önmagát már
fremennek tartja. A fremenek alapvetően patriarchális társadalom, ezért Kynes
nemének cseréje kicsit öngólnak tűnik – ugyanakkor érdemes megemlíteni, hogy
patriarchátus ide vagy oda, a nők tisztelete is nagyon erős maradt. A vallási
vezetőjük a tisztelendő anya, a lányaik tanulnak harcolni, sőt, ha magát a
sorozatot nézzük, látjuk, hogy Aliát például szentként tisztelik és elismerik
vezérnek. Maga a Dűne, egészében rendkívül feminista sorozat: rengeteg női
karaktere van összetett személyiségekkel, motivációkkal, jó és rossz oldalon
egyaránt, a döntéseik pedig erőteljesen formálják a cselekményt. Egyébként
pedig, ha félretesszük ezeket a kérdéseket, egyszerűen elég annyi is: Sharon
Duncan-Brewster zseniális Liet Kynes.
A színésznő tökéletesen érti a karakterét, látszik a
vívódása, a kialakuló szimpátiája Leto iránt, miközben próbálja tartani a
távolságot, és végül a döntése, mikor Paul oldalára áll. A sivatagi jelenetei,
az imádságai mind elérik, hogy ő legyen az első figura, aki által betekintést
nyerünk abba, hogy kik is a fremenek, tökéletesen megragadja azt a határt, amin
ez az ember mozgott. Lehetséges, hogy „PC” casting volt, de tipikus példa arra,
amikor jól sül el – nem tudnék színészt mondani, akinek szívesebben adtam volna
ezt a karaktert.
 |
Harkonnen báró (Stellan Skarsgård) |
Végül, de nem utolsósorban szeretnék tenni egy említést a
gonosz szekciónkról is, akik egyelőre
Harkonnen báró (Stellan Skarsgård)
és
Glossu Rabban (Dave Bautista). Egy név még láthatóan hiányzik, őt
valószínűleg a második részben látjuk majd először: ez Feyd Rautha, aki egyben
talán a legnagyobb kihívást jelenti majd. A Harkonnenek esetén a kulcsszó
egyszerűen az
egyensúly. David Lynch filmjében hátborzongatóak és
undorítóak voltak, de néha kicsit át is estünk a ló túloldalára –
újranézésekkor sokszor egyszerűen pörgetem a báró jeleneteit, mert annyira
taszít. A minisorozat ebből visszavett, de cserébe a főgonosz elveszítette
fenyegető mivoltát is, nem volt benne semmi különösebben taszító. A 2021-es
változatban a Harkonnenek undorítóak, de nem mindig látunk mindent – kicsit az
Avatár sorozat azon trükkjét juttatták eszembe, amikor két évadon keresztül nem
láttuk Ozai arcát. A bárót kellően sötétben tartjuk, és a kevés jelenetében
kellő kárt okoz egyetlen kézlegyintéssel, hogy egyértelmű legyen, ha a főhős a kezei
közé kerül, szörnyű sors vár rá, ezáltal pedig féltsük tőle Pault. Rabban
mellette egyértelműen buta, agresszív báb, de mégsem annyira komolytalan, mint
a Lynch változatban – látszik, hogy hataloméhes, pusztító, és csodálja a
nagybátyját, ezáltal pedig ő is hatalmas kárt tud okozni, ha egy nagyobb
manipulátor irányítja.
Leto haláljelenetét még szeretném ezen a szakaszon is
kiemelni, mert egy éles kontrasztot láthatunk a herceg és a báró között: míg
Leto a teljes megaláztatásban is erős marad (az utolsó mondatai, „Itt vagyok.
Itt maradok” is ezt hangsúlyozzák), addig a bárót ellebegve, a plafonon kúszva
látjuk, miután mindenki meghalt a szobában – olyan, mint valamilyen csótány,
végtelenül szánalmas. Ismét igaz, mint a filmben sokszor: egyetlen jelenet, néhány
beállítás, rengeteg többletjelentés.
„Jön… látom! Egy szent háború, ami elnyeli az
univerzumot, mint a futótűz. Egy kegyetlen vallás… az apám nevében… az Atreides
lobogó alatt… Fanatikus légiók imádkoznak az apám koponyájánál! Egy háború a
nevemben! Az én nevemet üvöltik! […] Te tetted ezt velem! A Bene Gesserit
csinált belőlem őrültet!” – Paul a dzsihádlátomás alatt
Szóval mi is a konklúzióm? Számomra a 2021-es Dűne abszolút
hozta, amit vártam tőle, és egyértelműen az eddigi legjobb adaptációnak tartom.
Vannak hibái, vannak elemei, amiben egy-egy előd megelőzte, de összességében
annyira összeáll, annyira látomásos és pontos, hogy három órára vissza tudott
vinni a könyv világába, a könyv karaktereihez, és éreztetni velem azt, amit ők
éreztek. Nagy örömömre szolgál, hogy már megjött a hír, jól teljesített a
jegyeladásokban, vagyis 2023-ra várhatjuk a második részt. Megérdemli, hogy
folytatódjon.
Hogy meglegyen a tematikus elköszönés: Ya hya chouhada!
Hamarosan találkozunk:
Valentine Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése