Archetípusozzunk - Death Note asztrológiai szemmel

Az ázsiai kultúrában a mai napig nagyon nagy szerepet kapnak a csillagjegyek és az asztrológia. Egy barátommal való beszélgetés során, először a Naruto kapcsán merült fel bennem, hogy gyakran előfordul, az animekarakterek születési dátumát az írók megosztják... a Death Note-nál erre rátesz egy lapáttal, hogy sok karakter nevezetes dátumokon született. Úgyhogy nekiestem a wikipédiának, és kikeresgéltem a széria karaktereinek csillagjegyét.

Rövidesen pedig azt tapasztaltam, hogy az analógia hibátlanul működik. Az elemzéshez úgy vettem, hogy a karakter aszcendense és napjegye ugyanaz (tehát a karakter asztrológiai archetípus), az alkatot, a személyiséget, a kapcsolatokat is ez alapján vizsgáltam.

Elég mélyen belementem a jellemekbe és útjukba, tehát az elemzés természetesen spoileres.


Először az örökösökkel foglalkozom, azután térek át a komplexebb főszereplőkre, és végül megemlítek néhány mellékszereplőt is.

Mello – Nyilas


Fanart Mellóról
(Forrás)
Mello, december tizenharmadikán született, vagyis a csillagjegye nyilas. A nyilas többnyire magas, és Mellora, ha nem is kiemelkedő mértékben, de igaz ez, és fontos számára az önkifejezés. Ennek megfelelően Mello egész stílusa lázadó, bőr ruhákban jár, ékszereket hord, vállig növeszti a haját. Sugároz egyfajta természetes tekintélyt, ami tizenhét évesen is megriasztja, és a kontrollja alá helyezi a teljes gengszter bandát, sőt, még a halálisten, Sidoh is megjegyzi, hogy Mello az első ember, akitől tényleg félt. Jellemzőek rá a túlzások, ez megmutatkozik mind az általa leírt BB Murders narrálási stílusában, mint a világra adott reflexióiban. Ahogy a nyilas megcélozza a napot, úgy ő is hajlamos nagyot mondani, a regény során többször megtorpan csak azért, hogy egy még erősebb, még hatásosabb hasonlatot használjon, ami már egyértelműen túlzás. Nem csak a mesélésben esik túlzásba, gyakran az evésben is, de itt fontos számára a minőség. Mello szinte függőségig szereti a csokoládét, de Near képes csőbe húzni azzal, hogy ott keresi, ahová a kedvenc csokoládémárkájából a legtöbbet rendeltek. Hízékony is lehetne, de mivel Mello egyrészt fiatal, másrészt elég aktív életet él, ezt értelemszerűen nem látjuk. Az arca (ahogy Mello-é is) ovális, hosszúkás.

A Nyilas idealista, fontos számára a szabadság, Mello inkább otthagyja az árvaházat is, semhogy korlátok közé szoruljon. Természetesnek tekinti az élethez, a változáshoz való jogot, és nem tűri az igazságtalanságot (Kirát is többször azért ítéli el a BB Murders narrálásában, mert az, ahogy elköveti a gyilkosságokat, „durván megszegi a fair-play szabályait”, L-ről beszélve kihangsúlyozza, hogy „értelmetlen és igazságtalan halált halt”, Beyond Birthday gyilkosságait is csak azért nem ítéli el mélyen, mert az áldozatok mindenképp meghaltak volna.). Őszinte, szókimondó, és bátor jegy, Mello nem fél megmondani a magáét sem az embereinek, sem Nearnek, és ha az életét kell áldoznia valamiért, azonnal, félelem nélkül képes rá. Jó felfogóképességű, fontos számára a logika, de gyakran ellentétbe kerül az érzelmeivel. Annak ellenére, hogy Mello sem véletlenül került a Wammy otthonba, kiemelkedően intelligens, kreatív, majdnem minden esetben az érzelmei vezetik végül a józan ész helyett. A Nyilasok gyakran túlzottan ambiciózusak, türelmetlenek, nehezebben terveznek, nincs is olyan kitartásuk, mint például a Skorpióknak (L). Ingerlékeny, agresszív lehet, de elég könnyen formál barátságokat, alakít ki közösségeket, akárhová megy, hamar a társaság középpontjává válik. Ez ismételten jól látható volt a gengszterbandában… Mello egyszerűen nem tud kilépni a központi szerepből. A Skorpióhoz hasonlóan jók a megérzései is, de nem keseríti el, vagy dühíti fel olyan mértékben a hibázás lehetősége, mint őket. A Nyilas is alapvetően szkeptikus, de mélyen vallásossá válhat, ha sikerül meggyőzni. Mellonál nem tudunk biztosat, de azt igen, hogy folyton keresztet hordott a nyakában, többször megjelent vallási vonatkozású tárgyakkal, és néhány megjegyzése a BB Murdersben is feltételezi, hogy egyébként vallásos (ezzel mellesleg az egész szériában egyedül van).

Gyűlöli a második helyezett, az alárendelt szerepét, nem bírja elviselni, ha bármiben korlátozzák. Ez meghatározza a kapcsolatát a Szűzzel (Near), akinek szigorúsága, hűvössége, kritikái halálosan idegesítik. A Szűz pont ellentétesen gondolkodik, őt a Nyilas hevessége, szabadságvágya, érzelmessége irritálja. Mello szerint Near „nagypofájú kis eminens”, földhözragadtnak is tartja, Near szerint pedig Mello vad és megbízhatatlan. Az egyik legkevésbé összeférhető páros, folyamatos ellentétek jellemzik a kapcsolatukat, és ez történik az animében is, de egy közös cél érdekében képesek együtt dolgozni.

Near – Szűz

Fanart Near-ről
(Forrás)
Augusztus 24-ei születésével Near a Szűz jegyet kapta. Ebben az esetben számba kell venni azt, hogy a szűz jellegzetességei a külsőre nem igazán jellemzőek Near-re, egyszerűen abból fakadóan hogy albínó, ráadásul még gyerek is. Gyerekként az legtöbb Szűz kritikus, kötekedő, kínosan precíz, és abszolút gondolkodásvezérelt (Ez ugyebár Nearnél, L-hez hasonlóan autizmusig megy, de esetében nincsen vizes jelleg, ami L-hez hasonlóan kicsit erősebbé tenné érzelmileg). A Szűzre jellemző a gyűjtőszenvedély, ami Nearnél például a játékok iránti fokozott rajongásában nyilvánul meg. Mindenben törekszik a tökéletesre, és bosszantja, ha azt nem tudja elérni (például, ha egy dominó nem dől le a sorban, mint az egyik kimaradt jelenetben). Zárkózott, a hatékonyság, a siker érdekében bármit beáldoz. Nearnél ez az erkölcsi korlátok lazulását jelentette, saját embereit is kész volt néha odadobni a cél érdekében. A skorpióhoz (L) hasonlóan nehezen viseli, ha téved, különösen gyerekkorban, és a felnőtteket, rangban felette állókat is aktívan bírálja és kritizálja. Örömét leli a tanulásban, a problémamegoldásban, és kifejezetten érdeklődő, fejlődésének része, hogy képes legyen hosszan dolgozni valamin (az L: Change the World regényben Near minden olyan ügyet, amiben L a segítségét kérte, „kirakósnak” nevezett, és abban a szellemiségben is oldott meg. Mikor sikerrel járt, a hangját, a viselkedését úgy írták le, mintha „csicseregne” tehát egyértelműen nagyon örült a sikernek. L bár nagyon szerette, ugyanebben a regényben „önmagánál is nehezebb természetű”-ként jellemezte.).

Szintén jellemzője a Szűz gyerekeknek, hogy nem igazán gyerekek. Annyira komolyan tudják venni a dolgokat, és el tudnak veszni a részletekben, hogy sosincs igazán gyerek magatartásuk. Ismételten nagyon igaz Near esetén… csak életkorban, kinézetben gyerek, viselkedése abszolút felnőttes, még a játékokat sem úgy használja, ahogy általában egy tinédzser évei elején járó fiú.

Esetében is a Nyilassal, vagyis Melloval érdemes leginkább foglalkozni, de ezt az előbbinél már nagyjából kifejtettem. Near-nél annyi mindenesetre megállapítható, hogy konfliktusokkal teli kapcsolatuk, és teljes összeférhetetlenségük ellenére Mello bátorsága, lendülete mindenképp tiszteletet ébresztett benne, a manga utolsó fejezetében láthatjuk, amint csokievés közben emlékszik vissza a fiúra. A Skorpiókat szintén tisztelheti, de az a fajta szenvedélyesség, ami a nyilassal közös vonásuk, talány maradhat előtte.

Light – Halak

Számomra a legnagyobb meglepetést jelentette, pedig nagyon találó. Light február 28-as születésével ugyanis halak. Kinézetében a halak delfin típusának felel meg… vékony, magas, és nagyon jól uralja a testét, kifejezetten jó sportoló (ifjúsági bajnok teniszező). Jellemzi egyfajta kecsesség is, ami megint stimmel. Nem rendelkezik olyan feltűnő, kiugró fizikai jellemzőkkel, mint például a skorpió, de a Halak férfiak például gyakran vonzzák a nőket, ami ismételten eléggé igaz Lightra.

Fanart Light "két énjéről"
(Forrás)
Gyerekként, fiatalkorában mély a beleérzőképessége és az igazságérzete. Elszomorítja, kétségbe ejti az igazságtalan bánásmód, a kegyetlenség, az emberi jogok mindennemű megsértése. Light egész csúszását ez a kétségbeesés alapozta meg, így semmiképp nem állíthatjuk, hogy nem lenne igaz rá, sőt torzult formában még Kiraként is fennmaradt benne, fennhangon hirdette, hogy az egyszerű emberek számára, akiknek folyamatos félelemben kellett élnie, ő megoldást kínált. (A filmben talán ezt a tulajdonságát még jobban kihangsúlyozták, saját bőrén tapasztalva meg a kegyetlenséget, a földhöz is vágta a törvénykönyvét, annyira megviselte a tapasztalat) Fontos számára a szülőkhöz való viszony, igényli, hogy büszkék legyenek rá, hogy elégedetté tegye őket. Light esetén itt fontos az apa szerepe, hozzá láthatóan erősen kötődött, sőt, a világnézete kialakításában is Soichiro játszotta a legnagyobb szerepet, de a kapcsolatoknál ezt még kifejtem. (A film ismételten különösen nagy hangsúlyt helyezett erre, ott Light apja jelen volt a halálakor, a fiú pedig végig azért könyörgött, hogy értse meg, ő jót akart, olyan világot, amilyenre az apja vágyott. Vagyis láthatóan szüksége volt a pozitív visszajelzésre, az elismerésre.) A Halak alapvetően megnyerő és barátságos, könnyen és gyorsan alakít ki új kapcsolatokat, természetes tehetsége van hozzá, ezt a stílust szintén elég könnyen tetten lehetett érni Light viselkedésében, az egyetemi megnyitón is beszélnek róla, első benyomásra kellemes modorúnak, és elegánsnak tartják. Kreatív, titokzatos, gyakran mer nagyot álmodni. Ugyancsak ki lehet mondani, Lightra mindhárom igaz… kevesen ismerték igazán, de az álmai, ha nem is pozitívak, vitathatatlanul nagyok voltak. A Halak érzelmi világa alapvetően sérülékeny, és bár én ezt elsőre nem éreztem találónak, jobban belegondolva, igenis igaz. Light azon is képes megsértődni, hogy valaki képes gonosznak nevezni, képes elítélni a cselekedeteit, és a sértődése elég komoly következményeket von maga után… ha kihozzák a sodrából, képes meggondolatlanul cselekedni. (Lind L. Tailor-ról ő úgy tudta, nem bűnöző. Ha képes lett volna higgadtan végiggondolni a helyzetet, és életben hagyja, akár úgy is manipulálhatta volna az eseményeket, hogy az ő megítélése tovább javuljon, azzal, hogy ártatlanokat nem bánt, ráadásul L is nehezebb helyzetből indult volna.) Később, az emlékei elvesztésénél is erősen mutatta ezt a sértődékenységet, ha L bármilyen kijelentése felbosszantotta, azonnal verekedést kezdeményezett, és a bukásakor, mikor ismét Light és nem Kira volt, látszott, hogy érzelmileg is megviseli, hova csúszott, miket tett.

A Halak jellemzően igazán jó színész. Mindig tudja, kinek melyik arcát mutassa, gyakran pedig annyira elvész a szerepekben, hogy abban sem biztos már, ki ő igazából. Ez Light esetében különösen erősen nyilvánul meg… Ha otthon kell eljátszania a mintagyereket, eljátssza. Az iskolában a mintadiákot, Misa előtt, ha arra kényszerül, még a szerelmet is kész tettetni (például, ha úgy érzi, az vezeti célra, gondolkodás nélkül megcsókolja, olyan levelet hagy, amiben azt írja, ha valamilyen kérését teljesíti, örökké szeretni fogja), L-el szemben, mikor még vannak emlékei, és abszolút ellenségként néz rá, probléma nélkül hazudik barátságot. Állandó problémája, hogy az embereknek hiába beszél, nem értik, ami gyakori Halak probléma (ezt szimbolizálja például a Halak némasága), többször is kijelenti, hogy mindenki bolond, hiába beszél nekik, de ennek is okozója részben a rengeteg szerep… hogy várhatná, hogy megértsék a nézőpontját, ha egész életében mindenkinek azt mondta, amit hallani akart?

Másik tipikus Halak jellemző a kettős természet, amit Light esetén ismét durván elnagyoltak, skizofrént gyártva belőle. A két én, Kira és Light sokszor teljesen ellentétes, külső szemlélő azonban ezt a változást pont a szerepek miatt nehezen látja meg. Light kellemes személyiség, megbízható, barátságos és őszinte, a feladatai iránt lelkes és optimista. Kira megbízhatatlan, távolságtartó és ellenséges, nincs gondja a hazugsággal. A két szélsőség között ingadozik, nehezen talál középutat, és könnyen áttaszítható a pozitív személyiségtől a negatívba, vagy fordítva… ez is a Halakra jellemző befolyásolhatóság, gyengébb jellem tartozéka. Hangulatember, bármilyen impulzus kiválthatja a váltást (például remek erre a 10. rész kávéházi jelenete… L-el beszélgetve Kira számítása uralja minden döntését, ám amint azt a hírt kapja, hogy az apjának szívrohama volt, azonnal, automatikusan vált Lightra. Hasonlóan érdekes váltások vannak a 25. Részben, néha követni is nehéz, mikor melyik személyiség aktív.). Sokkal jobban viseli a tévedést, mint a Skorpió, és könnyebben alkalmazkodik, ahogy Light is elég hamar felállt a hibás lépései után, és már módosított is valamennyit a taktikáján. Igényli néha a magányt, a nyugalmat, de alapvetően társasági ember, akkor is, ha a társaság nem igazán érti meg. Láthattuk, az egyetemen is ismerkedett, szerzett barátokat, Matsudát (és Ryukot) is egy ilyen társasággal rejtette el, de igazán akkor tudott megnyugodni, ha otthon magára zárhatta az ajtót, és teljesen egyedül volt, megfigyelés nélkül. A Halaknak erős lehet a kapcsolata a természetfelettivel is, és ez legtöbbször egyáltalán nem zavarja, vonzzák is némileg a misztikus dolgok. Elég, ha belegondolunk, Light nem igazán rökönyödött meg a halálistenek létén… elfogadta a létezésüket, és használta az általuk kínált hatalmat.

Fanart Light kettősségéről (Feltehetően
 az egyik alternatív végkifejlet inspirálta)
(Forrás)
A kapcsolataiban, bár általánosságban mindenkivel barátságos és elfogadó, nehezebben alakít ki igazán mély kötődéseket. A Rákot (Soichiro) kedveli bár, meg is érti a látásmódját, de túl gondoskodó, túl ragaszkodó neki (többször le is intette az apját, aki próbálta meggyőzni, ne csatlakozzon a nyomozáshoz, maradjon diák, és az érvei, noha mögöttük volt még más indok, szinte kivétel nélkül arra vonatkoztak nincs már szüksége ekkora védelemre, felnőtt, tud dönteni, és a probléma a jelenben van). A Skorpió (L) egyszerűen csak túl „sok” számára, a stílusa, a látásmódja nehezen összeegyeztethető az övével, és nem válik előnyére, hogy a Skorpiót nehéz színjátékkal becsapni. Ha sikerül túljutnia a felületességen egy barátságban, mindig lehet rá számítani, megbízható és hűséges lesz, de erre a szintre a sorozatban Lighttal senki nem jutott el. Ugyancsak fontos, ha barátságot alakít ki, hogy a másik fél képes legyen elfogadni a kettős természetet, a hangulatingadozást, erre L nyilvánvaló, és sok szempontból megérthető indokok miatt nem volt képes (Kira személyisége nemes egyszerűséggel meg akarta ölni, tehát számára esélytelen, hogy egyszerűen elfogadja Light kettősségét. Ugyanígy, a nagyelemzésemben említett módon, sok szempontból értelmezni sem tudta, hogy is nyilvánul meg nála a skizofrénia). A Bakkal a párkapcsolata teljesen kiegyensúlyozatlan, nem is ismerik egymást igazán, könnyen felületessé, gyengévé válik a kapcsolat, és ez Misával való viszonyában teljesen igaz is. Nehezen találják meg a közös hangot, de a Bakban ébreszthet komoly tiszteletet a Halak álmodozása, nagyratörő tervei és gondolatai. A Halak jól megérti magát az Ikrekkel is (Mikami), aki szintén kettős természetű, és különösen jó munkatársak, ha a céljaik, álmaik átfedésben vannak.

L – Skorpió

Fanart L-ről
(Forrás)
L a maga október 31-es születésnapjával skorpió, és ismételten találó a jegy. Kezdésként, a skorpióknál a többi jegynél gyakrabban fordul elő az autizmus. A skorpiók számára alapvetően ideális szakma a nyomozó is, mivel gyakran éles elméjűek, kiváló logikai képességekkel rendelkeznek. A kinézet is tökéletesen passzol, a skorpiók jellemzően testmagasságtól és súlytól függetlenül is szert tehetnek jelentősebb fizikai erőre, a hangjuk általában mély, fátyolos (ez például ismét nem igazán erős a magyar szinkronban, a mélység stimmel a fátyolosság kevésbé). Kinézetüket jellemzi az átható tekintetű, feltűnő szem, ez L-nél ismételten elég erősen jelen van, a sorozatban is elég jellegzetesen ábrázolják a szemét, de pl. a BB Murdersben Misora Naomi úgy írja le, mintha „két lyukba bámulna”. A skorpióra jellemző lehet akár a beteges megjelenés is (L esetén sápadtság, karikák a szem alatt, insomnia), ennek oka, hogy a kitartása olyan fokot érhet el, hogy akár végkimerülésig is dolgozik.

L jellemét viszonylag nehéz kiismerni, mivel végletesen introvertált, de ez a fajta zárkózottság és a környezettel szembeni bizalmatlanság szintén lehet Skorpió vonás. A felszín alatt a legtöbb skorpió mélyérzésű, akiket megszeretnek, azok mellett a végsőkig kitartanak, és az önfeláldozás gondolata sem áll távol tőlük. Ez szépen nyilvánul meg a Lighttal való barát-ellenség kapcsolatban, ami egyben rávilágít egy másik jellegzetes vonásra, vagyis, hogy a skorpió számára nincs semlegesség, nincs olyan, hogy valamit/valakit részben kedvel, részben utál. Folyamatos dilemmája, hogy a barátság, vagy az ellenségesség kerekedjen felül, mert nem lát, és nem akar látni középutat. A skorpió jellemzője a bátorság is, de az ésszerűség keretein belül. L nem rohan a veszély közepébe (egyik leghíresebb kijelentése: „Feltenni valamire az életünket, és kockáztatni, hogy feleslegesen, értelmetlenül elveszítsük azt, pontosan egymás ellentétei” szinte pontosan a skorpió életfilozófia), de ha olyan szituációba kerül, nem mutat félelmet sem szégyentől, sem sérülésektől, sem a haláltól. Tehetséges manipulátor is, ami szintén lehet skorpió vonás… mivel a skorpió alapvetően szilárd jellem, előszeretettel irányítja az alárendelt, esetleg gyengébb jellemeket. Ebben lehetne rosszindulatú, de L esetében általában jóindulatú manipulációról van szó. (Talán az egyetlen mondhatni kivétel, hogy nagyon szigorúan válogatja meg a csapatát, és időközben is próbák elé állítja őket, Aizawa-nál ki is veri vele a biztosítékot… ez nagyban fakad a már említett bizalmatlanságból.)

