Tíz karakter, akiket én szeretek…
...ti viszont valószínűleg nem
Általában nem véletlen, hogy egy
franchise mely karakterei tesznek szert az eget verő népszerűségre, a nagy
rajongótáborra, kikről készülnek sorozatban a fanartok, fanfictionök, rajongói
videók. Ezekkel a figurákkal kapcsolatosan gyakran elég nagy az egyetértés.
Szerethetőek, megszánhatóak, „menők”, klassz a karakterdizájnjuk, egyszerűen
„van bennük valami” amiért nehéz nem imádni őket. Minden író álma, hogy ilyen
népszerű, sikeres személyiségeket alkosson, akik miatt aztán szívesen követik a
történetüket a tömegek.
Ugyanakkor én személy szerint gyakran
belefutok, hogy nem a nagyon népszerű, és tömegeket meghódító figurák lesznek a
nagy kedvenceim, hanem azok, akik elbújtak az árnyékukban. Ez történhet azért,
mert a karakter mellékszereplő, egyszerűen nincs elég képernyőideje, netán
antagonista, aki élesen szembekerül egy kedvelt főhőssel… de sokszor az is
előfordul, hogy egy főszereplő az, aki nem érinti meg úgy a közönségét, kevesen
tudnak azonosulni vele.
(Képek forrása: 1, 2, 3, 4, 5) |
A nagy kedvenceimről már sokszor írtam
– köztük is akadtak kevésbé közönségkedvenc figurák, de azért rám is igaz,
gyakran rajongója leszek a népszerűbbeknek. Vagyis ezúttal tíz sikeres
franchise kevéssé kedvelt, de általam a kedvencek között számontartott
karakterét gyűjtöttem össze egy mérsékelten spoileres indoklással.
A sorrend ezúttal elég szubjektív –
próbáltam figyelembe venni a karakter népszerűtlenségének mértékét, ezt
viszonyítani valamennyire a történetének népszerűségéhez, és azt is belevettem,
hogy én magam mennyire szeretem a figurát a fandom általánosságához képest, de
ez nem egy olyan téma, amit könnyen lehet számszerűsíteni vagy racionalizálni:
tehát, míg maga a tíz karakter tényleg áldozatául esett ennek a jelenségnek, a
sorrendjüket ne vegyétek annyira komolyan.
Vágjunk is bele!
10. Michael Burnham – Star Trek
„Hogyan győzhetjük le a félelmet? Mondjunk
neki nemet!”
Michael Burnham a Star Trek: Discovery
főhősnője, akit Sonequa Martin-Green alakított, immár három évadon keresztül –
jelenleg a negyedik fut. A sorozat második évadáról korábban volt egy kritikám,
amit EZEN a linken elolvashattok, ha szeretnétek egy kis ismétlést, vagy
ismerkedést a szériával, mielőtt nekilátunk.
Fanart Michael-ről (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
Hogy fekete nő. Mielőtt bárki rám süti, hogy lerasszistáztam
és hímsovinisztáztam a fél fandomot, hadd fejtsem ki kicsit a dolgot. A
fandomok toxicitásáról szóló bejegyzésben már emlegettem a PC kérdést: egy
nagyon kontroverzális, nagyon problémás témáról van szó, amiről szerintem
mindenki hosszan tudna beszélni. A lényege röviden, hogy a modern
filmgyártásban szinte kvótaszerűen szükséges, hogy fekete, LMBTQ+, és női
karakterek is megjelenjenek a vásznon, ezzel reprezentációt biztosítva a
kisebbségeknek, vagy valamilyen szempontból hátrányos helyzetű, mellőzött
csoportoknak. Ez azonban, különösen adaptációknál sok esetben azt jelenti, hogy
egy karakter bőrszínt, nemet, vagy akár szexuális orientációt vált a képernyőn.
Ezen, különösen az eredeti mű rajongói nagyon sokszor felfortyannak, és nem
ritka, hogy egy-egy filmet már azelőtt leírnak, bojkottálnak, hogy egyáltalán a
mozikba kerülne, és megnézhetnék, hogy mit is alkot az a színész. Vannak
esetek, ahol a végső termék rácáfol az előítéletekre (a mai napig emlegetem,
hogy a Végjáték film legjobb döntése volt Anderson nemének megcserélése, és a
női Liet Kynes is határozottan jól sült el az új Dűnében), de nem ritka, hogy
kibukik, a színészt a bőrszíne és nem a tehetsége miatt választották (erre jó
példa néhány szereplő a Witcher sorozatból).
Szintén szeretném hangsúlyozni, én személy
szerint nem vagyok a PC ellen. Nem tartom helyesnek a reprezentáció
kvótaszerűségét, mert sok esetben aláássa a kisebbségekhez tartozó emberek
értékét: egy izgalmas karakterből potenciálisan „a meleg karakter” lesz,
akinek a teljes személyiségét azonosítják a kisebbséggel, amit képvisel, ez
pedig ugyanúgy diszkrimináció, mintha egyszerűen nem jelenne meg a vásznon.
Viszont szembe kell néznünk a ténnyel, és elfogadni, hogy nagyon hosszú időn
keresztül a médiában egyáltalán nem jelenhettek meg ezek a csoportok. Most
kompenzálunk, keressük az arany középutat: tehát a PC addig fog menni a
képernyőn, addig fogják díjazni és nyomni, amíg elhalkulnak a fanyalgók, és
remélhetőleg eljutunk egy toleránsabb szintre.
Michael Burnham bizonyos szempontból
egy nagyon szerencsés univerzumot fogott ki, mert a Star Trek mindig a
tolerancia élharcosának számított. Az egyik első sorozat volt, amiben
megjelenhetett egy fekete nő fontos, intellektuális szerepben (Nyota Uhura, a
TOS kommunikációs tisztje), ugyancsak a TOS-ban láthattuk az első csókot egy
fekete nő és egy fehér férfi között, a Deep Space Nine-ban már megjelent egy
erős LMBTQ+ reprezentáció Jadziával, a Voyager esetén maga a kapitány volt nő.
A sorozatnak mindig voltak fanyalgói, mindig akadtak, akik úgy érezték, túl
messzire ment, de az idő mindig igazolta: amit a Star Trek behozott, az idővel
elfogadottá vált. A Discovery maga is megtette a lépéseit: a főhőse, Michael
Burnham egy fekete nő, a főbb szereplők között van egy rendkívül bájos meleg
párunk, Georgiou egyértelműen biszexuális, a harmadik évadtól akad egy
non-bináris karakterünk Adira személyében, és ezeket a részleteket a sorozat
történeten belül nem ragozza túl. Soha, senki nem tesz megjegyzést arra, hogy
valaki a neme, a bőrszíne, vagy a szexuális orientációja miatt több vagy jobb
lenne másoknál. Ugyanakkor magában a marketingben tényleg elég erősen nyomták
ezeket a casting döntéseket, ami nem tett jót a közhangulatnak – és mivel a PC
témákra sokan azonnal és gondolkodás nélkül ugranak, ezért mind a főhősre, mind
a mellékszereplőkre sötét napok vártak.
Azt állítom, hogy Michael Burnham
tökéletes főszereplő? Nem. A legkevésbé sem. Nem egy olyan döntés volt az
útjában, amit én nagyon másképp csináltam volna az írók helyében (ez különösen
igaz a harmadik évad végére – erről is ideje lenne már a kritikának), és magán
a szérián belül egyébként nem is a legnagyobb kedvencem, Tilly, Georgiou,
Spock, Pike, Saru rendesen megelőzik a listán. Ennek ellenére viszont állítom,
hogy elszenved egy brutális kettős mércét a fandomtól. Kirk két kezemen nem
tudom megszámolni, hányszor szegett szabályt és parancsot a történet során,
minimális következménnyel, és azzal az erkölcsi üzenettel, hogy a szívére
hallgatott és helyesen cselekedett – ugyanilyen helyzetekben, ha Michael
parancsot szeg, megbízhatatlan karakternek lesz titulálva, akire nem lehet
számítani, és „akit már rég kicsaptak volna a Csillagflottából a régi
sorozatokban”. Kira Nerys a DS9-ban sokkal többször fordult szembe Siskóval,
mint ahányszor Michael ellent mond a parancsnokának, és nem egyszer elintézik
egy legyintéssel: Kirának viszont ezt megbocsátja a fandom, ikonikus női
karakterré vált. Michael monológjai túlérzékenyek, a sírása túljátszás: Kirk
dagályos beszédei a barátságról azonban valahogy nem lépik át a tolerancia
küszöböt. A PC iránti érzékenység, az elmúlt évek casting és rendező döntései
miatt érzett düh olyan szintű ellenségességet generált ezzel a karakterrel
szemben, hogy racionálisan hiába állítható oda bármelyik korábbi protagonista mellé
(talán Picard-t leszámítva), és jelenthető ki, hogy semmi rosszabbat nem
csinált (sőt, általában sokkal több következményt szenved el, mint az
említettek), egyszerűen esélytelen volt, hogy népszerűvé váljon.
Hogy egy új sorozat
főszereplője. A remake-ek és
folytatások korát éljük. A Star Wars folyamatosan hozza ki az újabb és újabb
sorozatokat és filmeket, tömegével kapjuk a Marvelt és DC-t, lesz új Mátrix,
jönnek a Disney Live Action-ök… soroljam még? Lassan már vadászni kell valami
eredeti ötletet a mozikban, minden valami másnak az újrázása. Ezt el lehet
fogadni, és maga módján lehet szeretni is: én személy szerint mindig törekszem
rá, hogy nyitottan álljak mindenhez, és vannak olyan történetek, amelyek nagyon
megfognak ebből az új hullámból. De nem tudom hibáztatni azokat, akiknek egy
kicsit sok már, ami megy.
Michael Burnham az új generációs Star
Trek arca lett. J.J. Abramsnek mindig hálás leszek a három TOS alapú filmért,
amivel feltámasztotta a szériát, de a Discovery volt az a sorozat, ami hosszú
évek után folytatást adott. Új látványvilág, új történetmesélési stílus, kicsit
több akció, az epizodikus szerkezet helyett évadokon átívelő történetszálak:
Star Trek, de modern, az új generációnak fogyaszthatóbb köntösben. És a
rajongótábor egy része, egyébként hasonlóan a Star Warshoz, bár annál sokkal
kevésbé vad és hangos módon, ezt nagyon rosszul élte meg. Hiszen, ha Star Trek,
miért nem lehet olyan, mint a régi? Miért kell ennyire modernizálni? Miért nem
lehet lassabb, miért nem lehet filozofikusabb? És így tovább, a Discovery által
hozott változások sokaknak fájtak. Michael Burnham meg, mint főszereplő, szépen
kapta az ütéseket a teljes sorozat nevében. Ha valaki az „Új Treket” kritizáló
mémet készít, szinte biztos, hogy ez a karakter lesz rajta a kép – vagyis
ismételten, hatalmas mértékben csökkent az esélye a népszerűségre.
Hogy sokkal jobb karakterek veszik körbe. Ha félretesszük a kettős mércét és okait, és azokat a rajongókat nézzük, akik nyitottak voltak az újra, és egyáltalán nem zavarta őket a PC, akkor is igaz: Michael Burnham áldozata lett a saját főszereplői státuszának. Mert annak ellenére, hogy a legtöbb képernyőidőt kapta, és a legnagyobb szerepe lett a fő plotban, az egyik legkevésbé érdekes karakter a történetben. Saru köröket ver rá karakterfejlődésben, Tilly, vagy a szarkasztikus mérnökcsapat sokkal szórakoztatóbb, Georgiou moralitással kapcsolatos kérdései sokkal mélyebbek az antihős státusz miatt, a kitaszítottságérzet pedig sokkal jobban megjelent a második évadban Spocknál. Egyszerűen nincs olyan terület, amiben Michael a legjobb a Discovery szereplőgárdájából, nincs olyan, ahol tőle tanulunk a legtöbbet, pedig messze vele töltjük a legtöbb időt. Innentől elég egyértelmű volt, hogy még akik szimpatizálhatnak vele, köztük is kevés lesz az, aki kedvencnek választaná.
- Miért szeretem én mégis?
Ahogy az előbbiekből már kiderült, nem
véletlen, hogy tizedik helyett kapott: nekem sem a kedvencem, de legtöbbekkel
ellentétben szeretem Michael karakterét. Egy wattpados bejegyzésemben ezt már fejtegettem
is (ITT el tudjátok olvasni), de most azért kicsit jobban és racionálisabban
belemennék a kérdésbe.
Mert nem vezető – de
halad afelé. Félreértés ne
essék, szeretem a kapitányainkat. Picard és Janeway a mai napig nagy
kedvenceim, de Siskót, Archert, Kirköt, az újak közül különösen Pike-ot is
rendkívüli módon megkedveltem. Szeretem a problémáikat, a dilemmáikat, és jó
követni őket. De nagyon megragadott a friss perspektíva, amit az adott, hogy
kivételesen nem a vezetőt tettük a főhőssé, hanem olyasvalakit, akinek még
rengeteget kell fejlődnie addig, hogy megfelelő kötelékeket alakítson ki és
igazán számítsanak rá. A barátságról nem csak úgy lehet beszélni, hogy egy
kiforrott, erős véd és dacszövetséget, kész dinamikákat látunk, hanem úgy is,
hogy valaki hosszú lépéseken át megtanulja, hogy vannak mások is a világon – ez
pedig Michael számára jó három évadba telt. Meg kellett járnia a kirekesztett,
megbízhatatlannak titulált ember státuszát, az elsőtiszti pozíciót, az
egyenjogú barátot, a magányos hőst… és őszintén, én a fent említett elemek
miatt nem is biztos, hogy kihoztam volna ez utóbbiból, mert sokkal jobban állt
neki, mint a vezető. De ha már odahelyezték, bízom benne, hogy a negyedik
évadban azt figyelhetjük majd meg, hogy már megtalálja a helyét ebben a
szerepkörben, és kölcsönös tisztelet és hűség jellemzi majd a kapcsolatát a
legénységével.
A testvéri
dinamikája miatt Spock-kal. Van pár nagy
kedvenc testvérpárom, akiket imádok együtt a színen – a Dominion Mihálya és
Gábrielje mindig verhetetlen lesz számomra, de a Naruto is, a Végjáték és a
Dűne is mutatott néhány fantasztikus dinamikát. Michael és Spock remekül
működnek testvérekként. Megvan bennük az összetartás, a közös emlékek, és a
szükséges marakodás is: kedvelem ugyan Sybokot, aki a Végső Határban jelent
meg, és Spock bátyja, de a vele való kapcsolat sokkal élettelenebb, mint a
Discovery által bemutatott. A Michael-Spock kapcsolatban kapunk egy erős képet
az iskolai zaklatásról, és arról, hogy megfelelő impulzusokkal ez mennyire be
tud vésődni egy ember pszichéjébe, de arról is, hogy potenciálisan mennyit tud
gyógyítani egymáson két kitaszított gyerek, aki egymásra talál a magányban. A
második évadon keresztül jó követni, ahogy ez a két szereplő veszekszik, békül,
inspirálja egymást, a harmadikban pedig az egyik legszebb jelenet, amikor
Michael tudomást szerez arról, mivé vált az öccse és mennyi jót tett végül. Ez
a kapcsolat maga nagyon sokat tett azért, hogy Burnham közel kerüljön hozzám.
Mert vannak hibái, és
a sorozat ezeket nyíltan kijelenti. Talán
a legnagyobb ok, amiért rákerült erre a listára. Michael tipikusan
mártírkomplexusos nő, aki igenis azt hiszi, hogy mindent meg tud oldani egyedül,
hogy feláldozni magát mindig a legjobb és legnemesebb megoldás, és egy szinten
elvárja, hogy a környezete ezért tisztelje és szánja. Sorozatosan okoz
fájdalmat, és kever bajt pont azzal, hogy szeretne minden terhet ő viselni
mások helyett, mindenért felelősséget vállalni: veszélybe sodorja vele a
kapitánya életét, majd hadbíróságra kerül, és nyilvánosan megalázzák miatta.
Tönkreteszi a kapcsolatát az öccsével, amin éveken keresztül egyikük sem képes
túltenni magát, és rengeteg munkájukba kerül, hogy sikerüljön. Veszélybe
sodorja a hajóját és a legénységét, ezért lefokozzák. Az önfeláldozás szép
dolog, de Michael mindig elfelejti feltenni a kérdést, hogy bárki kéri-e tőle, biztosan
szükség van-e rá, és ezért sokszor az altruizmusa pont visszájára fordul és
önzéssé válik. Ezt pedig a sorozat nem titkolja. Kigúnyolják érte, számonkérik
rajta, és sokszor pofára esik miatta – meghúzzuk a határt a bátorság és butaság
között, és nem félünk kimondani, amikor ez a karakter átesik rajta. Szintén
igaz, hogy a szórakoztató, dinamikus csapat mellett Michael egy eléggé karót
nyelt, és nagyon erősen a saját magáról kialakított kép rabjává vált
személyiség – megbízható tudományos tiszt, elsőtiszt szerepét akarja felvenni,
kezdetben ő „a vulkániak között nevelkedett ember”, az „okos karakter”, és
ezekkel a státuszokkal teljesen azonosítja magát. Míg az összes karakter
kivirágzik, ő sokáig botladozik, és sokáig keresi magát, igazából a harmadik
évadig nem is nagyon találja, ez pedig ismételten, nagyon nyilvánvaló és
többször kimondott elem. És bár ezek a tulajdonságok, alapvetően negatívumok,
de én gyakran hangsúlyozom, hogy a reális hibákért tudok igazán szeretni egy
karaktert – Michaelt az menti meg a kvótaszerűen beleszuszakolt „fekete, női
főhős” státuszától, és a Mary Sue címkétől is, hogy ezek léteznek. Éppen ezért
nem tudom nem értékelni értük.
9. Ootsutsuki Indra – Naruto
„Nekem nincs szükségem a gyengék segítségére!
Használhatom az erőmet, és létrehozhatok egy igazi rendet! Egy konfliktusoktól
mentes világot!”
Ootsutsuki Indra a Naruto
Shippuudenben tűnik fel, az egyik flashback sorozatban, amikor Hagoromo, a Hat
Út Bölcse elmeséli a főszereplőknek a fiai történetét. A karakter Sasuke egyik
korábbi inkarnációja, a ninjutsu feltalálója és az Uchiha klán alapítója, aki a
testvére iránti féltékenység, és a szeretet elutasítása miatt egy átkot hozott
magára, és a vérvonalára is.
Fanart Indráról (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
Hogy mellékszereplő. Michael-lel ellentétben Indra borzalmasan
kevés képernyőidőt kap, és azt is igazából csak az animében – a mangában még
kevesebb szót szánnak rá. Nem elég, hogy mellékszereplő, de történelmi
mellékszereplő, csak flashbackekben jelenik meg, a jelenben már a reinkarnációját
követjük, és még ezekben a múltban játszódó epizódokban is igaz, hogy a
szempontkarakter az öccse, Ashura. Míg a fiatalabb testvér teljes próbáját, a
barátságainak kialakulását is látjuk, Indra kezét csak elengedjük, és várjuk,
hogy visszatérjen a cselekménybe. Mivel sokan egyszerűen nem ismerik meg, nem
is tudnak hozzá kötődni, tehát egyszerűen kiesik a népszerű karakterek
csoportjából, akár megérdemli a figyelmet, akár nem.
Hogy antihős. Ha nem lenne elég, hogy alig ismerjük meg, amikor mégis kap egy kis képernyőidőt, egyértelművé válik, hogy Indra nagyon sok szempontból nem jó ember. Kifejezetten negatív értékrendet közvetít, lényegében az egész Naruto során az ő véleménye, a hatalom és erő köré csoportosuló filozófiája ellen megy a harc. Indra nem gonosz, nem rosszindulatú, szentül hiszi, hogy biztonságosabb világot építhetne és az emberek számíthatnának rá, ha megkapná az esélyt. De káros a szemlélete, és rengeteg emberen átgyalogol a védelmében, esetenként akár ölni is kész érte. A testvérével, az apjával való kapcsolata tönkremegy miatta, egy falu jóformán összeomlik, a legjobb barátai az életükkel fizetnek. Innen szép fejlődni, és Indra útja előre mutat, ő az a sötétség, ahonnan ez a lélek felemelkedik, de a kiindulási pontja, ez a konkrét élete nem egy szimpatikus személyiséget fest le, így nem csoda, hogy nem sokakat ragadott meg.
- Miért szeretem én mégis?
Mert antihős, nem
gonosz. A Naruto széria egyik legnagyobb
erénye volt, hogy nagyon tudta, hol a határ eközött a két címke között. Nagyon
kevés antagonistája volt, akire ténylegesen rá lehet sütni a „gonosz” címkét –
igazából Danzou-t, Zetsut és Kaguyát lehet közülük mondani, de már ez utóbbi is
egy elég bonyolult eset. Mindenki másnak nagyon valódi és nagyon átérezhető
vágyai és problémái voltak, amikkel az ember a való életben is találkozik, ha
kevésbé varázslatos módokon is. Ez Indrára is igaz: az idősebb testvér esetén
végig kísérjük, ahogy a kíváncsisága és az ambíciója fokozatosan fordul
egoizmusba, ahogy a testvérével való védelmező kötelék, részben szülői hibák
miatt egyre jobban gyengül, és végül egy erőteljes féltékenységbe megy át,
ahogy a jóindulata is elhalványul az elismerés hiányától. Indra nem születetten
rossz ember, de túl sok számára a kísértés, és túl kevés a stabilitás ahhoz,
hogy képes legyen megállni, és ezért a személyiségének legrosszabb elemei
hatalmasodnak el rajta. Ez utána végigkíséri az összes reinkarnációját, a hibái
ott vannak Madarában és Sasukében is… idővel pedig, Sasuke életében körbe is
érünk, és az antihős megtanulja a leckét.
Érdemes azt is megemlíteni, hogy
miközben negatív az értékrendje, rengeteget tett le az asztalra: a Naruto
világa sosem érte volna el aktuális helyzetét és fejlettségét az ő eredményei
és találmányai nélkül.
Mert rengeteg
mitológiai párhuzam támogatja a történetét. Nem
titok, hogy én élek-halok a mitológiai párhuzamokért, és a Naruto bizony szép
számmal hozta őket – erről is volt már egy részletem a Naruto nagyelemzésben,
amit ITT olvashattok el. Indrát pedig tulajdonképpen ezen mitológiai párhuzamok
arcaként látom: hiába van mellette Ashura, aki szintén fontos elemekre világít
rá, Indra karakterét sokkal erőteljesebben építették a hindu viharistenre. A
villámlás erőteljes preferenciájától a büszkeségén át az olyan pillanatokig,
mikor már villámmal és mennydörgéssel érkezik a csatatérre, vagy jelenik meg az
apja halálos ágya mellett, ennek a figurának egyszerűen lett egy elképesztő stílusa.
Noha a történeten belül ember, de minden mozdulatában látod az arrogáns,
szinte legyőzhetetlen istent, amire rásegít a karakterdizájnja is a lilára
festett szemmel, a nem egészen japános köpennyel, az abnormálisan hosszú hajjal:
volt benne valami kicsit indiai, ami szépen megalapozta a hangulatot. Ez nálam
elérte, hogy minden alkalommal, mikor színen volt, egyszerűen a jelenlétével
magára vonja a figyelmet. Erre ráerősít még az ütős OST (a Cold Ground nagyon
jó hátteret szolgáltatott az idősebb testvér jeleneteinek), a remek szinkron
(Takashi Kondou kihozza a szerepből, amit lehet) és innentől, ha nem is
szeretnivalóvá, de határozottan érdekessé vált számomra ez a figura.
Mert rengeteg
kérdést hagyott maga után. Ez egy furcsa
indok, tekintve, hogy lényegében a népszerűtlenségének okozója számomra annak
is oka lett, amiért kedvelem, de nem hagyhatom ki: Indráról messze nem tudunk
eleget. Mivel mellékszereplő, mivel kevés a képernyőideje, ezért nagyon kevés
információból kell következtetni a döntései mögött álló motivációkra. Már
említettem, hogy míg Ashurát látjuk végrehajtani az apja próbáját, Indrának
arra az időre elengedjük a kezét, csak a döntései eredményeit ismerjük meg, a
körülményeit nem. Míg Ashurának látjuk kialakulni a kapcsolatait, a barátságait,
megismerjük a jövendőbeli feleségét is, Indráról annak ellenére nem kapunk
információt, hogy tudjuk, ő is klánt alapított, neki is folytatódott a
vérvonala, tehát biztos, hogy végső soron nem maradhatott egyedül. A barátainak
is csupán a halálát látjuk, a tényleges köteléküket a karakterrel nem, egy-egy
mondat, egy-egy jelenet enged csak következtetni rá, hogy mennyire szerették az
idősebb testvért (és a tény, hogy Indra megkapta a mangekyou sharingant az
elvesztésükkel, sejteti, hogy ezt ő is viszonozta). Indra tele van kérdésekkel,
és ez azzal együtt, hogy antihős, tehát nagyon sok súlyos hibájának is vagyunk
tanúi, nálam elérték, hogy ne hagyjon nyugodni, és annak ellenére agyaljak
rajta rengeteget, és kedveljem meg, hogy lett volna okom eltávolodni tőle.
8. II. Leto Atreides – Dűne
„A történelem hajlamos aránytalanul
felnagyítani egyes tulajdonságokat, míg a többiről megfeledkezik.”
II. Leto Atreides a Dűne sorozat második protagonistája, az első főhős, Paul Atreides fia. Későbbi nevén Istencsászárnak és Zsarnoknak nevezik – ötezer éven át vasmarkú uralkodóként vezeti az Impériumot, mikor átveszi apjától a trónt. Mindeközben a teste teljesen átalakul, elveszti emberi formáját, egyre hasonlóbb lesz egy arrakisi homokféreghez - tömegek gyűlölik és kívánják az uralmának végét, kihúzza a gyufát a Bene Gesserit rendnél, és a saját örököseinél is, miközben a saját céljait követi.
Fanart II. Letóról (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
Az adaptációk
(illetve azok hiánya). II. Leto
karakterének tényleges ismeretéhez Dűne rajongónak kell lenni: nem elég, ha
nagyjából képben vagy a világgal és láttad a filmeket. Főszereplő ugyan, de a
harmadik és a negyedik köteté: ebből csak a harmadik kapott adaptációt,
2003-ban, és az is jelentős változtatásokat eszközölt. James McAvoy ugyan remek
casting volt, de jóval idősebb, mint a regénybeli Leto, inkább egy útját
kereső, majdnem felnőtt kamasznak tűnik, nem egy érthetetlen, kívülálló,
lélekben vénember gyereknek. Az sem előny, hogy a minisorozat kissé
szájbarágósra sikerült, és azáltal, hogy mindent meg akar magyarázni a nézőnek,
az érzelmek, a színészek játéka pont kevésbé tud hatni – sokszor meghallgatjuk,
mi az az Arany Ösvény, és miért akarja követni a karakter, de arról pont
lemaradunk, hogy mit áldoz fel érte.
Ráadásul a minisorozatban összevonásra
került a második kötet, a Dűne messiása a harmadikkal, így Leto akármennyi
képernyőidőt kapott, és akármennyire ügyesen teljesített a szerepben James
McAvoy, kicsit végig az apja árnyékába szorult, nem tudta igazán magához
ragadni a cselekmény irányítását, és a nézők figyelmét. Most, 2021-ben ismét
érkezik egy Dűne adaptáció, és ismételten Paul és az ő története kerül a
mozivászonra… Villeneuve ugyan már belebegtette, hogy a Dűne messiását is
szívesen elkészítené, de a Dűne Gyermekeiről és a Dűne Istencsászáráról ezúttal
sincs semmi hír.
Vagyis Leto igazából azokhoz az
olvasókhoz kerül közel, akik eljutnak a negyedik részig, és ott sem ijednek meg
a lassabb dinamikától, a filozofikusabb témáktól és az akció hiányától, ami
ekkorra a sorozat jellemzőjévé válik. Ez pedig már egy kettős szűrő, ami eléri,
hogy ez a figura személyiségétől függetlenül sokkal kisebb eséllyel válik a
közönségkedvenccé.
Hogy diktátor. Ez igazából egy barátommal való beszélgetés
során merült fel: ő jegyezte meg, hogy ha II. Leto karakterétől elvesszük az
egyik legmeghatározóbb képességét, vagyis, hogy jövőbe lát, és egy távoli cél
vezérli, tulajdonképpen egy klasszikus, véreskezű diktátorunk marad. Én ezzel
nem értettem egyet, és erre hamarosan ki is térek, de a megjegyzés nagyon
beszédes. Letót a tettei – hasonlóan Indrához – erősen antihőssé teszik. Ez a
karakter szemrebbenés nélkül oszt életet vagy halált, tör össze álmokat, vagy zsarol bele valakit egy döntésbe. Nincs, aki felér hozzá, nem lehet legyőzni –
fizikailag, tudásban, anyagi és hadi hatalom tekintetében olyan mértékű a
fölénye a szereplőgárda bármely tagjával szemben, hogy az egyeduralmába nincs
beleszólás. Ha az ember nem figyel eléggé, nem látja át a motivációit, akkor
tényleg fenyegető, és szinte már kegyetlen személyiséggé válik a szemében, ami
rendesen rontja az esélyeit a közönség kedvence címért folyó versenyben.
Hogy embertelen. Ez igazából elég erősen összefügg az előző ponttal: Letót nehéz szeretni, mert távol áll az embertől. Gyerekként nincs benne semmi gyerekes – mikor az apját, Pault megismerjük, tizenöt éves és úgy viselkedik. Még bizonytalan, elrettenti a kegyetlenség, retteg, hogy baja eshet az apjának, ragaszkodik az anyjához… fokozatosan törik meg, és válik egy erősebb kezű vezérré és egy kevésbé szimpatikus, de sokkal határozottabb személyiséggé. Leto kezdettől koravén, zavaróan bölcs, és bőven vannak sötét gondolatai… egy pillanatig sem tűnik kisgyereknek. Istencsászárként már kinézetre is eltorzult és ezt a regény hangsúlyozza, rengeteg olyan pillanat, leírás, kijelentés hangzik el a negyedik kötetben, ami nem hagyja, hogy elfelejtsük – Leto már nem ember. Nem teremt igazából kapcsolatokat, a vágyait, az érzelmeit alig nyilvánítja ki… ismételten igaz, ami az előző pontban, ha az ember nem figyel és nem dolgozik azért, hogy megértse, Leto karaktere először valószínűleg taszítani fogja. Hiába protagonista, mégis, sokszor a mellékszereplők szemszöge átérezhetőbb, mint az övé… ők pedig az esetek nagytöbbségében aktívan ellene dolgoznak.
- Miért szeretem én mégis?