A skorpiót alapvetően a szenvedély jegyének is ismerik, mert amibe belefog, azt, ha igazán érdekli, már-már megszállottságra emlékeztető módon képes végezni. L-ről az egész nyomozócsoportban az a hír járta, hogy csak azzal az üggyel foglalkozik, ami érdekli, de ott már nem volt kérdés, hogy tényleg elmegy-e a végletekig, megoldja-e minden áron. A skorpió mindig a dolgok mély értelmét keresi, és L-hez hasonlóan nem tűri a félmegoldást. Ha hajlandó lett volna puszta kalkulációk alapján lépni, Light valószínűleg jóval előbb került volna nehéz helyzetbe, de L csak a szilárd bizonyítékot tekintette járható útnak, a feltételezéseket, a „visszafelé történő bizonyítást” nem. Ugyancsak jellemzi a skorpiókat a folyamatos önvizsgálat igénye, vagyis, hogy legyen lehetőségük befelé tekinteni, reflektálni a saját érzéseikre, gondolataikra. Ezt L konkrétan ki is mondja, mikor veszélyben érzi az életét: „Lehet, hogy ilyen körülmények között nem vagyok képes higgadtan elemezni önmagam.” Igénylik a változatosságot, elsősorban az új kihívásokat, itt ismételten megjelenik L magatartása a nyomozói szerepkörben, de nagymértékben igénylik a csendet, a magányt is, hogy legyen egy hely, ahová vissza lehet vonulni. Mivel állandóak a belső harcaik az intenzív érzelmek miatt, nagyon gyakran vezetik le sportban (akár a tenisz), és kiemelkedő tehetségük lehet a küzdősportokhoz (Capoeira). L humora, bár ritkán nyilvánul meg, legtöbbször gúnyos, szarkasztikus, amit szintén a skorpiókhoz társítanak gyakran (mar, csíp, ahogy a jegy névadója). Jellegzetes jellemzője a Skorpióknak az erős intuíció is, amivel viszont nem mindig tudnak mit kezdeni, az is előfordulhat, hogy elnyomják, letagadják (a 25. epizódban láthattuk, hogy L-nek jósló álmai, víziói vannak az egész rész alatt, noha a sorozat további részeiben, az autizmus miatt is, ódzkodott minden természetfelettitől)

Fanart L-ről
(Az "Igazság" tarot kártya paródiája)
(Forrás)
Többi karakterhez való viszonya is tökéletesen megfelel ennek: Először talán a Halakkal, vagyis Lighttal érdemes foglalkozni. Mivel nagyon zavaros a két karakter kapcsolata, ezért érdemes lehet megjegyezni, hogy általában a Halak és a Skorpió nagyon nehezen találja meg a közös hangot. A Skorpió irritálóan makacsnak tűnik a Halak számára, aki nem tudja megérteni sem a megszállottságát, sem a konok ragaszkodást a gondolataihoz és az elveihez (ez elég erősen megnyilvánult a tizennyolcadik epizód verekedés jelenetében. L teljesen összezuhant annak gondolatától, hogy az ügy talán megoldhatatlan, Light pedig azonnal dühös lett. L később azt is beismerte, ha az következik belőle, hogy igaza van, annak is örült volna, ha Lightról tényleg bebizonyosodik, hogy Kira („Talán igazad van. Talán azt akartam, hogy te legyél az.”), és a gyanújáról akkor sem tett le, mikor Light abban a hitben élt, hogy ártatlan, ezzel pedig újabb konfliktusaik adódtak.). A Skorpiót a halakban bosszanthatja az állandó szerepjáték („Sokat beszélsz, Yagami Light… 7%. Vagy tényleg te lennél az?”, illetve „Mire fel ez a színjáték? Nem lehet, hogy te vagy Kira, hanem biztos!” mondatok, illetve az eső jelenet jellegzetes „Mióta megszülettél, mondtál igazat akár egyetlen egyszer is?” kérdése.), bosszanthatja a Halak befolyásolhatósága is. Amennyiben viszont sikerül némileg összecsiszolódniuk, remek barátok lehetnek. A Halakról már beszéltem, a Skorpió pedig már említett módon abszolút hűséges, és különösen, ha akadnak közös témák/közös nézetek (amik itt azért bőven voltak), olyannyira zárt közösséget alakítanak ki, hogy kívülről senkit nem vonnak be a társaságukba. Light emlékek nélküli időszakában ezt az egész nyomozócsoport érzékelte, gyakran még vicceltek is vele.