Mert önzetlen. Visszautalva a második pontra: mikor az
említett barátom megjegyezte, hogy a jövőbe látása nélkül II. Leto egyszerű
diktátor, a válaszom az volt, hogy a jövőbe látása nélkül viszont nem is lenne
önmaga. Leto karakterét egyszerre teszi embertelenné és emberivé az
önzetlensége: véreskezű uralkodó, de senkitől nem vesz el, még csak közel
annyit sem, amennyit ő maga már odaadott. Élet és halál ura mások szemében, de
magát is megfosztotta a boldogság lehetőségétől, az élettől, és végső soron a
megnyugvástól, a haláltól is. Miközben teljesen megközelíthetetlennek hat,
egy-egy jelenet, egy elejtett megjegyzés, egy sötét álom nyújt betekintést
abba, hogy milyen fájdalmakon megy keresztül ez a figura, és milyen emberfeletti
bátorságra van szüksége, hogy átlépje az újabb és újabb határokat. Letónak
ráadásul nincs kiút, nincs utolsó pillanatban történt csoda és menekvés: ő
meghozta a döntést, kijelölte az utat és végig is járja. Nincs értelme a
tetteiről kontextus nélkül beszélni, mert anélkül a karakter sosem tette volna
ki magát annak, ami történt vele.
Mert okos, és zseniális a humora. Borzalmasan
egyszerű kis indok, de Leto egyik legszerethetőbb tulajdonsága az az esze, és a
stílus, ami ebből fakad. Nem csak a jövőbelátása, de a puszta intelligenciája
is eléri, hogy meglásson olyan összefüggéseket, amiket rajta kívül senki,
sarokba szorítson bárkit, és képes legyen nagyon nyers, szarkasztikus, viszont
végtelenül szórakoztató humorral lereagálni rengeteg egyébként elkeserítő
helyzetet, amibe belekerül. Ironizál a saját embertelenségén, reflektál a
történelemre, kigúnyolja a rasszizmust, a hímsovinizmust, a diszkriminációt, és
mindezt sokszor úgy, hogy a környezete fel sem ismeri, mennyire megalázta őket.
Tisztában van a tudásával, mer kritikát megfogalmazni, élete minden
pillanatában, még olyanokkal szemben is, akiket szeret: gondolkodás nélkül
kioktatja Duncant, nyíltan szembe mer fordulni az apjával és ráébreszteni a
hibáira, mindig őszinte a testvérével, sosem fogja vissza a véleményét.
Mindemellett pedig teljes racionalitással kezel olyan lehetetlen szituációkat
is, mint amikor megcsalják – felismeri, hogy ő, mint férfi, nem vonzó, nem
adhat semmit egy nőnek az intellektusán kívül, ezért képes teljesen nyugodtan
elfogadni, hogy a menyasszonya valaki másnál keres boldogságot. Pont azért,
mert mindenhol kívülálló, egy egészen egyedi perspektívából szemléli a világot,
amiből rengeteget lehet tanulni.
7. Ameridan Inkvizítor – Dragon Age
„Sosem akartam ezt a munkát. Démonokat
vadászni mindig egyszerűbb volt a politikánál!”
Ameridan Inkvizítor a Jaws of Hakkon c. Inquisition DLC egyik fontos alakja, az utolsó Inkvizítor, akinek elveszett nyugvóhelyét keresi a főhős segítségére siető történelemprofesszor. Ameridanról kiderül, hogy dalish tünde mágus volt, amivel felforgatja a korábbi koncepciót az egyházról – egy olyan figuraként látjuk, aki köteléket teremtett emberek és tündék, a Teremtő hívei, és a természetistenek imádói, a mágusok és a templomosok között.
Fanart Ameridan Inkvizítorról (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
Hogy mellékszereplő. Ameridan ugyanannak esett áldozatául, mint
Indra: még a saját írói sem igazán foglalkoznak vele. A Jaws of Hakkon DLC-n
kívül név szerint nem is említik, egyetlen szakasz, egyetlen küldetés van, amíg
kideríthetjük, ki volt ő, és mi történt vele – ekkor is csak rövid időre
látjuk, inkább emlékfoszlányok, párbeszédrészletek fedik fel a sorsát. Nem volt
szerencséje a játékon kívüli anyagokkal sem – míg Garahel, akit csak fél
mondatban emlegetnek az első játékban egy teljes képregényt kapott, Ameridanra
semmilyen nyomtatott kiadvány nem jutott a benne rejlő potenciál ellenére.
Indrával szemben annyi előny ugyan jutott neki, hogy legalább a bemutatásakor szimpatikus személyiség… de mégis, menthetetlenül elnyelte a Dragon Age-ben szereplő karaktertömeg, és azóta sem tudta igazán megtalálni magát.
- Miért szeretem én mégis?
Mert nagyon
fontos üzenetet hordoz. Ameridan
Inkvizítor számomra az a karakter volt a Dragon Age-ben, akit mindig meg
akartam írni, akinek a stílusában akartam játszani. Adott egy tünde, aki a
saját kultúrájában, a dalishek között nőtt fel, a szerelme is egy tünde álmodó.
Beszéli a nyelvüket, ismeri és követi a vallásukat, büszke a származására – de
nem arrogáns. Nem utasítja el az emberek, a más fajokba tartozók barátságát (a
visszaemlékezésekből kiderül, a legjobb barátai között törpök és emberek is
voltak), nem gyűlölködik, nem érzi úgy, hogy bármiben „jobb” lenne, csak mert
hegyesek a fülei. Rendkívül pozitív szemléletű, nagyon racionális figura, és
nem csak a faját tekintve.
Ameridan mágus is, ami a Dragon Age
világában általában megvetett, lenézett dolog: a mágusokat veszélyesnek
tartják, és az egyház pórázára kerülnek. Ez a karakter használja a
varázserejét, és mesteri szinten teszi: de közben nem felejtkezik el a
veszélyéről. Elismeri, hogy szükség van a kontrollra, a tanításra, viszont elutasítja
a kegyetlenséget és a diszkriminációt, és mindezt ismételten, rendkívüli
racionalitással teszi. A játék sokszor viszi bele a játékost a szélsőségekbe,
abba, hogy vagy kiáll a mágusok mellett, vagy teljesen elutasítja őket, de
Ameridan az élő példa, hogy mindig lenne középút.
Végül, de nem utolsósorban nagyon szépen
kezeli a vallás kérdését: noha tünde, tündék között nőtt fel, és tiszteli a
természetisteneket, de ugyanúgy elismeri az egyház által megnevezett Teremtőt:
hisz benne, imádkozik hozzá, ugyanúgy istennek látja, mint a saját népe által
alkotott figurákat. Olyan kápolnákat emel, ahol minden valláshoz tartozók
számára szabad az ima, sőt, annak ellenére lesz a régi Inkvizíció utolsó
Inkvizítora, hogy semmilyen szinten nem született bele egy ilyen jellegű
szerepkörbe. Ameridan karaktere a teljes toleranciát sugallja és azt, hogy az
ember bárhonnan bárhová juthat, ha elég tiszták a céljai, és elegen támogatják…
ezt pedig nagyon jó látni egy ennyire szélsőséges, és morálisan ennyire szürke
világban.
6. Jiang Cheng – Mo Dao Zu Shi
„Szinte lehetetlen megmenteni egy embert, de
ártani ezerféleképpen lehet neki.”
Jiang Cheng a Mo Dao Zu Shi egyik fontos szereplője, nekem egyértelműen az egyik kedvencem az egész regényből: ő a Jiang klán örököse, a főszereplő fogadott testvére, akivel viszont több családi tragédiát követően ellenségekké (hosszú idővel később pedig megtűrt szövetségesekké) válnak.
Fanart Jiang Chengről (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
Wei Wuxian. Ismételten, mint Michael esetén, olvassátok
végig, mire utalok. Jiang Cheng egy viszonylag egyszerű, és viszonylag régi
karaktertípust testesít meg, amit én most „száműzött hercegként” fogok
emlegetni: ez a karaktertípus jellemzően örököse valamilyen nagy családnak,
nagy felelősség, de sok kiváltság tartozik a szerepköréhez. Rengeteg családi
elvárás nehezedik rá, amiknek kétségbeesetten próbál megfelelni, de újra és
újra kevésnek bizonyul. Sokszor előfordul, hogy bántalmazó szülő is kerül a
képbe, esetleg egy testvér, akivel nem találják a közös hangot, vagy
rivalizálnak: a másik akár kivételezett is lehet. A karakternek, élete egy
pontján biztosan történik egy tragédia, ami átmenetileg el is szakítja az
örökös szereptől. Elveszíthet szülőket, elveszítheti a státuszát, szégyenbe
kerülhet… végül a történetének íve ott tetőzik be, hogy hazatér, megtalálja
önmagát, vállalja a sorsát, és igazi vezér lesz, aki megpróbálja helyrehozni a
régi hibákat.
Ebbe a karaktertípusba gyakran kiugró
népszerűségű figurák tartoznak. Zuko az avatárból hatalmas rajongótábort tudhat
magáénak, és az útja szinte tökéletes párhuzamba állítható Jiang Chenggel: van
egy kiemelkedően tehetséges testvére, akit az apja imád, őt magát viszont
elutasítja és bántalmazza (Ozai kezet is emel Zukóra a történet egy pontján,
Jiang Fengmian „csak” elhanyagolja a fiát – ettől még az elhanyagolás emocionális
abúzus, amit nem szabad félvállról venni). Az anyjához közel áll, próbál
megfelelni az elvárásoknak, de újra és újra háttérbe szorul. Végül Zukót
száműzik (Jiang Cheng elveszíti a családját, és lerohanják az otthonát), de
fokozatosan, sok lépésen keresztül mindkét karakter feláll, kézbe veszi az
életét, és jó, sikeres vezető lesz, akit a népe is szeret. Mindkét karakter
introvertált, morcos, borzalmasan pukkancs, aki percek alatt képes
felfortyanni, ugyanakkor rendkívül szeretetteljes emberek. De míg Zuko
közönségkedvenc, Jiang Cheng valahogy a népszerűtlen oldalra csúszott.
Ennek pedig az oka az, ahogy a nagyon
hasonló történetszálra nézünk. Mert a Mo Dao Zu Shi szempontkaraktere Wei
Wuxian: az avatár esetén viszont ebbe a csoportba tartozik Zuko maga is. Wei
Wuxian szemén keresztül nézve az elhanyagoló apuka szimpatikus személyiség, aki
őt megmentette és szereti – nem tud belehelyezkedni az érzelmileg bántalmazott
testvér helyzetébe, az ő szemszögéből Jiang Fengmian csak erős klánvezérré
akarja nevelni. Az anya, aki igazából a
stabilitás és a törődés Jiang Cheng életében (függetlenül attól, hogy Yu
asszonynak is bőven vannak problémái, és ő sem tud vele mindig tényleg jó
anyaként viselkedni), Wei Wuxian szemszögéből félelmetes, szigorú, kicsit
„gonosz mostoha”, amire a feldolgozások ráerősítettek. A figyelmeztetések,
mindkét karaktertől arra irányulnak, hogy a főszereplő ne okozzon akaratlanul
kárt másoknak: mikor nem hallgat rájuk, és beüt a probléma, a narratíva sokszor
úgy mutatja, mintha a jószándékú, szívére hallgató karakter csupán egy áldozat
lenne. Könnyű elfelejteni, hogy Jiang Cheng bár felismerte a bajt, és próbálta
megelőzni, de mégis ugyanúgy elszenvedi a következményeket. A szemszögváltás
miatt a sokszor nagyon szimpatikus karaktertípus háttérbe szorul, és sokkal
nehezebb felismerni és azonosulni a problémáival.
Hogy antagonista. Gyakorlatilag ez a pont az előzővel szinte azonos, csak kicsit drasztikusabban megfogalmazva – mivel Jiang Cheng az ellenoldalon áll, és a protagonistánk szimpatikus, nehéz szurkolni neki. Senki nem akarja, hogy lebuktassa, vagy bántsa Wei Wuxiant, hiszen szeretjük a főhőst… még ha empatizálunk vele, akkor is, a legtöbb lépésénél azért kell drukkolnunk, hogy elbukjon. Vannak ugyan húzásai, amikor egyértelműen segíti Weit még a jelen történetszálában is, de ezek sokszor nem egyértelműek, ő maga is igyekszik durvábban és ellenségesebben tálalni őket, hogy ne keltse a megbocsátás látszatát, és lényegében a történet legvégéig nem válik teljesen egyértelművé, hogy a jó oldalon áll. Nehéz egyszerre szeretni egy figurát, és ellenezni a tetteit, sokkal könnyebb kicsit fekete-fehérre festeni a történetet, vagyis Jiang Cheng ismételten kap egy okot, amiért sokaknak nem nőhet a szívéhez.
- Miért szeretem én mégis?
Mert sajnálom. Nagyon egyszerű, nagyon személyes, számomra
Jiang Cheng az a karakter, akit a legtisztábban áldozatnak tartok a Mo Dao Zu
Shi-ban: inkább, mint Wei Wuxiant, mert bár a főszereplő ugyancsak rengeteg pofont
szenvedett el, rengeteget veszített és nagyon sokszor úgy, hogy
igazából nem volt benne rossz szándék és nem érdemelte meg, de a döntéseinek
sokszor egyenes és előrelátható következménye volt, amit átélt. Jiang Cheng
szenvedéseit azonban az esetek legnagyobb százalékában rajta teljesen kívülálló
tényezők okozzák, amik a döntés lehetőségét magát vették el tőle. Szívét-lelkét
kiteszi, ájulásig gyalogol a testvére megmentéséért, de egy jó szót nem kap az
apjától. Nem hibázik, nem provokál, a saját érzéseit teljesen alárendeli a
családja érdekeinek, de mégis leég Lótuszrév. Könyörög Wei Wuxiannak, hogy ne
forduljon el a kultivátorvilágtól, és ne adjon fel mindent a Wenekért, de a fiú
nem hallgat rá. Mindent megtesz, hogy megvédje a nővérét, de mégis elveszíti.
Újra és újra belekerül egy passzív helyzetbe, ahol lényegében nem tehet mást,
mint fogadja a pofont, addig a pontig, amíg be nem sokall, és nem tud fordítani
a dolgok menetén, hiába lát tisztábban, mint a legtöbb karakter. Számomra
nagyon könnyű volt empatizálni ezzel az állapotával, és ezért nagyon hamar az
egyik kedvencem lett a szériából.
Mert
szeretetteljes. A színszimbolika
nekem nagy kedvencem, nem véletlenül gyakori vendég az oldalon, így szinte
azonnal feltűnt a Jiang-klán, és Jiang Cheng határozott asszociációja a
lilával, amikor a képernyőre léptek. A lila ugyan gyakran kapcsolódik problémás
figurákhoz (például a Naruto Sasukéjének is ez a színe), de összességében az
egyik legpozitívabb szín – a koronacsakrához kapcsolódva például a
spiritualitás színének is tartják. Sokat gondolkodtam azon, pontosan miért lett
ennyire lila ez a karakter, mikor nem nevezném kifejezetten spirituális személyiségnek,
aztán egyszer rádöbbentem… Jiang Cheng esetén maga a feltétel nélküli szeretet
az, ami ad neki egyfajta szellemi emelkedettséget a környezetéhez képest.
Ellentétben a vörössel, ami sokszor a szenvedélyek, és az anyagi világ színe
is, a lila sokkal tisztább, és nagyon jól illeszkedik ahhoz, hogy ez a karakter
ellenszolgáltatást nem várva, szinte kifogyhatatlanul tudott szeretni. Noha
rosszul esett neki az apja elutasítása, de nem gyűlölködött vele kapcsolatban,
ugyanúgy siratta, hiányolta, és ténylegesen szerette, mint az anyját. Wei
Wuxiant újra és újra a saját szenvedései okozójaként azonosította, de mindig
megbocsátott neki – a történet végére még a Yanlival történteket is kissé el
tudja engedni, ha a testvéri kapcsolatuk nem is áll helyre, addig az esetig pedig
folyamatosan, akár a saját élete kockáztatásával is képes volt megmenteni. A
regényben az is kiderül, az elterjedt vélemény, hogy ő maga ölte meg a
testvérét, kifejezetten zavarja. Yanlit szintén szereti, és végső soron Jin
Lingnek apja helyett apja lesz, ő neveli, ő adja meg neki a morális alapokat is
– szigorú bár, de mindig ott van, ha a fiúnak szüksége van rá, és képes
felforgatni a világot csak azért, hogy egy pillanatnyi sikerélményt adjon neki.
A szeretete átviszi az előbbiekben említett nehézségeken, fel tud állni, mert
nem veszíti el ezt a képességét, és számomra ebben áll Jiang Cheng spirituális
oldala – ez is egy indok, amiért az egyik kedvenc karakterem lett.
Mert menő. Nem hittem, hogy ezt is le fogom írni ebben a
listában, mert nem szeretem bedobni érvként, de muszáj megemlítenem: Jiang
Cheng egyszerűen egy vagány karakter. Hiába kapja a pofonokat, hiába vannak ott
mellette nála akár sokkal erősebb kultivátorok, mégis, amikor előveszi a
Zidianját, bemegy valahová, azonnal dönt, azonnal odacsap, akkor vitathatatlan,
hogy van egy nagyon jó kiállása (ami az emlegetett, nagyon is népszerű
száműzött hercegünknek, Zukónak egyébként sokáig nem is volt meg). Árad belőle a
méltóság, tud fenyegető és tekintélyes lenni, felnőtt korára, ha belép egy
jelenetbe, akkor rászegeződnek a szemek, ő fogja uralni. Ez szerintem egy megdöbbentően erős érv
mellette – jó nézni.
5. Mical – Star Wars
„Elvesztegetett báb lettél a Köztársaság
kezében, ifjú. Pedig annyi minden lehetnél, még az ártatlansággal is, amivel a
világot szemléled, és a naiv szeretettel, amivel mindenkihez fordulsz.”
Mical a KOTOR II. játék egyik szereplője, egykori Jedi tanítvány, majd a rend pusztulása után történész és a Köztársaság kémje. A női főszereplő egyik potenciális szerelmi szála is, éppen ezért erőteljes riválisa Atton-nak, a másik (és kvázi kánonnak tekinthető) romantikus opciónak. Naiv, ártatlan, de nagyon éleslátó személyiség, aki első látásra rendkívül egyszerű figurának tűnik… de elárul valamit, hogy még a történet nagy manipulátora, Kreia is felfigyel rá.
Fanart Micalról (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
A szerelmi
háromszög és Atton. Mical a jófiú.
Ezt el lehet róla mondani, a KOTOR II. szerelmi szál opciói között ő az
egyértelműen ártatlan, jóindulatú, önzetlen karakter, aki a főszereplő érdekeit
minden esetben a sajátja elé helyezi, udvarias, és nincs igazából sötét múltja.
Kedves, empatikus, nem túl aktív – aláveti magát a főszereplő döntéseinek, és
nem harcol érte, nem ragaszkodik hozzá foggal-körömmel. Karakterileg kicsit
emlékeztet Luke Skywalkerre, és ahogy az eredeti trilógia főhőse is gyakran
háttérbe szorult a „balhés” Han Solo népszerűsége mellett, úgy Mical is erre a
sorsra jutott.
Atton, a rivális karaktere komplexebb
és sötétebb nála, a figura ráadásul sokkal több cinikus, de rendkívül
szórakoztató humort szolgáltat. A kémiája a főhősnővel ugyancsak sokkal jobb,
lényegében az első pillanattól flörtölnek egymással, és a sorsuk gyönyörű, de
tragikus: Mical ugyan szupportív és egészséges partner, de történet
szempontjából jelentősen elhalványul a romantikus szála, igazából maga a játék
is a háttérbe szorítja (szinte nincs olyan ending, ahol tényleges kapcsolatról
beszélhetünk, miközben Atton esetén egy szerelmi vallomást is kaphatunk).
Micalban hiába rengeteg a lehetőség, képtelen kibontakozni, mert a subplot, ami
kapcsolódik hozzá, egészen mostohán bánik vele. A jófiúi státusz ráadásul a
romantikus szerepkörön kívül is rányomja a bélyeget a megítélésére: ahogy II.
Leto esetén is nehézséget jelentett, hogy a karakter az átlagember számára
nehezen megérthető, úgy ez kicsit Micalra is igaz. Ez a figura annyira tisztaszívű,
annyira szilárdan jó, hogy a mi szürkeárnyalatos valóságunkból sokkal nehezebb
empatizálni vele, mint a billegő és problémás Attonnal.
Hogy a férfi játékosok nem ismerik meg. Mical egy opcionális karakter: amennyiben a Száműzött nő, ő csatlakozik a csapathoz, amennyiben viszont férfi, helyette Briannát, Atris szolgálólányainak egyikét kapja meg. Ez azt is jelenti, hogy a játékosok fele nemes egyszerűséggel nem ismeri meg ezt a karaktert – ráadásul Brianna történetszála kimondottan érdekes, tehát teljesen érthető, ha valaki miatta választja inkább a férfikarakterrel való játékot. Micalnak teljesen mindegy, hogy alakul a történetszála, a rövid találkozással, amit a férfi szereplő esetén kap, képtelenség belelátni a motivációiba, és ezáltal megszeretni is: a rajongótábor több mint felét már azelőtt elveszítette, hogy egyáltalán megismerték volna.
- Miért szeretem én mégis?
Mert tisztán lát
és egyenes. Ez talán az első,
ami eszembe jut róla, Mical a történet legtisztábban látó karaktere. Ő az, aki
felismeri Kreia manipulációit, és kezdetben a háttérbe húzódva próbál
információt gyűjteni, majd nyíltan is konfrontálódik vele. Attonnal szemben ugyan
elhalványul a karaktere, de a hozzáállása a férfi felé példás: a szerelmi
háromszögben abszolút a lányra hagyja a döntést, nyíltan kommunikálja az
érzéseit, de tiszteli az ellenfelét, és szövetségesként elfogadja. Sosem
szurkálódik úgy, mint Atton maga. Jelent a Köztársaságnak, de mindig
jóindulattal, elsősorban a főhősnő támogatásának érdekében – sosem kétséges,
hogy a hűsége a csapathoz fűzi. Nem véletlen, hogy Kreia maga is gyakorlatilag
csak vele szemben igazán tiszteletteljes az egész történetben. Mical számos
olyan erényt testesít meg, amit ő is nagyra tart, és az is egyértelmű, hogy
elismeri és értékeli a szerepét Száműzött oldalán – mikor véleményt mond a
szerelmi szálról, Attonról megalázóan beszél, Micalt viszont egyenlő, tiszta
partnerként írja le.
Továbbá, én egyszerűen kedvelem a
jófiúkat: Luke maga is nagy kedvencem volt, és ahol szerelmi háromszög van,
szinte mindig a csendesebb, megbízhatóbb figura a nyerő számomra. Atton ez alól
egy ritka kivételt jelent ugyan (egyértelműen jobb párost alkot a főhősnővel,
mint Mical, tényleg remek a kémiájuk, és kezdettől szurkoltam nekik), de maga a
szereplő attól még hozzám nőtt. A megtört, sebeiket cipelő gárdában egyszerűen
üdítő ez a fajta, szinte naiv jószándék, mindig kicsit optimistábbá tett, ha
odamentem beszélgetni hozzá.
A külsőségek miatt. Nem vitathatom, hogy magában a játékmenetben
betöltött szerepe is nagyon lényeges eleme annak, hogy megszerettem. Mical az
egyik legjobban fejleszthető karakter a KOTOR II-őben. Remek healer, minden
Erővel kapcsolatos képessége odacsap, könnyen jedivé lehet tenni, és onnantól
kezdve osztja az ütéseket is. Amilyen békés figura, annyira erős harcos lesz,
ha az ember jól osztja a pontjait, éppen ezért egy idő után szinte mindenhová
vittem magammal. Könnyen megmarad a világos oldalon, minden jócselekedettel nő
a befolyásod felette, és akad néhány nagyon értékes megjegyzése is. Szintén rendkívül
pozitív elem volt számomra egyszerűen Greg Ellis hangja is: nagyon kedvelem a
szinkronszínészt, örömmel hallgattam a Dragon Age-ben Anders, vagy Cullen
hangjaként is, de Micalként maradt meg igazán a tudatomban. Ha egy ennyire
emlékezetes alakítást hallok, akkor a karakternek is jut némi protekció.
4. Near/Nate River – Death Note
„Ha létezne Isten…és ő maga adna is
utasításokat, azt, hogy valami helyes vagy sem mindig saját magam dönteném el.”
Near a Death Note sorozatban L egyik örököse, a történet második felének talán legfontosabb szereplője. Albínó, autisztikus fiú, zseniális elmével, és hidegen racionális hozzáállással minden helyzetben, ami bizonyos szempontból könyörtelenebb ellenféllé is teszi, mint az előző nyomozót.
Fanart Nearről (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
Hogy örökös. Nagyon egyszerű kis dolog, de Near első és
legnagyobb hátránya, hogy L árnyékából kell kiverekednie magát. L maga
közönségkedvenc karakter: sokan még Light szurkolói közül is megszerették a
különc, édességfüggő nyomozót, és amikor megjelenik utána egy hozzá sok
szempontból nagyon hasonló szereplő, csak sokkal arrogánsabb és hűvösebb
attitűddel, akkor érthető, hogy a nézőkben felébred egyfajta természetes
ellenszenv iránta. Ez egyébként első nézésre engem is elvitt: Neart sokáig a
Death Note egyik legantipatikusabb karakterének tartottam. Fel kell nőnie az
elődjéhez, meg kell nyernie mind az L pártiakat, akiknek hivatalosan onnantól
neki kéne szurkolnia, mind a Light rajongókat, akiknek egy tisztes ellenfelet
kellene látnia benne, és erre nem sok esélye van.
Az anime. Near is egyike azon karaktereknek, akivel az
adaptációk is csúnyán elbántak. A mai napig nem tudok olyan Death Note-ot
mondani a mangán kívül, ami olyannak mutatta be, amilyen: rendkívül kegyetlen,
de elszánt és zseniális elmének. Az animeváltozat második fele egyértelműen
Light felé húzott, ő vált a fő szempontkarakterré, Near komplex következtetései
és néha épp csak sejtetett manipulációi teljesen kimaradtak belőle, a legjobb
idézetei el sem hangzanak. A mangaváltozat végén a fiút a nyomozók elismerik –
dühösek, mert piszkos eszközöket használt, de tudják, hogy nyert egy
sorozatgyilkos ellen, mikor már úgy tűnt, hogy minden elveszett. Az animében
ellenben Aizawa leszólja, közli, hogy Near „neki nem parancsol”. A
filmváltozatok közül volt egy kicsi, de bájos szerepe az L: Change the
Worldben, ennek azonban semmi köze a mangabeli karakterhez, egy magányos,
elárvult autista kisfiúként ismerjük meg, aki szoros köteléket alakít ki L-lel.
A 2015-ös sorozatban egy skizofrén/disszociatív személyiségzavaros (sosem volt
teljesen tiszta, melyik a kettő közül) figuraként mutatták be, aki igazából
egyszerre Mello, Near riválisa is. A színésznő itt ugyan kihozta a szerepből,
amit lehetett, de túl sok volt az átírás, a nyomozás lezárása ráadásul L
közvetett érdeme lett az övé helyett. Elképesztően mostohán bántak vele a
legnépszerűbb adaptációk is, így, ha valakinek nem került kezébe a manga, nem
is ismerheti meg a valódi arcát.
Hogy könyörtelen. Végső soron pedig, ha az ember eljutott a mangához, és túllépett azon, hogy L-t követi a karakter a nyomozó szerepkörében, Near még akkor is sok szempontból bukhat: az első az, hogy nincs komoly erkölcsi fölénye. Életeket akar menteni, és megállítani egy sorozatgyilkost, de felismeri, hogy a tiszta kéz és a jószándék már elbukott, L nem véletlenül halt meg, vagyis kész arra, hogy bármilyen piszkos eszközhöz nyúljon a győzelemért. Manipuláció, emberek beáldozása, másik kihasználása, és sejthetően maga a halállista is valid és használható eszköz a kezében, ha arra van szükség. Tiszteli az erkölcsi fölényt, és nem várja el, hogy megbecsüljék, amikor ő maga lemerül a fertőbe, de érzelmek, és komoly dráma nélkül megteszi. Abszolút a bosszú megtestesítője ez a figura, és pont ezért nagyon ellenszenves a kisugárzása.
- Miért szeretem én mégis?
Mert nem csak a
hideg bosszú, de a hideg zsenialitás is. Ellentétben
Mello szenvedélyével, vagy L belső egyensúlyával, Near száz százalékban az
elméjében él. Számára nincsenek kapcsolatok, több szinten el van vágva a
világtól (erre valószínűleg utalás az is, hogy albínó – sosem látjuk kimenni a
sötét szobákból, illetve maga az autizmus is). Míg L kötődik Watarihoz, a BB
Murdersből kiderül, hogy beszélt Mellóval, idővel megszereti Lightot is, addig
Near még a saját embereit is kartávolságra tartja. A belső világa az egyetlen
világ számára, a megoldandó problémák az egyetlen interakciója az emberekkel.
Tragikusan elmagányosodott, és megszállottan győzni akaró figura, aki pont
ezért tud Lighttal kapcsolatban L-nél is tisztábban látni. Fel tudja ismerni, hogy
itt már nincs visszatáncolás, nincs megtérítés, itt egy menthetetlenül mélyre
süllyedt ember van, akit el kell intézni, bármi áron, ő pedig kész arra, hogy
megfizesse az árat. Eladja a lelkét a győzelemért (a mangában erősen sejtetik,
hogy írt a halállistába), manipulál, halálistenekkel kommunikál, és minden
olyan nyomot is kihasznál, amit Mello halála hagyott neki – a legszomorúbb, ami
viszont perspektívába helyezi a döntéseit, a tény, hogy igaza van. L veszít, és
belehal, hogy túl közel engedte az ellenséget – Near könyörtelensége
gyakorlatilag megmenti a világot Light uralmától. Ahogy kimondja a kiemelt
idézetben, nem abszolút erkölcsi törvények, hanem az adott szituációban, saját
benyomása szerint helyes döntés az, ami alapján cselekszik, és ez akármilyen
rémisztő, de végső soron az egyetlen, amivel ebben a szürkeárnyalatos világban
nyerni lehet. Ez pedig Neart igazi „mastermind” karakterré teszi, akit nem
tudok nem értékelni érte.
Mert vannak apró emberi pillanatai. Még egy részlet,
amit az adaptációk rendre kihagytak, pedig nagyon fontosak: miközben Near a
könyörtelen figura, igenis látjuk emberinek. Egy kibontott csoki
Mello emlékére. Egy elejtett mondat L-re. Egy gyerekes megjegyzés, amikor
meglátja a halálistent, és tudatosul benne, hogy nem a klasszikus kaszásfigura,
amilyennek ő, gyermeki aggyal elképzelte. Nagyon apró kis részletek, de
megmutatják, hogy miközben Near az életét belül éli, és kifelé szinte teljesen
hideg, vannak érzelmei. Megéli a tragédiákat, traumákat, és igazából
senki nincs mellette, aki ezeken végigvezethetné és támogathatná. Ha az ember
figyel rá, nagyon könnyű nem csak tisztelni, de szánni is ezt a figurát.
3. Saito Hajime – Rurouni Kenshin
„Egy kutyát megszelídíthetsz étellel… egy
embert pénzzel… de nincs, amivel megszelídíted Mibu farkasát.”
Saito Hajime a Rurouni Kenshin egyik kisebb antagonistája, aki egy idő után inkább zavaros antihős és barát lesz a főszereplő oldalán – a karaktere egy történelmi személyiségen, a Shinsengumi harmadik osztagának kapitányán alapul, aki túlélte a szamurájok bukását, és kénytelen volt megtalálni a helyét a Meiji korban.
Fanart Saitóról (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
Hogy nem szimpatikus. Itt sajnos egyértelműen ez az első pont:
Saito egy borzalmasan sok negatív tulajdonsággal rendelkező karakter.
Agresszív, cinikus, néha kifejezetten rosszindulatú, a béke és a változás
erényeivel szemben a megrekedt elveszett szamuráj erényekhez ragaszkodik
foggal-körömmel. Alap számára a bosszú gondolata, a gyilkosság alapvetően nem
hatja meg, többször kimondottan megalázóan viselkedik a főszereplővel. A mangában
még a karakterdizájnja is rájátszik erre, tipikus antagonista dizájnt kapott:
éles vonásai, sárga szeme, beesett arca van, ami azonnal jelzi bárki számára,
hogy ő nem az ügyeletes jófiú. Ez pedig eléri, hogy sokan azonnal behelyezzék
egy skatulyába, amiből nagyon, nagyon nehéz kijönni.
Kenshin. Ismételten egy eset, ahol a karakter kap pár
pofont pusztán azért, mert a főszereplővel szemben áll: a főszereplő pedig
rendkívül szerethető. Kenshin végtelenül megérthető, megszánható tragikus hős,
akinek szurkolunk, hogy megtalálja a boldogságát, megszabaduljon a múltjától és
a bűntudattól, és kezdhessen egy új, egészségesebb, tisztább életet egy másik
korban, ahol már nem köti hűség, csak saját magához és a szeretteihez. Saito
ebben aktívan akadályozza. Folyamatosan törekszik rá, hogy Kenshin ne felejtse
el a múltat, a bérgyilkos ugyanúgy a része legyen, mint a békés vándor, és
mindig készen álljon a harcra. Csatákba keveri, ő maga is harcol vele, beszél a
történtekről, újra és újra kényszeríti, hogy szembenézzen saját magával. Ez
határozottan nem tesz jót a megítélésének, hiszen még ha valaki kedvelné is a
személyisége alapján, ahogy Jiang Chengnél, úgy itt is azért szurkolunk, hogy
elbukjon, hogy Kenshin végül elérje a célját.
Azt is érdemes megemlíteni, nem csak az ellentétük löki ki Saitót a népszerű karakterek sorából, hanem pusztán a tény is, hogy a Kenshin története nagyon erősen karakterközpontú, gyakorlatilag végig a főszereplő szemszögéből követjük az eseményeket. Egyszerűen nehéz azonosulni egy mellékszereplővel, és mélyen megérteni a szemléletét, mert kevés jelenetből, a részletekből, és esetenként a szimbólumokból kell olvasni hozzá. Ezt pedig nem biztos, hogy mindenki megteszi majd, aki egy kellemes szamurájtörténetért ült le a manga, a film, vagy az anime elé.
- Miért szeretem én mégis?
Mert legalább
annyit szenvedett, mint a főszereplő.
Ez egy nagyon vad kijelentésnek tűnik, ha valaki ismeri Kenshin teljes múltját,
de én Saito sorsát, némi történelmi háttérismerettel simán mellé tudom állítani.
Egy olyan karakterről van szó, aki fiatal korában bekerült egy meghatározó
közegbe, azonosult egy értékrenddel, és tartozott egy közösséghez. A
Shinsengumival lényegében elvesztett minden támogatást, vagy barátot – a világ
néhány év alatt drasztikusan átalakult, az értékrend, ami számára az
önmeghatározást jelentette, összeomlott. Fizikai traumákon ment át,
hadifogságba került, átmenetileg a társadalom peremére szorult, és borzalmas
kompromisszumokkal dolgozta vissza magát egy élhető, tiszteletreméltó életbe a
rendőrségnél – ezek közé tartozott az is, hogy elkezdte kiszolgálni a
rendszert, ami korábban tönkretette. A mangában, a filmekben is látszik, hogy kap bőven pofonokat és megaláztatást, nem egy ember akad, aki olyan
helyzetben, amikor sem joga, sem lehetősége nincs megvédeni magát, kigúnyolja,
és semmibe veszi azt az értékrendet, amire ő a teljes énképét építette. Az
agressziója, és a negatív tulajdonságai ugyanúgy fakadnak az elfojtott dühből
és gyászból, mint a tényből, hogy korábban ha megsértették, joga volt bosszút
állni, ha provokálták, joga volt támadni, ez pedig többé nincs meg.
Az, hogy nem engedi el Kenshint,
valóban önző és rosszindulatú döntés, de egyúttal fájdalmasan emberi: Saito számára
ő a biztos pont, akibe kapaszkodhat, aki megélte azt a kort, aki ismeri őt. Ha
Kenshin továbblép, és hátat fordít a múltnak, az egyúttal azt jelenti, hogy
neki szembe kell néznie a teljes elmagányosodással, erre pedig nagyon sokáig
nem képes. A Seisou-hen filmért ugyan nem igazán rajongok, de az egyik
legszebb, és legszívszorítóbb pillanat benne Saito búcsúja, amikor évek után
meglátogatja Kaorut, és sok boldogságot kíván nekik, végülis elfogadva ezt a
sorsot.
A Kenshin
nihilizmusával szembeni ellenállása miatt. Noha
az agresszió egy sötét eleme a karakterének, de Saito alapfilozófiáját én nem
tartom rossznak, sőt – éles ellentétet képez Kenshin nihilista attitűdjével. A
főszereplő többször kinyilvánítja, nem akar globális problémákkal foglalkozni,
a nemzetért, a világért küzdeni, csak a saját környezetével foglalkozik, arra
pedig elég a tompa kardja, és optimista viselkedés. Saito vele szemben
folyamatosan küzd azért, hogy nagyléptékű problémákat oldjon meg. Dolgozik Shishio
levadászásán, belekeveredik Enishi elintézésébe – Kenshin oldalán köt ki, nem
is egyszer, de nem azért, mert a főszereplőt magát követi, hanem mert önként
dolgozik azoknak a konfliktusoknak a lezárásán, amikbe Kenshint két kézzel kell
belelökdösni. Ahogy egyszer el is hangzik, próbálja fenntartani a Shinsengumiban
követett filozófiáját, és ezáltal, bizonyos szempontból aktívabb karakter, mint
a főhős maga.
Az emberi
pillanatok miatt. Ahogy Near-nél
is, úgy Saito esetén is kapunk olyan jeleneteket, amikor a keserű burkon át
látszik, hogy vannak nagyon emberi, és nagyon szeretnivaló tulajdonságai. Az
egyik személyes kedvencem, mikor magához vesz egy elárvult kisfiút (ekkor
említi meg, mindenki meglepetésére, hogy egyébként házas – bár a feleségével
sosem találkozunk). Aranyos, egyszerű, normális pillanat, amikor az addig
könyörtelennek és agresszívnek ható szamuráj az, aki kedvességet és empátiát
mutat. Hasonló kis részlet, amikor minden karakterről valamilyen állatra
asszociál, és ad ahhoz kapcsolódóan egy gúnynevet, vagy mikor az ellentétet és
lenézést követően kialakul a megbecsülése Sano, Kenshin egyik legjobb barátja
irányában. A filmben ehhez még hozzájött, hogy kicsit hangsúlyozták a kötelékét
a rendőrségi osztagával is, erősebben érzékeltették, hogy bár ki kell szolgálnia
egy rendszert, amit nem szeret, de magukhoz az emberekhez, akik társai ebben, igenis képes kötődni. Sokkal komplexebb figura, mint amilyennek elsőre tűnik,
és olyan karakter, akire érdemes rászánni az időt és a figyelmet.
2. Ethan Nakamura – Percy Jackson és az
Olimposziak
„Az én egyik fiam odaadta a fél szemét, hogy
változtathasson a világon.”
Ethan Nakamura a negyedik, Csata a Labirintusban c. kötetben tűnik fel először, mint egy a tábort elárult félvér, aki hűséget esküszik Kronosznak. Kisebb antagonista, illetve a zárásban már inkább antihős, és idővel megtudjuk, hogy Nemesis-nek, a görög bosszúistennőnek fia.
Fanart Ethanről (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
Eddig is emlegettem, hogy a mellékszereplőkre
rájár a rúd, de Ethan ennek egy szélsőséges példája. Ennek a karakternek az
egész története ráépül a középszerűség és a háttérbeszorítottság tragédiájára,
és a regény ezt azzal is illusztrálja, hogy a szereplők között is nagyon kevés
figyelmet kap. Kétszer, talán háromszor találkozunk vele a teljes történet
során: egyszer ellenség, majd áruló, végül pedig tragikus sorsú antihős, de
gyakorlatilag minden, ami motivációt szolgáltat a tetteinek, off-screen
történik, csak utalások vannak rá. Nemesis emlegeti a fiát, aki a fél szemét
adta azért, hogy jobbá tehesse a világot, Annabeth beszél kicsit a tábori
életéről, de magával Ethannel alig van interakció. Erre csak ráerősít, hogy a
Percy Jackson nem egyszerűen karakterközpontú, de konkrétan E/1-ben íródik,
tehát Ethanről sosem tudhatunk többet, mint amit a főhős maga is észrevesz. Látjuk,
hogy nem rossz ember, hogy a helyzete nagyon bonyolult, de nem követhetjük
végig a vívódását.
Apró részlet, és nem hiszem, hogy hozzájárult a népszerűtlenséghez (tekintve, hogy a filmek maguk sem arattak akkora sikert a könyv rajongótáborának körében), de jól illusztrálja a karakter helyzetét: a Szörnyek Tengere filmben ugyan hivatalosan megjelenik Ethan Nakamura (Danny Le Boyer alakítja), de én kétszer újranézve a jelenetet sem tudtam kiszúrni – amiben valószínűleg szerepe volt annak is, hogy lespórolták az arcáról a szemkötőt. Az, hogy a film mennyire egy jelentéktelen „kell nekünk még egy random gonosz” karakterként használta, tényleg mindent elmond.
- Miért szeretem én mégis?
Mert a szerepének
háttérbeszorítottsága egyszerre a tragédiája.
Ahogy az előző bekezdésekben is említettem, bár nagyon sajnálom, hogy nem
kapunk többet Ethanből, de egyúttal a tény, hogy három jelenete van a
sorozatban, mutatja, hogy a problémája jogos. Nem interaktál a főszereplővel,
nem veszik komolyan, nem működik antagonistaként, pedig az ereje és a
személyisége megvan hozzá. A vívódása tényleges problémákra épül, de senkit nem
érdekel. Kronosz pont azért tudja meggyőzni, amiért az olvasók nem szeretik, és
ez roppant szemléletes.
Mert egyedi. Egyszerűen kedvelem a karakter koncepcióját. A
főbb Olimposzi istenekkel mindenki képben volt, nem kellett sokat gondolkodni,
hogy vajon mit tud majd Poszeidón fia, Athéné, vagy Zeusz lánya. A Percy
Jackson zseniális modern csavarokat végzett a klasszikus mítoszokon, de azért,
ha az ember ismerte őket, akkor olyan nagyon nagy meglepetések nem érték. Ethan
viszont megjelent, a maga kicsit szerencsétlen, háttérbeszorított módján, és a
jelenet végén már kaptuk is a plot twistet, és megláttuk a sötét oldalát a „Nemesis
fia” gondolattal. A képessége (tychokinézis – képes manipulálni a
valószínűségeket, lényegében emberfeletti szerencséje van) meglepő, és sehol
sincs Percy hidrokinéziséhez látványosságban, viszont mégis eléri, hogy egyszer
kis híján megöli a szinte sebezhetetlen főhőst. Percy kiborul, mikor megtudja,
hogy a saját anyjával cserélte el a szemét egy áldásra, de Ethan karakterének
alapeleme az igazságosság iránti igény, és a „szemet szemért” elv betartása: ő
egy jogos, és tiszta egyezségnek érzi, amit Nemesisszel kötött. A sok ismert
archetípus mellett egy sokkal egyedibb koncepciót mutatott, amiből én szívesen
láttam volna többet.
1. Zsákos Frodó – A Gyűrűk Ura
„Hogyan fonjuk újra a régi élet fonalát?
Hogyan folytatod tovább, ha a szíved mélyén kezded megérteni, hogy nincs már
visszaút? Vannak dolgok, amiket az idő sem képes helyrehozni, olyan túlságosan
mély sebek, amelyek hatalmukba kerítenek.”
Ha nem is népszerű figura, de azt hiszem, a nevét mindenki ismeri: Zsákos Frodó a Gyűrűk Ura trilógia főszereplője, a hobbit, aki azt a feladatot kapja, hogy vigye az Egy Gyűrűt Mordorba. Főhőssel kezdtünk, főhőssel zárunk, Frodó karakterét is túlragyogta lényegében mindenki, aki vele együtt részt vett a kalandban – nekem viszont gyerekkoromtól a mai napig egy nagy személyes kedvencem.
Fanart Frodóról (Forrás) |
- Valószínűleg mi a népszerűtlenségének oka?
Hogy gyenge. Noha ő a történet főszereplője, Frodó abszolút kisember. Egyszerű életet él Hobbitfalván, lelkesen hallgatja a
nagybátyja izgalmas történeteit, megvannak a barátai, szeret inni és bulizni –
néha ábrándozik valamilyen kalandról, ahogy szinte mindenki, aki hétköznapi életet él, de nincsenek igazán ambíciói, egyetlen lépést sem tesz afelé, hogy
ténylegesen történjen valami. Ez még nyilvánvalóbb a regényben – a filmben még
úgy ahogy, egy introvertáltabb, különcebb személyiségnek tűnik, a könyvben
viszont fájdalmas mértékig átlagos.
És mint átlagember, nem is áll készen
a feladatára. Nem viseli jól a fájdalmat, fél, pánikba esik, hoz hirtelen
döntéseket emiatt a félelem miatt. Kicsúszik alóla a talaj, kétségbeesik,
esetenként a feladás szélére sodródik, sír, kínlódik, és majdnem elbukik. Harcolni
szinte nem tud, többször csapdába esik, és szinte minden helyzetben szüksége
van mások védelmére, mások segítségére. Nem egy kimondottan szórakoztató egyéniség,
mert a hősies fantasy-ban, olyanok mellett mint az „elveszett herceg” Aragorn, kedvenc
íjász tündénk, Legolas, vagy akár a megrendíthetetlen, hűséges barát Samu,
egyszerűen szánalomra méltónak hat. Ha még mellé állítjuk a Hobbit adaptációk
óta nagyobb figyelmet kapó Bilbót is, aki a saját ravaszságával, gyors észjárásával
és kalandvágyával szinte a másik végletet testesítette meg, nem csoda, hogy
sokan csalódnak Frodóban, mint főhősben.
Hogy jelentéktelen. Azon túl, hogy fizikailag és szellemileg nem olyan erős, mint a környezete, igazából nem is kifejezetten megnyerő figura: Frodó tipikusan az a karakter, akivel a legtöbb fantasy-ban csak egy városon átutazva találkozni. Nincs meg a kiállása sem a főhős státuszához, nem karizmatikus, nem uralja a cselekményt – hoz döntéseket, de még azokat is jellemzően sarokba szorítva, olyan alapon, hogy „muszáj menni valamerre”. Nincs benne az a fajta határozottság, mint a társaiban, ezáltal hiába kap sok időt, és hiába nézünk az eseményekre sokszor az ő szemszögéből, éppen úgy háttérbe szorul, mintha mellékszereplő lenne.
- Miért szeretem én mégis?
Mert reális. Talán ez az első, és legfontosabb indok,
amiért nagyon meg tudtam szeretni ezt a figurát. Frodó egy tükör az
átlagembernek – megmutatja, hogy azonos helyzetben mi a normális, emberi
viselkedés. Az általa átélt fájdalomból egy védett környezetből származó
fiatalember nem tud kijönni testileg-lelkileg épen, hanem igenis sírni fog,
igenis szenvedni fog, igenis menekülni akar majd. Noha Tolkien elvileg egész
életében állította, hogy saját háborús élményei nem voltak hatással a Gyűrűk
Urában leírtakra, ezt nehéz teljesen elhinni – tekintve, hogy Frodó az egyik első, és
leghitelesebb ábrázolása a PTSD-nek fantasy-ban. Visszatér a Gyűrűháborúból, győzött,
lényegében az ő útja volt az, ami végső soron megmentette a világot, de nem tud
visszacsatlakozni az életébe, idegenné válik a barátai között, rémálmok,
fájdalmak gyötrik (az, hogy a morgul tőr szúrását évről évre újra megérzi,
kísértetiesen hasonlít az ún. anniversary effect-re, vagy „évforduló effektusra”
– egyes traumák évfordulóján az emberre megmagyarázhatatlan negatív érzések
törhetnek rá), végül pedig egyszerűen arra kényszerül, hogy kimeneküljön az
aktuális helyzetéből, és teljesen elszakítsa magát a világtól. A reakciói mind
végtelenül valódiak, ha csak tudattalanul is, de látszik, hogy olyasvalaki
írta, aki megélte ezeket az érzéseket.
Mert megmutatja a
kisember erejét. Ugyan azzal
kezdtem az első blokkot, hogy a gyengesége könnyen eltávolítja a nézőtől, de amennyire
gyenge Frodó a klasszikus, hősi értelemben, annyi jó tulajdonságot ad neki
pusztán az, hogy végtelenül átlagos. Az ambícióinak hiánya eléri, hogy nehezen
kísérthető – Elrond asztalánál nem azért vállalja a küldetést, mert vágyik a
kalandra, hanem mert már megélte a gonoszságot, tudja, hogy valakinek meg kell
tennie, illetve azt is érzékeli, hogy az asztal körül ülők mind túlságosan vágynak
rá. Többször le akar mondani a Gyűrűről, át akarja ruházni másra, amikor olyan
emberrel találkozik, akit nagyra tart, és tisztának ítél (Galadriel vagy
Gandalf), de mindig ragaszkodik hozzá, amikor olyasvalaki akarja elvenni,
akiről tudja, hogy akarja a hatalmát. A Gyűrű idővel elkezdi megtörni, elkezd
kialakulni benne a ragaszkodás, de Gandalf maga is kimondja, hogy Frodó egyik
legnagyobb ereje pont abban áll, hogy nincs hatalomvágya.
Ugyancsak a saját gyengesége az, ami
eléri, hogy rendkívül empatikus személyiség legyen. Az empátiája legtöbbször
ugyan nem jó ember felé fordul (a legerősebb jelenetek, ahol megnyilvánul, a
Gollamhoz való kötődése), de vitathatatlanul egy jó tulajdonság, ami ugyan
rengetegszer veszélybe sodorja az ő és Samu életét is… viszont nem biztos, hogy
az út végére értek volna nélküle. Míg az első kötetben még kifejezetten
elutasító és megvető Gollammal szemben, onnantól, hogy kezdi felismerni a saját
csúszását, meglátja benne az embert/hobbitot és nyit felé: ennek eredményeképpen pedig átmenetileg sikerül annyira kordában tartania a rosszindulatát és a hasadt személyiségét,
hogy útmutatást kapjanak tőle.
Végül, de nem utolsósorban itt is
szerepet kap egy kapcsolat: a Samuval való barátsága is egyike a
legszebb fiktív barátságoknak, amikről olvastam. Noha a top 10-es listámról
pont lecsúsztak, de annyit elárulhatok, nagyon közel voltak hozzá, hogy
bekerüljenek, mert egy elképesztően tiszta, és elképesztően szupportív
kapcsolatról van szó. Tény, hogy Samu az, aki a támogatói szerepet vállalja, ő
az, aki felhúzza, lelkileg és fizikailag is viszi a hátán a főszereplőt, de a
kapcsolat egyáltalán nem egyoldalú – Frodó kommunikál és őszinte vele. Amikor már
kezd csúszni, vannak kirohanásai, de azokat utólag mélyen megbánja, és nem fél
bocsánatot kérni - nem utolsósorban pedig sosem akar több terhet róni a másikra,
mint amennyit feltétlenül muszáj. A segítségét érzékeli és megbecsüli – miközben
Samu magát sokszor másodrendű kísérőként, vagy szolgaként kezeli, ő újra és
újra jelzi, hogy barátnak, partnernek tekinti, aki nélkül tudja, hogy nem
jutott volna sehová. Azt pedig külön érdemes megemlíteni, hogy a PTSD-jébe sem
húzza bele: nem várja el, hogy Samu segítsen neki feldolgozni a történteket, és
felállni utána, hagyja, hogy élje tovább az életét, és örül a boldogságának: egyik
tag sem engedi, hogy a másik annyit tegyen bele a barátságba, ami már lehúzná.
Ez volt tehát az én tíz népszerűtlen
kedvencem. Mi a véleményetek? Akad olyan, aki nektek is a kedvenceitek közé
tartozik, de nem kap elég figyelmet? Vagy olyan, akit még ideírnátok a listára?
Remélem, élveztétek az olvasást,
hamarosan újra jelentkezem:
Valentine
Wiggin
Megjegyzések
Megjegyzés küldése