Fontosabb kapcsolatok közül talán még Misát, a Bakot érdemes megemlíteni, akinek jó alapjai lennének, de a Halakhoz hasonlóan őt is bosszanthatják a Skorpió szélsőségei (L-t bélyegezte beteges különcnek, perverznek, és még jó néhány egyébnek), és az is idegesíti, hogy amennyiben a Skorpió főnöki szerepbe helyezkedik, mindenben beleköt (például Misa kihallgatásának gyakorlásakor). Illetve azt is érdemes megjegyezni, hogy Misa igazán Bak stílusú időszaka csak jóval L halála után kezdődik, így jóval nehezebb értelmezni.

Kimondottan kedveli a Rák (Yagami Soichiro) és Bika (Aizawa) típusú embereket, a nyilasokkal (Matsuda) viszont akadnak problémái. Ez L kijelentéseiben is megnyilvánul, Soichiro-hoz fokozatosan egyre nagyobb bizalommal fordul, Aizawa pedig bár nem kedveli, és nem bízik benne, ugyancsak kap tőle egy kijelentést, amiben kihangsúlyozza: Ő maga kedveli az Aizawa-ra emlékeztető embereket. Matsuda felületessége azonban bosszantja, többször nevezi szamárnak a sorozat folyamán, kicsit le is nézi. Zavarja az önkényessége, és nem nagyon tud mit kezdeni az aktivitásával. Szimpátia kialakulhat köztük, Matsuda is tiszteli L-t, de igazán mély barátságot, bizalmat kialakítani képtelenek.

Soichiro – Rák

A Rák általában gondoskodó, érzelemvezérelt, kedves és szelíd. Ez a természetes barátságosság, megértés Soichiro-t is jellemezte… Matsuda látásmódjára is bólogatott, Aizawát kész volt támogatni, akármilyen döntést hoz nehéz helyzetben. Nehezen tudták kihozni a sodrából, és akkor is mindig a családjához kapcsolódott a probléma. A Rák nagyon családszerető, természetesen védelmező és gondoskodó. Akár az animét, akár a filmeket nézzük, Soichironak mindig elsődleges feladata maradt a család védelme, a gyerekek számára a legjobb lehetőségek biztosítása, Lightot is igyekezett támogatni a tanulmányaiban, Sayu elrablásakor pedig gondolkodás nélkül kész volt feláldozni magát. Alapvetően nyitott volt szinte bármilyen lehetőségre, de Light vádolását már-már sértésként élte meg. Megbízható, és kerüli a konfliktusokat… mikor konfrontálódnia kellett volna L-el a számára ellenszenves módszerek miatt, inkább az egyszerre végzett, párhuzamos munkát javasolta, minthogy vitázni kényszerüljön. Fokozatosan építette ki a bizalmát, de akiben megbízott, az már teljesen kiismerhette, és a bizalma tartós maradt.

Kapcsolataiban alapvetően jól jön ki mind a Halakkal, mind a Skorpióval, ám hamar adódhatnak konfliktusaik. A Halaknak, már említett módon túl gondoskodó, úgy érzi, agyon nyomja a szeretetével, a Skorpió túl „intenzív” gondolkodásmódja, tettei pedig folyton zavarják a Rák szelídségét. Ez a kettő abszolút megnyilvánult, L-nek a módszereit nem pártolta, Light pedig bár szerette, és tisztelte, de sokszor túlságosan is védelmező, túlságosan is apa volt számára. Aizawa típusa, a Bika jön ki vele a legjobban… megértik egymás aggódását a család iránt, és a Rák elfogultságát, esetleges naivitását remekül ellensúlyozza a Bika kételkedése. Ennek ellenére minden jegyhez megértően fordul.

Misa – Bak

Fanart Misáról
(Forrás)
Misa december 25-ei, de alapvetően elég rejtettem mutatja a Bak jelzőket. A Bak általában koravén, és alapvetően áraszt némi keserűséget… Misa viszont életvidámnak, butuskának és naivnak tűnik, mikor megjelenik a történetben. Ha azonban a múltját is megnézzük, már fiatalkorában megölték a szüleit, sőt, az animében nem mondják ki, de pl. a filmben külön hangsúlyozzák, hogy míg Misa szüleinek gyilkosát Light nem ölte meg, a lány depressziós, kétségbeesett volt. Később, ahogy lassan, részletekben néha ráeszmél Light valódi személyiségére, megtörik ez a vidám, naiv burok, és belelátunk Misa igazi természetébe, ami viszont sötét és szomorú. Ekkor teljesen feketébe öltözik, ami egyébként a Bak jegyet meghatározó Szaturnusz bolygó színe is, erősen sminkel, és már tökéletesen árasztja magából a keserűséget, koravén, sok szenvedést megélt ember hangulatát kelti.

Nem tagadhatjuk, jellemző rá a bak kitartása, megbízhatósága és pontossága… Light utasításait mindig végrehajtotta, hibátlanul, és teljes hűséggel. Még a vallatásakor is végsőkig ellenállt, és inkább meghalt volna, minthogy bármilyen információt átengedjen L-nek. Nem tudja elviselni a hűtlenséget… az nem zavarja, ha Light csak kihasználja, állítása szerint, de abban a pillanatban, hogy felmerül a lehetőség, más lányokkal találkozzon, járjon randira, Misa kikel magából, és közli, hogy megöli az adott lányt. Rendszerető, noha ezt nem hangsúlyozzák ki annyira erősen, mint a másik bak karakternél, de látható, hogy Misa környezetében sosincs teljes káosz, mindig minden el van pakolva, saját, és Lighttal közös lakásukban is teljes tisztaság uralkodik, pedig a fiú valószínűleg nem sok időt tölt otthon. (Beyond Birthday, a Los Angeles BB Murdersből egyenesen tisztaságmániás volt, olyannyira szerette a rendet, nála az általános keserűség is jóval erősebben jelent meg.)

Amiben legjobban elüt a klasszikus bakoktól, az az, hogy sokkal inkább az érzelmek, és nem a célok játszanak szerepet a döntéseiben. Lightot ugyan teljes erejével támogatja, akkor is mögötte van, és képességeitől függően igyekszik segíteni, amikor más már elpártolt volna tőle, és ebben a párkapcsolatokban Bakokra jellemző viselkedést mutat, de sosem volt hűvös, tartózkodó, kezdettől ráakaszkodott a főszereplőre. Igazi céltudatosság sem jellemzi, csak azért gyilkolja a bűnözőket, mert Light is azt teszi, és nincsen vele igazán saját célja.

Kapcsolatai sok szempontból megint teljesen stimmelnek, már említett módon a Skorpió szélsőséges megoldásai, stílusa, kötekedése bosszanthatja, a Halakkal sem érti meg magát igazán, ezt Lightnál már kifejtettem. A nyomozócsapat legtöbb tagjával teljes jól megérthetik egymást, ami többé-kevésbé meg is történik… Misának igazából egyikükkel sem volt komoly konfliktusa, járjunk akár az időugrás előtti, akár az időugrás utáni időszakban.

Aizawa – Bika


Aizawa viselkedése teljesen megfelel a bika jellemzőknek. Földhöz ragadt, kételkedő karakter, fontos számára, a család, az állandóság, és az anyagi biztonság. Robosztusabb alkatú (Aizawa Mogi után egyértelműen a legrobosztusabb karakter volt), izmos, vastag a nyaka (különösen rövid haja időszakában látható). Minden meg kell tapasztalnia, különben nem hiszi el. Nem kedveli a szélsőségeket, a gyors változást, de állandó környezetben, meghatározott feladatot végezve kiváló, szorgalmas és nagy teherbírású munkaerő. Ez a rendőrségnél is látható volt… Soichiro tisztességes főnöksége, a rendszer állandósága mellett Aizawa kiváló rendőr volt, és mindent beleadva végezte a munkáját, fel sem merült benne a kilépés ötlete.

A családja, a Rákhoz hasonlóan neki is gyenge pont, mélyen törődik velük, és legfontosabb célja, hogy megteremtse számukra a teljes biztonságot. Mindig a legjobbat akarta a kislányának, mikor pedig Matsuda nevetve közölte vele, hogy költözzön a nyomozási központba családostól, Aizawa még le is szidta, hogy azt csak a hozzá hasonló agglegények tehetik meg, a családos emberek nem. Később L próbáját is azért nem tudja kiállni, mert nem tudja elengedni az anyagi biztonságot, a számára és családja számára biztos bevételi és megélhetési forrást. Ezt L nem látja át, mikor próba elé állítja, a szintén családközpontú, Rák Soichiro viszont azonnal érzékeli, és kész támogatni akárhogy dönt. Mind barátságban, mind főnök-beosztott kapcsolatban az egyik legszerencsésebb a Rák és a Bika párosa.

A szilárd jellemű Aizawa számára zavaró a Halak ingadozása, sosem kedveli meg, és bízik igazán Lightban. Ugyanígy, a Skorpiót sem kedveli meg igazán, ahogy sok jegynek, úgy neki is túl furcsa, túl szélsőséges, túl sokszor alkalmazza a „cél szentesíti az eszközt” elvet. Ugyanakkor az is megjegyzendő, a kitartása és elszántsága viszont ébreszthet benne tiszteletet. A Nyilassal, vagyis Matsudával ismét nehéz helyzetben van, túlságosan lendületes, túlságosan élénk, és impulzív, de ha kicsit sikerül egymás nézőpontját látniuk, jól megérthetik egymást.

Matsuda – Nyilas

Mivel Mello is Nyilas volt, inkább azt emelném ki, milyen hasonlóságaik vannak. Matsuda kinézetre, ha megfigyeljük, ugyanúgy mutatja a Nyilas jellemzőket, a hosszúkás, ovális alakú arcot, a magasságot. Igaz, tekintélyt nem nagyon teremt maga körül, kicsit idétlennek, túl aktívnak, szamárnak bélyegezik (bár, itt, ha ismét foglalkozunk a filmekkel, Matsuda a nem régiben megjelent, Death Note: New Generationben már a nyomozócsoport vezetője, és a megkomolyodása után igenis tekintélyes, vezetői alkatként van ábrázolva), de az is tény, hogy sosem kerül ki a társaság középpontjából. Elég, ha megnézzük a fanartokat, olyannyira megragad ez a karakter az emberekben, hogy a nyomozócsoportból ő az egyetlen, akiről egyáltalán készült értelmes mennyiségű fanart. Könnyen is barátkozik, és a nyilasokhoz általában hasonlóan tipikus agglegény alkat, ezzel a sorozat folyamán többször piszkálják is (Mellonál ezt nincs sok értelme kihangsúlyozni, kb. 17 évesen még senki nem nevezhető agglegényalkatnak)

Fanart Matsudáról
(Forrás)
Mello-val sok szempontból olyannyira hasonlóak, hogy még a color-over színük is egyforma. Egyikük sem szereti a korlátokat, Matsuda elsők között döntött úgy, hogy inkább otthagyja a rendőrséget, és L-t követi, és általában, nem szereti, ha utasítgatják, ha lekorlátozzák (ez megjelenik a Matsuda c. részben is… képes volt önfejűen nyomozni a Yotsuba ellen, mikor nem hagyták érvényesülni). Mello-hoz hasonlóan dühíti az igazságtalanság, igaz, ő ezt nem Lightra vetíti ki ilyen erősen (bár az is tény, mikor megtudja, hogy Light Kira, vagyis olyasvalaki, akit szeretett és akiben megbízott, őt keseríti el legjobban, ennek azonban inkább a személyes érzések, és nem magával az igazságtalansággal szembeni düh lehet az oka). Őszinte, szókimondó, ez is vitathatatlan… gyakran olyan hamar beszél, hogy később meg is bánja, Soichiro viszont bátorította is az őszinteségre, mikor a többiek hallgattak Kira tetteinek pozitív hatásairól, és csak Matsuda állt fel, hogy elmondja őket. Javára kell írni a szintén Mello-val közös bátorságot is: Persze, félt, mikor veszélybe került az élete, de újra és újra elvállalta a legkockázatosabb feladatokat, bármelyik másik rendőrnél többet volt a „tűzvonalban”, többször kockáztatta az életét. Mellonál is erősebben jellemzi a Nyilas alapvető optimizmusa, Matsuda egyike azon kevés karakternek, akik a sorozat ideje alatt általában jókedvűek, és a dolgok derűs oldalát látják. Kevésbé ingerlékeny, sok szempontból sokkal kiegyensúlyozottabb, mint Mello, de ismételten, különösen a sorozat vége felé, látjuk, hogy viselkedik, ha egyszer kihozták a sodrából.

Kapcsolataiban egyértelműen a megértő Rákkal találja meg legjobban a közös hangot, de Matsuda tulajdonképpen mindenki iránt tisztelettel viseltetik, ha nem is feltétlen alakul ki igazán szoros barátsága a csoport többi tagjával.

Mikami – Ikrek

Mikami, az Ikrek sokszor nyugtalan és ideges (elég, a Mikami általános stílusát és megjelenését nézzük), de külső szemlélőnek kimértnek, higgadtnak, átgondoltnak is tűnhet. Valójában gyakran felületes, néha hanyag, ez is megnyilvánul… Light végül azért veszített, mert Mikami nem ellenőrizte a lista valódiságát, korábban a figyelmet is azzal hívta fel magára, hogy bement a bankba, mikor normális időbeosztása szerint nem kellett volna. Testalkatilag Mikami tipikus Ikrek, magas, karcsú, sportos megjelenésű (Mikami is rendszeresen járt edzőterembe). Bizonytalan, egyedül viszonylag nehezen boldogul. Nagyon jól tud beszélni, ideális szakma számára az ügyész (és az ügyvéd), vagyis Mikami szakmája. Érdeklődő, és sok dologhoz ért, de egyikben sem mélyül el igazán. Az is igaz, hogy Mikami intelligens figura volt, de nem láttuk, hogy bármi hosszan, mélyen foglalkoztatta volna.

Társasági ember, és bár ez nem tűnik nyilvánvalónak a sorozat alapján, már fiatalon is diákönkormányzati tag volt, a társaival töltötte az idejét. Ugyanúgy hangulatember, mint a Halak, ezért többnyire elég jól megérthetik egymást. Mivel azonban viszonylag kevés interakcióját látjuk a főszereplőkkel, így a kapcsolatait nehéz megvizsgálni, és elég kevés a szerepe is, csak az anime vége felé tűnik fel.

Ennyi lett volna a Death Note, asztrológiai szempontból. Lehet, hogy a jövőben hasonlóan utánakeresek az Attack on Titannek, illetve, noha ott hónapok nincsenek, lehet készítek egy horoszkópos analógiát az Aang és a Korra legendájáról is, amik szintén elég erősen használják ezeket az archetípusokat. Remélem élveztétek az olvasást, hamarosan újra jelentkezem:

Valentine Wiggin

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések